Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:32:
Goedemorgen,
Ik heb een vraag m.b.t. mogelijkheden voor het aanbieden van applicaties aan eindgebruikers via de cloud. Wij willen graag een oplossing die in de cloud te implementeren is en waarbij de klanten te allen tijden hun applicaties kunnen benaderen.
Dus een requirement is het altijd en overal kunnen gebruiken van applicaties.
Tevens wil je dat het aangeboden wordt vanuit de Cloud. Bedoel je daarmee dat je het "pay-per-use" wilt afnemen, of wil je het laten hosten in de Cloud en zelf managen?.
Voorbeelden:
* SBC (RDS/Xenapp of zijn er nog betere?)
* Xenapp Express / Azure RemoteApp
Het Server Based Computing concept is je dus duidelijk. De applicatie "draait" op de server maar wordt weergegeven op de desktop van de client / gebruiker. Is dat ook wat je zoekt?
Zijn er nog andere oplossing waarbij alleen de applicaties worden gedistribueerd en niet hele VM's (Zoals met VDI) waarbij telewerkers ook nog steeds hun eigen applicaties kunnen gebruiken via de cloud en waarbij gebruikt kan worden gemaakt van een AD?
Bedankt!
Applicatie-distributie is wat anders dan dat je eerder vroeg.
En een derde requirement is het gebruik maken van een bestaande Active Directory voor authenticatie en autorisatie? Klopt dat?
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:17:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Meestal worden deze applicaties (Zoals Thinapp, App-V) juist gebruikt d.m.v. RemoteApp en Xenapp om te distribueren toch?
Is bijvoorbeeld App-V een goede oplossing om binnen het bedrijf en buiten het bedrijf de gebruikers te voorzien van applicaties?
Even specifiek antwoord op deze losse vraag: App-V is applicatie-virtualisatie welke je kan gebruiken om centraal applicaties aan te bieden op managed platformen. Dit kan een werkplek zijn, of een Terminal Server. Met caching is een gestreamde applicatie ook extern te gebruiken, maar App-V is niet bedoeld om applicaties te distribueren buiten het bedrijf (zuiver theoretisch zal het vast kunnen).
Let ook op dat het gebruik van App-V op werkplekken (dus geen Terminal Server) een aparte CAL vereist. Op Terminal Server is dit geïntegreerd in de RDS-CAL.
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:30:
[...]
Wij willen graag de gebruikers een oplossing aanbieden waarbij de applicaties werken zoals thuis waarbij je verbinding maakt met de server en alle applicaties e.d. als normale programma's kunnen worden gebruikt in plaats van dat de gebruikers eerst naar een browser moeten verbinden
Deze snap ik niet. Gebruiken maken van een applicatie als thuis is in mijn ogen "dubbelklik op icoon, en de applicatie start". Daar komt meestal geen server bij kijken.
[...]
Er wordt momenteel gebruik gemaakt via Azure. Is het dan mogelijk om een VM te maken met App-V en via die server de applicaties te distribueren naar alle gebruikers (intern in het bedrijf en extern)
En ja ik bedoel single sign on en het management.
Hoe worden deze applicaties gedeployed naar de eindgebruikers?
Mogelijk, vast wel, maar niet aan te raden. (ook licentie-technisch niet)
Ik ben bang dat je duidelijk moet gaan bepalen wat je precies verwacht. Ik snap de requirements, maar die mogen scherper en je kan er vast nog meer verzinnen. Bepaal wat je als "Cloud" af wilt nemen, en wat ze zelf wil doen.
En dan nu een stukje oplossing gerichter:
Ik ben er geen expert in, maar met Citrix tooling (voorheen XenMobile, maar geen idee hoe het tegenwoordig heet) kan je een web-portal aanbieden aan je gebruikers die de gebruikers de mogelijkheid geeft om applicaties (Aangeboden vanuit een XenApp server) of SaaS applicaties te starten. Het maakt dan ook niet uit of de gebruiker op een managed of unmanaged device aanklopt (hoewel je daar wel weer policies voor kunt definieren).
Zo combineer je het SBC concept voor de bedrijfsapplicaties (waarmee je ook dicht bij de data werkt) met het nieuwere SaaS/Cloud applicaties. Identities in de SaaS applicaties kunnen automatisch worden geprovisioned op basis van groepslidmaatschap. Jij beheert de AD, dus als jij een gebruiker toevoegt aan de Applicatie "Trello" (SaaS app als voorbeeld) dan ziet deze gebruiker deze applicatie toegevoegd aan zijn portal.
Hoe denk je daar over? Of wil je niet dat de gebruikers aan moeten melden op een web-pagina?