Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:27
Hoi allen.

Sinds gisteren heb ik een TP-Link Archer C3200 aangesloten in onze nieuwbouw woning. Netjes hoog in de meterkast gemonteerd en super snelheden op 5Ghz (behaal mijn Ziggo max. van 150 Mbit) in de woonkamer. Dat beloofde veel goeds, maar op de eerste verdieping heb ik slechts 1 of 2 streepjes bereik met een ongeveer 4 Mpbs snelheid. Dat is op de 2,4GHz, de 5GHz kan al niet eens meer kiezen.

Ik had gehoopt dat de TP-link C3200 een flinke upgrade zou zijn tov mijn vorige 1043ND, maar dat blijkt helaas dus tegen te vallen (i.i.g. qua bereik). De router staat in de meterkast, en ik weet dat dit wordt afgeraden. Maar qua plek heb ik weinig alternatieven. Ik heb de router i.i.g. hoog opgehangen.

Wat kan ik doen voor een beter bereik? Ik heb het kanaal al aangepast naar 1 die niet/weinig wordt gebruikt.

Andere probleem oorzaken waar ik aan zit te denken:
- Iets in de meterkast wat stoort (misschien nog een stuk hoger ophangen)?
- Veel metaal in de muren waardoor het bereik zwaar verminderd?
- De router hangt wel aan de muur waardoor de antenna's horizontaal staan ipv verticaal. Maakt dat nog wat uit? Ik zou zeggen van niet aangezien er openen zijn gemaakt om hem zo op te hangen?

Tot slot kan ik de router natuurlijk ook retour sturen en vervangen voor een andere. Maar welke router van max. 200,- zou wel voldoen aan mijn bereik wensen? Of hebben jullie nog geniale tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 16:04
bsmpower schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:14:
Hoi allen.

Sinds gisteren heb ik een TP-Link Archer C3200 aangesloten in onze nieuwbouw woning. Netjes hoog in de meterkast gemonteerd en super snelheden op 5Ghz (behaal mijn Ziggo max. van 150 Mbit) in de woonkamer. Dat beloofde veel goeds, maar op de eerste verdieping heb ik slechts 1 of 2 streepjes bereik met een ongeveer 4 Mpbs snelheid. Dat is op de 2,4GHz, de 5GHz kan al niet eens meer kiezen.

Ik had gehoopt dat de TP-link C3200 een flinke upgrade zou zijn tov mijn vorige 1043ND, maar dat blijkt helaas dus tegen te vallen (i.i.g. qua bereik). De router staat in de meterkast, en ik weet dat dit wordt afgeraden. Maar qua plek heb ik weinig alternatieven. Ik heb de router i.i.g. hoog opgehangen.

Wat kan ik doen voor een beter bereik? Ik heb het kanaal al aangepast naar 1 die niet/weinig wordt gebruikt.

Andere probleem oorzaken waar ik aan zit te denken:
- Iets in de meterkast wat stoort (misschien nog een stuk hoger ophangen)?
- Veel metaal in de muren waardoor het bereik zwaar verminderd?
- De router hangt wel aan de muur waardoor de antenna's horizontaal staan ipv verticaal. Maakt dat nog wat uit? Ik zou zeggen van niet aangezien er openen zijn gemaakt om hem zo op te hangen?

Tot slot kan ik de router natuurlijk ook retour sturen en vervangen voor een andere. Maar welke router van max. 200,- zou wel voldoen aan mijn bereik wensen? Of hebben jullie nog geniale tips _/-\o_
Het Wifi signaal kan door 1001 (figuurlijk natuurlijk) randzaken beinvloed worden. Ter vergelijking: in mijn woning staat in de meterkast een TP-Link Archer C7. Zowel de gehele begane grond als de 1e verdieping prima bereik en snelheid.

Een maat van me had in zijn nieuwbouwwoning ook een Archer C7 in zijn meterkast geplaatst en letterlijk 5 meter verderop kwam het signaal niet verder dan zo'n -79 dB.

Hoe lullig het ook klinkt, maar "meten is weten". Een professionele meting lijkt me een beetje te gek voor woorden in een normaal woonhuis. En iedereen zal je vermoedelijk hetzelfde advies gaan geven.
- Wil je goed bereik in de woonkamer? Trek een kabel van de meterkast naar de woonkamer en plaats/hang je AP/Router zo centraal mogelijk met zo min mogelijk invloeden (lampen, kabels, overige elektrische apparatuur). Natuurlijk, een AP midden in je woonkamer aan het plafond hangen is lelijk, maar geeft wel het beste resultaat.
- Is je bereik op de 1e etage nu slecht. Dan zul je er toch aan moeten geloven. Kabeltje trekken naar 1e verdieping --> AP/Router plaatsen.

Het klinkt heel bot, maar soms heb je gewoonweg pech. En zoals ik al zei hangt een goed wifi signaal van veel verschillende factoren af. Een router of AP van pakweg €200 zal niet altijd de oplossing zijn. Soms ben je beter af met 3 AP's van €50.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ja ik vrees dat een andere router niet heel veel beter zal worden. Toch maar even proberen de router op verschillende plaatsen te zetten en kijken wat dit met het signaal doet. Bedankt iig voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probleem is locatie. De meterkast is inderdaad in het algemeen een slechte plek en helaas wijkt jouw situatie daar niet bepaald in positieve zin vanaf. Waar wel een goede plek is hangt af van de vorm en bouwmaterialen van je woning, daar kunnen we niet zonder meer iets over roepen. In ieder geval moge duidelijk zijn: lukraak veel geld tegen een probleem smijten sorteert zelden gewenste effect. Beter een mid-range AP op de juiste plek dan een peperdure op een slechte.
De router staat in de meterkast, en ik weet dat dit wordt afgeraden. Maar qua plek heb ik weinig alternatieven.
Kun je toelichten waarom je dit zegt?

Als het te maken heeft met waar je kabels samenkomen ligt de oplossing voor de hand: de WR1043ND is qua WiFi niet van deze tijd, maar (WAN-to-LAN) routeren kan hij nog prima. Laat dan de WR1043ND zonder WiFi routeren in de meterkast en zet de C3200 in als AP op de voor WiFi optimale plek. Dan nog: je woning is blijkbaar nogal vijandig voor WiFi-signalen. Het zou kunnen dat er geen enkele plek in huis is waarvandaan je je hele huis kunt dekken en dat je dus twee of meer AP's nodig hebt.

Als ik in jouw situatie was zou ik de C3200 indien nog mogelijk retourneren en omruilen voor twee competente 3x3 MiMo-gevallen, zoals bijvoorbeeld de Archer C7. Twee daarvan kosten minder dan de C3200, presteren elk bijna even goed als de C3200, en dan kun je bijvoorbeeld eentje in de woonkamer en eentje boven in het trapgat tussen 1e en 2e verdieping hangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Het is inderdaad zonde om veel geld uit te geven als er geen verbetering is. Op zich is mijn situatie wel verbeterd, veel sneller internet en ook in de tuin heb ik nu beter bereik. Grootste nadeel is de 1e verdieping. Op de gang heb ik nog redelijk bereik, maar zo gauw ik de slaapkamer binnen loop gaat het mis. Dus het lijkt net een muurtje te ver te zijn.

Plan wat ik nu heb is om eerst te kijken of de router wel voldoende bereik geeft als ik hem ergens in de woonkamer zet (voor nu even met een lange internetkabel testen). Want dan hoeft ie alleen maar door het plafond. Als dat de oplossing blijkt dan moet ik eerste de loze leidingen bedraden en kan de router definitief in de woonkamer staan. Het is dan inderdaad wel de vraag of ik ook niet af kan met een goedkopere router, al is de C3200 geen lelijk apparaat om naar te kijken (mooier dan de Archer C7).

Ander idee wat ik heb is het gebruik van een Powerline. Ik heb nu 1 Powerline op de 2e verdieping en dat werkt best goed (100Mbit van de max. 150Mbit). Ik kan dan een wifi variant in de woonkamer plaatsen en op de 1e? Die zullen wat minder sterk signaal geven, maar als ik er 1 per verdieping heb (in het midden) dan moet dit mss ook wel voldoen.

Keuzes...

• bsmpower
Hoi allen, weer even een reactie. Mijn router hangt inmiddels buiten de meterkast boven de deur op de gang (begane grond). Het valt me tegen hoeveel dit heeft opgeleverd. Ik heb nog steeds een erg matig bereik op de eerste verdieping. Ik ben aan het testen geweest met kanalen e.d. maar het lijkt weinig uit te maken. Soms lijkt het verbeterd, maar een uur later is het signaal weer zwak. Enig idee wat ik nog kan proberen buiten het plaatsen van een access point op elke verdieping. Zijn mijn verwachtingen te hoog dat ik nog acceptabel bereik verwacht op de 1e verdieping?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/nqcvif.png
Pagina: 1