Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZN
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:09
Ik ben 15 jaar, zit nu in mavo 4. Ik heb een passie voor computers, en weet er een aardige hoop van door de hobby. Ik bouw pc's voor familie en vrienden en heb dit al jaren leuk gevonden. Ik ben nu al een jaartje op het pad van programmeren gekomen en wilde mij hierin verdiepen. Ik wilde altijd al iets in de IT gaan doen en ben er nu vrij zeker van wat ik daadwerkelijk wil gaan doen. Programmeren dus. Ik ben begonnen met Python en begrijp het, (begonnen met wat websites en codecademy ookal is dit 2.7.8 volgens mij) maar het lijkt me nog steeds net zo leuk. Ik dacht dat je het meeste zou leren in de praktijk omdat het vrij specifiek is. Dat zou dan een BBL opleiding betekenen voor mij. Maar ik kan vrijwel niets vinden. Wat zijn jullie ervaringen en tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Na je MAVO een jaartje HAVO gaan doen en dan naar het HBO.
De meeste programmeurs die nu een leuke baan vinden zijn allemaal HBO-ers.

Als HBO te moeilijk is zou je ook voltijds MBO kunnen doen. Tijdens de opleiding ga je veel op stage en leer je dus ook in de praktijk.

BBL opplicatieontwikkeling zit alleen in Almelo.

[ Voor 49% gewijzigd door Ernemmer op 31-10-2016 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04
Altijd HBO doen, als je de mogelijkheid hebt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
With stupid ^^^. Als iemand met alleen MBO zit je erg in een gebied waar je veel concurrentie hebt van lage lonen landen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Inderdaad! HBO doen.

Ik heb ook alleen maar een MAVO/MBO diploma op zak. Ik had geluk dat de business booming was toen ik de arbeidsmarkt wou instappen als developer. Maar ervaar het nog steeds als een gemis dat ik geen HBO diploma op zak heb; terwijl dat er toen echt wel in zat.

Tegenwoordig heb ik een prima betaalde baan als projectmanager/sdm, maar die baan heb ik desondanks het ontbreken van mijn HBO diploma.

Ik wil dus niet zeggen dat als je geen HBO studie doet dat het er niet in zit. Maar je moet wat meer geluk, wilskracht, overtuigingskracht en een goed netwerk hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Naj_Geetsrev op 31-10-2016 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Val in herhaling, maar ga HBO doen.
De juiste insteek en motivatie heb je om ver te komen, dus ga er voor :)

Bedenk even dat er offshore (India, Oostblok) een hoop mensen code zitten te kloppen met een betere opleiding dan HBO en voor minder geld. Met een MBO papiertje ben je gewoon te duur boor het werk en denkniveau.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Ik val niet in de herhaling, HBO is overrated!

Het ligt er natuurlijk aan waar je wilt werken, maar in de IT word er vooral gekeken naar je CV/werkervaring dan opleiding dan in andere sectoren. Een MBO sollicitant met een paar jaar werkervaring zal eerder worden aangenomen dan iemand met een HBO opleiding zonder werkervaring.

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
TJHeuvel schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:42:

Het ligt er natuurlijk aan waar je wilt werken, maar in de IT word er vooral gekeken naar je CV/werkervaring dan opleiding dan in andere sectoren. Een MBO sollicitant met een paar jaar werkervaring zal eerder worden aangenomen dan iemand met een HBO opleiding zonder werkervaring.
Deel dooddoener, deel gewoon onzin. Met een HBO diploma stap je hoger in op de carriere ladder en daarbij zijn er gewoon deuren die gesloten blijven als je geen HBO hebt. Daarnaast is de ene werkervaring de andere niet. Een Peak-IT medewerker met 2 jaar ervaring daar gaat niet zonder meer aangenomen worden voor een HBO niveau functie.

Daarnaast is er in de industrie een beweging gaande waarbij bedrijven beginnen in te zien dat, net zoals in andere engineering disciplines, kwaliteit en educatie eigenlik toch wel erg belangrijk is. Werk van laag niveau wordt uitbesteed naar lage lonen landen als India terwijl voor de moeilijke klussen een master gewoon een pre is boven alleen een bachelor.

Tenslotte vind ik je advies gewoon schadelijk. Educatie is goedkoop in Nederland en hoe meer onderwijs hoe beter je baangarantie. Op het HBO leer je veel meer het leren zelf. En dat gaat, in deze enorm veranderlijke tijden, steeds belangrijker worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

En toch zie je steeds meer de eis dat de sollicitant HBO of hoger heeft afgerond. In het bedrijf waar ik werk zie je nu ook dat er liever vacatures een half jaar langer open blijven staan dan een MBO-sollicitant aan te nemen. Eigenlijk heel grof gezegd (en ben het er niet altijd mee eens) gaan alle CV's waar MBO op staat linea recta de prullenbak in. Dus als je de kans krijgt om een HBO opleiding (versneld) te volgen, gewoon doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Door de crisis is er wel het een en ander verschoven en wordt er vooral ook naar opleiding gekeken. Bij sommige vacatures staat toch echt HBO als minimaal werk- en denkniveau. Sommige bedrijven willen daarvan afwijken, als je voldoende ervaring etcetera kan overleggen, als starter kan je dat niet en wordt die HBO opeens toch echt een harde eis. Al meerdere malen meegemaakt, overigens.

Ik zou dus na MAVO ook eerst HAVO gaan doen en dan door naar het HBO, scheelt je een paar jaar als je via MBO naar HBO gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 16:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hydra schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Deel dooddoener, deel gewoon onzin. Met een HBO diploma stap je hoger in op de carriere ladder en daarbij zijn er gewoon deuren die gesloten blijven als je geen HBO hebt. Daarnaast is de ene werkervaring de andere niet. Een Peak-IT medewerker met 2 jaar ervaring daar gaat niet zonder meer aangenomen worden voor een HBO niveau functie.

Daarnaast is er in de industrie een beweging gaande waarbij bedrijven beginnen in te zien dat, net zoals in andere engineering disciplines, kwaliteit en educatie eigenlik toch wel erg belangrijk is. Werk van laag niveau wordt uitbesteed naar lage lonen landen als India terwijl voor de moeilijke klussen een master gewoon een pre is boven alleen een bachelor.

Tenslotte vind ik je advies gewoon schadelijk. Educatie is goedkoop in Nederland en hoe meer onderwijs hoe beter je baangarantie. Op het HBO leer je veel meer het leren zelf. En dat gaat, in deze enorm veranderlijke tijden, steeds belangrijker worden.
Allemaal heel leuk en aardig, maar je moet het niveau ook aankunnen. Niet iedereen heeft hetzelfde denkvermogen en daar is ook niks mis mee, maar HBO is zeker niet voor iedereen bereikbaar.

Zelf ben ik nu aan een HBO ICT begonnen na de Havo met 2 vingers in de neus te hebben afgerond, en het is gewoon een wereld van verschil. Een wereld die ik van wat verder weg bekeken beter geschikt acht voor mensen die een VWO hebben genoten (daar ik zelf ook 3 jaar VWO heb gedaan en het verschil heb ervaren). Omdat ik zelf dus nogal wat overcapaciteit op Havo had kan ik nu alles wel redelijk hendelen maar er zijn al genoeg mensen (voornamelijk havisten) die na 8 weken met het handen in het haar zitten of al lang en breed gestopt zijn. Dingen als Python of de ontwikkelcyclus is niet zo'n probleem, maar houd er rekening mee dat dingen als proposities ook erbij horen, en dat die met mijn Wiskunde A alles behalve "do-able" zijn zonder er ontzettend veel mee te oefenen.

Uiteindelijk zul je veel meer plezier aan een HBO diploma beleven als aan een MBO diploma, maar goed, met goede wil alleen gaat het zeker geen vanzelfsprekend verhaal zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Ik ben het eens met HBO is een pre. als je het kan, vooral doen!

Maar de weg via MAVO>MBO 4 Apllicatieontwikkelaar > HBO variant is ook een prima weg.
Welke naar mijn idee een stuk leuker, intressanter en leerzamer is dan de weg via HAVO.

Tevens kan je op MBO 4 dan ook goed doorkrijgen of HBO haalbaar is. wat veel mensen vergeten is dat niet iedereen HBO materiaal is. en met een MBO ben je niet per definitie slecht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Eigenlijk komt het er op neer dat er gewerkt moet worden voor een diploma. Lijkt me geen slechte zaak. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

demonic schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:21:
Maar de weg via MAVO>MBO 4 Apllicatieontwikkelaar > HBO variant is ook een prima weg.
Welke naar mijn idee een stuk leuker, intressanter en leerzamer is dan de weg via HAVO.

Tevens kan je op MBO 4 dan ook goed doorkrijgen of HBO haalbaar is. wat veel mensen vergeten is dat niet iedereen HBO materiaal is. en met een MBO ben je niet per definitie slecht af.
Klopt, maar via MAVO -> MBO -> HBO ben je drie jaar langer onderweg dan MAVO -> HAVO -> HBO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:25:
[...]
Klopt, maar via MAVO -> MBO -> HBO ben je drie jaar langer onderweg dan MAVO -> HAVO -> HBO.
Als je MBO studie aansluit op de HBO studie kun je het verhaal mogelijk sneller afronden. 3 jaar langer lijkt me niet echt realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

farlane schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:29:
Als je MBO studie aansluit op de HBO studie kun je het verhaal mogelijk sneller afronden. 3 jaar langer lijkt me niet echt realistisch.
Je hebt idd ook MHBO trajecten e.d. en als opleiding aansluit kan je het soms inderdaad versneld doen, maar dat scheelt je dan hoogstens een jaar. Ben je dus alsnog 2 jaar langer bezig dan via MAVO -> HAVO -> HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaise
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 13:28
Als ik jou was zou ik sowieso naar HBO gaan. Of via MAVO --> MBO of MAVO-->HAVO
Als je nu al goed weet dat je die kan op wil gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het zo dat als je van mavo naar havo gaat je dan van mavo 4 naar havo 4 gaat.
Je bent dan dus nog 2 jaar op de havo kwijt plus 4 jaar HBO = 6 jaar

Doe je de route MBO -> HBO. Dan krijg je gemiddeld 1 jaar vrijstellingen (tenminste zo was dat in mijn tijd)
en ben je dus 4 + 3 = 7 jaar kwijt.

Het scheelt dus 1 jaartje.

Ik persoonlijk zou de route via MBO kiezen. Dan heb je goede ondergrond voor het HBO.

Ook ik heb gezien dat veel Havisten het HBO niet haalden. Maar ik had het idee dat dit vaak ook een stukje gebrek aan zelfstandigheid/inzet was.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2016 11:43 . Reden: Typefouten verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
kuusj98 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:13:
Allemaal heel leuk en aardig, maar je moet het niveau ook aankunnen.
Dat spreekt voor zich. Iemand vraagt om advies; natuurlijk moet hij dat naar z'n persoonlijke situatie vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:33:
[...]
Je hebt idd ook MHBO trajecten e.d. en als opleiding aansluit kan je het soms inderdaad versneld doen, maar dat scheelt je dan hoogstens een jaar. Ben je dus alsnog 2 jaar langer bezig dan via MAVO -> HAVO -> HBO.
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:42:
Volgens mij is het zo dat als je van mavo naar havo gaat je dan van mavo 4 naar havo 4 gaat.
Jeb ent dan dus nog 2 jaar op de havo kwijt plus 4 jaar HBO = 6 jaar

Doe je de route MBO -> HBO. Dan krijg je gemiddeld 1 jaar vrijstellingen (tenminste zo was dat in mijn tijd)
en ben je dus 4 + 3 = 7 jaar kwijt.

Het scheelt dus 1 jaartje.

Ik persoonlijk zou de route via MBO kiezen. Dan heb je goede ondergrond voor het HBO.

Ook ik heb gezien dat veel Havisten het HBO niet haalden. Maar ik had het idee dat dit vaak ook een stukje gebrek zelfstandigheid/inzet was.
Bij ons was het ook zo dat de havisten wat meer moeite dan de MBO'ers, maar de Wiskunde-basis die je op de HAVO krijgt is denk ik ook niet verkeerd. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:05:
[...]
Door de crisis is er wel het een en ander verschoven en wordt er vooral ook naar opleiding gekeken. Bij sommige vacatures staat toch echt HBO als minimaal werk- en denkniveau. Sommige bedrijven willen daarvan afwijken, als je voldoende ervaring etcetera kan overleggen, als starter kan je dat niet en wordt die HBO opeens toch echt een harde eis. Al meerdere malen meegemaakt, overigens.

Ik zou dus na MAVO ook eerst HAVO gaan doen en dan door naar het HBO, scheelt je een paar jaar als je via MBO naar HBO gaat.
Je gaat er tegenin, maar geeft hem wel gelijk. HBO werk en denk niveau is geen diploma. Dat ben jij zelf. En als je een goede motivatie hebt en eventueel nog werkervaring hebt op dat niveau, dan zal het vrijwel nooit een probleem zijn. Als ze je alleen al aannemen op basis van een diploma, dan moet je jezelf afvragen of je voor dat bedrijf wil werken. Tip: doe sowieso een buitenland stage. Geeft altijd een leuk verhaal, veel levenservaring en internationale werkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:27
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:42:
Ook ik heb gezien dat veel Havisten het HBO niet haalden. Maar ik had het idee dat dit vaak ook een stukje gebrek aan zelfstandigheid/inzet was.
Bij mij was dat totaal anders. Mijn eerste jaar op het HBO bestond voor 25% uit MBO-ers en 75% uit Havisten. In het tweede jaar kapte 75% van de MBO'ers en 25% van de Havisten. Ik heb altijd de indruk gehad dat het niveau op MBO heel veel lager ligt dan HBO.

@TS, hoewel je jong bent: schep eens door een aantal vacatures heen en kijk wat je misschien nu al leuk lijkt. Afgezien van dat het je wat meer richting geeft, is het ook een hulpje bij deze vraag. Ik denk dat je dan ook snel ziet dat er meer vraag naar HBO'ers is, al dan niet een 'HBO denkwijze'. Aan dat laatste kom je ofwel door veel werkervaring (wat waarschijnlijk betekent dat je de eerste jaren veel minder geld verdient) ofwel door HBO te doen. Ik zou voor het laatste kiezen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

trix0r schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:01:
Je gaat er tegenin, maar geeft hem wel gelijk. HBO werk en denk niveau is geen diploma.
Waar tegenwoordig vaak mee bedoeld wordt, dat je minimaal een HBO diploma hebt en dus aan dat niveau zit. Ben zelf in het afgelopen jaar meerdere malen bezig geweest met zoeken van werk en waarbij HBO werk- en denkniveau gevraagd werd, was het vaak ook een harde eis om minimaal HBO opleiding op zak te hebben, ik begrijp je denkwijze, de praktijk is echter niet (meer) zo.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 31-10-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:05:
[...]
Waar tegenwoordig vaak mee bedoeld wordt, dat je minimaal een HBO diploma hebt en dus aan dat niveau zit. Ben zelf in het afgelopen jaar meerdere malen bezig geweest met zoeken van werk en waarbij HBO werk- en denkniveau gevraagd werd, was het vaak ook een harde eis om minimaal HBO opleiding op zak te hebben, ik begrijp je denkwijze, de praktijk is echter niet (meer) zo.
Ja? Heb je ook voorbeelden? Zoals ik al zei, vrijwel nog nooit gehoord dat het ontbreken van een diploma opweegt tegen een kandidaat die verder wel voldoet.

Volgens mij bieden de "redelijke" MBO's tegenwoordig ook klassen aan op HBO niveau. Als je geen HAVO wil doen, dan is dat misschien wel een goede afweging voor de keuze van de school waar je heen wil.

[ Voor 13% gewijzigd door Montaner op 31-10-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

trix0r schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:08:
Ja? Heb je ook voorbeelden? Zoals ik al zei, vrijwel nog nooit gehoord dat het ontbreken van een diploma opweegt tegen een kandidaat die verder wel voldoet.

Volgens mij bieden de "redelijke" MBO's tegenwoordig ook klassen aan op HBO niveau. Als je geen HAVO wil doen, dan is dat misschien wel een goede afweging voor de keuze van de school waar je heen wil.
Ik heb dus zelf in het afgelopen jaar meerdere sollicitaties de deur uit gedaan waarbij als reactie terugkwam dat ze niet geïnteresseerd waren, omdat zij minimaal HBO diploma zochten, zelfs voor servicedesk werk zoekt men soms HBO geschoolden. Concrete voorbeelden heb ik dus niet meer. Daarom dat ik eerder al zei, dat sinds de crisis er een boel veranderd is en men nu echt goed kijkt naar wat men zoekt. Het liefste zoeken zij iemand die;
  • Het liefst net van (de hoge)school is;
  • Toch al een sloot ervaring heeft;
  • Voor een zacht prijsje wil gaan werken, want starter

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 31-10-2016 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zelf ook een MBO'er hier. Op 2003 opleiding klaar en stond toen voor de keuze. Werken of naar het HBO.
Omdat de opleiding die ik toen heb gedaan (systeembeheer) me niet meer heel erg aantrok wist ik niet zo goed wat ik nu moest doen, ik zat in de IT hoek, maar was er niet erg gelukkig mee.

Heb de keuze gemaakt om maar te gaan werken, via wat omwegen ben ik wel altijd op HBO denkniveau functies terecht gekomen. Maar dat was ook meer doordat de bedrijven waar ik voor gewerkt heb niet alleen naar CV, maar meer naar persoon keken.
Nu zit ik bij een multinational, werk op HBO niveau, maar kan zo een paar collega's aanwijzen die wél een HBO papiertje op zak hebben, maar die het gewoon "niet snappen".

Daarnaast zeggen ze hier (dat dan weer wel) dat je diploma leuk is, maar dat ze het er meer aan koppelen om de functie een grading + zwaarte toe te kunnen kennen. Niet dat iemand met 0 ervaring op een HBO functie gaat reageren. Maar verder kijken ze ook hier meer naar persoon en niet naar diploma.

Maarrrrr, ik heb wel spijt van het feit dat ik toch niet voor HBO be gegaan. Dat is wel iets wat me toch een beetje blijft achtervolgen. Dus, heb je de keuze om nu voor een HBO opleiding te kiezen, ga dit dan gewoon doen. Ook al merk je daar in het "echte" bedrijfsleven niet heel veel van. Wat overigens ook met de regio te maken kan hebben. Zit je in de randstad waar concurrentie moordend is, dan val je met een BO diplome sneller buiten de voorselectie.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nee hoor. Natuurlijk kom je aan de bak als je geen HBO gedaan hebt maar wel duidelijk kennis van zaken hebt maar dat is doorgaans wel bij een ander soort bedrijf en tegen een lager startsalaris dan mensen krijgen die wél HBO hebben gedaan. Zelfs in het bedrijf waar ik werk (waar vrijwel geen van de programmeurs een relevant diploma heeft, inclusief ikzelf) zijn we volgens mij redelijk terughoudend in het uitnodigen van MBO-ers voor een gesprek, al komt dat in het grootste deel van de gevallen eerder door een teleurstellend CV als geheel dan door het feit dat ze MBO gedaan hebben. :P

Dat gezegd hebbende: dit gaat niet over programmeren maar over studeren/werken en daar hebben we een heel mooi apart subforum voor. ;)

PRG >> WI

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NMe schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:50:
Nee hoor. Natuurlijk kom je aan de bak als je geen HBO gedaan hebt maar wel duidelijk kennis van zaken hebt maar dat is doorgaans wel bij een ander soort bedrijf en tegen een lager startsalaris dan mensen krijgen die wél HBO hebben gedaan.
Ben benieuwd waar je dit op baseert, want inmiddels klopt hier ook nog maar weinig van, eigenlijk. HBO salarissen zijn namelijk ook een eind gezakt. Als dat bij jullie niet zo is, mag je van geluk spreken.

Ikzelf heb jarenlang servicedesk werk gedaan en ben in de hobby veel bezig gebleven met webdevelopment. Daardoor weet ik op zich wel voldoende, maar miste in de praktijk nog het een en ander. Bij het bedrijf waar ik nu zit, heb ik daar de kans voor gekregen, maar andere bedrijven, waar ik tussendoor gewerkt heb, boden mij ondanks meer dan voldoende papieren en voor diverse functies (waar dus ook HBO werk- en denkniveau vereist was) een lager salaris aan, dan het salaris wat ik in eerste instantie als servicedesk medewerker had en dan heb ik het niet over een paar tientjes verschil, maar een verschil van een 500-600 euro in de maand en dat voor een HBO functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:12:
[...]
Ben benieuwd waar je dit op baseert, want inmiddels klopt hier ook nog maar weinig van, eigenlijk. HBO salarissen zijn namelijk ook een eind gezakt.
We hebben het hier over banen als software engineer. Daarvan zijn de lonen absoluut niet gezakt. Als wat ben jij precies werkzaam? Je geeft zelf al aan dat je als servicedesk medewerker begonnen bent en toen moeite had mensen ervan te overtuigen je en HBO salaris te betalen.

Op dit moment is de markt voor developers gewoon goed omdat er een erg groot tekort is. Maar niemand kan voorspellen wat die markt gaat doen. Bij low-end web dev spul staan de marges inderdaad onder druk maar bij de banken e.d. zijn goeie software engineers erg gewild. En daar kom je echt niet binnen met wat ervaring als servicedesker en een beetje hobbyen in je eigen tijd.

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 31-10-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]
Ben benieuwd waar je dit op baseert, want inmiddels klopt hier ook nog maar weinig van, eigenlijk. HBO salarissen zijn namelijk ook een eind gezakt.
Ik baseer me hier vooral op eigen ervaring en wat ik van vrienden in dezelfde sector hoor, een echte bron heb ik niet. Het punt dat ik maakte is overigens vooral dat je zonder diploma eerder een kans krijgt bij een klein bedrijf maar dat kleinere bedrijven ook minder betalen dan grotere. Ook als de gemiddelde startsalarissen voor een HBO-er die net uit school komt omlaag zijn gegaan (en dat is in elk geval niet mijn ervaring) geldt dat volgens mij nog steeds wel redelijk.
Als dat bij jullie niet zo is, mag je van geluk spreken.
Nee hoor, want ik heb zoals gezegd geen diploma. :+

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 31-10-2016 13:18 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
[...]
Ben benieuwd waar je dit op baseert, want inmiddels klopt hier ook nog maar weinig van, eigenlijk. HBO salarissen zijn namelijk ook een eind gezakt. Als dat bij jullie niet zo is, mag je van geluk spreken.

Ikzelf heb jarenlang servicedesk werk gedaan en ben in de hobby veel bezig gebleven met webdevelopment. Daardoor weet ik op zich wel voldoende, maar miste in de praktijk nog het een en ander. Bij het bedrijf waar ik nu zit, heb ik daar de kans voor gekregen, maar andere bedrijven, waar ik tussendoor gewerkt heb, boden mij ondanks meer dan voldoende papieren en voor diverse functies (waar dus ook HBO werk- en denkniveau vereist was) een lager salaris aan, dan het salaris wat ik in eerste instantie als servicedesk medewerker had en dan heb ik het niet over een paar tientjes verschil, maar een verschil van een 500-600 euro in de maand en dat voor een HBO functie.
Kijk niet alleen naar wat je in je eigen omgeving ziet, maar kijk naar de algehele markt. Ik hou mijn ogen op vacatures aangezien ik een nieuwe uitdaging zoek, en ik heb eenzelfde probleem als TS. Management functies vragen vaak óf >10 jaar relevante ervaring, óf een uni/master opleiding (of beide). Zegt niet dat je er niet kunt komen, maar je moet jezelf al bewezen hebben. Om de markt in te stappen is een hoger diploma altijd makkelijk.

Wil je echt ontwikkelen, ga dan voor HBO, dit vragen ze z.g.a. allemaal. Reden is dat dit vaak een meer pro-actieve functie is waarbij je "complexe" requirements moet kunnen vertalen naar een werkend stuk programmatuur. Wil je meer ondersteuning of beheersactiviteiten uitvoeren, dan kun je prima uit voeten met een MBO diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zebby schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:19:
Wil je echt ontwikkelen, ga dan voor HBO
Sterker nog; ga gewoon voor 't hoogst haalbare. In de data science wereld is een master bijna een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spelbreker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 20:52
ik heb 4 jaar een MBO opleiding gedaan voor applicatieontwikkelaar. Het laatste jaar op mijn MBO opleiding merkte je sterk hoe weinig je nog geleerd hebt. Er zijn veel bedrijven die MBO'ers aannemen. Mijn oud klasgenoten hebben meeste allemaal een baan bij een webbureau waar ze webapplicaties maken en wordpress sites.

Ik zit nu in het 3e jaar van HBO informatica in Leiden en alles wat je in een jaar leert op het MBO wordt daar in max 10 weken behandeld en die je het te kunnen. Ook leer ik veel meer nuttige dingen waar ik meer waarde kan bieden aan toekomstige bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hydra schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:17:
We hebben het hier over banen als software engineer. Daarvan zijn de lonen absoluut niet gezakt. Als wat ben jij precies werkzaam? Je geeft zelf al aan dat je als servicedesk medewerker begonnen bent en toen moeite had mensen ervan te overtuigen je en HBO salaris te betalen.
Ik was servicedeskmedewerker (waar bedrijven tegenwoordig ook met gemak HBO voor durven te vragen + bepaalde certificaten eisen), maar ben tegenwoordig vol aan de bak als webdeveloper. :)
Bij low-end web dev spul staan de marges inderdaad onder druk maar bij de banken e.d. zijn goeie software engineers erg gewild. En daar kom je echt niet binnen met wat ervaring als servicedesker en een beetje hobbyen in je eigen tijd.
Momenteel werk ik dan niet aan een low-end pakket of zo, als webdev. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:43:
[...]

Dat spreekt voor zich. Iemand vraagt om advies; natuurlijk moet hij dat naar z'n persoonlijke situatie vertalen.
Waarom raad je hem dan niet aan om WO te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wimjongil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:21:
Waarom raad je hem dan niet aan om WO te doen?
Omdat HBO studenten vaak afvallen van de studie wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:24:
[...]
Omdat HBO studenten vaak afvallen van de studie wellicht?
En MBO'ers op het hbo hebben dat probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wimjongil schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:39:
En MBO'ers op het hbo hebben dat probleem niet?
Ik kan me iig een nieuwsitem daarover herinneren. Natuurlijk gebeurd het bij HBO door MBO'ers ook (ben er zelf 1)... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Als je overigens zit te wachten tot er geld in het laatje komt, kun je op zoek naar een intern/junior functie bij een wat goedkoper bedrijf. Het zal niet lonen, maar mogelijk kun je wel wat leren (ik ken wel wat mensen die dit gedaan hebben). Daarnaast zou ik inderdaad zeker HBO informatica of iets soortgelijks gaan doen, deeltijd misschien?

Is flink studeren, maar zolang je het nog leuk vind zal dat geen ramp moeten zijn (Ja later vind je het ook wel leuk maar mogelijk is een volledige studie er naast dan wat minder leuk hoewel ik persoonlijk dat probleem niet zie).
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:40:
[...]
Ik kan me iig een nieuwsitem daarover herinneren. Natuurlijk gebeurd het bij HBO door MBO'ers ook (ben er zelf 1)... ;)
Het is een bekend fenomeen dat het eerder gebeurd bij mensen welke geen vooropleiding MBO hebben gehad, dit doordat men zegt dat het moeilijk is. (Ik denk meer dat het te maken heeft met de jeugdige instelling en niet willen leren).

FYI: Ik heb MBO gedaan als systeembeheerder, hierna na 2 jaar geen propedeuse gehaald maar opnieuw een HBO opleiding gedaan en na 6 jaar afgerond. Tussendoor werkte ik part-time als software developer, studie was voor mij niet leuk maar door door te zetten uiteindelijk klaar. En dat vinden bedrijven toch stiekem belangrijk.
Calitomnication schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:19:
Zelf ook een MBO'er hier. Op 2003 opleiding klaar en stond toen voor de keuze. Werken of naar het HBO.
Omdat de opleiding die ik toen heb gedaan (systeembeheer) me niet meer heel erg aantrok wist ik niet zo goed wat ik nu moest doen, ik zat in de IT hoek, maar was er niet erg gelukkig mee.

Heb de keuze gemaakt om maar te gaan werken, via wat omwegen ben ik wel altijd op HBO denkniveau functies terecht gekomen. Maar dat was ook meer doordat de bedrijven waar ik voor gewerkt heb niet alleen naar CV, maar meer naar persoon keken.
Nu zit ik bij een multinational, werk op HBO niveau, maar kan zo een paar collega's aanwijzen die wél een HBO papiertje op zak hebben, maar die het gewoon "niet snappen".

Daarnaast zeggen ze hier (dat dan weer wel) dat je diploma leuk is, maar dat ze het er meer aan koppelen om de functie een grading + zwaarte toe te kunnen kennen. Niet dat iemand met 0 ervaring op een HBO functie gaat reageren. Maar verder kijken ze ook hier meer naar persoon en niet naar diploma.

Maarrrrr, ik heb wel spijt van het feit dat ik toch niet voor HBO be gegaan. Dat is wel iets wat me toch een beetje blijft achtervolgen. Dus, heb je de keuze om nu voor een HBO opleiding te kiezen, ga dit dan gewoon doen. Ook al merk je daar in het "echte" bedrijfsleven niet heel veel van. Wat overigens ook met de regio te maken kan hebben. Zit je in de randstad waar concurrentie moordend is, dan val je met een BO diplome sneller buiten de voorselectie.
Naast dat werk vinden wel te doen is met MBO moet je er wel even rekening mee houden dat je nooit zoveel gaat verdienen als iemand met HBO. (Ja natuurlijk je zult er een aantal tegen komen die minder verdienen, maar je gaat nooit boven het gemiddelde van een HBOer verdienen). Ik heb meerdere sollicitaties gehad en geweigerd omdat ik geen HBO diploma had. Nu bijv. mogelijk gesprek bij Philips, dat zou 'm ook niet worden zonder HBO.

Ik werk, heb een redelijke Medior functie, dit voor mijn diploma. Maar het kan beter. Een master is natuurlijk nog beter, maar ik ben een slechte student.

[ Voor 85% gewijzigd door Gopher op 31-10-2016 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

Zoals anderen ook al aangaven: absolute onzin. Of op zijn best een riskante gok.
Ik ben zelf betrokken bij de recruiting van het bedrijf waar ik werk (ik doe alle 1e ronde gesprekken en ben mede bepalend wie er wordt uitgenodigt) en de stelregel is minimaal HBO. Daar wordt *nooit* een uitzondering op gemaakt. De meeste van onze concurrenten doen het niet anders en onze klanten willen ook alleen HBO+.
Sector: High-Tech automatisering, embedded systems, technical app development.

Natuurlijk is het best mogelijk om een baan op HBO niveau te krijgen zonder een HBO diploma, maar je maakt het jezelf wel een heel stuk lastiger.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Whuzz schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:14:
[...]

Zoals anderen ook al aangaven: absolute onzin. Of op zijn best een riskante gok.
Ik ben zelf betrokken bij de recruiting van het bedrijf waar ik werk (ik doe alle 1e ronde gesprekken en ben mede bepalend wie er wordt uitgenodigt) en de stelregel is minimaal HBO. Daar wordt *nooit* een uitzondering op gemaakt. De meeste van onze concurrenten doen het niet anders en onze klanten willen ook alleen HBO+.
Sector: High-Tech automatisering, embedded systems, technical app development.

Natuurlijk is het best mogelijk om een baan op HBO niveau te krijgen zonder een HBO diploma, maar je maakt het jezelf wel een heel stuk lastiger.
Als toevoeging, een baan op niveau vinden is wel te doen. Maar je moet inderdaad eerst ervaring op doen. Heb je dat (kost enkele jaren). Zul je nogmaals niet bij bepaalde grote spelers binnen komen tenzij je echt een held bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Hydra schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:23:
[...]

Sterker nog; ga gewoon voor 't hoogst haalbare. In de data science wereld is een master bijna een must.
Eens, maar het moet ook wel voor je weggelegd zijn. Buiten dat je het niveau moet kunnen trekken zijn de 3 opleidingsniveaus wel drastisch anders. Vaak lees je dat je bij MBO zeer vakspecifiek dingen leert, ook op vlak van certificaten, wat je een kleine scope geeft in toekomstige functies. Vind het persoonlijk een sterk punt aan MBO, maar maakt het lastig docenten vinden. Ook is er vaak veel focus op praktijk toepassing.
HBO biedt juist een extreem breed palet aan, waarbij je van veel zaken de basis leer kennen, iets begrijpt en kan toepassen. Ik heb persoonlijk erg weinig diepte kennis opgedaan. Wel ook een goede balans theorie en praktijk.
De universiteit gaat op een andere manier de diepte in en focust zich echt op denkprocessen, amper op uitvoer (of je moet uitzoeken hoe je dat kan verbeteren). Toepassing richt zich op casusses of onderzoek, niet zo zeer op hands-on ervaring. Uitzonderingen daargelaten uiteraard, maar dit is vaker op een specifieke master van toepassing.

Persoonlijk ligt de universiteit mij totaal niet. Nooit zo geweest van de schoolbankjes, liever gewoon doen. HBO zat er mooi tussenin, dus daar is mijn keuze op gevallen. Achteraf heb ik wel wat spijt dat ik niet nog een master ben gaan doen, had me in mijn huidige zoektocht kunnen helpen. Daarentegen weet ik niet of ik voldoende motivatie had kunnen opbrengen op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 18:15
Als je qua mogelijkheden (geld, IQ, etc.) nu HBO kan doen, zou ik je het ten zeerste aanbevelen.

Op latere leeftijd een studie doen en/of terwijl je werkt is stukken lastiger, althans dat is mijn ervaring. Ik had een beetje spijt dat ik geen universiteit heb gedaan, dat niveau had ik wel kunnen halen. Ook dat ik bv. geen stage heb gedaan in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:06
Beste SamsungDaan,

Inderdaad zijn er weinig BBL-opleidingen applicatieontwikkelaar. Als je met een BBL-opleiding wilt starten moet je zelf een baan vinden (voor 4 dagen per week) en dat is in de ICT-sector behoorlijk ingewikkeld, zeker voor een applicatieontwikkelaar. In andere sectoren (detailhandel, kappersbranche) is dit minder lastig.

Veel mensen die reageren, raden je aan om eerst HAVO en daarna HBO te doen. Maar dan moet je dat wel zien zitten, nog twee jaar naar de middelbare school en daarna 4 jaar studeren. Daarnaast is studeren niet gratis, niet op het MBO, maar zeker niet op het HBO. Als jíj (of je ouders, of je leraren) twijfels hebben bij de HAVO - HBO route, denk er dan nog eens heel goed over na. Daarnaast geef je aan je zo snel mogelijk de praktijk in wilt, via het MBO kan je over een jaar of drie aan het werk (of doorstuderen op een HBO), via HAVO-HBO duurt dat nog een jaar of zes.

Denk dus vooral goed na, laat je niet iets aanpraten door anderen, ga (ook) naar de open dagen van de MBO-colleges bij je in de buurt, praat daar met leerlingen, maar doe vooral waar jij je het prettigste bij voelt!

Succes!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
De weg havo-HBO of MBO-HBO is wat persoonlijk. Op de MBO opleiding kun je zeker een goede basis krijgen mits je een goede opleiding volgt. Op het HBO kun je dan dieper ingaan op de stof. Een MBO opleiding die aansluit op de HBO studie kan je in sommige gevallen versnelt doen, al is dat wederom afhankelijk van je opleiding en niveau.

Oh en ik raad je aan om zeker naar het HBO te gaan. Ik doe dezelfde studie en merk toch dat er veel vacatures zijn waar ze stevige voorkeur hebben aan een HBO'er. Plus je startsalaris zal wat hoger zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Luca op 31-10-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gopher schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:10:
Naast dat werk vinden wel te doen is met MBO moet je er wel even rekening mee houden dat je nooit zoveel gaat verdienen als iemand met HBO. (Ja natuurlijk je zult er een aantal tegen komen die minder verdienen, maar je gaat nooit boven het gemiddelde van een HBOer verdienen). Ik heb meerdere sollicitaties gehad en geweigerd omdat ik geen HBO diploma had. Nu bijv. mogelijk gesprek bij Philips, dat zou 'm ook niet worden zonder HBO.

Ik werk, heb een redelijke Medior functie, dit voor mijn diploma. Maar het kan beter. Een master is natuurlijk nog beter, maar ik ben een slechte student.
Ja en nee. Mijn huidige werkgever werkt gewoon op basis van een grading die aan een functie is gehangen.
Daarnaast was het zelfs zo dat ik tijdens mijn intake een iets hogere salarisindicatie heb afgegeven.
Gevolg was dat ik van de afdeling van 6, de persoon was met het hoogste salaris. Afdeling bestond destijds uit HBO'ers en 1 met 2 masters.
Wat betreft het feit dat je bij de grote (en voornamelijk logge) organisaties de selectie vaak niet weet te halen, dat is vrij logisch. Die HR mensen zijn puur gebrand op diploma's en het aanbod is daar zo ontzettend groot, die selecteren puur op basis van wat er op papier staat.

Ik probeer het ook niet goed te praten hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar je kunt niet keihard zeggen dat "mensen met HBO per definitie meer verdienen" of "dat je met een MBO nooit op HBO niveau kunt gaan werken".
Het is allemaal mogelijk, alleen je zult er iets harder voor moeten knokken. Je komt vaker op een lagere functie binnen, daar moet je je bewijzen en dan groei je door (als je geluk en de competenties hebt).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Doe een HBO!
Als programmeur zal je de eerste jaren er weinig van merken (als je goed bent in programmeren natuurlijk) of je een MBO of HBO papiertje hebt. Maar wanneer je 30+ wordt en je toch een senior/lead positie wilt vervullen, dan gaat een gebrek van zo'n papiertje je echt opbreken met sollicitaties. Je mist dan gewoon mogelijke kansen omdat HR zwart-wit kijkt naar welk(e) papiertje(s) je meer dan een decennia geleden hebt gehaalt.
Zonder het papiertje moet je hard knokken, ik zit zelf met een vergelijkbaar "probleem" op mijn huidige positie is het minimum een WO bachelor als ik intern zou zitten. Maar door een inhuur constructie wordt om deze eis van HR heen gewerkt en kan ik deze positie wel vervullen. Klinkt krom en is het ook ;) en heeft wel wat geregel in de aarde voordat zo iets van stand komt (heeft ook een tijd geduurt) en dat zie je natuurlijk niet gebeuren bij elke functie/sollicitant.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Niveau 3 a niveau 4 volgen en kijken hoe het je afgaat. Gewoon MBO, HBO is overdreven om te doen. Kan je het dan kan je het. Programmeren gaat om je skills en niet om je papiertje. Al heb je mavo gedaan, maar je kant echt programmeren dan nemen ze jouw aan en geen HBO student. Spreek uit ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 17:58
De TS heeft zich niet meer gemeld na de 1e post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:37:
Doe een HBO!
Als programmeur zal je de eerste jaren er weinig van merken (als je goed bent in programmeren natuurlijk) of je een MBO of HBO papiertje hebt. Maar wanneer je 30+ wordt en je toch een senior/lead positie wilt vervullen, dan gaat een gebrek van zo'n papiertje je echt opbreken met sollicitaties.
Ik ben het eens hoor, doe HBO, iedereen die zegt dat HBO overated is heeft geen idee. Echter, ook zonder HBO kun je er wel komen. Veel belangrijker dan een HBO papiertje is, is dat je wilt blijven leren. Heb je een MBO plus de nodige certificaten dan kun je ook op die manier aantonen dat je wat kan (al word HBO en een heleboel certificaten natuurlijk nog meer gewaardeerd).

Ik ben zelf pas op mijn 32ste naar het HBO gegaan. Ik ben best wel slim (vind ik zelf) en vond mezelf altijd al HBO werk en denk niveau hebben. Nu ik HBO heb besef ik pas hoe fout ik het had. Je leert echt op een andere manier werken en denken. Ander voordeel is dat mijn salaris echt met hele grote sprongen vooruit is gegaan sinds ik HBO heb.

Je kunt nu dus MBO doen en je HBO hoeft er ook niet direct achteraan, blijf gewoon leren je hele carriere en je komt er dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 16:29
Antwoord is eigenlijk al gezegd: Ga MBO > HBO of HAVO > HBO doen. Voordeel van een MBO oplediding is dat je eigenlijk een kleine start maakt om vervolgens op het HBO direct vol gas te gaan programmeren. Hangt natuurlijk wel van de MBO instelling af. Want er zitten opleidingen tussen die helemaal niks waard zijn. Helaas ben ik daar eentje van.

Ik zit nu met een waardeloos MBO ICT Beheer niv. 4 diploma eigenlijk, want geen bedrijf neemt je meer aan (want, geen werkervaring). Ik ben al een keer gestart met HBO maar heb daar wegens (persoonlijke_ problemen moet stoppen.

HBO dus. Want er wordt ook gekeken naar wat voor papiertjes je hebt. Ik bel wel eens naar een bedrijf en dan krijg je vrijwel direct te horen: "Je solliciatie nemen we niet in behandeling omdat je niet de juiste opleiding hebt gevolgd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:49
Geen ervaring met ICT richtingen. Maar ik ben zelf aan de onderkant van het VMBO begonnen en opgeklommen, MBO4 gedaan en dit jaar ga ik afstuderen op HBO niveau. Alles achter elkaar. Het is een lange weg maar als ik zo terug kijk was MBO een mooie tussenstap. Totaal 8 jaar achter elkaar, want op zowel het MBO als HBO waren in mijn periode geen verkortingen mogelijk. Je hebt ook meer tijd om jezelf te ontwikkelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Cheezborger op 31-10-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik heb vorig jaar de opleiding applicatieontwikkeling gedaan op het Tinwerf (MBO N4 na 4 jaar VMBO), op het MBO zijn de opleidingen vrij eenvoudig, en je klasgenoten zullen vaak ook niet super gemotiveerd zijn. Ik ben afgehaakt, en weer terug gegaan naar mijn middelbare school om de HAVO te doen, zit nu dus in 4 HAVO, en kan na het slagen een mooie HBO opleiding volgen. Heb inmiddels gehoord dat informatica HBO heel anders is als MBO applicatieontwikkeling, de leraren staan open voor hulp en suggesties, en ook zijn de studenten gemotiveerd (varieerd wel van school uiteraard, maar je begrijpt het).

Je kan ook iets doen waar je meer interesse in hebt, en het programmeren zelf thuis leren, op school leer je namelijk alles vrij gestructureerd (mijn doel :D). Uitieindelijk kun je dan een eigen bedrijf oprichten, bij een klein bedrijf werken, of bij een multinational. Het is je eigen leven, en je schrijft je eigen verhaal, neem hier wel op wat gezegd word, maar maak je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
In een tijd waar je als verpleegkundige of zelfs automonteur binnenkort standaard een HBO diploma moet hebben, kun je als programmeur zeker niet achterblijven.

Natuurlijk zijn er veel mensen zonder dat papiertje die een goede baan hebben, maar die zijn wel begonnen in een andere tijd.

Ik heb zelf mijn HBO niet afgemaakt, ben 35 jaar oud en werk al 12+ jaar als programmeur.

Dit heeft een aantal nadelen:
1. Werken bij grote bedrijven is moeilijker. Werk vinden in het MKB is geen probleem.
2. Gevolg van punt 1: doorgroeien is haast onmogelijk. Je bent en blijft programmeur. De bedrijven waar je aan de slag kunt, zijn vaak kleiner en zoeken eerder allrounders dan specialisten.

Je moet er dus vaak harder voor werken en je bereikt eerder een bepaald plafond.

In de tussentijd gaat het leven gewoon door. Je koopt ook gewoon dat huis, gaat trouwen en krijgt kindjes.

En zie dan maar weer eens een opleiding te gaan doen. Genoeg die het proberen, bij de meesten mislukt het, omdat je al uitgeput bent van werk en kids voordat je überhaupt een boek hebt open geslagen.

Ik heb zelf nog een stapel certificaten van de Open Universiteit gehaald. Zou graag de hele Informatica studie gaan doen, maar ik weet momenteel bij god niet waar ik de energie vandaan moet halen.

Maak deze fout dus niet :P

Ook ik hoop het weer op te pakken zodra de kleine wat ouder is en er wat meer rust in de tent is hier (mijn vriendin is ook druk met afstuderen van HBO naast haar werk).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Lethalis schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:45:
1. Werken bij grote bedrijven is moeilijker. Werk vinden in het MKB is geen probleem.
Is dit echt zo? Zijn er grote bedrijven die iemand met 12 jaar ervaring niet aannemen omdat ze geen HBO hebben? Er word niets voor niets gevraagt om HBO denkniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
TJHeuvel schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:41:
[...]
Is dit echt zo? Zijn er grote bedrijven die iemand met 12 jaar ervaring niet aannemen omdat ze geen HBO hebben? Er word niets voor niets gevraagt om HBO denkniveau.
Ik heb uit mijn directe omgeving vernomen dat dit inderdaad zo is.

Een kennis van mij is er heel vaak tegen aangelopen, terwijl het een prima .NET programmeur is. Zelfde leeftijd als ik, alleen dan MBO voorgeschiedenis.

Zelf heb ik geen idee hoe mijn kansen zijn. Hoewel ik mijn HBO niet heb afgemaakt, heb ik destijds wel een groot deel ervan afgerond, ook post propedeuse. Daarnaast heb ik nog een stapel certificaten en ook cursussen op WO niveau gedaan bij de Open Universiteit.

Dat zal vast meewegen.

Wel overweeg ik om wat open source projecten op te zetten voor als het ooit nodig is. Als ik daarmee goed kan aantonen dat ik op een bepaald niveau kan ontwikkelen, helpt dat waarschijnlijk ook.

Maar ja, ook daarvoor nu dus nauwelijks tijd :X Dus nu gewoon maar hopen dat ik het de komende jaren niet nodig heb en blijf zitten waar ik zit :)

PS:
Die kennis heeft overigens wel weer een baan gevonden bij een kleinere organisatie waar ze nog meer mensen zoeken. Dus het is ook niet zo alsof ik verlegen om werk zou zitten. Maar als je dus meer ambitie hebt dan ergens code kloppen, dan wordt het moeilijk.

Dus stel ik zou iets met enterprise architectuur willen doen, of big data. Zodra je dus meer diepgang gaat zoeken dan de hele dag veredelde CRUD bouwen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 01-11-2016 13:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
[...]

Ja, dat is zo. Sterker nog, het is juist eerder een uitzondering dat ze een dergelijk iemand aannemen.

We hebben het hier wel over grote overheidsorganen en multinationals (Shell, Akzo Nobel, Philips, Heineken, ABN-Amro etc. etc.). Zulke organisaties hebben over het algemeen de mensen voor het uitzoeken, dus ja...dan moet je wel vrij speciaal zijn om zonder de vereiste diploma's op zo'n plek te belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Hoe wil jij kunnen bewijzen dat je HBO denk en werk niveau hebt als je geen diploma hebt?
Dat is dus het probleem, je kunt het niveau wel denken te hebben, maar jij kunt dat niet zeker weten en een werkgever dus al helemaal niet (overigens zijn er genoeg HB)-ers die eigenlijk het HBO werk en denk niveau niet halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
[Roland] schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:35:
[...]

Hoe wil jij kunnen bewijzen dat je HBO denk en werk niveau hebt als je geen diploma hebt?
Dat is dus het probleem, je kunt het niveau wel denken te hebben, maar jij kunt dat niet zeker weten en een werkgever dus al helemaal niet (overigens zijn er genoeg HB)-ers die eigenlijk het HBO werk en denk niveau niet halen).
Op zich kan dat als je werkervaring hebt wat aantoonbaar op HBO-niveau zit. Maar hoe kom je aan dergelijke werkervaring zonder diploma? Beetje kip-ei probleem dus.

Daarnaast zien werkgevers ook nog verschil in dezelfde functies per organisatie. Projectleider zijn bij een MKB-tje om de hoek is net even een andere ervaring dan projectleider bij Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

_vision schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:16:
[...]

Ja, dat is zo. Sterker nog, het is juist eerder een uitzondering dat ze een dergelijk iemand aannemen.

We hebben het hier wel over grote overheidsorganen en multinationals (Shell, Akzo Nobel, Philips, Heineken, ABN-Amro etc. etc.). Zulke organisaties hebben over het algemeen de mensen voor het uitzoeken, dus ja...dan moet je wel vrij speciaal zijn om zonder de vereiste diploma's op zo'n plek te belanden.
Ben ik het niet mee eens. Ik werk al zolang ik in de ICT zit voor grote bedrijven en heb geen voltooide HBO opleiding. Ik ben ook altijd uitgenodigd geweest voor een intake gesprek als mijn cv erheen ging, soms was die intake niet eens nodig en vonden ze het op basis van mijn ervaring al voldoende. Tijdens die intakes werd er wel regelmatig om gevraagd waarom ik het niet had maar als je daar een goed verhaal bij hebt is dat echt niet blokkerend.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Paxlie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:38:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Ik werk al zolang ik in de ICT zit voor grote bedrijven en heb geen voltooide HBO opleiding. Ik ben ook altijd uitgenodigd geweest voor een intake gesprek als mijn cv erheen ging, soms was die intake niet eens nodig en vonden ze het op basis van mijn ervaring al voldoende. Tijdens die intakes werd er wel regelmatig om gevraagd waarom ik het niet had maar als je daar een goed verhaal bij hebt is dat echt niet blokkerend.
Uitzonderingen zijn er altijd zoals ik al zei: vooral met aantoonbare ervaring in een schaarste. En wellicht heb jij ervaring kunnen opdoen in de economisch betere tijden. Daarnaast zul je daarmee wegkomen voor development / uitvoerende functies, maar leidinggevende functies / management? Lijkt me al sterk.

Maar als ik zie wat bedrijven doen (en management consultant kom ik bij nogal wat bedrijven), dan is het globale beeld anders. Ook onze eigen HR is bijv. selectief: geen WO = kans van 1% om aangenomen te worden. Het kan wel...maar is niet de beste route.

[ Voor 8% gewijzigd door _vision op 01-11-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
[Roland] schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:35:
[...]

Ik werk nu 6 jaar in de IT, heb mijn MBO niet eens afgemaakt. Gewoon, je portfolio laten zien en een paar referenties. Maar dat werkt wellicht minder bij de grote bedrijven, gelukkig heb ik niet de ambitie daar te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

TJHeuvel schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:07:
[...]

Ik werk nu 6 jaar in de IT, heb mijn MBO niet eens afgemaakt. Gewoon, je portfolio laten zien en een paar referenties. Maar dat werkt wellicht minder bij de grote bedrijven, gelukkig heb ik niet de ambitie daar te werken.
En toen wilde je een stapje hogerop en bleek ineens dat een portfolio en referenties over je huidige werk niet zo heel veel waard zijn...
Zoals ik al eerder zei: Tuurlijk zijn er uitzonderingen en uiteraard is het in sommige gevallen best mogelijk je op te werken. Maar het is gok, je maakt het jezelf moeilijker en je weet niet wanneer dat diploma ineens toch een vereiste blijkt te zijn voor je latere droombaan.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot020
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 16:19
Naar het HBO via de havo of mbo kan even lang duren, tegenwoordig kun je de opleiding Applicatie Ontwikkelaar in 2 jaar doen, dan heb je 1 jaar les, 5 maanden stage en daarna nog een paar maanden les/examen. Beide opties hebben zo z'n voordelen en nadelen.

havo:
+ Mocht je IT toch niet leuk vinden kan je nog een andere opleiding kiezen die binnen jouw profiel valt zonder dat je daar nog deelcertificaten voor moet halen.
- Je bent minder bezig met programmeren of vakken die daar mee te maken hebben.
- Geen stage

mbo:
+ Meer focus op het worden van een Applicatie Ontwikkelaar (Programmeer lessen en alles daar omheen)
+ Stage waar je (als je een bij een goed bedrijf terecht komt) veel ervaring op kunt doen.
- Mocht je toch niet verder willen gaan binnen IT en wil je wel naar het HBO dan moet je in de (volgens mij) meeste gevallen deel certificaten op havo niveau halen.
- Het niveau van de meeste MBO college's is om te huilen.

[ Voor 27% gewijzigd door boot020 op 03-11-2016 14:45 . Reden: Per ongeluk verzonden voordat het bericht af was. ]

Pagina: 1