Kosten VPS vs Desktop 24/7 aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:00
Hoi,

Ik zit er al een tijdje over na te denken om wat te gaan hobbyen met een server, nu wil ik hier graag een applicatie op draaien die de volgende requirements heeft:
  • Multi-Core Processor
  • 4gb RAM (Shared)
  • 100 GB HD (Dit zou minder mogen zijn)
De bedoeling is dat er vast wel enkele personen de website zullen bezoeken, maar het zullen absoluut geen schokkende aantallen zijn, het zal dus vooral wat hobbyen zijn.

Nu heb ik twee opties:

1. Medion PC inzetten als server
Ik kan via iemand gratis een desktop krijgen die ik thuis 24/7 aan zou kunnen zetten, dit betreft de Medion MD 8338 (http://aldi.medion.com/md8338/nl/?refPage=aldi) met de volgende specificaties:
  • Intel® Core™ i3-530 processor
  • 4 GB DDR3 SDRAM
  • 1TB HDD
Nu is het alleen de vraag wat de kosten zijn mocht ik deze PC inzetten als server en 24/7 aanzetten. Ik heb wel een stuk gevonden over het stroomverbruik, maar mijn Duits is niet voldoende om er nu uit te halen hoeveel het exact is (53 watt per uur?). Mocht het 53 watt per uur zijn, dan zou het dus uitkomen op een bedrag van € 103.- per jaar (http://stroomkosten.michaelplaza.nl/)
Stromverbrauch des Aldi-PC

Durch die Stromspar-Eigenschaften des Prozessors kann der Medion Akoya E4360D mit sehr guten Verbrauchswerten punkten. Mit 53 Watt im Desktop-Betrieb verbraucht der Aldi-PC kaum mehr als ein Nettop. Auch unter Volllast blieb der Stromverbrauch mit maximal 115,3 Watt auf gutem Niveau. PC mit älteren Core-2-Duo-Prozessoren verbrauchen hier 200 Watt oder mehr. Im Standy-Betrieb verbraucht der Aldi-PC jedoch mit 5,3 Watt recht viel Strom. Ausgeschaltet verringert sich der Verbrauch auf wiederum gut 2,5 Watt – und mit ausgeschaltetem Netzteil zieht der Medion-PC keinen Strom mehr.
Bron: http://www.t-online.de/co...februar-2010-im-test.html

2. VPS/Dedicated Server
Een andere optie is om een VPS te nemen, hieronder zijn de goedkoopste die ik momenteel kan vinden.

URLKosten per maandBijkomende kostenTotaal per jaar
https://www.scaleway.com/pricing/€ 5,99 (excl. btw)-€ 71,88 (excl. btw)
https://contabo.com/?show=vps *€ 6,99-€ 83,88
https://www.ovh.nl/vps/vps-ssd.xml(€7,25 incl. btw)-€ 87,00
https://www.kimsufi.com/nl/servers.xml€ 9,99 (excl. btw)Installatie € 9,99 excl. btw .€ 129,87 (excl. btw)

* Onduidelijk of hier nog BTW bij komt, echter betreft dit wel een 6GB RAM server.

Mijn vraag is wat is volgens jullie het slimste? Het voordeel van de PC als server inzetten is dat wanneer het hobbyen/project mislukt dat het kan stoppen wanneer ik zelf wil. Echter moet dit niet uit de klauwen gaan lopen qua kosten tegenover de VPS.

Alvast bedankt voor het advies.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb zelf een kleine i3 staan met 1 5TB enterprise schijf erin (en een ssd) en dat hele ding verbruikt ongeveer 25W gemiddeld. de pieken zijn niet interesant aangezien die niet lang genoeg duren om van invloed te zijn op het grote plaatje.

dus reken op een 50 euro per jaar met een zuinigere harde schijf.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Verbruik is niet het enige waarover je moet nadenken.
Wat wil je met deze server ?
Iets met mail ? Hou er dan rekening mee dat thuis bv poort 25 geblokkeerd is.
Je ip thuis is niet fixed....
O ja ik weet bv bij scaleway kan je op elk moment stoppen geen maandkosten.
Succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:00
Bij de Gamma heb je watt meters te koop. Gebruik zo'n ding even om te meten hoeveel watt uur je pc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:33
Als er thuis iets sneuvelt zul je dat zelf moeten betalen en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
hier een Intel i7 4790 met 16GB RAM, 3 hdd en 1 ssd ALTIJD aan, SAS PCIe kaart, en een UPS die zelf ook nog wat verbruikt, staat op dit moment de verbruiksmeter rond de 63/70Watt. een kleine €10/€15 per maand puur energie verbruik...
tel daarbij ook nog de Hardware kosten bij op..

Voor hobby/experiment kun je natuurlijk ook eerst even lokaal de pc gebruiken en daarna evt overstappen naar VPS.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, dit heeft natuurlijk niets met Professional Networking & Servers te maken. Ik verplaats het topic naar Internetproviders en Hosting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Andre_J schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 07:26:
Succes met je keuze
Verschil in internetverbinding is er ook. Waarschijnlijk hebben sommige VPSs datalimieten maar de snelheid is dan waarschijnlijk hoger dan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:34
Er zijn tegenwoordig genoeg zuinige mini servers te krijgen. Zelf draai ik een Atom + 2GB + 120GB SSD om zelfgeschreven network software te testen. Gaat prima en vreet bij 24/7 minder dan 5 euro aan stroom per maand.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

OVH heeft geregeld aanbiedingen voor VPSjes. Ook TransIP is niet veel duurder dan de gekozen opties, ikzelf heb goede ervaringen met TransIP. :)

Ik denk dat prijstechnisch gezien een VPS het goedkoopst is, daar zit alles inbegrepen, ook basic support bij problemen, al gebeurd dat niet zo heel gauw, terwijl je met zelf hosten meer kwijt bent, zelf verantwoordelijk bent voor de machine en alles afhankelijk is van jouw (consumenten) internet verbinding.

[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 31-10-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:15

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wil je er alleen een website op draaien of ook CPU intensieve dingen op doen? Anders kan je met iets veel simpelers af. Kijk ook even op lowendbox.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 08:00
flippy.nl schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:42:
ik heb zelf een kleine i3 staan met 1 5TB enterprise schijf erin (en een ssd) en dat hele ding verbruikt ongeveer 25W gemiddeld. de pieken zijn niet interesant aangezien die niet lang genoeg duren om van invloed te zijn op het grote plaatje.

dus reken op een 50 euro per jaar met een zuinigere harde schijf.
Als het onder de 80 euro per jaar blijft dan vind ik dat zeker een acceptabele prijs.
Andre_J schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 07:26:
Succes met je keuze
Goed punt, op dit moment heb ik nog geen mail functionaliteiten nodig. Maar dat is wel iets om in het achterhoofd te houden. Het is ook niet mogelijk om poort 25 open te zetten thuis?
jeroen3 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 07:33:
Als er thuis iets sneuvelt zul je dat zelf moeten betalen en vervangen.
Klopt, echter heb ik nu gratis hardware tot mijn beschikking. Als ik van alle applicaties backups draai en deze store op mijn NAS dan zou het geen probleem zijn mocht er iets sneuvelen, dan kan ik nog altijd naar een VPS gaan o.i.d.
Mr_gadget schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:51:
Wil je er alleen een website op draaien of ook CPU intensieve dingen op doen? Anders kan je met iets veel simpelers af. Kijk ook even op lowendbox.com
Er zullen ook imports en scheduled tasks gedraaid moeten worden, dus het zal iets intensiever zijn dan een normale static website.
CH40S schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:40:
OVH heeft geregeld aanbiedingen voor VPSjes. Ook TransIP is niet veel duurder dan de gekozen opties, ikzelf heb goede ervaringen met TransIP. :)

Ik denk dat prijstechnisch gezien een VPS het goedkoopst is, daar zit alles inbegrepen, ook basic support bij problemen, al gebeurd dat niet zo heel gauw, terwijl je met zelf hosten meer kwijt bent, zelf verantwoordelijk bent voor de machine en alles afhankelijk is van jouw (consumenten) internet verbinding.
Ik denk dat het inderdaad al bij al niet heel erg veel uit zal maken. Ik denk dat ik begin met een eigen server thuis om daar wat mee aan te hobbyen en op den duur overstap naar een VPS wanneer alles is ingeregeld en goed werkt, zodat ik de opgedane kennis kan gebruiken op de VPS.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
geenwindows schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:25:
hier een Intel i7 4790 met 16GB RAM, 3 hdd en 1 ssd ALTIJD aan, SAS PCIe kaart, en een UPS die zelf ook nog wat verbruikt, staat op dit moment de verbruiksmeter rond de 63/70Watt. een kleine €10/€15 per maand puur energie verbruik...
tel daarbij ook nog de Hardware kosten bij op..

Voor hobby/experiment kun je natuurlijk ook eerst even lokaal de pc gebruiken en daarna evt overstappen naar VPS.
maar als je het goedkoop thuis kan doen dan haal je natuurlijk de kosten er wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:57
Makkelijk ezelsbruggetje: elke Watt die continu (dus 24/7) aanstaat kost je ongeveer €2 per jaar.

Ik heb er ook aan zitten rekenen, maar in mijn geval was thuis een servertje draaien een stuk voordeliger. Voor het geld wat ik aan stroom kwijt ben, kan ik buitenshuis niks afnemen wat nog een beetje performance heeft.

In mijn geval reken ik de vervangingswaarde echter niet mee. Stel dat mijn moederbord kapot gaat dan ben ik zo €200 verder. Stel dat je de afschrijving ook mee zou nemen en je hardware in 5 jaar laat afschrijven dan valt iets buitenshuis afnemen al wat voordeliger uit.

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Poort 25 kan wel open, maar dan moet je naar een provider stappen zoals xs4all, die bieden dat aan in hun standaard pakket, bij andere providers moet je een zakelijk abonoment nemen die heel wat duurder is dan hun reguliere prijzen. Xs4all geeft je ook een volwaardig vast ip adres en volledige ipv6 ondersteuning. Kan ook puntjes zijn om rekening mee te houden als je een server gaat hosten...

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 31-10-2016 13:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Rockster34 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:00:
[...]

maar als je het goedkoop thuis kan doen dan haal je natuurlijk de kosten er wel uit
Uiteraard, zeker gezien ts al Hardware heeft staan, dat scheelt alweer.
En mocht je een overschot aan zonnepanelen op het dak hebben liggen dan merk je ook niet heel veel van ;)

Daarom zei ik ook, eerst lokaal kijken/spelen/experimenteren (kijken hoe krachtige hardware je echt nodig hebt etc.) en dan mocht het nodig zijn evt. kijken naar VPS.

Ik ben ook veel voordeliger om m'n server thuis te draaien. Zie maar eens een VPS te huren met een cpu dat krachtig genoeg is voor 4+ Plex transcoding streams + 15TB+ opslag, kost je een (...) vermogen :+

edit:
Wat betreft de Aldi pc, die dingen hebben volgens mij nou niet echt een efficiënte voeding, zeker niet voor 24/7 gebruik. Misschien een idee op die te vervangen voor bijv een PicoPSU, die zijn zeer efficiënt...

[ Voor 12% gewijzigd door geenwindows op 31-10-2016 14:24 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Laatst online: 28-08 02:41
geenwindows schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:18:
[...]

Uiteraard, zeker gezien ts al Hardware heeft staan, dat scheelt alweer.
En mocht je een overschot aan zonnepanelen op het dak hebben liggen dan merk je ook niet heel veel van ;)

Daarom zei ik ook, eerst lokaal kijken/spelen/experimenteren (kijken hoe krachtige hardware je echt nodig hebt etc.) en dan mocht het nodig zijn evt. kijken naar VPS.

Ik ben ook veel voordeliger om m'n server thuis te draaien. Zie maar eens een VPS te huren met een cpu dat krachtig genoeg is voor 4+ Plex transcoding streams + 15TB+ opslag, kost je een (...) vermogen :+

edit:
Wat betreft de Aldi pc, die dingen hebben volgens mij nou niet echt een efficiënte voeding, zeker niet voor 24/7 gebruik. Misschien een idee op die te vervangen voor bijv een PicoPSU, die zijn zeer efficiënt...
Dat is natuurlijk ook een gebruikssituatie voor een thuisserver, praktisch niemand gaat z'n media content extern draaien en dat heeft ook niet echt voordeel. Wanneer je met een server werkt die toch echt extern gefocust is is de stabiliteit en betrouwbaarheid van een professioneel onderhouden VPS een stuk aantrekkelijker ten opzichte van een kast die thuis staat.

Wat betreft stroomverbruik en het niet merken wanneer je zonnepanelen hebt. Iedere watt die je zelf verbruikt aan geproduceerde energie moet bijgekocht worden als je ergens anders tekort komt en kan niet terug aan de leverancier verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Gynnad schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:55:
[...]

Als het onder de 80 euro per jaar blijft dan vind ik dat zeker een acceptabele prijs.

[...]

Goed punt, op dit moment heb ik nog geen mail functionaliteiten nodig. Maar dat is wel iets om in het achterhoofd te houden. Het is ook niet mogelijk om poort 25 open te zetten thuis?

[...]

Klopt, echter heb ik nu gratis hardware tot mijn beschikking. Als ik van alle applicaties backups draai en deze store op mijn NAS dan zou het geen probleem zijn mocht er iets sneuvelen, dan kan ik nog altijd naar een VPS gaan o.i.d.

[...]

Er zullen ook imports en scheduled tasks gedraaid moeten worden, dus het zal iets intensiever zijn dan een normale static website.

[...]

Ik denk dat het inderdaad al bij al niet heel erg veel uit zal maken. Ik denk dat ik begin met een eigen server thuis om daar wat mee aan te hobbyen en op den duur overstap naar een VPS wanneer alles is ingeregeld en goed werkt, zodat ik de opgedane kennis kan gebruiken op de VPS.
Kan je die website niet draaien op je NAS dan?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1