Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van twee dezelfde netwerken een maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zeroy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05-2022
Beste Tweakers,

Hoe kan ik van twee precies dezelfde identieke netwerk een netwerk maken?

Ik heb dus een kpn router maar ook een wifi versterker die daaraan is verbonden met een draad. Nu is het probleem dat ik twee verschillende netwerken heb (tenzij dat normaal is), mijn telefoon switcht steeds van wifi naar 4G omdat er te weinig verbinding is, maar als mijn telefoon dan is verbonden met een netwerk is het degene die minder verbinding geeft dan de ander (mijn kamer is namelijk op de zolder en de twee netwerken liggen beneden).

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hebben beide accespoints dezelfde SSID en wachtwoord?

Trouwens even een kleine nuance, je zit waarschijnlijk gewoon keurig binnen hetzelfde netwerk, je hebt alleen 2 apparaten die een andere SSID (naam) hebben.
Als je daadwerkelijk 2 verschillende netwerken hebt, moet je even eea aanpassen in de wifi versterker acces point.

Zou je ons trouwens even willen aangeven welk type "wifi versterker" je gebruikt?

Ps. Telefoons zijn wat dat betreft gigantisch dom wat betreft het selecteren van het sterkste signaal.
Mijn relatief nieuwe HTC 10 blijft ook lekker hangen op '1 streepje' terwijl er '5 streepjes' ook beschikbaar is
Het is in dat geval de 'taak' voor het accespoint, om de telefoon te connecten met het sterkste bereik. Maar dan praat je over andere oplossingen dan een simpele consumenten accespoint.

[ Voor 109% gewijzigd door Switchie op 30-10-2016 22:21 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• zeroy
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:14:

Trouwens even een kleine nuance, je zit waarschijnlijk gewoon keurig binnen hetzelfde netwerk, je hebt alleen 2 apparaten die een andere SSID (naam) hebben.
Als je daadwerkelijk 2 verschillende netwerken hebt, moet je even eea aanpassen in de wifi versterker acces point.

Zou je ons trouwens even willen aangeven welk type "wifi versterker" je gebruikt?

Ps. Telefoons zijn wat dat betreft gigantisch dom wat betreft het selecteren van het sterkste signaal.
Mijn relatief nieuwe HTC 10 blijft ook lekker hangen op '1 streepje' terwijl er '5 streepjes' ook beschikbaar is
Ja, beide accespoints hebben dezelfde SSID en wachtoord.
En ik heb de WiFi Versterker Dualband van KPN oftewel deze: https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

• zeroy
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:14:

En ik heb de WiFi Versterker Dualband van KPN oftewel deze: https://apparatuurvoorthu...&utm_campaign=wifiservice

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

zeroy schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:25:
[...]

Wat bedoel je dan precies met "2 netwerken"
Ga er vanuit dat het routeren e.d. enkel door het route beneden gebeurd en de 'versterker' louter een nieuwe wifi signaal uitzendt?!

overigens wat een gigantische beroerde benaming van KPN. Aparaat versterkt helemaal niets maar zend gewoon een eigen signaal uit

Anyway, wifi kan een bitch zijn om stabiel en goed dekkend te krijgen.
Sowieso zit in de gemiddelde woonwijk, de 2.4ghz band helemaal vol en valt hier geen eer meer aan te behalen. Grappig genoeg denkt de gemiddelde buurman dit probleem op te kunnen lossen door nog harder te 'schreeuwen' op 2.4ghz waarmee het probleem feitelijk alleen maar erger wordt.
Komt bij dat de gemiddelde accespoint en mobile device redelijk dom is, en voila, het recept voor dramatisch wifi is compleet.

[ Voor 26% gewijzigd door Switchie op 30-10-2016 22:45 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Het KPN apparaat is een Accesspoint en kan alleen maar als zodaning werken en dus is het per definitie een enkel netwerk en geen twee.
Alleen een router kan een tweede netwerk maken.

Wat jij bedoelt is dat je twee wifi zenders hebt die beiden zodanig slecht geplaatst zijn dat ze beiden zwak zijn op de zolder.

Dat je connect met het device waarvan je minder signaal krijgt is niet zo vreemd.
Een connectie is tweeweg verkeer, dus het signaal van je device op zolder moet beneden ook te zien zijn en dat signaal is meestal zwakker dan wat er van beneden komt.
Het device beneden met de beste ontvanghst (= beste antenne) maakt dan de connectie.

Conclusie:
Plaats dat KPN accesspoint op de eerste verdieping en probleem opgelost, het is vrij zinloos twee wifi zender bij elkaar op dezelfde verdieping te plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Welke lampjes branden op de "WiFi Versterker"

• zeroy
Ben(V) schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 06:30:
Het KPN apparaat is een Accesspoint en kan alleen maar als zodaning werken en dus is het per definitie een enkel netwerk en geen twee.
Alleen een router kan een tweede netwerk maken.

Wat jij bedoelt is dat je twee wifi zenders hebt die beiden zodanig slecht geplaatst zijn dat ze beiden zwak zijn op de zolder.

Dat je connect met het device waarvan je minder signaal krijgt is niet zo vreemd.
Een connectie is tweeweg verkeer, dus het signaal van je device op zolder moet beneden ook te zien zijn en dat signaal is meestal zwakker dan wat er van beneden komt.
Het device beneden met de beste ontvanghst (= beste antenne) maakt dan de connectie.

Conclusie:
Plaats dat KPN accesspoint op de eerste verdieping en probleem opgelost, het is vrij zinloos twee wifi zender bij elkaar op dezelfde verdieping te plaatsen.
Ik bedoel dat je met twee identiek dezelfde netwerken kan verbinden, maar hij wisselt vaak van de ene naar de ander. Maar ik zoek er wel wat voor.

• zeroy
RobinF schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:04:
Welke lampjes branden op de "WiFi Versterker"
Beide lampjes branden blauw.

• EricNL
  • Laatst online: 24-09 12:40
zeroy schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:09:
[...]

Ik bedoel dat je met twee identiek dezelfde netwerken kan verbinden, maar hij wisselt vaak van de ene naar de ander. Maar ik zoek er wel wat voor.
Dit heet ook wel roaming. Elke client kan een andere wifi chip hebben met andere firmware en andere "roaming" instellingen. De ene client zal proberen te roamen naar een andere AP/netwerk als het bereik onder een X aantal % of dB's ligt en een andere client zal dat met andere waarden doen. In sommige clients kun je de aggresiviteit van het roamen instellen maar in mobiele devices als iPhones en iPads vaak niet (weet niet hoe dit bij Android devices zit).

Als je telefoon van Wifi naar 4G switcht (en vervolgens niet weer terug naar Wifi of juist continu blijft wisselen) dan is het puur een kwestie van bereik. Zoals Ben(V) zei: probeer één van de 2 AP's slimmer te plaatsen voor een betere dekking.

Als je het echt hebt over het samenvoegen van 2 (draadloze) netwerken:
- Zorg dat de SSID gelijk is (LET OP: Hoofdlettergevoelig! "Test" is niet hetzelfde als "test" bij Wifi)
- Zorg dat de WPA key gelijk is (LET OP: Hoofdlettergevoelig!)

[ Voor 7% gewijzigd door EricNL op 31-10-2016 11:58 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
(mijn kamer is namelijk op de zolder en de twee netwerken liggen beneden).
Waarschijnlijk staan de instellingen goed en heb je al één netwerk.....
Het lijkt erop dat de plaatsing van de extra WiFi accesspoint niet zo goed gekozen is.

Een WiFi versterker is het niet in dit geval. het signaal wordt niet versterkt! Wat je doet is een extra zender bijplaatsen voor de WiFi.

Als je op zolder al slecht ontvangst heb met de Wifi welke beneden staat....

...en je plaats er beneden een extra accespoint bij....blijft het signaal waarschijnlijk even slecht/goed
als voorheen.

Wat je beter kan doen is een kabel naar boven trekken en daar de extra accespoint plaatsen. (naar toe verhuizen)
Als je geluk hebt is er nog wel een 'loze leiding' naar zolder waar je een UTP kabel tussen zolder en meterkast kan trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door kwakzalver op 31-10-2016 15:13 ]

Pagina: 1