Surroundset van dvd gebruiken voor alledaagse tv?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-09 18:48
Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig. Wij hebben hier thuis namelijk een oude akai DV-R4100VSS. Vroeger (4 a 5 jaar geleden) toen we nog een oude tv hadden met zo'n bak erachter konden we de surroundset van de dvd speler gebruiken voor tv programma's, maar ik weet niet hoe ik alles moet aansluiten met een flatscreen TV en zo'n kpn kastje... Hij is nu aangesloten in een scart-switch, dus met een scart kabel ;).

Kunnen jullie mij hierbij helpen? Moet ik dan een spdif kabel gebruiken ofzo? Hoe werkt dat allemaal?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet

Wobelaar
P.s. hier is de handleiding mochten jullie die willen lezen om de aansluitingen te bekijken. https://www.gebruikershan...iew-handleiding-6275.html

[ Voor 9% gewijzigd door wobelaar op 30-10-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55

FeaR

In GoT we trust

S/PDIF is digitaal en ik zie zo geen digitale ingangen op de AKAI, alleen één analoge RCA ingang.

Over welke TV en welk KPN kastje hebben we het hier? Al zal het hoe aansluiten veelal afhangen van de in- en uitgangen van de andere apparaten aangezien de AKAI slechts analoog stereo in heeft en dus maximaal 2.0 kan ontvangen. Meest makkelijk is alles naar de TV aansluiten met met de Audio Out van de TV werken en zo te TV als hub gebruiken. Alleen heeft niet elke TV die uitgang. En ander nadeel is dat de TV ook aan moet staan als je bijvoorbeeld radio wil luisteren via de KPN.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
http://www.philips.nl/c-p...ystal-clear/specificaties dit is de tv.
https://www.telfort.nl/pe...es-van-je-tvontvanger.htm dit is de ontvanger. (Motorola VIP 1853)
Er zit ook nog een Philips dsx 7072 tussen met twee scart-kabels 1 naar de tv de ander naar de scart-switch. https://www.gebruikershan...ew-handleiding-43992.html

[ Voor 32% gewijzigd door wobelaar op 31-10-2016 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55

FeaR

In GoT we trust

Dat is wel een allegaartje van behoorlijk oude hardware waardoor je in de problemen komt met aansluiten. Zo heb je nu veel met SCART aangesloten en dat zal werken, maar het is niet aan te raden op een HD Ready TV. Met SCART heb je nooit de volle 720p/1080i signalen die bijvoorbeeld HDMI wel biedt.

Heb je thuis nog steeds satelliet? Anders kan die Philips DSX-7072 er mijns inziens tussenuit. Indien dit nog steeds wordt gebruikt heb je geen andere keuze dan de DSX-7072 aan te sluiten via SCART met de SCART-Switch waar ook de AKAI op zit. De AKAI heeft namelijk wel een betere uitgang, component, maar dat zie ik weer niet terug op de Philips TV.

Nadeel van de Philips TV is dat deze uit een lagere serie komt en daarmee flink is gekort op aansluitingen. Zo had ik het ontbreken van de component ingang al genoemd maar er is ook alleen een optische uitgang voor de audio. Iets waar de AKAI niet mee om kan gaan. Soms kan SCART ook audio uitvoeren, maar dat is dan veelal alleen op een ingang die ook analoog is. In andere woorden zal geluid en beeld via HDMI In naar de TV en dan audio out via SCART niet werken.

De Motorola (Telfort) direct aansluiten op de TV met HDMI kan dus wel alleen ben je zeer beperkt in het aansluiten van de audio. Eigenlijk zie ik als enige optie een losse DAC om het digitale optische signaal om te zetten naar analoog (stereo). Aansluiten via hoofdtelefoon wordt soms gedaan, maar ook die mis ik op de Philips TV waardoor je aan bent gewezen op de optische uitgang.

Als je alles naar de TV aansluit en de TV als hub gebruikt zet je de optische kabel vanaf de TV, via de DAC naar de AKAI. Je kan ook de optische kabel in de Motorola VIP 1853 doen en zo via de DAC naar de AKAI, maar dan heb je alleen geluid uit de AKAI als je TV kijkt via de Motorola en niet via de andere bronnen. Hoe dan ook heb je maximaal 2.0 geluid uit de AKAI aangezien je niet meer kanalen in kan voeren via twee RCA's. Het blijft hoe dan ook behelpen door oudere hardware met niet up to date aansluitingen en een TV uit een lagere klasse die ook niet alle opties biedt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Dank voor deze uitgebreide uitleg _/-\o_ ik ga het nu laten zoals het is!