Vraag

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-01 20:05
Goede avond mede tweakers :)

Ik zit al een tijd te denken om een HTPC te bouwen. Nu zit ik eigenlijk alleen met een vraag over CPU.

Heb nog een moederbord liggen die niet gebruikt wordt. Het is een socket FM2. Hierbij is mijn vraag.

Is een A4-6300 genoeg voor een beginnent HTPC? pricewatch: AMD A4-6300 Tray

Of zou ik bijvoorbeeld een Moederbord/CPU combo moeten kopen als deze: pricewatch: ASRock QC5000-ITX/PH

Wat ik al heb liggen.

- FM2 moederbordje
- DDR3 Geheugen
- HDD's

Het zal gebruikt worden voor o.a.:
- Youtube
- Films
- Muziek
- Misschien streamen vanaf NAS

Verder hoeft het niet bij AMD te blijven. Enige reden om bij AMD te blijven is moederbord die er nog is. En budget hou ik graag op +/- €150. Paar tientjes over maakt niet veel uit.

[ Voor 23% gewijzigd door SnowBigQ op 30-10-2016 21:36 ]

Beste antwoord (via SnowBigQ op 08-11-2016 11:18)

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 07:41
Ik heb zelf 2 intel setjes (zie mijn Inventaris) en een raspi2 , allemaal met Libreelec. Werkt erg fijn(voldoet aan je eisen) maar een raspberry is niet te vergelijken aan een intel of amd set.

Computer nr 486 denk ik..

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welke wensen heb je precies? Wat ga je er mee doen / afspelen?
Of iets 'genoeg' is hangt af van gewenste rekenkracht en op welke resolutie je beeld uit wilt spugen.
Zonder deze variabelen valt er voor ons weinig te zeggen over hoe goed/slecht een build is.
beginnent HTPC
Is bij voorbeeld een vrij vage kreet. Een beginnend bestuurder kan ook 300 km/u willen rijden. Komen wij aan met ons tweedehands ford fiesta voor 500.
(Even flauw voorbeeld, maar je snapt waarschijnlijk welke kant ik op wil... )

[ Voor 33% gewijzigd door Switchie op 30-10-2016 20:57 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• SnowBigQ
Ja snap ik wel 😊. Dom van mij om topic te beginnen met zo weinig info.

Youtube zal voornamelijk op draaien voor me dochtertje. En daarnaast films en muziek.

Films zouden op 1080 wel mooi zijn maar hoeft niet.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Beiden zullen Youtube niet heel spannend vinden.
Is er een bepaalde reden dat je bij AMD wilt blijven? Of is een uitstapje naar de concurrent ook een optie?
Gezien je 2e optie (mobo + cpu) ga ik er vanuit dat je nog wat ddr3 reepjes hebt liggen en daarom wilt 'recyclen'?

Laat ik het direct breder trekken....
Welke componenten heb je allemaal liggen welke je wenst te gebruiken voor dit systeem? :)

Ps. Als ik aan een HTPC denk, denk ik aan een klein compact kastje die vooral stil moet zijn.
Een amd elektrische kachel zou dan niet het eerste zijn wat in mij op komt.
Maw, zou echt gigantisch helpen als je even wat duidelijker bent in TS.
- wat zijn de wensen/eisen en in welke omgeving wordt het gebruikt
- welke componenten heb je reeds ter beschikking om eventueel te hergebruiken
- wat is het totale budget

[ Voor 53% gewijzigd door Switchie op 30-10-2016 21:25 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• SnowBigQ
Het hoeft niet perse AMD te zijn. Dacht omdat ik een FM2 moederbord nog had misschien een leuke goedkoper cpu op.

Heb nog wel 4 of 8 GB ddr3 liggen.

Tweede optie was toevallig wel een AMD, maar dat heb ik alleen aangegeven als voorbeeld.

Verder heb ik HDD's wel liggen van 320gb en 1TB.

Enige wat ik echt moet kopen is een behuizing en voeding. En heel misschien een SSD voor besturingssysteem, maar dat is altijd wel achteraf ook wel mogelijk.

Zal ook even TS aanpassen en info toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door SnowBigQ op 30-10-2016 21:30 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Misschien slimmer om dan even een topic te openen in;
Desktop Aankoopadvies

Daar zullen waarschijnlijk wat meer mensen te vinden zijn om samen met jou een mooi allround pc'tje in elkaar te knutselen die voldoet aan al je wensen.

Als je in de topicstart even duidelijk aangeeft wat je doel is, welke componenten je eventueel zou willen hergebruiken en wat het budget is, heb je hoogstwaarschijnlijk binnen de kortste keren een passende oplossing geboden :)
Het kan namelijk best zijn, dat een compleet nieuw systeempje, sneller en goedkoper is, dan vasthouden aan het zoeken van een update voor je huidige systeem.

(Overigens zou een raspberry pi ook prima kunnen wat hierboven wordt geschets; ben je letterlijk voor minder dan 40 tientjes klaar)
Vandaar ook even belangrijk dat je even duidelijk aangeeft wat je precies wilt doen.

edit
Dank voor je toevoegingen. Hier kunnen we verder mee uit de voeten :)
Nog even een vraag.
Zie streamen vanaf nas staan. Mag ik hier uit opmaken dat het systeem zelf niet zonodig opslag nodig heeft? (Los van inderdaad schijfje voor os e.d.) maar dus geen bulk data?

En wordt het systeem dan inderdaad louter als mediaspelertje gebruikt?
Zo ja, zou ik zeker even kijken naar b.v. een raspberry oid. Prima in staat om vanaf NAS te streamen en een youtube filmpje af te spelen. Verder niet al te veel poespas maar heel lekker geprijst en een stuk zuiniger dan een eventuele amd cpu

[ Voor 42% gewijzigd door Switchie op 30-10-2016 22:01 ]

• SnowBigQ
Klopt ik kan vanaf NAS streamen. Dus systeem zelf hoeft niet opslag te hebben.

Misschien is Raspberry dan wel iets, ga morgen wel even uitzoeken hoe dat allemaal werkt. Heb het nog nooit gebruikt dus het is ook nieuw voor mij :)

Bedankt voor tip.

En indien Raspberry niet iets is, hoe zit het met Intel setje?

Zo als deze bijvoorbeeld? pricewatch: Gigabyte GA-J1800N-D2H

Acties:
  • Beste antwoord

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 07:41
Ik heb zelf 2 intel setjes (zie mijn Inventaris) en een raspi2 , allemaal met Libreelec. Werkt erg fijn(voldoet aan je eisen) maar een raspberry is niet te vergelijken aan een intel of amd set.

Computer nr 486 denk ik..

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 16:42
Hier idem goedkoop baytrail(asrock d1800m) combi met gewone ddr3 ram sloten en je bent inpreciepe voor +-70eu klaar(mainboard incl cpu onboard), nu is de baytrail soc al vrij oud, dus kan je kijken naar de nieuwere opties.

Met Libreelec en of windows 10 draait alles prima.

• SnowBigQ
Bedankt voor jullie reacties :)

Ik ga kijken naar een leuke intel setje.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:54
Heb gewoon een goedkope i3-560, icm 12GB ram wat ik had liggen, en een GT720 LP.
Hierop heb ik mijn receiver aangesloten met DTS-MA/Atmos passthrough. Nooit problemen met afspelen i.c.m. Kodi of Steam Big Picture content.

Kan je een SSD wel adviseren. Hierdoor loopt alles toch net een stuk soepeler.

[ Voor 15% gewijzigd door Clavis op 08-11-2016 11:25 ]

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 20:15
Waarom niet de nieuwe Asrock bordjes met embedded Intel CPU, met ondersteuning gelijk voor HEVC10 en HDMI 2.0

Mini-ITX formaat, dus klein, en zuinig, en kan alles aan. Bijvoorbeeld dit bordje: pricewatch: ASRock J3455-ITX

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Pagina: 1