Frontje orginele autoradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
Korte introductie. Ik ben bezig met het ombouwen van een originele autoradio naar een eigen bouwwerk. Ik heb alle onnodige printplaten er uit gesloopt en heb nu alleen nog het frame en frontje. Hier wil ik een versterker plaatsen, een bluetooth module, en eventueel een fm module. Ik ben van plan een arduino te gebruiken voor de aansturing.

De PCB van het originele frontje ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/hbsj4784n/unnamed.jpg

De connector zo:

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/eagwymket/unnamed1.jpg

Er zitten in totaal 14 knoppen op en verlichting (ILL op de connector PCB).

Ik kom er niet uit hoe de 14 knoppen moeten werken op 11 pinnen (en nog 2 voor GND en 1 voor verlichting). En vooral hoe ik dit kan uitlezen met een arduino. Er is vast iemand van jullie slim genoeg om dit voor mij uit te vogelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Iets meer informatie helpt wellicht, merk, type? Maar goed waarschijnlijk worden de signalen gemultiplexed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Post ook eens een foto van de achterkant van de originele PCB. Verder inderdaad zoals mrcitroen al zegt: waarschijnlijk zijn de knoppen gemultiplext.

Edit: Teken anders het schema uit, dan zie je zo hoe het werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door TommyboyNL op 30-10-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij zijn het strings van knoppen en weerstanden die terug gaan naar de unit en a.d.h.v hoeveel weerstand dat ie zit doet ie een functie.

Serie van weerstanden en tussen elke weerstand een druktoets naar de min

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Multiplex snap ik op basis van verschillende weerstandswaardes. Echter zitten er op deze PCB geen weerstanden (voorkant ook niet, zijn alleen soft-buttons). Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Vermoedelijk is het net zoiets als een normale arduino keypad. Kijk hier maar eens.

http://www.circuitstoday....ing-hex-keypad-to-arduino

Kwestie van alle aansluitingen 1 voor 1 doormeten meten terwijl je een knop indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Dat lijkt interessant! Ik ga eens kijken of ik daarmee verder kom. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Dat ziet er inderdaad uit als een simpele 'domme' toetsmatrix. Er zitten waarschijnlijk een paar pennen op de stekker voor de rijen, als je een toets indrukt wordt er een rij met een kolom verbonden en zul je dus een verbinding meten tussen een rij-pen en een kolom-pen.

Het is dus even zoeken met een multimeter wat er aan wat hangt. Of beginnen met het traceren van de spoortjes op de PCB. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cypher87
Is gelukt, inderdaad zelfde als zo'n keypad. Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1