Lag in games na vervangen moederbord/processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pvcbuis
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-10-2025
Mijn vraag
Recent heb ik mijn processor, moederbord, ram en cooler vervangen, en sindsdien last van lag in games en de muziekspeler. Verder werkt, naar mijn idee, alles naar behoren.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 64bit
Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
De oude processor i5 2500k is vervangen door de i7-6700
Het nieuwe moederbord is de Gigabyte GA-B150-HD3P (voorheen geloof ik de asus p8h67)
Realtek High definition Audio version 6.0.1.7727

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na het monteren heb ik de drivers van de cd geïnstalleerd die bij het moederbord zaten. Het probleem zit hem waarschijnlijk ook in de drivers. Voorheen had ik een keer een vergelijkbaar probleem dat was toen opgelost door de nieuwe versie van realtek te downloaden. Dus dat probeerde ik nu weer, maar hielp niet.

Daarna heb ik de Realtek High Definition Audio handmatig gedeïnstalleert in device manager en windows daarna herstart, zodat deze een nieuwe driver installeert, (volgens mij een universele, omdat er in de manager alleen high definition audio komt te staan) Daarmee was het bij de muziekspeler verholpen maar de lag in games is gebleven (al wel wat minder storend) . De lag is niet constant maar met langere tussen poses; het duurt dan tussen de hele en halve seconde.

Kan het zijn dat het probleem is gekomen omdat ik de hardware gewoon heb vervangen en de nieuwe drivers over(of naast) de oude drivers heb gezet zodat ze elkaar tegenwerken? (volgens mij had ik voorheen ook nog niet de nvidia audio drivers) Zoja wat is de beste manier om alle drivers weg te gooien en schoon terug te zetten zonder windows zelf een clean install te geven.

Device manager

Beste antwoord (via Pvcbuis op 03-11-2016 19:21)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
Pvcbuis schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:51:
Toch nog even advies nodig.. Na een volledige reset uit te hebben gevoerd is het probleem toch nog niet verholpen, de lag is vrijwel verdwenen maar nu krijg is steeds de melding: "You just plugged (en meteen daarna unplugged) in an audio device" met een popup van de realtek utility.

- Ik heb gecontroleerd of de aansluiting op het moederbord goed zit, en deze zit goed aangesloten.
- Heb de drivers van de cd van het moederbord geïnstalleerd. Dat hielp niet.
- Heb op de webstite van het moederbord een nieuwere driver gevonden (oude gede-installeerd voor dat ik de nieuwe installeerde) maar ook dit maakt het niet veel beter.

De rest werkt allemaal prima het is alleen de melding die zich soms vlak achter elkaar herhaald +-1 min, soms met een tussenpauze van +-15 min vrij irritant natuurlijk. De pop-up van de utility is makkelijk uit te schakelen maar de windows melding niet.

op internet vind ik veel mensen met dit probleem (vaak oudere topics rond 2013) waar ze zeggen "Disable front panel jack detection and auto popup dialog." Maar ook dit werkt niet.

Zou het kunnen dat ik een defect moederbord heb gekregen?
Dit probleem herken ik en heb het probleem zelf ook gehad aangezien ik het zelfde moederbord heb :)
Ik stoeide ook met dit probleem en blijkbaar zit er een conflict tussen Windows en de software.
Hoe ik het opgelost heb is gewoon de software verwijderen die je hebt geïnstalleerd van Realtek en dan installeert Windows 10 zelf de juiste en voila je geluid werkt en je krijgt die melding niet meer. Het klinkt raar en omslachtig maar zoals eerder vermeld heb ik precies het zelfde moederbord en heb ik nu ook gewoon uitstekend geluid nadat ik dat heb uitgevoerd.

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:49

Croga

The Unreasonable Man

Pvcbuis schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:18:
Zoja wat is de beste manier om alle drivers weg te gooien en schoon terug te zetten zonder windows zelf een clean install te geven.
Bij het vervangen van een moederbord is eigenlijk altijd een clean install nodig. Zo'n beetje alles wat er maar in Windows zit is verbonden met dat moederbord, de chipset, de CPU...

Als alternatief zou je kunnen proberen in Windows een "Reset this PC" kunnen proberen. Daarmee raak je wel al je programmas kwijt maar kun je je data behouden en vervolgens "reset" Windows zichzelf alsof je een clean install gedaan hebt.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Croga schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:23:
[...]

Bij het vervangen van een moederbord is eigenlijk altijd een clean install nodig. Zo'n beetje alles wat er maar in Windows zit is verbonden met dat moederbord, de chipset, de CPU...

Als alternatief zou je kunnen proberen in Windows een "Reset this PC" kunnen proberen. Daarmee raak je wel al je programmas kwijt maar kun je je data behouden en vervolgens "reset" Windows zichzelf alsof je een clean install gedaan hebt.
Vraag me dan alleen af om de installatie/activatie ook niet aan het oude mobo (bios) gekoppeld is waardoor je wellicht tegen issues aanloopt.
Lijkt mij dat windows zich tijdens de installatie opnieuw wil activeren?

Maar inderdaad, je zou hier mee kunnen beginnen al zou mijn voorkeur eigenlijk altijd uitgaan naar de eerste optie. Gewoon een schone installatie zodat je met je nieuwe build een lekker schoon OS hebt zonder enige kans op overblijfselen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Pvcbuis
Ik vind het altijd zo'n gedoe om alles weer te backup'en/downloaden en opnieuw te installeren. Maar inderdaad als dat de enige manier is voor een opgeschoond OS, liever helemaal schoon. Als ik het zo lees is de kans op toekomstige problemen ook groter met de oude clutter.

Gelukkig werkt alles goed genoeg om rustig backups te kunnen maken.

Ik dank jullie voor de snelle reacties!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Pvcbuis schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:05:
Ik vind het altijd zo'n gedoe om alles weer te backup'en/downloaden en opnieuw te installeren. Maar inderdaad als dat de enige manier is voor een opgeschoond OS, liever helemaal schoon. Als ik het zo lees is de kans op toekomstige problemen ook groter met de oude clutter.

Gelukkig werkt alles goed genoeg om rustig backups te kunnen maken.

Ik dank jullie voor de snelle reacties!
Goede backup is kwestie van eenmaal instellen. Nog los van deze situatie is dat sowieso aan te bevelen ;)
Overigens is met de introductie van ssd's e.d. Windows installeren ook nog maar een kwestie van minuten.
Denk dat je meer tijd kwijt bent om alle oude meuk eruit te slopen, dan even een schone installatie te doen.
Tenzij je 304 progs hebt geinstalleerd natuurlijk.

Als ik naar mijzelf kijk ben ik met windows / office / photoshop wel ready to go

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Croga schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:23:
[...]

Nog nooit gedaan en nog nooit problemen gehad... enige wat echt problemen kan geven is sata drivers maar dat kan je gemakkelijk oplossen.
- Sata drivers op generieke MS driver zetten
- Reboot
- uitschakelen.
- Moederbord vervangen
- pc starten
- nieuwe drivers installeren + nieuwe sata drivers
- restart...

Op deze methode altijd al gespaard kunnen blijven van problemen.

@OP; die triple audio is normaal, Realtek is je onboard geluidskaart, de nvidia is de geluidskaart die op je videokaart zit (kan je geluid door hdmi pompen)

Je moet es kijken of de IDE/SATA drivers wel de juiste zijn en geen vage generieke AHCI (of IDE drivers zijn)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Pvcbuis
Toch nog even advies nodig.. Na een volledige reset uit te hebben gevoerd is het probleem toch nog niet verholpen, de lag is vrijwel verdwenen maar nu krijg is steeds de melding: "You just plugged (en meteen daarna unplugged) in an audio device" met een popup van de realtek utility.

- Ik heb gecontroleerd of de aansluiting op het moederbord goed zit, en deze zit goed aangesloten.
- Heb op de webstite van het moederbord een nieuwere driver gevonden (oude gede-installeerd voor dat ik de nieuwe installeerde) maar ook dit maakt het niet veel beter.

De rest werkt allemaal prima het is alleen de melding die zich soms vlak achter elkaar herhaald +-1 min, soms met een tussenpauze van +-15 min vrij irritant natuurlijk. De pop-up van de utility is makkelijk uit te schakelen maar de windows melding niet.

op internet vind ik veel mensen met dit probleem (vaak oudere topics rond 2013) waar ze zeggen "Disable front panel jack detection and auto popup dialog." Maar ook dit werkt niet.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

In 2013 bestond dit moederbord nog niet dus ben benieuwd waar je precies op zoekt in dit geval. In 99% van de gevallen is drivers installeren van de onboard muziekdoos ook niet nodig omdat Windows deze keurig meepakt tijdens zijn install. Had je deze issues ook al direct na de versie installatie?

Acties:
  • Beste antwoord

• McFastFood
Pvcbuis schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:51:

Dit probleem herken ik en heb het probleem zelf ook gehad aangezien ik het zelfde moederbord heb :)
Ik stoeide ook met dit probleem en blijkbaar zit er een conflict tussen Windows en de software.
Hoe ik het opgelost heb is gewoon de software verwijderen die je hebt geïnstalleerd van Realtek en dan installeert Windows 10 zelf de juiste en voila je geluid werkt en je krijgt die melding niet meer. Het klinkt raar en omslachtig maar zoals eerder vermeld heb ik precies het zelfde moederbord en heb ik nu ook gewoon uitstekend geluid nadat ik dat heb uitgevoerd.

• Pvcbuis
Switchie schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:03:
In 2013 bestond dit moederbord nog niet dus ben benieuwd waar je precies op zoekt in dit geval. In 99% van de gevallen is drivers installeren van de onboard muziekdoos ook niet nodig omdat Windows deze keurig meepakt tijdens zijn install. Had je deze issues ook al direct na de versie installatie?
in dit geval zocht ik letterlijk op de melding die ik in beeld kreeg (you just pluged in..etc) drivers gewoon van de gigabyte website het GA-B150-HD3P bord uitgezocht en dan support/downloads http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5590#ov

Ik heb eigenlijk meteen na de installatie drivers van de cd geinstalleerd, omdat ik dacht het is een vrij nieuw product dus de cd zal wel redelijk up to date zijn dus dat kan het zijn...

• Pvcbuis
McFastFood schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:09:
[...]

Ah dat zou mooi zijn. Ik heb ze eraf gegooit, nu afwachten! Toch raar dat de drivers van realtek zelf minder goed werken dan de generieke windows drivers :D

• McFastFood
Pvcbuis schreef op donderdag 03 november 2016 @ 17:24:
[...]

Ah dat zou mooi zijn. Ik heb ze eraf gegooit, nu afwachten! Toch raar dat de drivers van realtek zelf minder goed werken dan de generieke windows drivers :D
Ja klopt, of Windows pakt automatisch de Realtek drivers via Windows Update :)

• Pvcbuis
Opgeslost, mijn grootse dank allemaal!
Pagina: 1