Functioneel Programmeren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:03
Vanuit C/C++ en Rust gezien. (Systeem talen)

Weet iemand een functionele programmeertaal ZONDER garbage collector zodat je deze kan gebruiken voor o.a. embedded systemen? Zaken waar hard real-time van groot belang zijn?

Of is dat gewoon onmogelijk om zonder GC te werken met Functioneel Programmeren? Dat zou best jammer zijn omdat Functioneel Programmeren gewoon veel voordelen bied qua correctheid en voorspelbaarheid en testen.

Hoe zit het verder met typesafety, deterministisch gedrag en memory leaks?

[ Voor 39% gewijzigd door Immutable op 09-04-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
Immutable schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:01:
Vanuit C/C++ en Rust gezien. (Systeem talen)

Weet iemand een functionele programmeertaal ZONDER garbage collector zodat je deze kan gebruiken voor o.a. embedded systemen? Zaken waar hard real-time van groot belang zijn?

Of is dat gewoon onmogelijk om zonder GC te werken met Functioneel Programmeren? Dat zou best jammer zijn omdat Functioneel Programmeren gewoon veel voordelen bied qua correctheid en voorspelbaarheid en testen.

Hoe zit het verder met typesafety, deterministisch gedrag en memory leaks?
Je kan Rust op een functionele manier gebruiken. Rust heeft geen GC. Misschien dat je daar wat mee kan? De overige details (typesafety, etc.) weet ik niet. Dat zul je zelf even moeten bekijken. :)

[ Voor 61% gewijzigd door HawVer op 09-04-2019 18:22 ]

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:03
HawVer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:22:

[...]

Je kan Rust op een functionele manier gebruiken. Rust heeft geen GC. Misschien dat je daar wat mee kan? De overige details (typesafety, etc.) weet ik niet. Dat zul je zelf even moeten bekijken. :)
Maar bij hard real-time systemen wil men altijd Tail Call Elimination in plaats van Tail Call Optimization wat je gebruikt in FP. Volgens mij heeft Rust geen Tail Call Optimization of staat het in de kinderschoenen? Misschien dat het tegen wat zaken in gaat betreft de doelstelling van de taal zelf.

Is FP dan gewoon uitgesloten voor hard real-time systemen? Is FP niet deterministisch? En loop je gewoon tegen het punt aan betreft je stack?

[ Voor 12% gewijzigd door Immutable op 09-04-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53

BCC

Gezien de hoeveelheid elixir die nu gebruikt wordt voor embedded systemen lijkt me dat dit niet direct een probleem meer is . https://nerves-project.org/

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 10-04-2019 18:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1 2 Laatste