Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoenden
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-04 16:51
Hallo,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het bij elkaar zouden van een (game)pc. Via Youtube heb ik een build gevonden die mij wel aanspreekt en binnen mijn budget ligt. Dit zou mijn eerste pc build worden, ik ben dus nog vrij nieuw op dit gebied. Ik heb ondertussen al wel wat basis kennis opgedaan als het gaat om hoe je de pc moet bouwen, daar ben ik ook niet bang voor. Ik zou wel graag willen weten of de dingen die ik wil gaan aanschaffen wel een goede keuzen zijn.
Het budget wat ik in gedachten heb ligt rond de €850 tot €950 euro.
De build die ik heb gezien bestaat uit de volgende componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,-€ 212,-
1ASRock B150M-ITX€ 81,46€ 81,46
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 305,95€ 305,95
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Wit€ 72,-€ 72,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 21,94€ 21,94
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2K4G4D240FSC€ 49,36€ 49,36
1EVGA 500B€ 54,99€ 54,99
1Adata Premier SP550 240GB€ 70,88€ 70,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,57

De PC zal ik veel moeten gebruiken voor school. Op dit moment bestaat het school werk uit niks bijzonders, gewoon het gebruikelijk Microsoft Office pakket, in de toekomst zou het kunnen dat ik gebruik moet gaan maken van programmering software, dit weet ik nog niet zeker, maar ik zal waarschijnlijk geen video of foto bewerking software nodig hebben. Daarnaast ben ik van plan om er ook op te gaan gamen. Het liefste zou ik het gamen op redelijk hogen settings doen met minimaal 60fps.

Is de bovenstaande samenstelling iets waarmee ik de aankomende paar jaar op vooruit kan, voor school en voor games? Zouden jullie een onderdeel vervangen voor iets anders, zo ja voor wat? Hebben jullie nog enige tips voor tijdens het bouwen en na het bouwen?

Ik ben daarnaast nog opzoek naar een monitor, toetsenbord en muis.
Uiteindelijk wil ik naar een duel monitor opstelling, denk aan een 2x 24", 1080p, een hogere resolutie heb ik niet nodig. De monitor mogen rond de €180 zitten. Tips?
Voor de muis en het toetsenbord, ik wil daar nu totaal niet te veel aan uitgeven, max €80. Dan kan ik later makkelijker upgraden naar iets beters, mocht het nodig zijn. Tips?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Als iets niet duidelijk is laat het als je blieft weten.

Remco

[ Voor 41% gewijzigd door remcoenden op 31-10-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build, schopje naar DAA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 705078

Gebruik bij het bouwen een anti-statisch armbandje (of hoe heet zoiets). Die doe je om je arm heen en klem je aan bijv. de verwarming zodat je geen statisch schokje door je onderdelen jaagt.

"ESD" armbandje.

https://www.kabelshop.nl/...PrWsYX6gtACFQcSGwodtfoL2Q

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 705078 op 30-10-2016 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-05 18:44
Voor monitoren zijn Iiyama in mijn opzicht een mooie keuze voor €180.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoenden
Anoniem: 705078 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:30:
Gebruik bij het bouwen een anti-statisch armbandje (of hoe heet zoiets). Die doe je om je arm heen en klem je aan bijv. de verwarming zodat je geen statisch schokje door je onderdelen jaagt.

"ESD" armbandje.

https://www.kabelshop.nl/...PrWsYX6gtACFQcSGwodtfoL2Q
Bedankt voor de tip, dit zal ik zeker in gedachte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoenden
Wat bedoeld u met DAA als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoenden
remcoenden schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 18:34:
[...]

Wat bedoeld u met DAA als ik vragen mag?
Laat maar, ik snap hem al :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou de SSD wisselen voor wat extra gratis GB's qua prijs:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

De voeding stamt uit 2013 (ook als ze op de plank liggen slijten bepaalde onderdelen). Bovendien is het onduidelijk wat de kwaliteit is. 500watt zegt niks over de kwaliteit en is veel meer dan je nodig bent straks (eerder 200-225watt max). Deze prijs budget-kwaliteits voeding is een aanrader (zie reviews):
pricewatch: Corsair CX450M

Wil je ook graag een erg stille PC, neem dan ook een andere koeler erbij dan de boxed CPU, bijvoorbeeld:
pricewatch: Arctic Freezer i32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 21:50
Ten eerste zie deze twee topics even deze zijn belangrijk om te volgen aangezien we dan meer informatie hebben en een beter advies kunnen geven.
Handleiding Pricewatch
DAA beleid

Daarnaast is de gekozen voeding niet aan te raden en kan je die beter vervangen voor een veel betere pricewatch: Corsair CX450M of zelfs een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt . Dan zou ik ook de ssd vervangen voor een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB aangezeien de adata ssd's niet de beste zijn en Crucial bied meer performance en prijs opslag en is kwalilatief beter. 2400 mhz geheugen gaat niet werken op een B150 chipset aangezien het toch niet sneller loopt dan 2133 mhz. Dan kan je het beste de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13 nemen aangezien 16GB tegenwoordig wel het vereiste is. Daarnaast is Seagate niet de beste fabrikant qua betrouwbaarheid en kan je die beter inwisselen voor een pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoenden
McFastFood schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 18:52:
Ten eerste zie deze twee topics even deze zijn belangrijk om te volgen aangezien we dan meer informatie hebben en een beter advies kunnen geven.
Handleiding Pricewatch
DAA beleid

Daarnaast is de gekozen voeding niet aan te raden en kan je die beter vervangen voor een veel betere pricewatch: Corsair CX450M of zelfs een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt . Dan zou ik ook de ssd vervangen voor een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB aangezeien de adata ssd's niet de beste zijn en Crucial bied meer performance en prijs opslag en is kwalilatief beter. 2400 mhz geheugen gaat niet werken op een B150 chipset aangezien het toch niet sneller loopt dan 2133 mhz. Dan kan je het beste de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13 nemen aangezien 16GB tegenwoordig wel het vereiste is. Daarnaast is Seagate niet de beste fabrikant qua betrouwbaarheid en kan je die beter inwisselen voor een pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB .
Bedankt voor het advies. De twee post over het DAA en Handleiding Pricewatch had ik nog niet gezien, nu gelukkig wel!
Ik heb nog wel een paar kleine vraagjes:
De Power Supply die u hierboven heeft neergezet, de Corsair CX450M, lijkt mij nu ook een betere optie. Het is me wel opgevallen dat bij de Corsair gesproken word over een 4+4 pins EPS en bij de EVGA over een 4 pins ATX en 4+4 pins EPS. Ik kan niet vinden wat ik nodig zal hebben op het moederbord, ik denk een 4 pins ATX. Maakt dit iets uit als ik voor de Corsair kies?

De RAM die ik zelf heb gekozen, de 8GB van Crucial, valt beter binnen mijn budget dan de 16GB kit van Corsair. Zal ik heel veel problemen ervaren als ik toch ga met de set van Crucial of komt het alleen neer op het feit dat ik niet alles zal halen uit het geen wat ik aanschaf? Als het toch blijkt dat dit zo is zal ik gewoon nog even verder moeten sparen, maar toch...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
remcoenden schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor het advies. De twee post over het DAA en Handleiding Pricewatch had ik nog niet gezien, nu gelukkig wel!
De Power Supply die u hierboven heeft neergezet, de Corsair CX450M, lijkt mij nu ook een betere optie. Het is me wel opgevallen dat bij de Corsair gesproken word over een 4+4 pins EPS en bij de EVGA over een 4 pins ATX en 4+4 pins EPS. Ik kan niet vinden wat ik nodig zal hebben op het moederbord, ik denk een 4 pins ATX. Maakt dit iets uit als ik voor de Corsair kies?

De RAM die ik zelf heb gekozen, de 8GB van Crucial, valt beter binnen mijn budget dan de 16GB kit van Corsair. Zal ik heel veel problemen ervaren als ik toch ga met de set van Crucial of komt het alleen neer op het feit dat ik niet alles zal halen uit het geen wat ik aanschaf? Als het toch blijkt dat dit zo is zal ik gewoon nog even verder moeten sparen, maar toch...

Alvast bedankt!
De Corsair voeding zal prima voldoen en je kunt er zelfs ook een 1070 op aansluiten als je dat bedoeld aangezien die meer connectors heeft. Qua ram ondersteunt een b150 chipset niet sneller dan 2133 mhz dus het heeft geen zin om sneller te nemen aangezien het toch terug wordt geklokt op 2133 mhz.
Daarnaast zou je voor 8 gb kunnen gaan maar 16 gb is tegenwoordig wel het vereiste als je BF1 wilt spelen enz. 8 GB kan maar het is aan de krappe kant om het zo maar te noemen

Enkele alternatieve 16 gb setjes 2133 mhz:

categorie: Geheugen intern

Enkele alternatieve 8 gb setjes 2133 mhz:

Daarnaast op welke resolutie wil je gaan gamen? 1440p of 1080p?
Dat is belangrijk om te weten aangezien het bepalend kan zijn in de keuze van de videokaart.
Daarnaast kun je nog enkele euro's besparen door dit bord te nemen pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H die voorzien is van een betere netwerkcontroller + betere stroomverzienin en meer features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
remcoenden schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:02:
[...]

Alvast bedankt!
De Corsair voeding zal prima voldoen en je kunt er zelfs ook een 1070 op aansluiten als je dat bedoeld aangezien die meer connectors heeft. Qua ram ondersteunt een b150 chipset niet sneller dan 2133 mhz dus het heeft geen zin om sneller te nemen aangezien het toch terug wordt geklokt op 2133 mhz.
Daarnaast zou je voor 8 gb kunnen gaan maar 16 gb is tegenwoordig wel het vereiste als je BF1 wilt spelen enz. 8 GB kan maar het is aan de krappe kant om het zo maar te noemen

Dat is belangrijk om te weten aangezien het bepalend kan zijn in de keuze van de videokaart.
Daarnaast kun je nog wat besparen op de cpu door de pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed te nemen het verschil in de 0,2 ghz ga je niet merken in games.

[ Voor 4% gewijzigd door McFastFood op 01-11-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoenden
McFastFood schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:12:
[...]

Daarnaast kun je nog wat besparen op de cpu door de pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed te nemen het verschil in de 0,2 ghz ga je niet merken in games.
Nogmaals bedankt voor uw reactie.
Dat ik een grotere grafische kaart op de voeding kom aansluiten had ik ook al gevonden. Wat ik eigenlijk bedoelde is of de de voeding op het moederbord kan aansluiten. Ik weet namelijk niet zeker welk soort aansluiting voor het moederbord word gebruikt, en of dit dan wel goed gaat komen.

Ik zal nu zeker gaan kijken naar RAM van 2133 mhz, als dit toch het maximum is wat ik er met dit moederbord uit kan halen. De games die ik graag zou willen spelen als ik de pc heb zijn GTA V en Fallout 4, games die al wat ouder zijn en ik denk dat ik dus nog niet direct 16 GB nodig zal hebben. Daarnaast speel ik nu al League of Legends, ook een game waarmee ik makkelijk weg kan komen met 8GB voor nu. Is het dan verstandig om nu een enkele stick van 8GB te kopen zodat ik later nog eens de zelfde stick kan kopen als ik wil upgraden?

Ik ben van plan om te gaan spelen op 1080p. Ik weet dat 1440p wel steeds meer beschikbaar komt voor de normale consument, maar ik kan het me nu niet veroorloven, zeker als ik in mijn achterhoofd hou dat ik het liefste met een duel monitor setup werk. Als ik de pc aanschaf moet ik ook een nieuwe monitor kopen, de gene die ik nu heb is zo oud dat ik mijn nieuwe videokaart niet meer kan aansluiten. 1080p is dus voor mij the way to go.

Ik denk dat ik voor nu op een i5-6500 Boxed hou. Het verschil in kwaliteit tussen de 6400 en de 6500 is inderdaad niet heel groot, maar ik wil niet het risico nemen dat ik iets eerder mijn cpu zou moeten vervangen doordat ik nu €30 wil besparen. Ik koop nu liever een product wat iets duurder is en iets beter, dan nu iets meer besparen en later daar weer meer geld aan uit moeten geven.

Over het moederbord wat u heeft aanbevolen, pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H heb ik nog wel mijn twijfels. Ik zou het bord opzich wel in mijn systeem willen plaatsen, het ziet er in mijn ogen beter uit en heeft meer functies. Ik denk alleen dat het niet past, verbeter mij als dit niet zo is. In de lijst die hierboven staat heb ik de pricewatch: Phanteks Enthoo Evolv ITX Wit case gezet. Deze case heeft een Mini-ITX Form Factor. Het moederbord, Gigabyte GA-B150M-D3h, heeft een Micro-ATX Form Factor. Ik denk dus niet dat dit moederbord in mijn case zou passen. Nogmaals, verbeter me als dit niet zo is.

De PC zoals ik heb dus nu voor mij heb ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 78,95€ 78,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 305,95€ 305,95
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,50€ 48,50
1Phanteks Enthoo Evolv ITX Wit€ 72,-€ 72,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 20,98€ 20,98
1Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 45,90€ 45,90
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 69,14€ 69,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,27

Ik ga er hier van uit dat het aanbevolen moederbord wel past, anders zou dit vervangen worden door de pricewatch: ASRock B150M-ITX en dat ik een stick van 8GB koop, en deze later upgrade naar 16GB.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Het moederbord past idd niet in de behuizing. Je hebt een mini-itx bord nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
Dat klopt inderdaad mijn fout daar heb ik in de gauwigheid over heen gekeken |:( zelfs de beste maken foutjes :9 ik besefte het later en dacht dat ik mijn reactie had aangepast maar je kan idd nu 1 stick van 8 gb kopen en later indien nodig nog 1 halen. Betreft de aansluiting voor op het moederbord gaat het passen op de voeding is het een 8 pins maar mocht er een 4 pins op het moederbord zitten kun je het stekkertje op de voeding splitten waardoor je dus een 4 pins hebt dit wijst zich dan vanzelf.
Als je voor de rest geen vragen meer hebt en het moederbord weer aangepast hebt naar de eerste die je hebt uitgekozen en 2133mhz ram hebt gevonden zeg ik:' strikje er om en bestellen maar':) '

[ Voor 20% gewijzigd door McFastFood op 01-11-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoenden
McFastFood schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:50:
Dat klopt inderdaad mijn fout daar heb ik in de gauwigheid over heen gekeken |:( zelfs de beste maken foutjes :9 ik besefte het later en dacht dat ik mijn reactie had aangepast maar je kan idd nu 1 stick van 8 gb kopen en later indien nodig nog 1 halen. Betreft de aansluiting voor op het moederbord gaat het passen op de voeding is het een 8 pins maar mocht er een 4 pins op het moederbord zitten kun je het stekkertje op de voeding splitten waardoor je dus een 4 pins hebt dit wijst zich dan vanzelf.
Als je voor de rest geen vragen meer hebt en het moederbord weer aangepast hebt naar de eerste die je hebt uitgekozen en 2133mhz ram hebt gevonden zeg ik:' strikje er om en bestellen maar':) '
Inderdaad, zelf de beste kunnen fouten maken, zo leren we er allemaal weer van!
Ik ben heel erg veel wijzer geworden van de informatie die jij en natuurlijk ook de andere mij hebben kunnen geven, bedankt!
Nu ik weet wat ik moet, en wil, hebben kan ik het laatste beetje bij elkaar sparen en gaan bestellen.
Nogmaals bedankt voor alle informatie, mocht je nog informatie hebben waar ik wat aan zou kunnen hebben sta ik er altijd voor open.

Laten we hopen dat het niet al te lang meer hoeft te duren voordat ik mijn eerste creatie op kan starten!
Pagina: 1