[Lift] Best practise om een vastgelopen lift te verlaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Van mijn kinderjaren kan ik mij nog heel goed herinneren dat liften een noodremknop hadden. Als je die activeerde dan stopte de lift en kon je met veel kracht de deuren opentrekken en zodoende de lift verlaten. Veel Tweakers hebben ongetwijfeld in hun jeugd met liftdeuren gespeeld :P

De weinige keren dat ik heb moet ontsnappen uit een vastgelopen lift heb ik altijd de noodrem geactiveerd, zodat de lift niet ineens kan gaan bewegen terwijl je naar buiten klimt. Moderne liften hebben geen noodrem. In het geval dat de lift vast komt te staan, zou ik het toch een beetje eng vinden om de lift te verlaten.

Moderne liften hebben geen noodrem meer. Wat is de best practise om een moderne lift te verlaten die is vastgelopen? Gewoon de deuren opentrekken, heel snel eruit klimmen en hopen dat de lift niet besluit ineens te gaan bewegen? Of zit er wellicht een automatische rem op de lift die activeert op het moment dat je de deuren opent?

Bij het veiligheidscertificaat van liften is helaas geen instructie aanwezig hoe je de lift het beste kunt verlaten. Op YouTube zijn veel video's te vinden hoe je liftdeuren opent (gewoon opentrekken), maar een echte best-practise die veilig is kan ik niet echt vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Toevallig heb ik daar een zeer interessante video over gezien. Ik ga kijken of ik hem terug kan vinden!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gewoon wachten op de brandweer (of BHV)? Die kunnen je onder begelieding ook uit de lift halen, dan weet je iig dat het op een verantwoorde wijze gebeurt ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Room42 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:17:
Toevallig heb ik daar een zeer interessante video over gezien. Ik ga kijken of ik hem terug kan vinden!
Ik geloof niet dat zulke filmpjes welkom zijn op Tweakers. :+

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ik ben benieuwd naar het filmpje.

Overigens, is het wel de taak van de brandweer om de lift te openen? Ik heb liever dat de brandweer zich bezig houdt met veiligheidsdingen zoals het openknippen van auto's. Het zou zot zijn als de brandweer moet uitrukken voor een vastgelopen ligt? BHV is er niet in ieder gebouw. Appartementen hebben geen BHV. Bovendien heb ik bij mijn BHV cursus niets geleerd over het veiligstellen van een lift.

Maar wat mij het meeste verbaast is dat geen enkele lift een veiligheidsinstructie heeft die toegankelijk is voor de inzittenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is de veiligheidsinstructie niet: Druk op de bel en ga een gesprekje aan met de persoon aan de andere kant van de lijn?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CodeCaster schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:19:
[...]

Haha! :D

Nou, ik kan hem zo snel niet vinden. Het was volgens mij een documentaire over liften en een ervaren liftenbouwer vertelde over alle systemen die gebruikt werden. Hij adviseerde zeker niet om uit een half vastgelopen lift te klimmen, inderdaad vanwege het gevaar dat de lift weer gaat bewegen. Dan is jouw lichaam echt geen partij voor het gewicht van de lift. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Brandweer is er ook om liften te openen ja. Doen ze zo vaak. Ze hebben ook speciale brandweersleutels waarmee ze liften 'vast' kunen zetten etc (de BHV ook, als die er is).

Druk anders gewoon op de alarmknop, dan krijg je als het goed is ook iemand aan de lijn die langskomt (of iemand langs kan sturen) om je eruit te halen.

Zelf aan de gang gaan lijkt me ten sterktste af te raden.
Maar wat mij het meeste verbaast is dat geen enkele lift een veiligheidsinstructie heeft die toegankelijk is voor de inzittenden.
Speciaal voor jou de veiligheidsinstructie:

1) Druk op de alarmknop
2) Wacht tot iemand zich meldt en sta hem/haar te woord
3) Wacht tot de in stap 2 opgetrommelde hulpverlener arriveert en de lift opent.

Sosm moet je dingen ook niet moeilijker maken dan ze zijn.... zo moeilijk is het allemaal niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:27:

1) Druk op de alarmknop
3) Wacht tot de in stap 2 opgetrommelde hulpverlener arriveert en de lift opent.

Sosm moet je dingen ook niet moeilijker maken dan ze zijn.... zo moeilijk is het allemaal niet.
Letterlijk wat ik heb gedaan die ene keer in m'n leven dat ik in een vastgelopen lift zat. Bellen, 20 minuten met m'n mobieltje spelen op de monteur wachten, uitstappen. Toevallig was de monteur in de buurt. Had anders misschien een uurtje langer geduurd. Beste was nog dat ik daardoor een meeting miste waar ik eigenlijk al niet naartoe wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
1) Druk op de alarmknop
Die knop gaat het echt niet doen als de stroom is uitgevallen (door bijvoorbeeld een netwerkstoring of brand). Dat van de stroom weet ik uit ervaring, omdat ik iemand uit de lift heb geholpen tijdens de grote stroomstoring in Noord-Holland vorig jaar. Toen heb wel een groot meubel tussen de lift en de verdieping gezet alvorens de inzittende te verwijderen.

Bovendien denk ik niet dat de brandweer of de monteur een pand betreedt waar brand is. Eigen veiligheid gaat altijd voor de veiligheid van anderen, ook al wordt er iemand levend verbrand.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 30-10-2016 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die knop zit op een apart circuit, die gaat het echt nog wel doen als de stroom uitvalt. Die zit namelijk op een speciaal noodstroom -installatie

Iig de moderne hebben dat, de ouderen nog niet allemaal helaas.

Tenzij de lift door een cheap-ass oid is ingericht die niet weet wat hij mee bezig is, en het op het normale stroomnet aansluit.

En anders heb je altijd je mobieltje nog bij. En als je dat niet hebt , kan je altijd nog ff een paar dreunen tegen de deuren geven of hard roepen, dan hoort men je ook wel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
wildhagen schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:39:
Die knop zit op een apart circuit, die gaat het echt nog wel doen als de stroom uitvalt. Die zit namelijk op een speciaal noodstroom -installatie

Iig de moderne hebben dat, de ouderen nog niet allemaal helaas.

Tenzij de lift door een cheap-ass oid is ingericht die niet weet wat hij mee bezig is, en het op het normale stroomnet aansluit.
Dit was een moderne lift, nota bene gekeurd.
En anders heb je altijd je mobieltje nog bij. En als je dat niet hebt , kan je altijd nog ff een paar dreunen tegen de deuren geven of hard roepen, dan hoort men je ook wel.
Lift is een kooi van faraday, dan moet je alsnog eerst de deuren openen alvorens je kunt bellen. Bovendien staat er niet altijd een telefoonnummer op de lift. Daarbij: Beltegoed kan op zijn, accu kan leeg zijn, of... je hebt simpelweg geen mobieltje op zak of je bent toevallig net bij de verdieping waar niemand meer is, zoals een parkeergarage. Genoeg situaties die redelijk gebruikelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Trommelrem schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:23:
Dat heeft ook geen nut, want die lees je toch niet!
In elke lift staat precies wat je moet doen bij problemen: houd de noodknop N seconden ingedrukt, en wacht tot er een spreekverbinding tot stand komt.

Wat wil je dan? Dat elke n00b zelf met liften gaat klooien?
Trommelrem schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:42:
Lift is een kooi van faraday, dan moet je alsnog eerst de deuren openen alvorens je kunt bellen. Bovendien staat er niet altijd een telefoonnummer op de lift. Daarbij: Beltegoed kan op zijn, accu kan leeg zijn, of... je hebt simpelweg geen mobieltje op zak of je bent toevallig net bij de verdieping waar niemand meer is, zoals een parkeergarage. Genoeg situaties die redelijk gebruikelijk zijn.
Miljoenen mensen bellen vanuit liften. Volgens mij heb je teveel zombiefilms gekeken als je denkt dat het in Nederland nodig is om op eigen kracht uit een lift te kunnen ontsnappen.

[ Voor 40% gewijzigd door RemcoDelft op 30-10-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, en de space aliens kunnen ook landen waardoor een mobieletje ook niet meer werkt.

Ik dacht dat je serieus was, maar blijkbaar niet. Moeilijk doen om moeilijk doen is leuk, maar wat wil je nou horen? Je hebt je adviezen gehad, doe ermee wat je wil.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:27
De alarmknop in de lift moet blijven werken tijdens stroomuitval.
Maar je kan natuurlijk pech hebben. Zo waren er afgelopen jaar een aantal mensen die vastzaten in liften waar de alarmknoppen niet werkten omdat het beltegoed op de SIM-kaart op was...
En een noodstroom installatie kan ook stuk gaan tussen liftkeuringen in.
En het telefoonnet kan overbelast zijn enz.

Overigens kunnen de meeste mensen nog wel 112 bellen met hun eigen mobieltje.

Zelf er uit klimmen zou ik nooit doen. Ook al gaat het 9/10 keer goed. Die ene keer ben je dood.. Dan zit ik liever een paar uur vast.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
wildhagen schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:43:
Ja, en de space aliens kunnen ook landen waardoor een mobieletje ook niet meer werkt.

Ik dacht dat je serieus was, maar blijkbaar niet. Moeilijk doen om moeilijk doen is leuk, maar wat wil je nou horen? Je hebt je adviezen gehad, doe ermee wat je wil.
Space aliens is natuurlijk grote onzin. Ik noem een paar gangbare situaties waarin je niet de mogelijkheid hebt om om hulp te vragen. Dus is de vraag: Hoe je als niet-techneut de lift kunt vastzetten zodat je veilig de lift kunt verlaten als die is vastgelopen. Dat lijkt mij een redelijk normale vraag. De meneer die ik uit de lift heb geholpen heeft er (volgens hem) een aantal uren in vast gezeten. Dan zou iedereen gewoon de lift uit willen. Een stroomstoring is in Nederland niet geheel ongebruikelijk. Ik heb er toch echt enkele tientallen meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Druk op de alarmknop.Doet die het niet, bel met je mobieltje.

Daarmee heb je in 99,999999999999999999999999999999999999999999999 procent vande gevallen alle problemen wel mee afgedekt.

Wat wil je nog meer horen dan?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 19:33
Ik heb een keer vastgezeten in een lift. Op de alarmknop gedrukt. 2 uur wachten op de monteur(het was midden in de nacht in een uithoek van het land) en die maakte de deur open. Gratis mars van het hotel en slapen. Was trouwens op de begane grond en niemand van het hotel kreeg de deur open.

[ Voor 15% gewijzigd door RaijRaij op 30-10-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Trommelrem schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:48:
[...]

Een stroomstoring is in Nederland niet geheel ongebruikelijk. Ik heb er toch echt enkele tientallen meegemaakt.
Jij woont ergens op de prairie? Stroomstoringen zijn in Nederland extreem zeldzaam. Ik heb er in bijna 50 jaar minder dan 5 meegemaakt. Tenzij je specifiek op je eigen woning doelt maar dan zou ik eens een electricien inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-06 12:17
downtime schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:28:
[...]

Jij woont ergens op de prairie? Stroomstoringen zijn in Nederland extreem zeldzaam. Ik heb er in bijna 50 jaar minder dan 5 meegemaakt. Tenzij je specifiek op je eigen woning doelt maar dan zou ik eens een electricien inhuren.
In eindhoven denk ik gemiddeld 1x per jaar. En nee dat is niet alleen de eigen woning.

Tevens sta ik heel vaak in de lift zonder dat ik een mobiel bij mij heb, terwijl het hier een half jaar geduurd heeft, voordat het alarm abonnement weer betaald werd, omdat het onduidelijk was wie dat moest betalen.

De kans is denk ik groter dan menigeen denkt.

[ Voor 23% gewijzigd door pacificocean op 30-10-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die storing van een halfuurtje overleef je ook wel vermoed ik hoor. Zo vaak dat je echt uren zonder stroom zit gebeurt het niet.
Maw; je zit dan dus precies in een situatie waar:
- je in de lift staat terwijl de stroom uitvalt
- de noodstroomvoorziening/simkaartje niet werkt
- je telefoon niet werkt
- niemand buiten de lift je horen kan
- de bhv-er tijdens de eventuele ontruiming de lift vergeet

Tja er zijn scenario's die vaker voorkomen en meer impact hebben.
Brandweer is er ook om liften te openen ja. Doen ze zo vaak. Ze hebben ook speciale brandweersleutels waarmee ze liften 'vast' kunen zetten etc (de BHV ook, als die er is).

Druk anders gewoon op de alarmknop, dan krijg je als het goed is ook iemand aan de lijn die langskomt (of iemand langs kan sturen) om je eruit te halen.

Zelf aan de gang gaan lijkt me ten sterktste af te raden.

[...]

1) Druk op de alarmknop

Het zelden zo met je eens geweest. Echt.. problemen zoeken die er niet zijn.

Idd gewoon knopje in drukken, anders even bellen, anders bonken + roepen en anders; afwachten.

En die keer dat er brand is? Dan moet je niet met de lift gaan..

Mocht ik om wat voor reden toch echt uit de lift moeten (de Galaxy Note van m'n mede passagier ontbrand gigantisch en fikt een kar met beddengoed weg ofzo). Tja dan begin ik wel aan de deuren te trekken of te zoeken voor het luik in het plafond van de lift.

Voor de rest kan ik alleen maar vragen; wat als de hemel morgen valt? Iedereen blauw, wat doe je dan?

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 30-10-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TS, ga met de trap! Dat is trouwens gevaarlijker...
Koop een oude Nokia met nieuwe batterij! Die gaat wekenlang mee. Programmeer de nummers van alle mogelijke liftbedrijven erin. Neem een reservebatterij mee. En een zaklamp. En water. En eten. En een warme deken.
Als je je zo'n zorgen maakt, heb je toch wel crisis.nl bestudeerd? En de folders over rampeninstructies opgevolgd? Neem een noodpakket mee als je op pad gaat!

Hier nog wat tips: YouTube: Freek de Jonge over rampeninstructies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:11
Trommelrem schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:48:
[...]
Hoe je als niet-techneut de lift kunt vastzetten zodat je veilig de lift kunt verlaten als die is vastgelopen. Dat lijkt mij een redelijk normale vraag.
Ok, Normaal antwoord. Je wacht op de monteur betreffend bedrijf of op de brandweer die je bevrijd. SIMPEL. Er zijn 99 manieren om tijdens de spits geblindoekt veilig de A10 over te steken. Maar dat doe je niet, omdat het risico op een ongeluk te groot is.

De lift is zodanig ontworpen dat alles in de kooi daar veilig zit. Ook al zit hij/zij/hunnie daar 3 dagen achter elkaar. De afweging ongemak moet je dan niet maken. Kan je dan niet maken.

Je bent niet-techneut. Je hebt er geen verstand van. Je kan risico`s over het hoofd zien. Laat dat over aan de mensen met verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 20:18

Bommes

Capo del formaggio

pacificocean schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:38:
[...]

In eindhoven denk ik gemiddeld 1x per jaar. En nee dat is niet alleen de eigen woning.
Welke wijk van Eindhoven mag dat dan wezen ??
Kan de stroom storingen hier in Ehv de afgelopen 30 jaar op 1 hand tellen denk ik.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar de vraag is wat doet de monteur precies? :p zet die bovenop de liftkooi de assen vast? Of maakt ie alleen de deur open met zijn speciale sleutel?

Overigens, zag een tijdje terug een documentaire waarin een man meer dan 48 gevangen zat in een lift. Er was niemand die naar de systemen / camera's keek. Hij heeft achteraf wel een enorme schadevergoeding gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De liftdeuren bij de lift in m'n oude huis kreeg je van binnen trouwens *echt* niet open. van buiten ook niet, behalve als je de sleutel (driehoekje) gebruikte, waarna je vanaf de buitenkant de binnendeuren ook kon openen door de blokkeerpen (die normaal met een elektromagneetje wordt opgetild) op te tillen.

Heb dat wel eens toegepast nadat de lift al iets van een half uur op de begane grond stilstond, maar de deuren weigerden te openen. Doppenset gepakt, een passende 6-kant dop gebruikt, en daar ging de deur moeiteloos open.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 23:39

Illusion

(the art of)

Mr_gadget schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:09:
Maar de vraag is wat doet de monteur precies? :p zet die bovenop de liftkooi de assen vast? Of maakt ie alleen de deur open met zijn speciale sleutel?

Overigens, zag een tijdje terug een documentaire waarin een man meer dan 48 gevangen zat in een lift. Er was niemand die naar de systemen / camera's keek. Hij heeft achteraf wel een enorme schadevergoeding gekregen.
Die zet de hoofd- of werkschakelaar uit.

Dit soort machinerie (liften, hijskranen etc) heeft remmen die altijd vastzitten, ténzij je er stroom opzet om de rem te lossen.
Dus hoofdschakelaar uit=remmen vast, en je kan er op vertrouwen dat vast in dit geval ook vast is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Illusion schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:16:
[...]

Onder andere ja. Feit blijft dat hij of zij de benodigde training heeft gehad. De ervaring heeft en de risico`s juist kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 22:50
Heel toevallig deze? DEF CON 22 - Deviant Ollam & Howard Payne - Elevator Hacking - From the Pit to the Penthouse
Room42 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:25:
[...]

Haha! :D

Nou, ik kan hem zo snel niet vinden. Het was volgens mij een documentaire over liften en een ervaren liftenbouwer vertelde over alle systemen die gebruikt werden. Hij adviseerde zeker niet om uit een half vastgelopen lift te klimmen, inderdaad vanwege het gevaar dat de lift weer gaat bewegen. Dan is jouw lichaam echt geen partij voor het gewicht van de lift. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:13
De TS moet de vraag denk ik beter formuleren. Het probleem is niet de lift, het probleem is de TS zelf die een ongegronde angst heeft voor liften. Die dingen werken voor 99,999999% van de gevallen gewoon. En als ze het niet doen, tja dan ben je even afhankelijk van een derde partij. Dat kan even duren en in het ergste geval zit je er een paar uur vast. Het is niet dat je daar dood aan gaat, het is alleen vervelend.

En als je een probleem hebt met deze 0,000001% situaties, dan moet je daar misschien eens gaan praten met iemand erover zodat je dat los kunt laten. Want je kunt niet 100% voorbereid zijn op het leven en overal rekening mee houden. Dingen gebeuren in het leven en daar doe je niet altijd iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-06 12:17
Bommes schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:08:
[...]

Welke wijk van Eindhoven mag dat dan wezen ??
Kan de stroom storingen hier in Ehv de afgelopen 30 jaar op 1 hand tellen denk ik.
Woensel in de buurt van het winkelcentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 20:18

Bommes

Capo del formaggio

Illusion schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:16:
[...]

Dit soort machinerie (liften, hijskranen etc) heeft remmen die altijd vastzitten, ténzij je er stroom opzet om de rem te lossen.
Dus hoofdschakelaar uit=remmen vast, en je kan er op vertrouwen dat vast in dit geval ook vast is.
+ een mechanische beveiliging (snelheidsbegrenzer) los van de op de motor aanwezige (schijf)rem.
Welke bij een val snelheid hoger dan x een 2 rem circuit activeert.
YouTube: Fuji Lift - How Elevators Work

* Bommes heeft ooit als monteur bij Stöcklin gewerkt waarbij (lift)kranen tot 36 meter geen uitzondering waren.

[ Voor 14% gewijzigd door Bommes op 30-10-2016 20:56 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-06 23:22
In het algemeen mag je ervan uit gaan dat de BHV níét in het bezit is van die sleutel. Sterker nog, in het algemeen is 'ie niet eens in het pand aanwezig. Dit soort taferelen gaan te ver voor standaard BHV (al zullen er vast wel bedrijven zijn die een noodzaak hebben het alsnog te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jullie zitten TS wel allemaal belachelijk te maken, maar zo raar vind ik zijn vraag helemaal niet.

In een lift heb je vaak geen mobiel signaal, en het kan gebeuren dat die alarmknop het niet doet. Het zal niet de eerste keer zijn.

Bovendien kan het uren duren voordat er iemand komt. Mits dat veilig kan, zou je liever zelf eruit willen klimmen in plaats van uren in zo'n hokkie te zitten.

Een noodremknop in de lift heb ik nog nooit gezien. Wat ik wel weet is dat liften een noodrem hebben die automatisch inschakelt als de lift dreigt te vallen. Zelfs als de kabels breken zal de lift dus meteen remmen in plaats van naar beneden te vallen. Maar goed, dan zit je dus wel vast...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:10

Onbekend

...

De noodremknop lijkt een beetje op een installatieautomaat uit de groepenkast, maar bij moderne liften zie ik dat ding niet meer zitten. Tegenwoordig gaat dat allemaal automatisch. :)

Het veiligste is gewoon in de lift te blijven zitten en niet zelf er uit proberen te komen. Je hebt:
- Een alarmknop waarmee mensen aan de buitenzijde worden gewaarschuwd.
- Een noodtelefoon waarmee je meteen contact krijgt met een belcentrale van de liftfabrikant.
- Je mobieltje, en vaak heeft deze nog wel een beetje bereik.
- En je kunt eventueel help roepen indien de 3 bovenstaande punten niet meer werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 23:39

Illusion

(the art of)

Compizfox schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:49:
Jullie zitten TS wel allemaal belachelijk te maken, maar zo raar vind ik zijn vraag helemaal niet.

In een lift heb je vaak geen mobiel signaal, en het kan gebeuren dat die alarmknop het niet doet. Het zal niet de eerste keer zijn.

Bovendien kan het uren duren voordat er iemand komt. Mits dat veilig kan, zou je liever zelf eruit willen klimmen in plaats van uren in zo'n hokkie te zitten.

Een noodremknop in de lift heb ik nog nooit gezien. Wat ik wel weet is dat liften een noodrem hebben die automatisch inschakelt als de lift dreigt te vallen. Zelfs als de kabels breken zal de lift dus meteen remmen in plaats van naar beneden te vallen. Maar goed, dan zit je dus wel vast...
Ik kan me niet herinnerren dat er bij mij ooit een gesprek is verbroken toen ik een lift in stapte, slecht verstaanbaar tot daar aan toe, maar verbroken nooit. Daarnaast, als je vastzit en het écht nodig is, kan je 112 bellen. En dan heb je ineens antenne's van alle providers tot je beschikking, op alle frequenties, dus is de kans dat je verbinding krijgt ineens aanzienlijk groter.

Zelfs in het extreme geval dat je vast komt te zitten, en dan het extreme geval dat het uren duurt (ik heb een keer op zaterdagnacht vastgezeten in een studentenflat (eigen schuld) en dat duurde krap een uurtje) dan nog is een paar uur in een hoekje zitten aanzienlijk verstandiger dan op eigen houtje een lift uit willen klimmen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Check! d:)b Absolute kijktip :)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 30-10-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:32

WouterG

Dit is geen ondertitel

De meeste liften die ik ken hebben een ouderwetse analoge telefoonlijn voor de alarmlijn. Die pakt zijn spanning van de lijn zelf dus pas als de KPN plat gaat valt die lijn weg. De overige liften hebben een gsm verbinding met een noodstroomaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Robkazoe schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:52:
De TS moet de vraag denk ik beter formuleren. Het probleem is niet de lift, het probleem is de TS zelf die een ongegronde angst heeft voor liften. Die dingen werken voor 99,999999% van de gevallen gewoon. En als ze het niet doen, tja dan ben je even afhankelijk van een derde partij. Dat kan even duren en in het ergste geval zit je er een paar uur vast. Het is niet dat je daar dood aan gaat, het is alleen vervelend.

En als je een probleem hebt met deze 0,000001% situaties, dan moet je daar misschien eens gaan praten met iemand erover zodat je dat los kunt laten. Want je kunt niet 100% voorbereid zijn op het leven en overal rekening mee houden. Dingen gebeuren in het leven en daar doe je niet altijd iets aan.
Ja, ik vind het redelijk eng om een lift te verlaten die niet is vastgezet door middel van een groot object o.i.d. Ik heb al een aantal keer een lift verlaten die was vastgelopen, maar ik doe dat dan ook zo snel mogelijk. Ik ga niet wachten op een monteur die er uren over doet.

De lift in ons appartement heb ik nog niet in vastgezeten, maar ik heb er wel een keer iemand uit bevrijd. Onze lift/appartementencomplex:
• Heeft geen ADSL, 2G, 3G of 4G bereik -> Enige bereik is op het dak, waar dus mijn router staat. In de lift is er echt niets. Geen enkel netwerk. 112 is niet bereikbaar.
• Bij stroomuitval werkt het alarm van de lift niet. Maar ook de garagedeur en hoofdingang/uitgang kan niet meer open. Alleen de nooduitgangen functioneren dan nog. Dit is een known issue, maar er is nog geen oplossing voor.
• Stroomuitval komt hier gemiddeld een keer per jaar voor. Water valt iets vaker uit, maar de oplossing daarvoor is om altijd een gevulde fluitketel te hebben. Uitval is inherent aan een buitengebied.
• Als de communicatieverbinding wel een ups zou hebben, dan is de alarmknop niet eens te vinden. Het is een touchpaneel. Je kunt niet voelen waar de alarmknop zit, je kunt hooguit het paneel vinden. Bij stroomuitval doet het licht het niet.

We kunnen niet eens 112 bellen, tenzij we eerst naar buiten lopen. De gemeente is in overleg met de providers, maar de gemeente wil de eigen bijdrage voor een antenne logischerwijs niet sponsoren (50k per provider).

Kortom, wij hebben alle ingredienten waarmee de kans groter wordt dan 1% dat er een keer iets goed mis gaat. Meestal gaan er ook meerdere dingen tegelijkertijd mis. Daarom wil ik dus graag weten wat te doen, omdat de optie "alarm indrukken" in ons geval weinig zin kan hebben. Ik begrijp dat een lift kan gaan bewegen zodra de stroom er weer op komt, maar ik verwacht dat het meerendeel van de bewoners gewoon de liftdeur zal forceren als de stroom weer eens uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Illusion schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:58:
[...]

Ik kan me niet herinnerren dat er bij mij ooit een gesprek is verbroken toen ik een lift in stapte, slecht verstaanbaar tot daar aan toe, maar verbroken nooit. Daarnaast, als je vastzit en het écht nodig is, kan je 112 bellen. En dan heb je ineens antenne's van alle providers tot je beschikking, op alle frequenties, dus is de kans dat je verbinding krijgt ineens aanzienlijk groter.
Dat klinkt wel logisch inderdaad.

Trommelrem schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:37:
[...]
• Stroomuitval komt hier gemiddeld een keer per jaar voor. Water valt iets vaker uit, maar de oplossing daarvoor is om altijd een gevulde fluitketel te hebben. Uitval is inherent aan een buitengebied.
Jezus. Nu ben ik toch wel benieuwd waar je woont. Is dit in Nederland? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Ik heb denk ik een paar keer in m'n leven (ik denk maar twee keer of zo?) echte stroomuitval (dus erger dan een dipje van een paar seconden) meegemaakt. Ik ben 20...

Wateruitval heb ik überhaupt nog nooit van gehoord.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 22:50
andere opties e.v.t:
- een alarm die een bak herrie maakt in de lift bewaren (in overleg met de medebewoners) of bij je dragen, dan zal er vast wel iemand komen kijken wat er aan de hand is.
- signaal in de lift brengen: wifi versterker/acces point bij de liftschacht monteren of gsm signaal versterken met een repeater/femtocell i.o.d.
- "• Als de communicatieverbinding wel een ups zou hebben, dan is de alarmknop niet eens te vinden. Het is een touchpaneel. Je kunt niet voelen waar de alarmknop zit, je kunt hooguit het paneel vinden. Bij stroomuitval doet het licht het niet." --> glow in the dark sticker :+

[ Voor 29% gewijzigd door kubuksa op 31-10-2016 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 22:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Ja, ik vind het redelijk eng om een lift te verlaten die niet is vastgezet door middel van een groot object o.i.d. Ik heb al een aantal keer een lift verlaten die was vastgelopen, maar ik doe dat dan ook zo snel mogelijk. Ik ga niet wachten op een monteur die er uren over doet.

De lift in ons appartement heb ik nog niet in vastgezeten, maar ik heb er wel een keer iemand uit bevrijd. Onze lift/appartementencomplex:
• Heeft geen ADSL, 2G, 3G of 4G bereik -> Enige bereik is op het dak, waar dus mijn router staat. In de lift is er echt niets. Geen enkel netwerk. 112 is niet bereikbaar.
• Bij stroomuitval werkt het alarm van de lift niet. Maar ook de garagedeur en hoofdingang/uitgang kan niet meer open. Alleen de nooduitgangen functioneren dan nog. Dit is een known issue, maar er is nog geen oplossing voor.
• Als de communicatieverbinding wel een ups zou hebben, dan is de alarmknop niet eens te vinden. Het is een touchpaneel. Je kunt niet voelen waar de alarmknop zit, je kunt hooguit het paneel vinden. Bij stroomuitval doet het licht het niet.

We kunnen niet eens 112 bellen, tenzij we eerst naar buiten lopen. De gemeente is in overleg met de providers, maar de gemeente wil de eigen bijdrage voor een antenne logischerwijs niet sponsoren (50k per provider).

Kortom, wij hebben alle ingredienten waarmee de kans groter wordt dan 1% dat er een keer iets goed mis gaat. Meestal gaan er ook meerdere dingen tegelijkertijd mis. Daarom wil ik dus graag weten wat te doen, omdat de optie "alarm indrukken" in ons geval weinig zin kan hebben. Ik begrijp dat een lift kan gaan bewegen zodra de stroom er weer op komt, maar ik verwacht dat het meerendeel van de bewoners gewoon de liftdeur zal forceren als de stroom weer eens uitvalt.
Het klinkt als dat er grote fouten zijn gemaakt bij de bouw. Stroomuitval 1 keer per jaar of vaker is echt abnormaal hoog voor Nederland. De enige keren die ik mij kan herinneren, hingen altijd samen met een grote storing in een verdeelstation/transformatorhuis. En die zijn echt op één hand te tellen.

Wateruitval kan in een grote flat voorkomen, aangezien je daarbij afhankelijk bent van een hydrofoor (opvoerpomp in de kelder), die uiteraard stroom nodig heeft om te kunnen werken.

Als bij de lift de noodinstallatie niet werkt, zou hij sowieso niet goedgekeurd mogen worden. Daarnaast is de eigenaar (bij een flat dus de verhuurder of VVE) verantwoordelijk voor het waarborgen van de veiligheid van de lift. In plaats van je zorgen maken over wat er fout kan gaan, zou ik mijn energie richten op de verantwoordelijke om die ervoor te laten zorgen dat het probleem opgelost wordt.

Over het algemeen is uitval van een lift in Nederland een behoorlijke zeldzaamheid. Ik heb het zelf in 38 jaar in ieder geval nog nooit meegemaakt. Het risico je nek te breken op een trap is voor zover ik weet nog groter.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 12:41
[...]

Kortom, wij hebben alle ingredienten waarmee de kans groter wordt dan 1% dat er een keer iets goed mis gaat. Meestal gaan er ook meerdere dingen tegelijkertijd mis. Daarom wil ik dus graag weten wat te doen, omdat de optie "alarm indrukken" in ons geval weinig zin kan hebben. Ik begrijp dat een lift kan gaan bewegen zodra de stroom er weer op komt, maar ik verwacht dat het merendeel van de bewoners gewoon de liftdeur zal forceren als de stroom weer eens uitvalt.
Je hebt alle ingrediënten om een nieuw goedgekeurde lift te hebben. Werkende spreek/luistververbinding is een een keuringseis. Als je slecht ontvangst hebt binnen, dan is het toegestaan om een signaalversterker te laten monteren. Spreek hier de beheerder (VVE? woningcorporatie?) op aan.

Veel van je vragen zijn terug te vinden op http://www.liftinstituut.nl/faq-page
.....Ik begrijp dat een lift kan gaan bewegen zodra de stroom er weer op komt,....
Broodje aap (van de filmindustrie).

Moderne liften komen NIET in beweging als er een sensor van een deur of één van de vele andere sensoren geen groen licht geven. Dus alles moet OK zijn. Dan pas zal het systeem de lift in beweging kunnen brengen. Dus ook na een stroomstoring controleert het systeem eerst de huidige staat van alle sensoren (deuren correct gesloten e.d.) en daarna komen de remmen pas weer los.

En ook hier bij een andere liftenboer hetzelfde advies, niet zelfstandig de lift proberen te verlaten....
http://www.otis.com/site/nl/pages/ElevatorSafety.aspx

Noodstroomvoorziening is vanaf '98 verplicht op nieuwe liften.Maar liften voor die tijd kunnen vaak alsnog hiervan voorzien worden.

[ Voor 9% gewijzigd door PROnline op 31-10-2016 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

pacificocean schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:07:
[...]

Woensel in de buurt van het winkelcentrum.
specifiek in jpuw woning dan ?
ik heb 2 storingen meegemaakt in 30 jaar, waarvan 8 in woensel en de rest in strijp

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
deepbass909 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 00:53:
Het klinkt als dat er grote fouten zijn gemaakt bij de bouw. Stroomuitval 1 keer per jaar of vaker is echt abnormaal hoog voor Nederland. De enige keren die ik mij kan herinneren, hingen altijd samen met een grote storing in een verdeelstation/transformatorhuis. En die zijn echt op één hand te tellen.
Het is niet ons gebouw, het is de hele wijk. We hebben nog geen stroomstoringen gehad specifiek in ons gebouw. Onze wijk schijnt voor veel diensten een probleemwijk te zijn: ADSL is er helemaal niet, waterdruk zakt soms in (al voordat het de hydrofoor bereikt) en stroom valt soms uit. De noodinstallatie zal er ongetwijfeld zijn, maar tijdens de grote stroomstoring in Nederland vorig jaar werkte de noodinstallatie in ieder geval niet.
Als bij de lift de noodinstallatie niet werkt, zou hij sowieso niet goedgekeurd mogen worden. Daarnaast is de eigenaar (bij een flat dus de verhuurder of VVE) verantwoordelijk voor het waarborgen van de veiligheid van de lift. In plaats van je zorgen maken over wat er fout kan gaan, zou ik mijn energie richten op de verantwoordelijke om die ervoor te laten zorgen dat het probleem opgelost wordt.
Momenteel ben ik bezig om de verhuurder zo ver te krijgen zodat de fietsenstalling ook van binnenuit kan worden geopend. Het is een aantal keer voorgevallen dat iemand opgesloten raakte in de fietsenstalling. En je raadt het al: Daar is geen mobiel bereik. Ook met het mobiele bereik ben ik bezig. We hebben een groot deel van de bewoners van deze wijk zo ver dat ze bezwaar zullen maken tegen bezwaarmakers die bezwaar maken tegen het plaatsen van een antenne. Echter: Alleen al T-Mobile vraagt een eigen bijdrage van 50k voor het plaatsen van een antenne. Dat is net even te veel. Het hele vergunningtraject is derhalve nog niet in gang gezet. Wonen in een buitengebied is prachtig, maar de basisvoorzieningen zijn soms een beetje beperkt en je kunt niet alles tegelijkertijd verbeteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 31-10-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

CodeCaster schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:19:
[...]

wat voor een filmpjes denk jij aan? "Stepmom stuck in elevator" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
PROnline schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 02:01:

En ook hier bij een andere liftenboer hetzelfde advies, niet zelfstandig de lift proberen te verlaten....
http://www.otis.com/site/nl/pages/ElevatorSafety.aspx
Wauw. Als je dat leest dan is het normale gebruik al redelijk spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harro W
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01-2019
Als je ooit vast komt te zitten in een lift ga dan vooral niet proberen om er zelf uit te komen.
Sla alarm met de in de lift aanwezige alarmvoorziening en wacht verder op hulp van buitenaf.
Het is erg gevaarlijk om toch jezelf te willen bevrijden.

Een liftmonteur kan je van buitenaf bevrijden.
Er bestaan ook trainingen waarmee bijvoorbeeld de huismeester je van buitenaf kan bevrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

een lift zal uit zichzelf nooit vallen met een grote snelheid.
Blokkeren van de lift gaat mechanisch op het dak maar daar ga je niet komen tenzij je altijd met een koevoet en ladder op zak loopt. Elektronisch worden ze ook geblokkeerd maar in jouw doem scenario is dat niet mogelijk want alles is al vergaan op de hele wereld dus geen stroom, geen communicatie. volgens mij terug in de prehistorie... Ow maar toen hadden ze ook nog geen liften....

Simpelweg in een moderne lift kan je niet veel anders dan wachten, de lift zal echt niet zonder aansturing zakken. Deuren van binnen uit openen is vrijwel onmogelijk. Daar heb je een sleutel voor nodig van buitenaf. Verder kan de monteur de lift nog met een handpomp laten zakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 93248 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:29:
[...]

wat voor een filmpjes denk jij aan? "Stepmom stuck in elevator" 8)
Oh, nee, meer van die filmpjes waarbij mensen worden gehalveerd of bekneld komen te zitten doordat ze uit of juist in een falende lift stappen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Ik snap het even niet meer. Waarom moet je nou zo nodig die lift uit? Waarom kan je niet gewoon even zeggen "Ik wacht wel even". Of "Wacht even, er komt iemand van de liftservice aan" ?

Je vraagt om een "best practice", consensus is dan volgens mij "Blijf lekker rustig zitten". Maar dat is niet het antwoord wat je verwacht. Blijkbaar woon je in een achtergesteld stukje Nederland zonder knappe nutsvoorzieningen of stippeltje :X (was je vriendin toevallig op het Journaal vanochtend?) bereik en moet je zo snel mogelijk die lift uit.

Maar vertel nou eens. Waarom?
Pagina: 1