Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mede-auteur:
  • mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:00

mace

Introductie

Omdat er nog geen topic voor Shenzhen I/O, maar wel voor andere games zoals TIS-100 (TIS-100: The assembly game you never asked for) is het tijd voor een mooi Shenzhen topic. Dit spel gaat net als TIS-100 tijd kosten om te spelen en heeft een forse leercurve.

Doelstelling

Waar TIS draait om assembly schrijven op meerdere cores om een probleem op te lossen draait Shenzhen om hardware en de firmware daarop. Dit spel heeft net als de andere spellen van Zachtronics een forse leercurve.
Doel is een set inputs en outputs te matchen om zodoende een printje te bouwen dat een specifiek probleem oplost, zoals een reclamebord, een toongenerator etc.

Voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://www.rockpapershotgun.com/images/16/oct/PE_shenzhen_1.jpg
Hier zie je zo'n printje, dit laat de outputs (5 stuks) in een bepaald patroon pulseren, wat gelijk staat aan de bewegingen van het reclamebord rechtsonderin.

De uitdaging

Sommige oplossingen kun je in software oplossen als je een microcontroller inzet, sommige problemen zijn net zo makkelijk met logicapoorten op te lossen. Hierbij is een microcontroller makkelijk maar ook duur.
Duur? Jazeker, je oplossingen worden gerate op basis van Lines-of-Code (LoC), power consumptie en productiekosten.
Een uC is flexibel maar kost wel vel van alle drie. Meestal zie je dat het niet mogelijk is voor alledrie de eigenschappen een ideale fix te schrijven en zul je dus compromissen moeten sluiten.

Deze scores worden geupload, en de strijd kan losbarsten.

Updates, scores enzovoort.

Bij sommige updates worden de scores gereset. In het control panel kun je je scores opnieuw laten berekenen. Bij sommige puzzles wordt de spec iets anders en faalt je oplossing als je pech hebt. Kan gebeuren ;).

Componenten

De componenten die je kunt gebruiken zijn basic in/outputs zoals tellers, zoemers, lampjes, maar ook RAM/ROM geheugen, logicapoorten, multiplexers, en dus uCs.
Standaard componenten
TODO
Obscure componenten
Componenten die je niet in elke puzzle gaat gebruiken.
MC4010
Math coprocessor. 5 yuan.
Kan wat complexere wiskunde dan je zelf met assembly zou willen.
D80C010-F
Veilige data opslag. Het doel is me nog niet bekend.
KUJI-EK1
Vaag chinees ding voor mythologische toepassingen? Waarschijnlijk voor 1 specifiek level. 3 Yuan.

Spoilers

Eerlijk gejat van andere auteur(s):
[spoiler]
  • Je kunt een input-only en een output-only device tegelijk koppelen aan een enkele XBus port van een uC. Reads en writes zullen dan altijd van/naar de juiste node gaan. Het moeten wel verschillende devices zijn, je kunt de RX en de TX ports van de Radio RX dus niet verbinden met een enkeke port, want dan klaagt ie dat de radio self-connected is.
  • Je kunt meerdere processoren aan een enkele XBus laten sleepen met slx, ze worden allemaal tegelijk wakker als er een waarde beschikbaar komt. Een van de devices zal echter ook een read moeten doen om de waarde te consumen.
  • Het lezen van p0/p1 zal hem converteren in een input en dus de actieve waarde op 0 zetten. Deze read zal tevens een 0 opleveren (op voorwaarde dat niemand anders de lijn hoog houdt). Dit kan behoorlijk voordelig zijn in bepaalde situaties
  • Twee actieve simple outputs op dezelfde lijn resulteert in het maximum van de twee waardes. Je kunt op deze manier dus ook een logische OR implementeren
  • Schrijven naar het adres-register van een RAM/ROM module resulteert in een modulo-14 van dat adres. Het schrijven van 100 activeert dus cel 2. Aangezien je deze waarde ook weer uit kunt lezen heb je dus een dedicated mod-14 chip ;). Je kunt het tevens gebruiken als tijdelijke data storage, al onthoudt het natuurlijk alleen maar de mod-14 van je data
Optimalisaties die je uit RTFM kunt halen ;)

https://www.reddit.com/r/...sed_because_i_didnt_rtfm/

Links

Lovende reviews die aardig beeld geeft:
https://www.rockpapershot...e-evaluation-shenzhen-io/

Todo

Wat meer op de verschillende componenten ingaan
Wat meer op de syntax ingaan

Overig

Waar lopen jullie tegenaan, naast slaaptekort en relatieproblemen door dit spel?

[ Voor 45% gewijzigd door Boudewijn op 17-11-2016 15:33 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Weet iemand hoe je level 1 in minder dan 12 LoC kunt doen? Ik zie dat er nog een paar mogelijkheden zijn om het beter te doen dan mijn naieve implementatie, ten koste van wat power en een hogere BoM.

Dit is de simpele naieve oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ONjYE93jztawRXc0vgRyIWqF/medium.pngMet navenante score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DVmnogijE8irBNMvNoIYN50i/medium.png
Omdat het 2 bordjes zijn zie ik alleen niet waar ik kan optimaliseren. Heeft iemand een tip?

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 30-10-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Boudewijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:03:
Weet iemand hoe je level 1 in minder dan 12 LoC kunt doen? Ik zie dat er nog een paar mogelijkheden zijn om het beter te doen dan mijn naieve implementatie, ten koste van wat power en een hogere BoM.
...
Als je wat verder door speelt wordt het waarschijnlijk wel duidelijk. Ik heb trouwens gelezen dat het in 57 power kan, maar ik kom zelf niet verder dan 58. Heb echt geen idee waar dat laatste stapje bezuinigd kan worden.

edit: als iemand mijn leaderboards wil zien, kun je me toevoegen op steam met dezelfde username als hier :)

[ Voor 9% gewijzigd door kaesve op 30-10-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Top dank je! ik zit nu bij die infrarood module en de radio module. Infrarood heb ik goed op 1 edge case na maar betwijfel of ik het goede ontwerp heb gedaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xChOasx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 11:44
De opdrachten lukken me tot nu toe wel, maar ik word helemaal GEK van die Freecell variant! Dat is me dus nog echt NIET gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Na een keer of 10 proberen had ik een goede set kaarten. Gewoon geduld , of heel slim zijn.
Start ik het spelletje op, meteen eerste keer raak. Lekker.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 30-10-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Boudewijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:03:
Omdat het 2 bordjes zijn zie ik alleen niet waar ik kan optimaliseren. Heeft iemand een tip?
Van 12 naar 11 kun je bereiken met de 'not' operator. Ik zie alleen wel dat de power van 60 naar 66 gaat daardoor - maar misschien is dat nog verder te optimaliseren?

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Hmm alle scores zijn weer gereset. Ik moet alle levels nu nog een keer verifiëren. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Yup er zijn wat mechanics veranderd begreep ik van wat fora.Als je bouwsels nog intact zijn is eventjes een paar levels opnieuw draaien goed te doen.
Hoe ver ben jij mace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Ik ben nu bij sandwich assembler.

Ik heb trouwens de allereerste nu met 58 power en 5 loc. :)

spoiler:
Je krijgt op een gegeven moment een email over een ongedocumenteerde instructie, die kun je gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door mace op 30-10-2016 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja klopt maar ik had het wel lollig gevonden om die instructie uit de sources te vissen. Grappig dat hij die allemaal geobfusceerd heeft, als ik aan het werk was zou ik er moeite voor doen maar nu dus niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Allejezus ik had echt mijn mail beter moeten lezen :X. Dit verklaart wel het een en ander.

[ Voor 51% gewijzigd door .oisyn op 30-10-2016 19:49 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Huh ik snap je post niet? Je was puzzled doordat veel dingen gereset zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:08:
Ja klopt maar ik had het wel lollig gevonden om die instructie uit de sources te vissen. Grappig dat hij die allemaal geobfusceerd heeft, als ik aan het werk was zou ik er moeite voor doen maar nu dus niet :P.
Oh, die obfuscation is eenvoudig ongedaan gemaakt hoor. >:)

Ik vond het wel lollig om een spel wat over engineering gaat te reverse-engineeren. Dat is gelukt, ik heb de lijst met instructies eruit weten te halen. Er waren er alleen geen bij die je niet ook al in het spel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Boudewijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:17:
Huh ik snap je post niet? Je was puzzled doordat veel dingen gereset zijn?
vvv
.oisyn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:47:
Bij veel puzzels heb ik bij die histogrammen zoiets als "WTF?! Hoe dan?". Of ik mis iets, of die stats kloppen niet helemaal ;)
mace schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 18:53:
spoiler:
Je krijgt op een gegeven moment een email over een ongedocumenteerde instructie, die kun je gebruiken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 14:27

Camulos

Stampert

OMG een nieuwe Zachtronic game O+ :? |:( .. meteen deze week ff proberen!

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Is die Sandwich Maker aangepast? Ik had zelf nog geen werkende versie maar had volgens mij al wel wat parts geplaatst, maar dat is nu verdwenen. Maar volgens mij was er eerst ook nog een knop om de hele order te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
Yep, hij is ietsjes versimpeld. Als het goed is kun je ook nog ergens (via het configuratie panel ofzo?) bij de puzzels die weg zijn gehaald, mocht je je oude oplossing nog willen zien. De oplossing die ik nu zelf heb, is eigenlijk bijna hetzelfde als wat ik had met reset instructie, en ook niet echt simpeler of goedkoper..
Ik heb je trouwens een friend request gestuurd. Ben benieuwd naar je leaderboard scores :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hmm klinkt leuk :)
Vanavond eens mee gaan spelen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

kaesve schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:39:
Ik heb je trouwens een friend request gestuurd. Ben benieuwd naar je leaderboard scores :)
Geaccepteerd, maar ik heb nog niet heel veel moeite gedaan om echt te optimizen ;)

.edit: oh jezus. Hij is niet alleen *iets* versimpeld, blijkbaar moet je er nu een maken bij elke keypress ipv alleen op '1' 8)7. Kan ik mijn hele design weer omgooien.

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 31-10-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
oh, ja. Ik had mijn sandwich-maak logica al op een apparte chip, en dat is blijven werken. Het zal wel een stuk goedkoper kunnen nu, maar ik wil eerst door de andere puzzels heen voor ik er weer naar kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tsja ik merk dat het soms heel fijn is om even door te gaan en dan pas oudere puzzles te optimaliseren. Ik ga vanavond die mining robot bouwen 8). Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heeft iemand de PGA33X6 al gebruikt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
.oisyn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:28:
Heeft iemand de PGA33X6 al gebruikt? :)
Nee, ik heb me er nog niet aan gewaagd. Dat ding ziet er best intimiderend uit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Is gewoon een PLA

Ik heb die nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is in feite gewoon een programmable gate array (hence 'PGA'). Ik snap inmiddels wel hoe hij werkt, maar heb het directe nut ervan nog niet kunnen ontdekken.

spoiler:
Linksboven zit de AND matrix. Er zijn 4 inputs: 3 kun je zelf aanleveren, en de vierde komt uit "data", een flipflop. Er zijn 6 kolommen. Voor elke kolom kun je de inputs of hun bijbehorende inverse selecteren (daarom zijn er 4x2 = 8 rijen). De geselecteerde inputs van elke kolom worden bij elkaar ge-AND.

Daaronder zit de OR matrix. In 3 verschillende rijen kun je de AND resultaten aanvinken. Deze worden dan per rij bij elkaar ge-ORd. Dit zijn tevens je 3 outputs.

Dan is er nog de flipflop. Je ziet onder het vakje "data" een S aangesloten op de bovenste rij van de OR-matrix, en een R aangesloten op de middelste rij. Dit zijn set- en reset-operaties die de flipflop op respectievelijk 1 en 0 zetten. Boven de flipflop zit er nog een switch, deze bepaalt of de staat van de flipflop of de bovenste rij uit de OR matrix gebruikt wordt als bovenste output.

.edit: moet ik wel op 'Verstuur' drukken na het typen van een post 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 01-11-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

.oisyn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:13:
Het is in feite gewoon een programmable gate array (hence 'PGA'). Ik snap inmiddels wel hoe hij werkt, maar heb het directe nut ervan nog niet kunnen ontdekken.
Zo ver ik heb begrepen kan hij in een paar puzzels gebruikt worden voor een oplossing (niet zonder consequenties overigens), maar wordt hij in het wild met name gebruikt in de speeltuin in zelfgemaakte circuits (en denk ook dat deze met name juist daarom in de toolkit zit)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Pff hoe komen mensen überhaupt rond de 150 in power usage in Control Signal Amplifier (2e puzzel)?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8MTqatw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
mijn beste oplossing gebruikt 0 power en 0 lines of code. Met de patch die de scores resette, was ook een feature toegevoegd waarmee je arithmetic met logic gates kon uitvoeren (de inverter deed bijvoorbeel 100 - input). Die feature hebben ze vrij gauw weer uit gezet, maar de scores zijn blijven staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou blijkbaar niet, want jouw scores staan er bij mij dus niet bij zoals je ziet :)

En aaw yeah, Diagnostic Pulse Generator in 1 regel code :Y)

.edit: Animated ESports Sign: 6/352/8, 9/91/14, 9/170/3

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 03-11-2016 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Er wordt hier te weinig gepost ;)

Inmiddels al wat leuke use cases voor de PGA33X6 gevonden, ook in de eerdere puzzels. Kan vaak goed gebruikt worden om je lines of code te optimizen.

En heb ondertussen ook al wat behoorlijk handige hacks en tricks ontdekt om bepaalde dingen te optimizen
[spoiler]
  • Je kunt een input-only en een output-only device tegelijk koppelen aan een enkele XBus port van een uC. Reads en writes zullen dan altijd van/naar de juiste node gaan. Het moeten wel verschillende devices zijn, je kunt de RX en de TX ports van de Radio RX dus niet verbinden met een enkeke port, want dan klaagt ie dat de radio self-connected is.
  • Je kunt meerdere processoren aan een enkele XBus laten sleepen met slx, ze worden allemaal tegelijk wakker als er een waarde beschikbaar komt. Een van de devices zal echter ook een read moeten doen om de waarde te consumen.
  • Het lezen van p0/p1 zal hem converteren in een input en dus de actieve waarde op 0 zetten. Deze read zal tevens een 0 opleveren (op voorwaarde dat niemand anders de lijn hoog houdt). Dit kan behoorlijk voordelig zijn in bepaalde situaties
  • Twee actieve simple outputs op dezelfde lijn resulteert in het maximum van de twee waardes. Je kunt op deze manier dus ook een logische OR implementeren
  • Schrijven naar het adres-register van een RAM/ROM module resulteert in een modulo-14 van dat adres. Het schrijven van 100 activeert dus cel 2. Aangezien je deze waarde ook weer uit kunt lezen heb je dus een dedicated mod-14 chip ;). Je kunt het tevens gebruiken als tijdelijke data storage, al onthoudt het natuurlijk alleen maar de mod-14 van je data
De maker heeft op Reddit overigens aangegeven bij het uit Early Access gaan de scores weer te resetten. Zorg dus dat je al je oplossingen goed bewaart! Dit in verband met foute scores die na een vorige reset alsnog weer gesubmit konden worden als je nog een oude versie van Shenzhen runde.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 03-11-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
AH, tip 3 is slim, die had ik nog niet zelf bedacht. Vanavond even kijken of ik dat ergens toe kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zat bij die ook zowaar te twijfelen of ik 'm wel moest delen :P

dst p0 p1

Met 1 instructie p0 en p1 laag zetten en de laatste digit van acc clearen :Y)

.edit: de laatste update heeft de PGA33X6 gebroken. Hij reageert nu soms niet meer op een signaal dat maar 1 cycle lang hoog is.

[ Voor 30% gewijzigd door .oisyn op 04-11-2016 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

http://steamcommunity.com...detail/816669279812437384
[q]• You can now use the numpad arrows to move the text cursor.

Lol, daar had ik 'm over gemaild :D
You are officially person #2 to request this, although #1 was only because two of the arrow keys on their laptop were broken. I’ll see if we can get to it.

- Zach
Jammer dat home/end nog niet werken overigens.

.edit: gaat ie toevoegen :)

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 06-11-2016 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightningBullet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:42
Ik ben ook begonnen met Shenzhen I/O. De eerste paar puzzels gingen nog wel, daar kon ik nog wel redelijke oplossingen voor verzinnen.
Ondertussen lijken mijn constructies nergens meer op, met bijbehorende resultaten. Merk dat mijn informatica kennis (en bijbehorende logische denkpatronen) toch wel enigszins zijn weggezakt :P
Denk dat ik nog wel even zoet ben met dit spel :)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Boudewijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:33:
Top dank je! ik zit nu bij die infrarood module en de radio module. Infrarood heb ik goed op 1 edge case na maar betwijfel of ik het goede ontwerp heb gedaan :X
join de party :P
dit spel zou zo veel sinpler zijn met geneste if statements. :)
Het feit dat de on tijd groter of kleiner kan zijn dan de off tijd laat mijn hersens atm nog vast slaan.

* heuveltje is dan ook geen programeur

Kun je trouwens onderdelen draaien ?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 10-11-2016 20:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heuveltje schreef op donderdag 10 november 2016 @ 20:22:
dit spel zou zo veel sinpler zijn met geneste if statements. :)
Die heb je in het echt ook niet op assembly niveau ;). Je kan altijd jumps gebruiken, maar er is nog steeds wel wat mogelijk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# if (a && b [&& c && ...])
  check a
+ check b
[+ check c...]
+ [...]

# if (a || b [|| c || ...])
  check a
- check b
[- check c...]
+ [...]

tcp kun je ook vaak in je voordeel gebruiken omdat hij bij gelijkheid zowel + als - uitschakelt. Een veelgebruikt pattern is dan iets als
code:
1
2
3
4
5
6
tcp p0 0
+ some code...
+ teq x0 34 # some check
+ if true...
- if false...
slp 1

Deze code wacht tot het signaal op p0 hoog is, om vervolgens wat dingen te doen. Zolang het signaal laag is voert hij alleen de tcp en de slp uit. En daarbinnen kun je gewoon compares blijven gebruiken.
Het feit dat de on tijd groter of kleiner kan zijn dan de off tijd laat mijn hersens atm nog vast slaan.
Je denkt te moeilijk. Het handigst is om het te benaderen als een state machine. Er zijn 2 states: aan en uit. Switchen van states doe je op de opgegeven tijden. Je hoeft dus nooit te controleren of de huidige tijd tussen a en b zit oid. Bijkomstig voordeel is dat in alle tests, hij begint in de off staat.
Kun je trouwens onderdelen draaien ?
Alleen 180 graden, met het knopje rechtsboven. Kan voor veel onderdelen niet omdat ze toch al rotationeel symmetrisch zijn, dus dan heeft het ook niet echt zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

.oisyn schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:42:
[...]

Die heb je in het echt ook niet op assembly niveau ;). Je kan altijd jumps gebruiken, maar er is nog steeds wel wat mogelijk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# if (a && b [&& c && ...])
  check a
+ check b
[+ check c...]
+ [...]

# if (a || b [|| c || ...])
  check a
- check b
[- check c...]
+ [...]
Bedankt voor het meedenken !
Hmm dat is al iets idd :)
Ik was nu met jumps aan het werken. Maar 12 lijntjes code is dan vrij snel op :P
Ik denk dat ik iets minder als programeur en iets meer als assembler moet denken :)
Je denkt te moeilijk. Het handigst is om het te benaderen als een state machine. Er zijn 2 states: aan en uit. Switchen van states doe je op de opgegeven tijden. Je hoeft dus nooit te controleren of de huidige tijd tussen a en b zit oid. Bijkomstig voordeel is dat in alle tests, hij begint in de off staat.
Hmmm dat scheelt inderdaad HEEL veel :P
Nooit aan gedacht, wel IMHO een smerige oplossing want dit werkt dus idd alleen als hij altijd uit begint. En dat staat niet in de specs waar hij aan moet voldoen. Maar zo moet ik er inderdaad wel uitkomen, bedankt !
Alleen 180 graden, met het knopje rechtsboven. Kan voor veel onderdelen niet omdat ze toch al rotationeel symmetrisch zijn, dus dan heeft het ook niet echt zin.
JAmmer, Is ook niet zon punt. Maar af en toe zou iets een kwartslag draaien beter uitkomen kwa layout
Maar idd, dit is tot nu toe meer puzzlen in code dan kwa layout. (waar ik stiekem iets meer op hoopte)

Hoeveel puzzels/opdrachten zijn er eigenlijk ? Ik kan dat nergens vinden.
Zit nu bij dat Thorium mijn ding, hoe ver ben ik dan ? :P

[ Voor 0% gewijzigd door .oisyn op 11-11-2016 11:40 . Reden: quoting gefixt ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heuveltje schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:03:
Hoeveel puzzels/opdrachten zijn er eigenlijk ? Ik kan dat nergens vinden.
Zit nu bij dat Thorium mijn ding, hoe ver ben ik dan ? :P
30 + 1. En dan komen er nog community levels als hij uit Early Access gaat.

Ik heb er nu een stuk of 20 opgelost, maar ben de laatste tijd vooral aan het optimizen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmm mijn bring out the baron is gesneuveld bij een van de recente changes. Ziet er wel een stuk beter uit dan een tijdje terug.
Edit: hmm er gaan nu 2 drankjes afgetrokken worden bij 1 druk op de knop. Okay... :P

Via het control panel kun je je oplossingen laten verifieren na een change trouwens.

Ik heb trouwens best wel wat MC4000's die puur complexe inputs naar simpele inputs verwerken, dus zoiets doen:
code:
1
2
3
4
slx x0
mov x0 p0

slp 1

Is daar nou niet iets eleganters voor? Komt vaak omdat ik meerde simple in/outputs heb dan x-pinnen op mijn ICs.

Ik zie ook net dat er een MC4010 beschikbaar is, een math coprocessor. Eens kijken wat we daarmee kunnen :). En een vaag mythologie-IC. Whut :9

[ Voor 58% gewijzigd door Boudewijn op 17-11-2016 15:40 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De MC4010 is alleen voor de sandbox.

En wat je zegt over het converteren naar simple inputs herken ik echt totaal niet. Bij de meeste puzzels zijn de XBus inputs ook non-blocking. Ik vind je code ook raar. Óf de input is non-blocking, waardoor je geen slx hoeft te doen, of hij is wel blocking, en dan hoef je geen slp 1 te doen ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ha Oisyn, dank voor je antwoord.

Die MC4010: prima, wel een cool ding. Vwb die slp heb je gelijk ja, mijn code is wat dubbelop.

Echter als we naar outputs gaan kijken:

rubbish audio thing

Ik heb dit soort oplossingen, waarbij dat 2e IC puur een xbus -> simple output conversie doet. Als het een binaire output is (dus 0/100) dan is een mnuxer een prima oplossing. Maar dat is hier bijvoorbeeld niet het geval.

is daar nog iets creatiefs te verzinnen?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De standaard methode is om binaire simple inputs en outputs naar XBus te converteren met een DX300. Dat gaat voor audio-in en audio-out natuurlijk niet lukken, maar voor maximize kan dat wel.

Wat betreft die code daar, waarom de jmp? Ik zou gewoon mijn hele berekening prefixen met - :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Klopt, dat beargumenteerde ik ook in mijn aanvankelijke vraag, maar het plaatje geeft net een case aan waar dit wel bij kan. Als je het UNKNOWN OPTIMISATION DEVICE probleem bekijkt kan het weer niet.

Ik merk wel dat het heel verslavend is om betere oplossingen te vinden .

En inderdaad die jmp is ook weg ;). thx

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Boudewijn schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:04:
Klopt, dat beargumenteerde ik ook in mijn aanvankelijke vraag, maar het plaatje geeft net een case aan waar dit wel bij kan. Als je het UNKNOWN OPTIMISATION DEVICE probleem bekijkt kan het weer niet.
Klopt, $6 is daar dan ook de minimale cost (2x MC4000) :)

Btw, alle puzzels zijn weer gereset. Je kunt ze makkelijk in een keer allemaal herevaluaren via je control panel vanuit het hoofdmenu.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 17-11-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Ik heb eindelijk de Color-Changing Vape Pen opgelost (email onderwerp Cool Dad!!!!). 13 cost, 1906 power en 28 lines. Alleen al het aansluiten van de poorten van die lamp op een paar microcontrollers was al een heel karwei. Hoe de meeste anderen dit kunnen in stuk of 10-15 lines is mij echt een raadsel. Ik heb uren zitten puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Die vape pen is een lelijke ja, ik heb er ook al wat tijd in zitten. Wel een plan om hem op te lossen though.

Ik zie net dat de VR-bril opgave deze week ook is aangepast; die is in mijn oplossingen ook gesneuveld. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Het is wel afwisselend. De ene keer heel makkelijk en dan weer vrij pittig. Ik zit nu vast bij de "Smart Grid Control Router" Ik kan al routen naar 2 van de 3 uitgangen. Enige wat ik nog nodig heb is een extra MC6000, maar die past niet meer :-(

edit:
Ik heb die router nu in 20 cost, 872 power en 41 lines.

edit2:
Kon nog een stukje kleiner: 10 cost, 382 power en 28 lines.

[ Voor 22% gewijzigd door Daos op 20-11-2016 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daos schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:14:
Ik heb eindelijk de Color-Changing Vape Pen opgelost (email onderwerp Cool Dad!!!!). 13 cost, 1906 power en 28 lines. Alleen al het aansluiten van de poorten van die lamp op een paar microcontrollers was al een heel karwei. Hoe de meeste anderen dit kunnen in stuk of 10-15 lines is mij echt een raadsel. Ik heb uren zitten puzzelen.
Die heb ik in 8/332/14 (ik heb ook een $6 cost oplossing overigens). En eigenlijk zit alle logic in een enkele MC6000, alleen moest ik een extra MC4000 gebruiken voor de derde output.

.edit: nu in 8/220/21 :)

spoiler:
Blijkt dat je eigenlijk helemaal niet de tijd hoeft te tellen. Alleen bij 999 kan je worden geïnterrupt door een nieuw packet. De overige hebben een max lengte van 4 en worden nooit geïnterrupt.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 20-11-2016 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

daarpas mijn eerste flip-flop gebouwd. Met programmeerkennis alleen geraak je niet altijd aan betere oplossingen...
spoiler:
tip: een flip-flop initialiseert bij 0,0 input naar een random state, dus je hebt wat extra zaken nodig om die initialisatie deterministisch te maken.

[ Voor 43% gewijzigd door H!GHGuY op 20-11-2016 10:05 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een flipflop of een latch? Ergo, heeft ie een rising edge detector?

Fuck yeah!, eindelijk "Control signal amplifier" onder de 150p (133p). Ik snapte al niet hoe het in minder dan 180p kon 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door .oisyn op 20-11-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Ik heb hem inmiddels wel in 3 lines of code gekregen, maar zit nog op die magische grens van 180 power (en ook mijn cost is met 5 hoger dan die van jou) edit: woei 4/146/4 met heel ander ontwerp.

[ Voor 12% gewijzigd door Daos op 22-11-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

spoiler:
Dan gebruik je vast een ROM als LUT voor de multiply. De $4 cost zou een goede hint moeten zijn, want naast de obvious MC4000 die je nodig hebt blijft er verder niet veel over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:42:
.edit: Animated ESports Sign: 6/352/8, 9/91/14, 9/170/3
5/122/9, 8/91/14 16/87/21, 10/124/2

Fuck die ¥5 oplossing was een lastige zeg. Als ik niet wist dat het kon had ik het nooit geprobeerd :X. Het heeft geen zichtbare balk in de histogram maar ik las erover op reddit. Als ik mijn oplossing bekijk dan denk ik alsnog "hoe kóm je erop", terwijl het bij de meeste optimale oplossingen relatief simpel is als je eenmaal doorhebt hoe. Maar dit was even flink puzzelen, zowel wat gebruikte componenten betreft als de boel passend krijgen in 9 instructies.

Die 91p is trouwens niet echt een verbetering, maar de binaire logic gates hebben tegenwoordig ook een NOT output dus ik kon een losse NOT gate weghalen ;)
.edit: Nu wel een verbetering, 87p *O*.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:51:
spoiler:
Dan gebruik je vast een ROM als LUT voor de multiply.
Dat is juist. Deze oplossing heb jij dus ook gehad?

Maar ik zit nu dus op 4/146/4. Ik zie nog niet hoe het in 4/133/3 kan. Nog even puzzelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Grappig, ik heb anderen gehoord over een 4/144 oplossing. Ik ging meteen van 180 (de ROM oplossing idd) naar 133, ik snap eerlijk gezegd niet hoe je aan 144 of 146 komt :P.

Doe je iets als: als er geen change is dan hoef je niets te updaten?

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 23-11-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Damn .ik heb daarop 8/172/11 en was so-so qua tevredenheid (nee niet super tevreden). Als ik jullie zie ben ik wel ff benieuwd hoe je het zoveel goedkoper doet.
Eens kijken of ik dat kan nadoen zonder de spoiler te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:15:
Damn .ik heb daarop 8/172/11 en was so-so qua tevredenheid (nee niet super tevreden). Als ik jullie zie ben ik wel ff benieuwd hoe je het zoveel goedkoper doet.
Eens kijken of ik dat kan nadoen zonder de spoiler te lezen.
Wij hebben het waarschijnlijk over een andere puzzel :P Namelijk de "Control signal amplifier" (= 2e puzzel)

Daarover gesproken:
spoiler:
Ik heb in willekeurige volgorde een slp 1, een test en 2 movs die conditioneel uitgevoerd worden. Dat zijn mijn 4 instructies waarmee ik op die 146 power kom.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmm het aantal inputs is zeer beperkt. Ik lees iets over ROM als lookup table. Ja ik zie volgens mij wat je wil. Lame maar wel cool :>.

Dank voor de tip, uitgekiend.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Boudewijn schreef op donderdag 24 november 2016 @ 01:34:
Hmm het aantal inputs is zeer beperkt. Ik lees iets over ROM als lookup table. Ja ik zie volgens mij wat je wil. Lame maar wel cool :>.
Ook in de wereld van optimalisatie geldt: if it's stupid but it works, it's not stupid ;).

Overigens, de echte topscores cheaten hier en daar omdat ze niet strict voldoen aan alle mogelijke situaties - ze passen hooguit de test. Een veel gebruikte optimalisatie bij event-driven puzzels is bijvoorbeeld om na een event een langere tijd te sleepen. Theoretisch zou in de volgende time unit ook weer een event kunnen optreden, maar in de praktijk gebeurt dat niet en zitten er tussen events altijd minstens zoveel time units.

[ Voor 39% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2016 01:47 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tsja dan zijn de testcases niet goed danwel compleet genoeg om alle bordercases te checken ;). Ik vind het wel mooi.

Ik ben nu met die aquaponics robot bezig en heb gemaakt (maar nog niet afgemaakt).

* een control-IC dat de positie bijhoudt en de andere ICs aanstuurt
* een motor driver ICtje dat puur "ga 2 naar links/rechts doet"
* een ICtje voor de tools

ik gok dat hij strakker kan maar het lijkt me een prima concept. Wat ik sowieso vaak doe is de 6 pins ICs pakken en daarna zien dat het qua loc/pins/registers in een 4pins IC past en dan alsnog downgraden :). Zal hier ook wel gebeuren.

Leuk spelletje 8).

[ Voor 68% gewijzigd door Boudewijn op 24-11-2016 09:50 ]

• Daos
  • Niet online
Dat is wel een leuke. Zitten uitdagingen in zoals de motor beginnen met 50 en de uitvoer na elkaar doen dus pas starten als de vorige klaar is. Ik heb die in 14/299/32

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja inderdaad, dat is wel tricky.

Ik heb de esports sign in 8/142/4 gedaan. Uiteraard wel in 1 oplossing. Ik gok dat je met een berg analoge logica nog meer kunt optimisen.

spoiler:
Ik stuur 1 knipperlicht aan en inverteer het andere. (1 instructie) click0+click1 dus
Ik stuur met een 2e IC 3 gen's uit:
gen p0 6 0
gen p1 1 2
gen p1 1 0
dat is voor drink0 en drink1 , drink2 is de negatieve poort op een or circruit (nor dus) op die twee.

Iemand een tip (geen oplossing aub :) ) hoe dit beter kan? Een edge detector in hardware ofzo? Bij een edge op drink0 moet je drink1 aanzetten... dat lijkt me leuk om ff uit te zoeken

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 24-11-2016 20:23 ]

• Daos
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:04:
Ik gok dat je met een berg analoge digitale logica nog meer kunt optimisen.
:F In het Engels heet het digital logic.

spoiler:
Ik gebruik naast die inverter alleen ook nog een xor-gate. Ik kom daarmee op 8/126/3

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Definieer "beter". Goedkoper? Het kan in ¥5. Minder stroom? Het kan in 87p. Minder regels code? Het kan in 2 regels ;)

Aan edge detectors heb je niets, omdat je niet kunt sleepen met alleen logic gates.

Ik vind dit veruit de leukste puzzel, vooral omdat het relatief simpel is terwijl je zo ver kunt gaan. En alle optimale oplossingen in elke metric zijn ook zo verschillend van elkaar.

[ Voor 56% gewijzigd door .oisyn op 24-11-2016 22:12 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Daos schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:10:
[...]

:F In het Engels heet het digital logic.

spoiler:
Ik gebruik naast die inverter alleen ook nog een xor-gate. Ik kom daarmee op 8/126/3
Uhh ja, lange dag gehad. Mea culpa.

@oysin: inderdaad, ik probeer ze een voor een te doen. Realiseer me dat er nooit een oplossing is met alle delen goedkoop en efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Ik zit nu vast bij de Electronic Practice Target (4e puzzel in deel 2). Punten bepalen lukt, maar die uitvoer niet. Het is een schietwedstrijd waarbij acht schoten gelost worden. Vanaf het eerste schot moet elke tijdseenheid de score op twee xbussen gezet worden en na het laatste schot nog 3 keer met vertraging ertussen en dan niet meer totdat weer het eerste schot gelost wordt.

Hoe kan ik elke tijdseenheid de totale score wegschrijven terwijl er na 2 a 3 tijdseenheden een nieuwe binnenkomt op een xbus? Als ik wacht met slx dan kan ik tussendoor niets wegschrijven. Ik ben nu maar aan het klooien met p-poorten voor de communicatie tussen de microcontrollers.

edit:
*O* Hij is gelukt in 30/2432/68

[ Voor 3% gewijzigd door Daos op 27-11-2016 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
]]]]]]Today's update adds a new in-game "application" called conceptSPEC that allows you to create your own puzzles and upload them to the Steam Workshop. You'll need to learn a little Lua to design your own puzzles, but fortunately you're all experts at deciphering esoteric programming languages!

Also, we fixed a bug where traces would sometimes light up as if they were connected to a pin when they really weren't. If you were seeing weird behavior in your logic-heavy circuits, this might have been part of the problem.
Okay, wie maakt de eerste puzzle? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik lees net dat de Aquaponics-puzzle makkelijker is geworden bij de update van vandaag :).
Today's update fixes a bug where custom specifications could not be uploaded to Steam Workshop on Mac and Linux.

It also includes a new version of the "aquatic harvesting robot" puzzle, now called the "kelp harvesting robot", which should be less of an arbitrary difficulty spike. The old version of the puzzle is archived under code "3113".
Weet iemand hoe dat zit met die codes?

En, sinds vandaag zijn de grafieken bij de puzzles stuk. Ja ik heb al een complete rerun van alle puzzles via het configuratiescherm laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Kan iemand me een tip de goede richting in geven voor de cryptocurrency challenge?

spoiler:
Ik heb hier https://tweakers.net/ext/f/NegBI0kyQGGqsFT6fhpRbi84/full.png een plaatje staan van het huidige ontwerp.
Hierbij heb ik het systeem opgesplitst:

1: Het controllertje (linksboven) dat de bankpas leest en de procedure ook weer stopt. Hij schrijft het pasnummer in het shared memory.
2: Linksonder de biljettenteller.
3: rechtsonder het IC dat alles regelt als we klaar zijn en de output gaat organiseren.

Idee is dat de IC1 gaat lezen (naar memory) tot er een -1 voorbij komt, dan IC3 aantikt dat we klaar zijn. IC3 haalt het bedrag op bij IC2 en pakt het pasnr uit het memory en stuurt beide op.
Prima plan, ik had IC2 en IC3 met een P-poort aan elkaar geknoopt (ja IC2 was eerst een gewone MC4000). Alleen doet de P-poort geen getallen >100.... argh :X.

Nu heb ik gister avond wat zitten prakkiseren maar kom er niet uit omdat het altijd of niet werkt, of een delay van 1 timecycle oplevert. Kan iemand ff met mij meedenken?

Alternatief was de lijn tussen IC1 en IC3 via IC2 te laten lopen, waarbij IC2 meteen de waarde (accumulator) meegeeft aan IC3. Dat werkt naar IC3 toe prima, maar IC2 moet dan telkens wachten op IC1 of een extra equation doen.
Kan dat makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:45:
Kan iemand me een tip de goede richting in geven voor de cryptocurrency challenge?

spoiler:
Kan dat makkelijker?
Moeilijker ook goed?
spoiler:
Ik gebruik 4 microcontrollers en een geheugen-element:
2 microcontrollers hogen een plekje op in het geheugen met geld dat binnenkomt.
1 microcontroller is om het pasnummer in het geheugen te zetten.
1 microcontroller is voor de uitvoer.
Laatste 2 microcontrollers delen 1 kant van het geheugen.

Heb hem in 20/1321/38

edit:
Verbetering nav jouw layout:
spoiler:
Eerste deel kan ook met microcontroller en een DX300.

Heb hem nu in 16/1081/34

[ Voor 12% gewijzigd door Daos op 09-12-2016 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Die heb ik alleen nog geoptimized voor power (maar nog niet veel moeite in gestoken). Die oplossing is 18/303/36.

@Boudewijn: waarom zou je de address lines van de RAM module verbinden? Verder moet je gewoon even goed bedenken waar de verantwoordelijkheden liggen. On demand het 'acc' register van een andere MC opvragen is vrij lastig, dat is dan ook geen handige aanpak.

Als je uitgaat van 3 MC's, waarbij een verantwoordelijk is voor het in het RAM plaatsen van het account nummer (A), eentje voor het tellen van de muntjes (B ), en eentje voor de uiteindelijke uitvoer (C), dan laat je A gewoon de card reader Xbus pollen tot er een account nummer langskomt. Daarna communiceer je met B dat er muntjes geteld moet worden. B gaat dan aan de slag totdat de -1 wordt gegeven, waarna hij de som communiceert met C. C schrijft dan vervolgens het account en de som naar de output, en daarna is het weer de beurt aan A om te wachten op een nieuw account nummer.

[ Voor 87% gewijzigd door .oisyn op 09-12-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ha oisyn,

Dank voor je tip! Ik heb geprobeerd jouw idee eens wat verder uit te werken met een p-poort tussen IC A en IC B. Die werkt nu en de puzzle is opgelost :).

Dikke spoiler link:

Ik zie wel dat ik iets achterblijf qua score (18/1.2k/36), heeft iemand een hint waar ik het beter kan doen? Ik mis net 1 regel code om dat IC links onder te vervangen door een goedkopere.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 03-01-2017 19:34 ]

Pagina: 1