Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:25
Na al een tijd meegelezen te hebben in het PV topic uiteindelijk de knoop doorgehakt: er moet PV op het dak komen! Inmiddels een aantal offertes binnen gekregen, maar heb het gevoel dat deze aan de dure kant zijn en wellicht niet optimaal qua samenstelling. Aangezien er op GoT verbazingwekkend veel kennis over PV zit graag jullie advies over onderstaande situatie:

Ligging dak: West-Zuidwest (250 graden)
Hellingshoek: 35 tot 40 graden
Schaduw: Geen schaduw om rekening mee te houden
Budget: Max €4.000 ex BTW
Scope van offertes: Panelen, omvormer en installatie van A tot Z. TS heeft 2 linkerhanden en gaat het dak niet op en de meterkast niet in ;)
Huidig verbruik: +/- 3.000 Kwh per jaar (zal de komende jaren stijgen)

Aanvullende info:
Het platte dakdeel op onderstaande foto is momenteel geen optie i.v.m. bitumen dakbedekking wat vervangen zou moeten worden. Dit zal over +/- 5 tot 10 jaar gebeuren en tegen die tijd zullen we herevalueren of we daar panelen op willen. Het budget laat dit nu ook niet toe. In eerste instantie wel gekeken naar een systeem met plat dak en schuin dak op 2 MPPT, maar vanwege de dakbedekking en het budget niet doorgezet.

Daarnaast zijn poly panelen geen optie in verband met de esthetiek.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben benieuwd naar jullie advies over bovenstaande. Zijn dit installaties die logisch zijn qua panelen/omvormer en zijn deze prijzen marktconform? In hoeverre zou SGZE een doorslaggevende factor moeten zijn? Hebben jullie aanvullende tips/opmerkingen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
LG 300 : 276 incl BTW : 0,92 euro/wp
AEG 290: 265 ? incl BTW: 1,09 euro/wp
SF 170: 117 incl BTW: 0,688 euro/wp

Hoezo SF hoge prijs per Wp?
En SF is interessant voor uitbreiding op je platdak vanwege de hoge paneelspanning en korte strings.
Gewoon volleggen met een oost/west zuid/noord op je platdak(en).
Ik zou geen 5 a 10 jaar daarmee wachten.

Begin eens met wat maten te posten...

Edit: post aangepast, 250 graden is al bijna west.
Zonder panelen op je platdak (dakkapel) heb je maar een 1/2 dag opbrengst (bij wijze van, het is 86-87%).
Alleen dat al vind ik een reden om voor SF te kiezen.

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2016 16:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:57

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb net 16 x een Trina black met een goodwe 4200 laten plaatsen met een totaal van 4400 KWp

Prijs 4100 ex

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

backupdevice schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:12:
Ik heb net 16 x een Trina black met een goodwe 4200 laten plaatsen met een totaal van 4400 KWp

Prijs 4100 ex
Ahum...
Anders is het wel heel goedkoop :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
Offerte 2 dus, hoogste opbrengst die binnen je budget valt, mooie panelen en een bedrijf wat bij sgze zit.
Lijkt me doodeenvoudige beslissing. Als je hier langer doorleest gaat iedereen proberen je SF en meer panelen aan te smeren maar als dat budget er niet is kun je nu je keuze al maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jackisgek
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:25
Allereerst: helemaal met je eens dat de voorkeur uitgaat naar SF panelen in verband met de oriëntatie van het dak :) In de losse verkoop zijn deze panelen inderdaad erg goedkoop, maar ik ben afhankelijk van een totaalofferte. In de offerte die ik heb ontvangen voor SF panelen kwam dit uit op €1,53 per wp (ex BTW!). Uitgaande van de 16 panelen en de GoodWe omvormer uit de offerte kom ik bij Winkelmann uit op €2.000 ex btw. Tel hier bevestigingsmateriaal, installatie en aansluiting in de meterkast bij op en het zou toch moeten kunnen voor €3.000 tot €3.500? Heb het gevoel dat de offerte á €4.150 prijstechnisch gezien de pank mis slaat.

Welk vermogen omvormer zou je overigens aanraden voor 2720wp aan SF panelen?
backupdevice schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:12:

Prijs 4100 ex
Dat is een mooie prijs per wp. Welke partij was dit? (eventueel via PM)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben de verkeerde persoon om aan te vragen, welke omvormer je nodig hebt.
Ik struin eerst marktplaats af, op zoek naar een 2e hands SMA met 2x Mppt.
En dan groot genoeg voor de uitbreiding.
4x4 op mppt 1 voor je westdak en ? x ? op mppt 2 voor je platdak(en)

2720 Wp op bijna west heb je aan een 3000 watt omvormer genoeg lijkt me.

Plaats je dit zelf, zit je nog ruim onder je budget.
http://www.sun-solar.nl/i...js-3-7-2-0-euro-sunsolar/
En hou je alvast 2 reserve panelen over. :+
Montage van zoiets mag niet meer dan 800-1000 euro incl btw kosten.
Je offerte met SF is dus te duur.

Weet je zeker dat er 16 passen? Hebben ze de dakmaten opgemeten? Erg belangrijk... voor de omvormer keuze.
En heb je 1-fase of 3-fase in huis?

Misschien is een combinatie van SF en mono wel de beste optie. (ik heb ook mono/sf - zuid/noord)
Maar zonder dakmaten, blijft het gokken, wat het beste past.
En gissen is missen ;)

Ik snap dat je een budget hebt, maar ik kijk ook altijd alvast naar mogelijkheid tot eventuele uitbreiding in de omvormer keuze.
En zelf installeren, is goedkoper...

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2016 19:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1