Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenderlagen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Hallo, ik heb een vraagje over de GTX 1060 namelijk ik ben van plan binnenkort een PC te bouwen en dan ga ik voor een GTX 1060 maar als ik eentje bestel koop ik een MSI GTX 1060 voor €336,- maar ik zag dat je ook gewoon zo een kaart kan bestellen via de nederlandse nvidea site voor 319,- en daar moet je met Paypal betallen waar ik absoluut geen probleem mee heb. Maar de vraag is als ik zo een Nvidea kaart koop is het natuurlijk geen msi dus vraag ik me af wat het verschil is en wat ik dan kan kopen, zou het zeer waarderen als iemand goed advies kan geven want kan het nergens vinden.

-Ruben

Beste antwoord (via rubenderlagen op 30-10-2016 15:01)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

nVidia maakt een zogeheten 'Reference Design'. Dat is een prima werkende kaart die voldoet aan alle specificaties die ze zelf opstellen alszijnde 'standaard' voor die GPU.
Dat houd onder andere een bepaalde kloksnelheid en geheugensnelheid in, maar ook hoeveel power-phases er op zitten en het model koeler.

Aftermarket fabrikanten (zoals MSI) maken ook kaarten op basis van dezelfde GPU, maar ze kunnen er voor kiezen om b.v. de Boost Clock of de basis kloksnelheid ietsjes hoger te maken dan wat standaard is. Of ze zetten er een betere koeler op, waardoor je meer kans hebt dat een hogere boostclock stabiel draait.

Kortom, je kan ze optisch vergelijken (is de koeling soortgelijk, want dat is vaak een dingetje wat verraad dat de kaart is gemaakt naar het reference design of juist niet) en je kan de kloksnelheden van de diverse onderdelen met elkaar vergelijken.
Een kaart die beter presteert (omdat hij beter koelt of hogere kloksnelheden heeft) kost automatisch iets meer, maar daar krijg je dus ook meetbaar (maar niet per definitie merkaar) betere performance voor terug.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2016 14:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nVidia maakt een zogeheten 'Reference Design'. Dat is een prima werkende kaart die voldoet aan alle specificaties die ze zelf opstellen alszijnde 'standaard' voor die GPU.
Dat houd onder andere een bepaalde kloksnelheid en geheugensnelheid in, maar ook hoeveel power-phases er op zitten en het model koeler.

Aftermarket fabrikanten (zoals MSI) maken ook kaarten op basis van dezelfde GPU, maar ze kunnen er voor kiezen om b.v. de Boost Clock of de basis kloksnelheid ietsjes hoger te maken dan wat standaard is. Of ze zetten er een betere koeler op, waardoor je meer kans hebt dat een hogere boostclock stabiel draait.

Kortom, je kan ze optisch vergelijken (is de koeling soortgelijk, want dat is vaak een dingetje wat verraad dat de kaart is gemaakt naar het reference design of juist niet) en je kan de kloksnelheden van de diverse onderdelen met elkaar vergelijken.
Een kaart die beter presteert (omdat hij beter koelt of hogere kloksnelheden heeft) kost automatisch iets meer, maar daar krijg je dus ook meetbaar (maar niet per definitie merkaar) betere performance voor terug.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 30-10-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
https://nl.hardware.info/...review-stiller-en-sneller

Een custom kaart van MSI versus de standaard Nvidia-kaart. Vooral op geluid en warmte is er dus een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

White Feather schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:37:
https://nl.hardware.info/...review-stiller-en-sneller

Een custom kaart van MSI versus de standaard Nvidia-kaart. Vooral op geluid en warmte is er dus een groot verschil.
Niet alleen dat. Een betere koeling en stabielere stroomvoorziening zorgen ook dat de boostclock stabieler is.
Soms haal je na een langere gamingsessie niet meer de FPS die je had toen je PC nog koud was.
Plus, je kan binnen de standaard drivers ook zelf sleutelen aan de boostclock. Dat is gewoon binnen de garantie e.d. maar bied wel de mogelijkheid om hogere snelheid te krijgen.

Zie ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenderlagen
Maar dan denk ik dat de MSI variant dus een stuk beter is dan die van Nvidea als ik het goed begrijp, ik zou het namelijk ook erg fijn vinden dat ik ook een videokaart heb die een goede koeling heeft en bijna geen geluid maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Nee niet perse beter. Dat ligt ook aan de omgeving. Gebruik je bijvoorbeeld een erg kleine kast met weinig airflow kan je beter een reference kaart hebben. Want die blaast alle warmte de kast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Er zijn ook nog genoeg andere goede kaarten die goedkoper zijn dan de MSI, en stiller en koeler dan de Nvidia Founder's Edition. Zelf heb ik deze in een mini-ITX PC'tje zitten en ik ben er superblij mee:

pricewatch: EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB

En dan zijn er ook nog kaarten zoals deze van Palit, die nog minder kost en dubbele fans heeft zoals de MSI:

pricewatch: Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB

Overigens produceert de GTX 1060 überhaupt niet zoveel warmte, dus een hele dikke koeler is niet eens echt nodig voor deze chip om stil en koel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenderlagen
legendareN schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:11:
Nee niet perse beter. Dat ligt ook aan de omgeving. Gebruik je bijvoorbeeld een erg kleine kast met weinig airflow kan je beter een reference kaart hebben. Want die blaast alle warmte de kast uit.
Zal ik anders ff de specs laten zien die ik wil? Misschien is dat ook even wat duidelijker
Pagina: 1