Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:03
Mijn vraag is:
Kan mijn triple channel moederbord ook werken met 2 ram strips of met 4 in plaats van met 3 of 6?
Dit wil ik doen omdat je dan net iets betere getallen krijgt (8 Gb en 16Gb).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn moederbord is de : Asus P6X58D-E

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zag ergens staan dat je gewoon dual kan gebruiken en dat dit geen problemen oplevert maar kan dit ook met 4?

Beste antwoord (via DigitalGamer385 op 30-10-2016 14:51)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
DigitalGamer385 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

Bedankt voor uw reactie :D
Ja maar omdat er spellen zijn met 16GB Recommend en 12 dan te weinig is en dan 24 weer te veel van het goede. vroeg ik me af ofik er 4x4 in kon doen en of dit dan in een bepaalde volgorde moet.
De gebruikelijke hoeveelheden om te noemen bij spellen zijn 4, 8 of 16 GB. Dit heeft te maken dat de platforms voor de "gewone mens" allemaal dual channel zijn en dus geheugen draaien in de genoemde hoeveelheden. Dat een spel overigens 16 GB nodig heeft is zelden en meestal is het dan eigenlijk "wat meer dan 8 GB". Omdat er alleen maar de 4, 8 en 16 stappen zijn krijg je dus opeens 16 GB recommended. Als een spel dus normaal 8 GB nodig heeft en recommended 16, dan draait het meestal ook prima op 12.

De geheugensetjes voor tripple channel zijn echter vooral voor het oudere platform socket 1366, daarom vaak ouder en in verhouding duurder dan een dual-setje. Je kunt prima een dual setje gebruiken, wel even goed in je boekje kijken hoe dan de Dimms er in moeten. Zo ook bij 2 dual setjes. Je wilt niet dat er 12 GB in tripple channel draait en 4 GB single channel (ja, dat is mogelijk, dat kan je geheugencontroller van Intel aan, het is alleen de vraag of het bord het ook ondersteund).

Er zijn maar weinig programma's die baat hebben bij tripple channel, dus je zult weinig snelheidsverhoging hebben en, als het geheugen ook daadwerkelijk gebruikt wordt wordt het daardoor weer sneller.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat kan wel, maar als je moederbord alleen triple channel doet en geen dual channel (er zijn ook planken die beide doen), dan zal het wel trager werken dan normaal door het gebrek aan dual/triple channel.

Waarom is 8/16 GB een 'beter' getal? Aangezien je lijkt te twijfelen tussen 8 en 16 GB, zou ik er lekker 3 reepjes van 4 GB ingooien, dan heb je 12 GB in totaal.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalGamer385
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:03
Compizfox schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:52:
Dat kan wel, maar als je moederbord alleen triple channel doet en geen dual channel (er zijn ook planken die beide doen), dan zal het wel trager werken dan normaal door het gebrek aan dual/triple channel.

Waarom is 8/16 GB een 'beter' getal? Aangezien je lijkt te twijfelen tussen 8 en 16 GB, zou ik er lekker 3 reepjes van 4 GB ingooien, dan heb je 12 GB in totaal.
Ja maar omdat er spellen zijn met 16GB Recommend en 12 dan te weinig is en dan 24 weer te veel van het goede. vroeg ik me af ofik er 4x4 in kon doen en of dit dan in een bepaalde volgorde moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Kan gewoon, het bord, of beter gezegd de processor (daar zit immer de geheugencontroller in) kan single, dual en triple channel in het geval van een socket 1366 processor.

In de meeste gevallen merk je er niet veel van, sommige zeer geheugenbandbreedte intensieve programma's zul je misschien merken dat dual-channel wat trager is, maar in de meeste gevallen is het niet merkbaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
DigitalGamer385 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

De gebruikelijke hoeveelheden om te noemen bij spellen zijn 4, 8 of 16 GB. Dit heeft te maken dat de platforms voor de "gewone mens" allemaal dual channel zijn en dus geheugen draaien in de genoemde hoeveelheden. Dat een spel overigens 16 GB nodig heeft is zelden en meestal is het dan eigenlijk "wat meer dan 8 GB". Omdat er alleen maar de 4, 8 en 16 stappen zijn krijg je dus opeens 16 GB recommended. Als een spel dus normaal 8 GB nodig heeft en recommended 16, dan draait het meestal ook prima op 12.

De geheugensetjes voor tripple channel zijn echter vooral voor het oudere platform socket 1366, daarom vaak ouder en in verhouding duurder dan een dual-setje. Je kunt prima een dual setje gebruiken, wel even goed in je boekje kijken hoe dan de Dimms er in moeten. Zo ook bij 2 dual setjes. Je wilt niet dat er 12 GB in tripple channel draait en 4 GB single channel (ja, dat is mogelijk, dat kan je geheugencontroller van Intel aan, het is alleen de vraag of het bord het ook ondersteund).

Er zijn maar weinig programma's die baat hebben bij tripple channel, dus je zult weinig snelheidsverhoging hebben en, als het geheugen ook daadwerkelijk gebruikt wordt wordt het daardoor weer sneller.