Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeterl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:13
Beste mede tweakers,

Ik speel al een tijdje met de gedachte in mijn hoofd om zelf een bureau te maken en daar mijn pc in te plaatsen. Nu heb ik zo hier en daar al eens wat buildjes voorbij zien komen en daar heb ik wel wat ideetjes op gedaan. Ik heb eens wat zitten tekenen in sketchup en daar heeft het idee een leven gekregen, zie ook de plaatjes. Ik heb bewust nog niet alle afdek plaaten ingetekend omdat je nu een aardig beeld krijgt van hoe ik het in gedachten heb.

vooraanzicht Bovenaanzicht Achteraanzicht

Als materiaal wil ik voornamelijk gebruik maken van MDF. Ik heb eens even zitten kijken en de keuze is gevallen op 18mm dat is mijn huidige bureau ook en dat leek me een mooie maat. De hoogte moet uitkomen op 73 cm. de breedte is momenteel 138 cm en de diepte 62 cm.

Wat betreft de kabels, volgens mij moet alles passen met max 1meter sata kabels en een riser kabel voor de videokaart. Ik heb een dubbele bodem zoals te zien is en daar moeten alle kables doorheen lopen. Voor de voeding deze gaan verlengd worden en het uiteinde wil ik afwerken met bitfenix sleeved kabels.

Als grote vraag heb ik wat is handig om het hout mee af te werken? Er schieten mij grofweg twee mogelijkheden te binnen. Het eerste is beplakken met folie. Het tweede is verven. Het beplakken met folie kan problematisch zijn in verband met warmte? Maar het verf misschien ook wel? Zijn er mensen met ervaring die mij hier iets over kunnen vertellen?

Tevens sta ik ook zeker open voor algemene opmerkingen waarmee ik het zou kunnen verbeteren. Het is voor mij een eerste keer, heb al wel wat bestaande cases gemod maar nog nooit echt van scratch af aan zelf begonnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ploeterl op 31-10-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Never mind

[ Voor 90% gewijzigd door Pierre op 30-10-2016 13:15 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 13:41

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Puur 18mm mdf ondersteund aan enkel de zijkanten, met een overspanning van 138cm gaat doorbuigen.
Denk goed na in je constructie daarover. Verstevigingen en schoren of meer steunen lijkt me goed!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeterl
Oké thanks, opzich gebruik ik een dubbele bodem dus dat zou daar wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-02 10:56
Ziet er prima uit! Hou bij het ontwerpen alleen wel rekening met genoeg airflow en het feit dat je pc simpel upgradebaar moet zijn of dat je er onderhoud kan plegen. Ik heb eerder een pc desk gebouwd, ik heb hem na twee jaar gebruik weer gesloopt aangezien ik een pc in een normale case toch fijner vond en heb ik zelf met steigerhout een simpel maar een zeer stevig bureau gebouwd, die mij momenteel zeer bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834297

Goeie tut! ty

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
@topicstarter

Wel zo netjes om te vertellen dat je het model van je desk 1:1 hebt over genomen van LinusTech
YouTube: Ultimate DIY Desk PC - Desk Construction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik zou die schuine planken onderaan erg hinderlijk vinden, je stoot er constant tegen aan als je gaat zitten. Zou het niet handiger zijn om gewoon poten te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-04 21:54
Om je grote vraag te beantwoorden: Als je wilt plakken met folie zal je het MDF toch ook eerst moeten voorbehandelen met een voorstrijk o.i.d..

Persoonlijk zeg ik goed schuren met korrel 200. Netjes primer erop en met een kleur naar jouw keuze lakken. Je kan tussen de lagen lak natuurlijk weer schuren met korrel 200 (om het glad te krijgen) en je zou zelfs nog kunnen aflakken met een blanke lak naar keuze (Hoogglans, zijdeglans o.i.d..). Wel 1 opmerking m.b.t. lakken. Als je voor een lichte kleur gaat kies dan voor water gedragen lak aangezien deze minder snel verkleurd in een donkere ruimte. (klinkt heel gek maar geloof me de terpentine gedragen lak verkleurd als deze te weinig zonlicht vangt)
Utreg72 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 18:54:
@topicstarter

Wel zo netjes om te vertellen dat je het model van je desk 1:1 hebt over genomen van LinusTech
YouTube: Ultimate DIY Desk PC - Desk Construction
Dit soort opmerking dragen niet echt bij aan de motivatie van een bouwer/modder. Iedereen begint ergens en iedereen haalt ergen ideeën vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ploeterl,
Persoonlijk zou ik de bodem tussen de poten versterken met stalen kokers tegen het doorbuigen.

inplaats van folie kan je tevens ook gebruik maken van met hpl beplakt mdf, wat in bijna alle kleuren leverbaar is. Aandachtspunt is wel dat het zaagblad van je cirkelzaag dan echt vlijmscherp moet zijn voor een goed resultaat. De kopse kanten kan je vervolgens met een strijkijzer voorzien van kantenband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeterl
@utreg72

Zoals ik schreef in de inleiding heb ik mijn inspiratie uit verschillende buils en ja die van Linus is daar wel één van echter (het vervolg heb ik nog niet gezien) zijn er wel heel duidelijk dingen die ik anders wil doen / andere keuzes die ik daarin maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeterl
@kalekat en @Orangezoo.

Bedankt voor de input, ik neem dit zeker mee. Het verstevigen van de bodemplaat op die manier is goed idee.

Wat ik jammer vindt aan het lakken is dat je daarmee naden tussen verbindingen niet maskeert. Echter is de enige mogelijkheid die ik zie om dat te voorkomen om het ergens mee te beplakken. Echter heeft dit met name twee nadelen enerzijds is dit hitte dat kan zorgen voor hitte of loslaten van lijm. Anderzijds levert dit misschien problemen op met statische elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

Ploeterl schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:57:
@kalekat en @Orangezoo.

Bedankt voor de input, ik neem dit zeker mee. Het verstevigen van de bodemplaat op die manier is goed idee.

Wat ik jammer vindt aan het lakken is dat je daarmee naden tussen verbindingen niet maskeert. Echter is de enige mogelijkheid die ik zie om dat te voorkomen om het ergens mee te beplakken. Echter heeft dit met name twee nadelen enerzijds is dit hitte dat kan zorgen voor hitte of loslaten van lijm. Anderzijds levert dit misschien problemen op met statische elektriciteit.
Naden kan je eventueel wegwerken met een mengsel van zaagsel (eventueel van het schuren) met houtlijm. Dit smeer je over de naden heen en laat je drogen, daarna opnieuw schuren en je ziet er bijna niets meer van! De verhouding zaagsel/lijm is ff experimenteren, het moet in ieder geval niet meer wit van de lijm uitzien ;)

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-04 21:54
wutwutwhat schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:00:
[...]

Naden kan je eventueel wegwerken met een mengsel van zaagsel (eventueel van het schuren) met houtlijm. Dit smeer je over de naden heen en laat je drogen, daarna opnieuw schuren en je ziet er bijna niets meer van! De verhouding zaagsel/lijm is ff experimenteren, het moet in ieder geval niet meer wit van de lijm uitzien ;)
Dit is inderdaad een mogelijkheid. Je zou ook 2 componenten houtvuller kunnen nemen. Dit zorgt voor een goede afdichting. Wil je de delen niet meer loshalen dan is dit de mooiste optie naar mijn inzien.
Pagina: 1