Woningisolatie verbeteren door ruitvervanging?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 19:33
De topictitel is misschien een beetje raar, maar ik denk dat het toch wel meer gaat spelen bij mensen die goed op hun energieverbruik letten en waar nodig flink willen besparen.

Mijn situatie:
Hoekwoning uit 1989:
- 2 grote ramen op westen, 2 op het oosten en een klein draaibaar raam op het noorden (gewoon dubbelglas, 27 jaar oud) op de benedenverdieping
- voordeur (60-75% glas) op het noorden
- ~360M3 inhoud, woonoppervlakte 110m2 (aangebouwde garage niet meegerekend)
- de muren zijn tijdens de bouw geïsoleerd, kruipruimte is geisoleerd met van die blokken piepschuim

Sinds eind november 2015 zonnepanelen (4620WP), verwacht 800 kWh over te houden.
Sinds juli 2016 heb ik een Daikin Ururu Sarara lucht/lucht warmtepomp om het huis te verwarmen, sinds het voorjaar heb ik geen gas meer verbruikt voor de verwarming.

Ik merk dat ik per 24 uur zo'n 4kWh verbruik om mijn woonkamer (40m2/100m3) te verwarmen. Dit vond ik vrij fors omdat ik soortgelijke gebruikers met hetzelfde aantal m2 te verwarmen ruimte, de helft minder verbruiken.
Ik ben eens wat gaan rond zoeken:
- 2 deuren die in verbinding staan met een ruimte waar toegangsdeur nog enkelglas is (voordeur en achterdeur), het tocht best wel onder de deuren door. Hier heb ik afgelopen weekend een tochtstrip/borstel aangebracht.
- voordeur dus nog enkel glas, achterdeur enkel glas
- Ben met een vlammetje langs mijn plinten gegaan om te kijken of hier nog ergens tocht wegkwam, maar deze heb ik niet ontdekt.

Het verschil met andere gebruikers is dat zij HR++ glas hebben. Ik ben nu aan het overwegen om sowieso de voor- en achterdeur te gaan voorzien van HR++ glas (indien mogelijk). De tocht zou dan wel minder worden.

Ik laat ook een offerte maken voor het vervangen van al het glas op de benedenverdieping, om eens te weten wat dit kost. Boven hebben we de verwarming nooit aan en hier kan ik later de ramen vervangen.
Maar waar het nu een beetje wringt, mensen nemen vaak andere ruiten omdat hun huidige lek of stuk zijn gegaan of omdat ze flink willen besparen op hun gasverbruik.
Nu kan ik de woning wel verwarmen met overschot van mijn panelen, maar in de toekomst wil ik misschien wat meer doen met mijn overschot. Bijvoorbeeld een cooker of extra airco voor koelen op de bovenverdieping.
Met andere woorden ik wil ook niet onnodig mijn kWh's verbrassen omdat het kan.

Andere ruiten geven ook meer comfort hoor ik wel eens zeggen, maar wat moet ik me hierbij voorstellen?

HR++ heeft een U-waarde van 1,1. Ik zag dat er ook EcoClear HR++ glas is: http://www.glasdiscount.n.../ecoclear-isolatieglas-hr dit glas houdt de warmte langer vast in de winter en zomers blokkeert het wat meer de warmte die naar binnen wil. Het is wel iets duurder dan gewoon HR++ glas.

Er is ook nog ClimaPlus HR++: http://www.glasdiscount.n...s-0-8-hr/climaplus-0-8-hr
Het heeft een U-waarde van 0.8, maar is wel een keer zo duur. Is dit niet meer voor wanneer HR+++ niet wil i.v.m. de spouw en je bestaande kozijnen?

Zijn er nu meer Tweakers die nu juist kijken naar hun besparing in hun overschot en iets kunnen zeggen over het soort glas wat aan te bevelen is? Of is het de investering niet waard als je op dit moment toch al uitkomt met je kWh's? Je kunt ook altijd uitbreiden met zonnepanelen, maar in verband met mogelijk toekomstige verbouwingen zie ik dat niet zo zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:42
Hoe beter de isolatie, hoe minder 'koudeval' - oftewel, koudere lucht die omlaag valt langs je raam en bijvoorbeeld tocht gevoel geeft aan je voeten.

De besparing kun je uitrekenen - stel het is 50% beter, in theorie, dan reken je zo uit hoeveel je bespaart. Ik denk dat het economisch gezien niet uit kan, maar qua verbetering van je woning en het comfort super is. Plus de wetenschap dat je weer wat energieneutraler leeft :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 11:54
Binnetie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:18:
Andere ruiten geven ook meer comfort hoor ik wel eens zeggen, maar wat moet ik me hierbij voorstellen?
Een hoger rendement op je ramen geeft ook een betere geluidsisolatie. Nu weet ik niet hoe belangrijk dit is in jouw scenario, maar het geeft wellicht wel een klein beetje meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Isoleren betekent ventileren....

In hoeverre is dat met de daikin voldoende?
Hoeveel kou komt er nog door eventuele roosters heen? Wat voor afzuiging heb je nu?
Hier heb ik een wtw ventilatie unit geplaatst van Itho. Scheelt straks enorm, ten aanzien van kou van buiten aantrekken door roosters.
Een een groot raam op zuid, scheelt ook veel... Zit hier weer lekker in het zonnetje, met de buitendeur open en kachel uit. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2016 11:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:44:
Isoleren betekent ventileren....

In hoeverre is dat met de daikin voldoende?
Hoeveel kou komt er nog door eventuele roosters heen? Wat voor afzuiging heb je nu?
Hier heb ik een wtw ventilatie unit geplaatst van Itho. Scheelt straks enorm, ten aanzien van kou van buiten aantrekken door roosters.
Een een groot raam op zuid, scheelt ook veel... Zit hier weer lekker in het zonnetje, met de buitendeur open. ;)
Dat klopt helemaal.
Een wtw is in mijn ogen de eenigste goede maatregel om je huis te isoleren en te ventileren.

Het is best gek dat je Rd van 5 tot 10 of meer in muren/dak/vloer stopt, hr+++ glas neemt met daarboven tochtgaten...
Dan kan je zeggen ik ventileer minimaal, maar omdat je aan 2 zijdes 'gaten' hebt, tocht het toch door en verlies je veel warmte.

Ik haal met mijn wtw mooie temperaturen afgelopen winter.
-3 buiten wordt 18 graden inblaas en met 20 graden afzuiging weer met 1 graad naar buiten ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
_reboot_ schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:37:
[...]

Een hoger rendement op je ramen geeft ook een betere geluidsisolatie. Nu weet ik niet hoe belangrijk dit is in jouw scenario, maar het geeft wellicht wel een klein beetje meer comfort.
Van geluid heb ik niet zoveel last. Het zijraampje staat wel eens open en dan hoor je het verkeer, maar dit is niet storend. Wat misschien wel minder wordt is de bedrijfstijd van de warmtepomp. Nu slaat deze regelmatig aan om bij te verwarmen. Het is niet direct storend, maar stel dat je tv kijkt dan hoor je het wel eens omdat hij vlak bij de tv hangt.
Wanneer de warmte beter blijft hangen zal hij minder vaak aan gaan of kan hij op een lagere stand zijn werking doen. Nu slaat hij elke 5 minuten wel aan, andere gebruikers geven wel eens aan dat het maar 1x per uur is.

Qua ventilatie: ik heb nu geen ventilatie in de ramen (alleen boven, daar hoor je verkeer wel goed). Maar beneden niet, wel zie ik aan de buitenkant aan de achterzijde van het huis dat hier 2 inkepingen in zitten, vermoedelijk voor ventilatie. De Daikin heeft een ventilatie stand, dit werkt aardig goed.
Het is soms in huis een beetje muffig door de spelende gastouder kinderen maar een poosje ventileren helpt goed. Natuurlijk kan het draairaam in de woonkamer ook open.

Ik heb achterin de keuken een Siemens afzuigkap die per dag een half uurtje aanstaat om te koken. Dit merk je direct in de 'trek' door het huis. Aan de andere kant van de keuken zit een rooster met zo'n afzuigrooster van de ventilatiebox. Deze staat de hele dag op de laagste stand en per dag 30-45 min op hoge stand i.v.m douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
NiGeLaToR schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:23:
Hoe beter de isolatie, hoe minder 'koudeval' - oftewel, koudere lucht die omlaag valt langs je raam en bijvoorbeeld tocht gevoel geeft aan je voeten.
Koudeval heb ik wel last van, koude voeten merk ik ook wel. Als ik met mijn benen op de bank lig valt dit erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DJKroon schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:52:
[...]

Dat klopt helemaal.
Een wtw is in mijn ogen de eenigste goede maatregel om je huis te isoleren en te ventileren.

Het is best gek dat je Rd van 5 tot 10 of meer in muren/dak/vloer stopt, hr+++ glas neemt met daarboven tochtgaten...
Dan kan je zeggen ik ventileer minimaal, maar omdat je aan 2 zijdes 'gaten' hebt, tocht het toch door en verlies je veel warmte.

Ik haal met mijn wtw mooie temperaturen afgelopen winter.
-3 buiten wordt 18 graden inblaas en met 20 graden afzuiging weer met 1 graad naar buiten ;)
Interessant geweten. Maar wat een WTW ongeveer? En ik neem aan dat je met de Daikin kunt blijven verwarmen? De Daikin kan ventileren, ontvochtigen en bevochtigen tot 110m3 (mijn woonkamer is net iets kleiner qua inhoudt).

Wat verbruikt een WTW op jaarbasis zo'n beetje en staat het los van wat voor ruiten je hebt?

Sorry voor de vele vragen.
Gelukkig heb ik de investering in isolatie niet gehad omdat ik de woning 3,5 jaar geleden als executie woning heb gekocht. Maar het leent op deze manier wel mooi om hier qua besparingen en comfort in te investeren. Een deel kan nog in de zaak omdat mijn vriendin een gastouder runt. Nieuwe ruiten kan ik makkelijk uitleggen aan haar, een WTW niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 30-10-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
_reboot_ schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:37:
[...]

Als de dikte van het nieuwe hr glas gelijk is aan de oude dubbele beglazing, dan zal de geluidsisolatie ook hetzelfde zijn.
Enkel glas vervangen voor dubbel glas geeft wel betere geluidsisolatie.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb je titel even gewijzigd, de vorige titel was wel heel specifiek gericht op een warmtepomp, terwijl isoleren iets algemeens is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Binnetie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:47:
[...]

Interessant geweten. Maar wat een WTW ongeveer? En ik neem aan dat je met de Daikin kunt blijven verwarmen? De Daikin kan ventileren, ontvochtigen en bevochtigen tot 110m3 (mijn woonkamer is net iets kleiner qua inhoudt).
Je kan met de Daikin inderdaad verwarmen.
Alleen de Daikin kan hoofdzakelijk de temperatuur regelen, dat je kan ventileren en bevochtigen is mooi meegenomen, maar naar mijn mening moet je dit in een luchtbehandelingkast doen (die zie je in veel kantoorcomplexen).
De wtw is daar een kleine variant van voor in huis.
Hij filtert de ingaande en uitgaande lucht van vervuiling en wisselt daar de warmte uit.
Dit kan je ook met een warmte of koude wisselaar uitrusten en een bevochtiger om je luchtkwaliteit optimaal te maken, echter is dit een dure grap waardoor een Daikin kostentechnisch wint.
Wat verbruikt een WTW op jaarbasis zo'n beetje en staat het los van wat voor ruiten je hebt?
Bij mij doet de wtw met 2 ventilatoren aan gemiddeld 40 a 50 watt.
Als mn vrouw gaat koken gaat de wtw op vollast naar 250 watt verbruik.
Omdat onze afzuigkap op de wtw aangesloten zit, win ik die warmte ook terug.
Echter hou ik het jaarverbuik niet bij, ik denk het dubbele van een normale ventilatiesysteem, niet echt hoog dus.
Sorry voor de vele vragen.
Gelukkig heb ik de investering in isolatie niet gehad omdat ik de woning 3,5 jaar geleden als executie woning heb gekocht. Maar het leent op deze manier wel mooi om hier qua besparingen en comfort in te investeren. Een deel kan nog in de zaak omdat mijn vriendin een gastouder runt. Nieuwe ruiten kan ik makkelijk uitleggen aan haar, een WTW niet :)
Goed dat je er naar vraagt!
Je kan altijd even googlen om het totaalplaatje te snappen.
Je zal (helaas) ook veel negatieve dingen lezen, echter zijn dit gebruikerservaringen waar geen onderhoud wordt uitgevoerd waardoor het een bacterieverzamelplaats wordt.
Een auto zonder onderhoud wordt ook een klote ding zeg ik maar ;)

Dan is een wtw een leuke toevoeging voor kinderen met bijvoorbeeld astma etc omdat je lucht gefilterd je huis binnen komt.
Alle pollen blijven hangen in de filters die je daarom wel tijdig moet vervangen.
Ze zeggen dat 2x per jaar genoeg is, echter heb ik een huis bij 2 snelwegen en vervang ze daarom 4x per jaar.

Wij roken in huis, maar ook kooklucht gaat langs de filters.
Echter is mijn inkomende luchtfilter na 3 maanden kolenzwart en de afzuigende filter licht zandbruin.
Dat bewijst wel hoeveel verontreiniging in onze "frisse" buitenlucht zit en dat roken in vergelijking niet eens zo slecht is >:) ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou me ook eens verdiepen in de isolatie van je dak. Sinds dat ik het dak beter heb geisoleerd stook ik fors minder. Warmte trekt nu eenmaal naar boven. Zeker als het daar fors kouder is dan beneden. Je hele huis heeft daar dus baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:55
Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk wil weten. Maar op MilieuCentraal staat veel objectieve info over de te verwachten opbrengst van allerlei isolerende maatregelen. Misschien is dat een goed startpunt.

https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Door vervangen van oud dubbelglas (Ug 2,8) door HR++glas (Ug 1,0) met zgn. "warme kante" en nieuwe kunststof buitendeuren met hetzelfde type glas is mijn gasverbruik met ca. 20% afgenomen.
(Verbruik per gewogen graaddag)
Het aantal ventilatieroosters kon ik verminderen en door een kleiner en beter type vervangen.
Dit draagt zeker ook aan een lager verbruik bij.
YMMV
P.S.: wooncomfort verbeterd sterk, voor de terugverdientijd zijn andere maatregelen meestal interessanter

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 30-10-2016 15:59 . Reden: comfort en terugverdientijd ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DJKroon schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:25:
[...]

Je kan met de Daikin inderdaad verwarmen.
Alleen de Daikin kan hoofdzakelijk de temperatuur regelen, dat je kan ventileren en bevochtigen is mooi meegenomen, maar naar mijn mening moet je dit in een luchtbehandelingkast doen (die zie je in veel kantoorcomplexen).
De wtw is daar een kleine variant van voor in huis.
Hij filtert de ingaande en uitgaande lucht van vervuiling en wisselt daar de warmte uit.
Dit kan je ook met een warmte of koude wisselaar uitrusten en een bevochtiger om je luchtkwaliteit optimaal te maken, echter is dit een dure grap waardoor een Daikin kostentechnisch wint.

[...]

Bij mij doet de wtw met 2 ventilatoren aan gemiddeld 40 a 50 watt.
Als mn vrouw gaat koken gaat de wtw op vollast naar 250 watt verbruik.
Omdat onze afzuigkap op de wtw aangesloten zit, win ik die warmte ook terug.
Echter hou ik het jaarverbuik niet bij, ik denk het dubbele van een normale ventilatiesysteem, niet echt hoog dus.

[...]

Goed dat je er naar vraagt!
Je kan altijd even googlen om het totaalplaatje te snappen.
Je zal (helaas) ook veel negatieve dingen lezen, echter zijn dit gebruikerservaringen waar geen onderhoud wordt uitgevoerd waardoor het een bacterieverzamelplaats wordt.
Een auto zonder onderhoud wordt ook een klote ding zeg ik maar ;)

Dan is een wtw een leuke toevoeging voor kinderen met bijvoorbeeld astma etc omdat je lucht gefilterd je huis binnen komt.
Alle pollen blijven hangen in de filters die je daarom wel tijdig moet vervangen.
Ze zeggen dat 2x per jaar genoeg is, echter heb ik een huis bij 2 snelwegen en vervang ze daarom 4x per jaar.

Wij roken in huis, maar ook kooklucht gaat langs de filters.
Echter is mijn inkomende luchtfilter na 3 maanden kolenzwart en de afzuigende filter licht zandbruin.
Dat bewijst wel hoeveel verontreiniging in onze "frisse" buitenlucht zit en dat roken in vergelijking niet eens zo slecht is >:) ;)
Dank voor de antwoorden.
Je zou dus de ventilatiebox kunnen vervangen voor een WTW met warmtewisselaar.
De afzuigkap zou dan worden aangesloten op de WTW, dat kan via een koof naar een bestaande afzuigrooster van van de ventilatiebox? Die zit er namelijk 2,5 m van dat rooster vandaan aan dezelfde muur.

Die afzuigroosters heb ik in de badkamer op de eerste etage, wc beneden en in keuken beneden. Op zolder hangt de box waar ook een rooster zit.

Ik ga eens googlen wat er nodig is.
Maar voor nu is het zo dat je beter een WTW kunt overwegen dan alle ramen te vervangen? Dat verschil zie ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ook ik heb mijn "oude" dubbelglas bouwjaar 1999 vervangen door HR++ 6-14-4.

Ik heb ook 1 mm dikker buitenglas genomen dan het oude glas ivm extra geluids reductie en nieuwe duco ventilatieroosters geplaatst.

Ik kan nu al zeggen dat het qua comfort een aanrader is.
Minder koude val, koeler in de zomer en vooral een stuk stiller.

Ik heb er wel een DHZ project van gemaakt, de kosten van glas zijn met een beetje zoeken acceptabel tegenwoordig.

Of het rendabel is ivm tvt? Geen idee, daar was het mij niet om te doen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik hoef ook niet persee terug te verdienen. Wat het mij omgaat is dat ik optimaal met mijn overschot aan kWh's omga.
De Daikin is aangeschaft om een goede hap uit dat overschot te nemen + het ventileren, ontvochtigen en bevochtigen. Geeft dat al een aangenaam gevoel. Maat die koudeval merk ik wel om me heen. Een radiator zal wel deels afvangen omdat deze aan de grond zitten. Maar de Daikin hangt op 2 meter hoogte. De beleving is anders.
Vandaar het idee om HR++ te nemen omdat af te vangen en mogelijk wat kWh's te besparen in plaats van de 4 kWh per dag, wat in de winter nog gaat toenemen vrees ik.

Voor mij lijkt dat de oplossing. Wel moet er dan meer geventileerd worden.
Een WTW is interessant. Heb nog geen prijzen gezien maar daarmee haal ik denk ik veel comfort binnen maar bespaar ik niet direct op die verwarmingskosten. Hierover moet ik me nog goed inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik was +/- 1800 euro kwijt, met creatief shoppen voor een itho qualityflow systeem.

1x Itho HRU ECO HP BAL
1x plenum (8 aansluitingen)
1x controller
7x kleppen voor in plenum
50 mtr hybalans plus slang met toebehoren
7x afzuigventielen.

Nog aan te schaffen:
4x geluidsdemper
kanaalwerk (centrale inblaas en geisoleerd kanaalwerk aanzuig en uitblaas naar buiten)
Aanzuig is van onder de dakpannen (geen geschikter plek kunnen vinden)
Uitblaas door bestaande schoorsteen, waar de bestaande pvc pijpen toch geen nut meer hadden.

Niet te licht over denken... al die afzuigleidingen moeten ergens langs en het liefst uit het zicht.
WTW unit is ook huge. Komt hier in een af te sluiten ruimte te hangen.
Uitblaas in de trapkast beneden. In alle slaapkamers, gaten geboord in het plafond voor de afzuigventielen, door 15 cm beton en verder gebruik gemaakt van bestaande ventilatiegaten die aan de trapkoven grenzen.
Een voordeel hier is dat de wtw ventilatielucht, warmte van beneden min of meer meeneemt naar boven.
En dus ook de koude (WP) in de zomer.

https://www.mupload.nl/img/en9jkipmkf2z2.jpg
https://www.mupload.nl/img/ejxg5np232ve1.jpg

Het bestaande afzuigsysteem is dus niet even om te wisselen voor een wtw :+

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2016 17:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Binnetie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:09:
[...]

Ik ga eens googlen wat er nodig is.
Maar voor nu is het zo dat je beter een WTW kunt overwegen dan alle ramen te vervangen? Dat verschil zie ik even niet.
Ramen van je voor en achterdeur moet je zo in zo vervangen.
We kaarten dit systeem onder de aandacht wat je kan doen als je ramen gaat vervangen.
Daarbij kan je natuurlijke kiezen voor de 'tochtgaten' of niet, maar dan is een wtw systeem de oplossing voor het ventileren.

Dit verbruikt qua jaarbasis niet veel kwh, en geeft veel comfort.
Omdat je warmteverlies stukken minder is met dit systeem hoeft de airco minder te verwarmen.

Het mooie is eerst dit systeem nemen en dan hr+++ glas zonder ventilatieroosters, dan is een ideale combinatie wat energiezuinig en comfortabel is.
Maar dat moet je zelf overwegen of je de ingrijpende klus het waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DJKroon schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:12:
[...]

Ramen van je voor en achterdeur moet je zo in zo vervangen.
We kaarten dit systeem onder de aandacht wat je kan doen als je ramen gaat vervangen.
Daarbij kan je natuurlijke kiezen voor de 'tochtgaten' of niet, maar dan is een wtw systeem de oplossing voor het ventileren.

Dit verbruikt qua jaarbasis niet veel kwh, en geeft veel comfort.
Omdat je warmteverlies stukken minder is met dit systeem hoeft de airco minder te verwarmen.

Het mooie is eerst dit systeem nemen en dan hr+++ glas zonder ventilatieroosters, dan is een ideale combinatie wat energiezuinig en comfortabel is.
Maar dat moet je zelf overwegen of je de ingrijpende klus het waard vindt.
Ik ga dan sowieso eerst de ramen van de voor- en achterdeur vervangen voor HR++ glas.

Wat ik er van gelezen heb is het een mooi systeem. En inderdaad las ik ook veel negatieve ervaringen van mensen. Ook is het een intensieve klus om het systeem in gebruik te nemen. Ik ben daar niet al te handig in en zal het dus moeten uitbesteden aan een bedrijf die hierin gespecialiseerd is.

Voordeel is wel dat ik de klimaatverbetering zowel prive als zakelijk wel kan onderbouwen wanneer de boekhouder dit opneemt als investeringskosten (50/50 verdeelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Binnetie schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:18:
[...]

Ik ga dan sowieso eerst de ramen van de voor- en achterdeur vervangen voor HR++ glas.
Wat je wellicht ook kan overwegen is om de gehele deur te vervangen voor een passief huis deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 16:53
Zelf ook in de verbetering fase. Huis uit 1976 waarbij voor en achtergevel veel glas zit, bijna totale breedte.
Bij aankoop eerste verdieping alles vervangen met kunstof (k-vision cube) en HR++ glas.

Nu ook beneden de voorgevel gedaan, Deur kozijnen en glas er omheen, en woonkamer voorkant.
Hierbij wel triple genomen door vloerverwarming. De oude deur was hout en krom en tocht als een gek, zo ook lek glas. Nu een goed geïsoleerde deur en goed glas. Dit merk je direct in de gang.

Heb nog 3 deuren richting de tuin, houten met glas en daar komt ook veel kou vanaf (ondanks dubbel glas). Maar puur door slechtere isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hmm zolang je investering terug te verdienen is in een redelijke tijd... waarin dat verschil van 0.2 Rd waarde zo kostbaar is dat het direct verbranden van het geld meer winst oplevert ;) Zolang je dus het financieel rendabel hebt waarom niet ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Rhaelak schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:06:
[...]

Wat je wellicht ook kan overwegen is om de gehele deur te vervangen voor een passief huis deur.
Dit heb ik overwogen. Mijn halletje is heel klein en door een dichte deur is het echt donker daar. Daarom snap ik de keus van de vorige bewoner om een deur met veel glas erin te zetten. Sowieso is het in dat hoekje op het noorden donker helemaal in deze periode van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
vso schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:36:
Hmm zolang je investering terug te verdienen is in een redelijke tijd... waarin dat verschil van 0.2 Rd waarde zo kostbaar is dat het direct verbranden van het geld meer winst oplevert ;) Zolang je dus het financieel rendabel hebt waarom niet ?
Verschil in triple of hr++ is qua prijs verwaarloosbaar vooral als je al de hele kozijn vervangt. En het kozijn technisch beide installatie niet uitmaakt.

Qua echt terugverdienen op zuinigheid geheel afhankelijk van locatie. Voor mij was ook comfort belangrijk i.v.m alleen vloerverwarming en minder tot geen kou val. Mijn achterkant moet nog gebeuren, dit is nu tegen de 10m breedte en op half metertje hoogte volledig glas en deur. met oud Dubbel glas (noorden). Hier zal de triple glas wel zeker tot grotere meerwaarde zijn dan op het zuiden. Maar dit doe ik pas als we gaan verbouwen en hier schuifdeuren in willen en totale raamwerk full glas willen (lage muurtje weg halen.).

Maar je verkijkt je ook erg op de isolatie van normale deuren of houten schotten. Hier valt veel te winnen in zowel isolatie als 100% lucht dichte afsluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
Binnetie schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:52:
[...]

Dit heb ik overwogen. Mijn halletje is heel klein en door een dichte deur is het echt donker daar. Daarom snap ik de keus van de vorige bewoner om een deur met veel glas erin te zetten. Sowieso is het in dat hoekje op het noorden donker helemaal in deze periode van het jaar.
Zat isolerende deuren met glas (dan wel triple of HR++).
Die 100% strak luchtdicht afsluiten. Hier hoef je niet een 100% passieve bouw deur te nemen.
Dat haal je toch nooit uit als de rest van je huis niet passief gebouwd is. Een goed houten of kunstof deur kom je al heel ver mee. (beide alleen niet goedkoop)......spreek uit eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maartendd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:30:
Verschil in triple of hr++ is qua prijs verwaarloosbaar vooral als je al de hele kozijn vervangt. En het kozijn technisch beide installatie niet uitmaakt.

Qua echt terugverdienen op zuinigheid geheel afhankelijk van locatie. Voor mij was ook comfort belangrijk i.v.m alleen vloerverwarming en minder tot geen kou val. Mijn achterkant moet nog gebeuren, dit is nu tegen de 10m breedte en op half metertje hoogte volledig glas en deur. met oud Dubbel glas (noorden). Hier zal de triple glas wel zeker tot grotere meerwaarde zijn dan op het zuiden. Maar dit doe ik pas als we gaan verbouwen en hier schuifdeuren in willen en totale raamwerk full glas willen (lage muurtje weg halen.).

Maar je verkijkt je ook erg op de isolatie van normale deuren of houten schotten. Hier valt veel te winnen in zowel isolatie als 100% lucht dichte afsluitingen.
:? verkijk me ? volgens mij quote je de verkeerde :)

ik zeg alleen dat je investeering niet hoger moet zijn dan een reële terug verdien tijd, houd er rekening meer dat wat nu ultra duur is over 10 jaar wellicht vele malen rendabeler is. het verschil kan je wellicht beter benutten om andere zaken (sneller) aan te pakken.

Over geluid isolatie heb ik het bv niet, niet is dat alleen persoonlijk ik vind het persoonlijk wel prettig(er) om toch nog wat van mijn omgeving mee te krijgen ..

Ik vind luchtdicht niet super handig, natuurlijke ventilatie in huis is gewoon een must. Passief gebouwd huis word je wel erg afhankelijk van elektra.
Natuurlijk zijn er zeer veel factoren om rekening mee te houden, maar als je eerst een voorzet muur (indien nodig) plaatst. en daarna het raam kan de installateur het wel "netter" afwerken.

Toen ik vorig jaar in dit huis kwam, heb ik alle niet noodzakelijke/natuurlijk ventilatie gaten dicht gegooid.
nu ventileer ik alleen waar ik wil :) scheelt bakken met geld

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

vso schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:52:
[...]
Toen ik vorig jaar in dit huis kwam, heb ik alle niet noodzakelijke/natuurlijk ventilatie gaten dicht gegooid.
nu ventileer ik alleen waar ik wil :) scheelt bakken met geld
Lijkt me lastig om te bepalen hoe groot die bakken met geld zijn als je het niet met de oude situatie kan vergelijken :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Speedy-Andre schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:27:
[...]

Lijkt me lastig om te bepalen hoe groot die bakken met geld zijn als je het niet met de oude situatie kan vergelijken :P
ik kan het met een aantal situaties vergelijken .. de stook kosten in de wijk zijn gemiddeld 180/200 p/m, met vergelijkbare huizen.
Mijn vorig huis had ongeveer dezelfde ligging/locatie/stookkosten als de buren .. en was vergelijkbaar geisoleerd. verschil nu is dat ik meer vierkante meters heb.

Omdat we relatief snel bij het intrekken van het huis isolerende maatregelen hebben genomen + wat metingen verricht hebben. zien we nu een positief resultaat. Wij zitten nu al op 165 p/m en ik verwacht nog ongeveer 30 te zakken als alles gaat zoals het in de planning zit.

Tuurlijk niet 1op1 maar we hebben bv iets minder gas/stroom verbruikt .. wat deels ligt aan het enige vervangen apparaat --> de wasdroger door wp droger.. de rest aan het huis :) en dat voor meer oppervlakte ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 31-10-2016 11:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik verwacht nu ongeveer op 16 euro per maand uit te komen aan energielasten (na aftrek van alle kortingen).
Echt terugverdienen doe ik niet met nieuwe ramen.
Ik wil graag wat kWh's uit mijn overschot besparen voor wat extra comfort in huis: een qooker en/of airco voor koelen zomers op de slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:18
Ik heb dit jaar september mijn woning (van 1994) met dubbel glas alles vervangen voor A+++ oftewel triple glas.
Ook de voordeur is daarbij vervangen en de zolderramen.
Alleen de schuifpui achter is gebleven want die was al aantal jaren terug vervangen voor een andere schuifpui met hr++ en er is daarna nog een overkapping gekomen die afgesloten kan worden (niet winddicht overigens)
Waarom hr+++ en niet hr++ dit voornamelijk omdat ik dan toch ga vervangen liever een 50 tot 100 euro meer betaal per raam want daarna ga je dit nooit meer vervangen.
Kozijnen e.d. zijn erop gemaakt voor de hr+++ ruiten (toch iets meer dan 4cm dik)
Nu zitten ze er nog geen 2 maanden erin en wat merk ik er aan?
Ramen vaak aan de buitenkant compleet beslagen wat ik eerder nooit had wat komt doordat de ruiten zo goed isoleren en de buitenkant koud is en vocht daarop aanslaat met hr++ heb je dit overigens ook.
De binnen kant wilde in de hoeken nog wel eens wat condens zitten daar totaal geen last meer van.
De hr+++ lijkt net of je ze getint zijn door de 2 folie lagen.
Je voelt aan de binnen kan (deze koudere week hier rond de 0 a 2c) totaal geen koude meer.

Verder heb ik in de woning mijn ventilatie systeem zonder wtw vervangen voor een combi50 van inventum dit al 3 jaar geleden gedaan.
Voor wtw heb je vaak 2 buissytemen in je woning aan en afvoer dit vervangen kost ruimte die ik niet heb.
De wp koelt nu de afgezogen lucht af van een 19 a 20 naar een 1 a 2c de warmte gaat je c.v. in of de ingebouwde boiler van 50l word ermee verwarmt.

Ik ben toen van een 800 a 900m3 gas naar een 160 a 190m3 gas gegaan, maar mijn woning is nu 24/7 warmer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zet de plannen voor een WTW even in de ijskast. Dit is op dit moment wat te ingrijpend.

Mooi ervaringsverhaal SpikeHome, jij hebt gekozen voor HR+++ ramen. Dan ben je direct klaar natuurlijk, maar voor 50 - 100 euro per raam extra? Dat is echt niet duur.
Wat betreft je Combi50 van Inventum, dat is ook nog een idee. De extra buizen en koven door de woning heen wordt veel te 'druk' zeg maar. De Inventum is een mooie combi voor als mijn CV-ketel het begeeft, die doet nu alleen nog maar zijn werk voor warm water en douchen/bad.

Zie hier mijn offerte voor de ramen die ik op de beneden etage wil laten vervangen voor HR++ U1.1 incl. nieuwe glaslatten en montage (heb de totaalprijs er zelf even bijgezet):

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/Offerte%20met%20totaalprijs_zpsmokaj1j4.jpg

Het om zo'n 10m2 aan ruiten. 9 Ramen totaal. Als ik zo'n 100 euro per groot raam en 50 eu per klein raam kwijt bent dan kom ik op zo'n 750 euro extra.

Wat hierin nog niet is opgenomen is:
- ventilatieroosters voorkant, ik wil voor het huis aan de wegkant 2x Duco GlasMax (deze geven wat geluidsdemping)
- ventilatieroosters achterkant, hier wil ik graag 2x Duco Ducolines hebben (geen geluidsdemping).
- thermische afstandshouders erin, dit scheelt ook al snel 0,1 - 0,2U vooral bij kleine ramen met naar verhouding veel kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Die thermische afstandshouders, geven geven die ook de 0,1 - 0,2U besparing zonder een Argon gasvulling?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat weet ik niet. Ik weet niet of hier ook Argon gebruikt wordt.
Qua prijs weet ik ook niet of dit een goede prijs is.
Totaal is het zo'n 10m2 (10,13m2), dan zou het zo'n 165 euro per m2 zijn grof gezegd. In de voordeur moet ze met extra latten werken.

Hier zie ik wat prijzen: https://www.verbouwkosten...las/driedubbel/#prijsperm²
HR++ glas + zetten: €135 per m2
HR+++ glas + zetten: €180,- per m2
Let op: In deze kosten zitten niet de werkzaamheden van:

Oud glas verwijderen (indien nodig)
Afvoeren (indien nodig)
Aanpassing aan ramen en kozijnen (zoals versterkingen of houtrot reparaties) (indien nodig)
Aanpassingen aan hang- en sluitwerk (indien nodig)
Nieuw schilderwerk (indien nodig)
De glaslatten hebben ze er dan niet in meegenomen. Dan is €165,- per m2 een goede prijs incl. alles lijkt me?
De glaslatten hebben allemaal bruine roestplekken waar ze vastzitten. In het voorjaar moet alles toch geschilderd worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Binnetie op 11-11-2016 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kijk anders in

Wonen&Verbouwen Wonen & Verbouwen

En voor wat richtprijzen van glas (uit Duitsland oa)

Evofenster heeft een hele handige online calculator
http://www.evofenster.com/

En Glasmaatje
https://www.glasmaatje.nl...r-isolatieglas-dubbelglas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Atomic2005 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:32:
Kijk anders in

Wonen&Verbouwen Wonen & Verbouwen

En voor wat richtprijzen van glas (uit Duitsland oa)

Evofenster heeft een hele handige online calculator
http://www.evofenster.com/

En Glasmaatje
https://www.glasmaatje.nl...r-isolatieglas-dubbelglas
Voor de Duitse calculator moet ik even goed gaan zitten. Je zit namelijk met de glasdikte en de glasdiktes in de offerte zijn vaak weer niet te vinden op de website.

Glaasmaatje is wat duidelijker, maar ook daar zie ik dat ik niet de juiste glasdiktes op kan geven die in de offerte staan.
In de offerte staat 4-15-33.1 dat betekent een glasplaat van 4mm dik, sponning van 15mm en een gelaagde glasplaat van 2x3mm met 1 laag folie er tussen. Die 33.1 noemen ze gelaagd glas.
Nu kan je hier bijvoorbeeld kiezen aan welke zijde je de coating wilt: http://www.jlmglas.nl/dubbel-gelaagd-glas/ Dus 4*-33.1 (gelaagd aan buitenzijde) of 4-33.1* (gelaagd aan binnenzijde), maar wat is nu beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Binnetie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:32:
[...]

Voor de Duitse calculator moet ik even goed gaan zitten. Je zit namelijk met de glasdikte en de glasdiktes in de offerte zijn vaak weer niet te vinden op de website.

Glaasmaatje is wat duidelijker, maar ook daar zie ik dat ik niet de juiste glasdiktes op kan geven die in de offerte staan.
In de offerte staat 4-15-33.1 dat betekent een glasplaat van 4mm dik, sponning van 15mm en een gelaagde glasplaat van 2x3mm met 1 laag folie er tussen. Die 33.1 noemen ze gelaagd glas.
Nu kan je hier bijvoorbeeld kiezen aan welke zijde je de coating wilt: http://www.jlmglas.nl/dubbel-gelaagd-glas/ Dus 4*-33.1 (gelaagd aan buitenzijde) of 4-33.1* (gelaagd aan binnenzijde), maar wat is nu beter?
Ligt aan de ruimte/plek waar het bedoeld is. Begint de ruit vanaf de grond, of vanaf 1meter hoogte? Zit er een terras buiten "tegenaan"?

Wat is je reden om voor gelaagd te kiezen op het binnen- of buitenblad?

Zou in jouw geval kritisch kijken naar het gebruik. Als de ruiten voor beneden bedoeld zijn, zou ik met de gastouder-kinderen rekening houden en het binnenblad sowieso gelaagd nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik denk dat dat het is. De ramen in de woonkamer beginnen op zo'n 50cm van de grond. Aan deze zijden spelen de kinderen. De ramen aan de achterkant beginnen op ongeveer 85cm, maar aan de andere kant is ons terras. De voordeur heeft een ruit die 20 cm van de grond begint.
De ramen die hoog zitten (boven de 1 meter) zijn geen 33.1.
33.1 betekent dat de ruiten gelaagd zijn, je kunt kiezen aan welke kant je deze 'laag' wilt hebben. Dat bedoel ik met mijn vraag of je beter de laag aan de binnen- of buitenblad kunt nemen. Ik meende dat dat iets is met hoe je door de ruit heen kijkt.

Ik denk dat ik het zo moet zien:
- is er kans op breuk aan de binnenkant van het raam, dan kiezen voor 'gelaagd' aan binnenzijde
- is er kans op breuk aan de buitenkant van het raam, dan kiezen voor 'gelaagd' aan de buitenzijde

De ramen achter die tegen het terras zitten kunnen dan 'gelaagd' zijn aan de buitenzijde (omdat deze voor vrijwel alle kinderen te hoog zit) en er eerder vanaf de buitenzijde wat doorheen gaat. De ramen aan de voorzijde kunnen dan aan de binnenkant 'gelaagd' zijn omdat ze aan de buitenkant niet bij de ramen komen.

Klopt mijn redenatie zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Binnetie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:41:
Ik denk dat dat het is. De ramen in de woonkamer beginnen op zo'n 50cm van de grond. Aan deze zijden spelen de kinderen. De ramen aan de achterkant beginnen op ongeveer 85cm, maar aan de andere kant is ons terras. De voordeur heeft een ruit die 20 cm van de grond begint.
De ramen die hoog zitten (boven de 1 meter) zijn geen 33.1.
33.1 betekent dat de ruiten gelaagd zijn, je kunt kiezen aan welke kant je deze 'laag' wilt hebben. Dat bedoel ik met mijn vraag of je beter de laag aan de binnen- of buitenblad kunt nemen. Ik meende dat dat iets is met hoe je door de ruit heen kijkt.

Ik denk dat ik het zo moet zien:
- is er kans op breuk aan de binnenkant van het raam, dan kiezen voor 'gelaagd' aan binnenzijde
- is er kans op breuk aan de buitenkant van het raam, dan kiezen voor 'gelaagd' aan de buitenzijde

De ramen achter die tegen het terras zitten kunnen dan 'gelaagd' zijn aan de buitenzijde (omdat deze voor vrijwel alle kinderen te hoog zit) en er eerder vanaf de buitenzijde wat doorheen gaat. De ramen aan de voorzijde kunnen dan aan de binnenkant 'gelaagd' zijn omdat ze aan de buitenkant niet bij de ramen komen.

Klopt mijn redenatie zo?
Denk het wel. Maar je kunt er bij terras/binnen kinderen ook voor kiezen om beide kanten gelaagd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gelaagd is braak werend, dus meestal buiten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat lees je ook regelmatig dat het inbraakwerend is.
In de offerte gaan ze uit van aan de binnenzijde gelaagd glas.
Voor de grootste ramen kom ik op prijzen van rond de 120 euro, in de offerte zijn deze 290,50 incl zetten.

Omdat ik ook een paar ramen heb die kleiner dan 0,3m2 zijn moet je voor 0,5m2 betalen.
Pagina: 1