Internet in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste dames en heren,

Bij deze heb ik een kleine vraag. Sinds kort woon ik in een ander studentenhuis. Er is hier op zich niks mis met het internet, behalve dan dat de wifi niet tot mijn kamer reikt. Nu heb ik wel een vaste verbinding in mijn kamer, maar het zou ook fijn zijn als ik internet op mijn mobiel via de wifi zou kunnen hebben. Nu zal je meteen denken... koop dan een wifi repeater... en daar heb je gelijk in, maar ik heb eigenlijk twee opties.

1. Ik koop een wifi repeater en sluit die draadloos aan op de router, waardoor ik een vrije vaste verbinding blijf behouden voor mijn pc.

2. Ik koop een extra (router???) en sluit deze aan op de vaste verbinding in mijn kamer.

Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik het beste kan doen en welke hardware jullie aanbevelen om dit te doen. Mijn computer moet sowieso op een vaste verbinding blijven. Ook vroeg ik mij af of ik misschien een een paar extra poorten kan creëren, zodat ik... als ik daar behoefte aan heb, mijn laptop ook op een vaste verbinding kan aansluiten.

Vragen in het kort:
1. Wat kan ik het beste doen?
2. Welke hardware bevelen jullie aan?
3. Is er een mogelijkheid waardoor ik extra poorten kan creëren zonder dat ik in hoef te leveren op kwaliteit?

Groetjes,
Lane

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Het ligt er een beetje aan hoe het zit met IP adressen in jullie studentenhuis...

Als je een simpele particuliere internet aansluiting hebt dan zal er in het huis met NAT gewerkt worden en kun je een access point met meerdere poorten aansluiten. Dan heb je een switch (meerdere ethernet poorten) én draadloos bereik.
(let op: Geen router. Je gaat het "routing" gedeelte niet gebruiken namelijk).

Zit je op een campus met één IP adres specifiek voor de aansluiting in je kamer dan zul je een router nodig hebben. Wederom met Wifi en meerdere ethernet poorten. Die router zorgt er dan voor dat al je apparaten over dat ene IP adres de rest van het netwerk in kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:10
Als de kabel die in je kamer komt aangesloten is op het lokale lan netwerk (dus op het modem dat binnenkomt) en je zoekt echt de simpelste manier en hebt verder geen eisen (geen gaming of servers draaien)

Dan een goedkope tplink router kopen en die aansluiten op de kabel die op je kamer binnenkomt

Wifi repeaters, powerline (nog niet genoemd) en andere technieken moet je ver vandaan blijven

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als er inderdaad geen speciale fratsen zijn op dat netwerk (zoals maximaal 1 MAC adres mogen aansluiten op 1 vaste aansluiting), dan kan je inderdaad gewoon een switch aan je vaste verbinding hangen en je eigen accesspoint daar aan hangen. Eventueel zoek je er eentje uit die de mogelijkheid bied om de Transmit Power lager te zetten zodat je verder niemand in de weg zit met jouw signaal. Dat is wel zo sociaal om te doen, zeg maar ;)
Veel WiFi netwerken bij elkaar in de buurt zorgt voor overmatige 'storing' waardoor iedereen lagere WiFi snelheid haalt of zelfs regelmatige disconnects heeft.

Of je pakt een router en configureert die om alleen als Switch en Accesspoint dienst te doen, DHCP uit zetten en geen kabel in de WAN aansluiting prikken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:49
Ik heb/had voor mijn eigen kamer gewoon een eigen router neergezet en de routing functie aangelaten. Voordeel hiervan is dat andere netwerkgebruikers niet verder komen dan de WAN poort van je router. Ze kunnen dan niet op je "eigen" netwerkje. Vooral als er veel Chromecast's of SmartTV's in het netwerk hangen wel fijn. Ze kunnen dan niet zomaar met je tv verbinding maken.

NAT achter NAT is natuurlijk niet ideaal als je bepaalde poorten open hebt, maar ik neem aan dat dat daar niet het geval is.

Mijn broertje heeft een eigen ruimte in een tuinhuisje, en daar komen ook wel eens mensen op bezoek die dan natuurlijk op de WiFi willen. Ik heb daar een goedkope TP-Link router neergezet die vervolgens naar ons eigen netwerk in huis loopt. Door die router kunnen wij niet bij zijn "tuinhuisjenetwerk" komen en kunnen de gebruikers niet zomaar bij ons op het netwerk ongein uithalen door te casten naar de smart-tv's in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel handig om even te vermelden: Het is gewoon een woonhuis in een rijtje met woonhuizen en het is eigenlijk geen "echt" studentenhuis. We wonen hier met 4 mensen en ik heb een beetje nagevraagd en er zijn er meer met internet problemen. Ik heb geen smart tv en kijk bijna nooit tv, deze heb ik dan ook gewoon op een normale tv aansluiting aangesloten. (Wordt toch niet gebruikt).

De apparatuur die er op aangesloten wordt:
- Een printer
- Een laptop
- Een mobiel
- Een PC

Ik mag wel graag gamen. Shooters voornamelijk (PC) waarvoor je dus wel een stabiele connectie nodig hebt. Voor de andere mensen in het huis kan ik wel een wifi repeater neerzetten. De rest van het huis gamed niet. Voor zover ik weet heeft ook niemand een smart tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je vertrouwt nog veel te zwaar op onze glazen bol :o

Geef eens exact aan wat voor internetverbinding in dat "geen echt studentenhuis" dan aanwezig is, en welke apparatuure er al staat?

- is er een modem in huis? Zo ja welke (exacte type graag, niet "de standaardmodem van $provider")?
- er zal vrijwel zeker een router ergens in huis zijn. Welke is dat exact? Het kan bij sommige studentenwoningen trouwens zo zijn dat je geen router hebt maar een managed switch - het gaat in ieder geval om het typenr van het appraat waar de kabels naar jullie kamers in steken.
- welk apparaat levert de WiFi die nu aanwezig is?

Let op dat bovenstaande drie functionaliteiten mogelijk in een enkel apparaat zitten. Als jullie een cheap-ass huisbaas hebben die gewoon goedkoopste abo hebben van een residentiele provider, dan heb je een modem/router met WiFi-functie van die provider, die dan in de meterkast hangt slechtste plek in huis voor WiFi... en dan verbaasd doen dat WiFi waardeloos is overal.

In ieder geval kan ik wel alvast een ding roepen: als je al bedrade verbindingen naar boven hebt is een WiFi repeater een ronduit waardeloos idee. Repeaters zijn sowieso ondingen (halveren best-case bandbreedte om best-case dekking met anderhalf keer te vergroten), maar totaal nergens voor nodig als er bedrade aansluitingen zijn. Daar kun je aan Access Point (AP) op aansluiten en evengoed een WiFi-netwerk uitzenden zonder alle nadelen van een repeater.

Maar exact wat mogelijk cq nodig is hangt af van de situatie waar we nog steeds niets over weten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In jouw geval is een linksys EA 3500 bij voorbeeld een goede optie in bridge modus heb je 4 poort en dual band wifi. Werkt perfect (PS heb er nog een voor weinig).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 21:29

Nox

Noxiuz

Als je niet weet wat voor apparatuur er hangt, kijk even wat voor ip adres je pc hebt met ipconfig als hij bekabeld aangesloten is.

Dan kunnen we een redelijke educated guess maken :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1