Monitoring tooling website *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:40
Achtergrond
Ik houd al een tijdje een script bij (in powershell) dat allerlei info kan verzamelen over een XenDesktop omgeving. Deze info kan vervolgens rond gemaild worden of opgeslagen worden in een html file.

Waar wil ik heen?
Ik wil de presentatie van de data aanpassen om het vanaf een webserver te kunnen serveren. Ik ga hiernaast ook het originele powershell script herschrijven tbv een stukje professionalisering. De data die het powershell script op gaat leveren is dus nog volledig variabel. Twee dingen die me te binnen schieten zijn json of xml. Beide zijn heel makkelijk te realiseren vanuit PowerShell.

De data die het powershell script oplevert wil ik voeren aan een website die het in een mooi format presenteert. Dit gaat primair een tabel worden. Hierbij moet je denken aan highlighting van info die niet is zoals het zou moeten zijn (machine die down is bvb). Het kunnen sorteren van de verschillende kolommen van de tabel.

Het idee is dat ik dit uiteindelijk beschikbaar ga stellen als freeware tool.

Wat is mijn vraag?
Ik kan wat met html (met de nadruk op wat). De server side opzetten is peanuts. PowerShell gaat ook geen probleem vormen. Waar ik echter nat ga qua ervaring/kennis is de website opzetten. Dit word een leer projectje voor mij. Ik heb geen idee waar ik moet starten, ik wil niet starten met een complete wordpress/joomla website maar losse libraries zijn geen probleem. Ik zou echter niet weten welke libraries, waar ik die dingen kan vinden en welke taal het handigst is voor mij om te kiezen.

Wat ik belangrijk vind is dat het zonder teveel effort ergens opgezet kan worden. Het moet kunnen draaien op IIS. Het uiteindelijke doel is, zoals je al gelezen hebt, om het beschikbaar te stellen als freeware tool.

Dit is puur een projectje voor mijzelf overigens, geen tijdsdruk, geen haast. en ik zie wel waar ik uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dus je wilt iets als https://www.nagios.com/products/nagios-core/ (gratis) zelf bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Zeer sterk versimpeld natuurlijk maar ja. De logica om alle info te verzamelen is er ook al het gaat nu dus alleen nog om de presentatie van de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Misschien is Google Charts wat? Of misschien zelfs Google Data Studio? Het nut van data is nl. dat men tot actie over gaat en dat kun je eerder voor elkaar krijgen als je data op een manier presenteert waarin verbanden duidelijk worden (trends in de tijd, vergelijkingen tussen situaties, etc.).

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Google charts ziet er wel leuk uit maar dat is met name voor versie 2.0 van de tool. In eerste instantie gaat het een tabel worden met een overzicht van alle data. Data die afwijkt van de standaard gaan we met kleuren laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:23
PRTG Network Monitoring :?
Tot 100 sensoren is het gratis te gebruiken, waarom het wiel opnieuw uitvinden? Het kan een Xen host/machine ook uitlezen: https://www.paessler.com/...rix_xenserver_host_sensor
Naast die gauges zitten er ook grafieken in van elke sensor.

[ Voor 63% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2016 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 20:42
ThinkPadd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:02:
PRTG Network Monitoring :?
Tot 100 sensoren is het gratis te gebruiken, waarom het wiel opnieuw uitvinden? Het kan een Xen host/machine ook uitlezen: https://www.paessler.com/...rix_xenserver_host_sensor
Naast die gauges zitten er ook grafieken in van elke sensor.
En als je dingen mist in PRTG die je al wel in je powershell script heb zitten kan je ook custom sensoren maken gebaseerd op powershell.

Als je een overzicht wilt van je omgeving nadat je dit ingericht hebt voor op een dashboard oid kan je dat doen met maps https://www.paessler.com/...ost-impressive-runners-up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
Dat PRTG ook nog powershell scripts ondersteund wist ik niet eens. Ga ik even naar kijken, thanks.
Pagina: 1