sig69 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 00:37:
Het lijkt me aan alle kanten een slecht idee. Alles wat je wil zou je ook via je ict partner moeten kunnen regelen. Zij zouden je hierin moeten adviseren, ondersteunen en ontzorgen. En je wil dat ook via zo'n partij regelen ivm support en dergelijke. Wie gaat er naar het datacenter als er iets is met je zelf bestelde server? Jij?
Misschien wordt het gewoon tijd om een andere ict partner te zoeken.
@sig69 Dat doen ze ook hoor. Ze kunnen een compleet systeem voorstellen die aan onze noden voldoet. Een eigen setup raadde ze niet aan (hoewel ik de zaakvoerder er nog over moet vragen, maar ik verwacht hetzelfde antwoord) door de complexiteit. Ik wilde het hier ook vragen om een second opinion te krijgen, omdat de mening van een ervaren tweaker anders kan zijn dan je vaste ICT support partner.
De server is trouwens in onze kelder, niet in een datacenter.
muhda schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 00:54:
Bij zelfbouw voor business doeleinden, komen meestal te veel risico's erbij kijken.
Waardoor het bespaarde geld niet waard is en een "No No" vormt.
Voorbeelden:
1 Geen Service, - iets mis met je configuratie? Of je wilt een storage oplossing? los het maar zelf op.
2 Geen Garantie - HDD stuk? Begin maar met een pijnlijk zoektocht naar het zelfde type.
3 Nog "meer" aparte licenties zoals ILO (HP) Openmanage essentials (DELL) (VMware/ESX) etc
Vergeet niet dat Hybrid oplossingen duur zijn en meer factoren hebben. Waardoor er meer stuk kan gaan.
Geen goeie data verbinding? Sync oplossing stuk? Heart-beat functie wat niet werkt? Hoppa, je data synct niet meer, je zit met verkeerde data of gegevens en je hebt kans op corrupt geraakte data.
Bepaalde partners bieden complete oplossingen aan, waardoor je geen kopzorgen hebt.
Is dat te duur? Vraag of ze 2de hands servers bieden met garantie en service.
Paar jaar oude servers, (Desnoods vol spec) zijn nog steeds bikkels en soms flink goedkoper.
Als het in een datacenter komt te staan misschien kijken of je de kosten kan drukken door voor "self managed" hosting te gaan inplaats van "complete service managed"?
Garanties heb je toch nog altijd op de componenten die erin steken? Het is natuurlijk niet de bedoeling om de goedkoopste desktop HDDs erin te steken, maar degelijke schijven met minstens 5 jaar garantie.
Van die aparte licenties voor het beheer heb ik geen idee, maar hopelijk wordt dat ook duidelijk.
En de hybride oplossing is iets dat je niet te complex moet bekijken. Uiteraard moet de sync wel betrouwbaar zijn. Ik heb nog geen degelijke oplossing gevonden om on premise data met bvb Box.com te syncen. Dat het duur is heb ik helaas al ondervonden. Maar gelukkig bieden veel partijen nonprofit korting aan.
MAX3400 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:14:
[...]
Een gemiddelde game-PC in elkaar zetten is lastiger dan een "server". Dat gezegd hebbende; er is geen verschil tussen "desktop" en "server". Een Raspberry Pi van 4 tientjes kan ook "server" spelen maar kan ook "desktop" spelen. Je vraagstelling is dan ook gebaseerd op volledig incorrecte denkbeelden en missende informatie.
[...]
Waarom komt dit enorm amateuristisch op me over? Off-site & USB is een recept voor "oeps, verloren" en dus mogelijk onderhevig aan Wbp? Off-site kan meerdere betekenissen & oplossingen hebben en je kiest nu zo ongeveer de allergoedkoopste en minst doordachte.
Nu heeft het geen zin om te zitten muggenziften over de exacte betekenis van een server. Als je de beschrijving gelezen hebt, begrijp je dat het geen RBPI oplossing is, waarover ik het heb. Het gaat over de componenten die erin steken en wat ervan verwacht moet worden qua prestaties. Als het gebruik van de server verduidelijkt moet worden, als in waarvoor zal je hem gebruiken, dan zou ik dat wel kunnen doen. Dan wordt o.a. ook meer duidelijk waarom ik een unRAID oplossing kies tegenover onze huidige RAID setup die heel beperkt is in prestaties.
Wat betreft de off-site back-up. Je hebt enkel maar zoveel oplossingen die je kan gebruiken als dat je internetverbinding toelaat. Als je ook al weet dat ik mij tegenwoordig meerdere malen heb moeten bezighouden met het maken van dezelfde off-site seeds om naar onze partner te brengen, en dat dan aan USB 2.0 (lees 30MB/s voor TBs aan data), dan begrijp je misschien wel waar deze vereiste vandaan komt. En daarbij ook tellen dat we maar een 8Mbps upload verbinding hebben om de incrementele back-ups naar buiten te sturen. Dit moet in de toekomst vele sneller kunnen gebeuren, wat betreft het nemen van de seeds dan toch, voor de andere hebben we geen oplossing...
Onze huidige oplossing is een DELL server. Ik heb hen al gevraagd of we er een USB 3.1 PCI kaart zouden mogen insteken. Ze raadden dit af omdat dit zeker zou zijn of die wel degelijk zou werken. Op vlak van garanties en service waarvoor we ook extra betalen kunnen we niet zomaar ingaan tegen het advies van de leverancier.
Aikon schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:07:
Een zelfbouw server (of deels zelfbouw) kan heus wel. Het ligt er maar net aan waar je hem voor inzet en wat je (en de uitbatende partij) z'n eisen zijn. Dat zie ik nergens staan?
Het woord server zorgt voor een hoop paniek bij veel mensen zie ik, maar echt niet alles hoeft altijd afgedekt te zijn en binnen 1 uur vervangen te zijn in elk mogelijk scenario.
Nu heb ik niet gezegd waarvoor hij gebruikt zou worden, maar toch begrijp jij meer mijn situatie. Het moet inderdaad bij wijze van spreken niet binnen het uur gefixt worden, er moet gewoon gezien worden dat er continuïteit is van het werk. In ons geval wordt de server vooral gebruikt - buiten standaard dingen als het beheer van het Windows domein, GPO, antivirusbeheer, patch management die wel even offline mogen vallen - voor storage en het beheer van het netwerk. Netwerkschijven waar we constant aan kunnen en waarvan de data ook wordt gebackupt. Dat zijn twee dingen waarvoor de server echt online moet blijven.
Nu dat ik onze mail hebt geoutsourced aan Office 365, is dat ook al een punt minder waar rekening mee moet gehouden worden om de server altijd online te hebben. De server is nog nodig om onze AD en wachtwoorden te syncen met 365, maar als die een dag offline valt bij wijze van spreken, is dat ook geen catastrofe, omdat de collega's verder hun mails kunnen raadplegen.
De storage wil ik i.c.m. een online cloud oplossing hybride gebruiken, dus moest de server uitvallen, dat mensen nog aan de bestanden kunnen door bvb naar box.com te surfen, of office.com als het sharepoint of onedrive wordt. Ons netwerk (DHCP, DNS enz) moet ook anders ingesteld worden om zo weinig mogelijk een single point of failure door de server te hebben.
bredend schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:10:
Ik heb ook overwogen om een zelfbouwserver in een datacentrum te hangen. Voornamelijk voor off-site opslag. De reden dat ik dat niet heb gedaan is omdat ik niet verwachtte de server goed genoeg te kunnen beveiligen. Het lijkt me niet relaxed om steeds te checken of je server niet gehacked is.
Dat begrijp ik, maar dat is niet het punt hier. Het serverbeheer wordt nog altijd door onze Microsoft certified ICT partner gedaan. Daar ga ik mij echt niet mee bezighouden... Hoewel ik wel twijfels heb bij hun setup omdat verschillende dingen zoals ons VOIP admin paneel en backup beheer gewoon open staan naar het internet toe... What's the point of a firewall dan denk ik.
Question Mark schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:46:
Waarom zou je het willen doen?
Je koopt de hardware misschien 500 euro goedkoper, maar bent dat geld weer kwijt aan manuren.
Hardware uitzoeken, bestellen, in elkaar schroeven, drivers downloaden, etc....
Het levert je financieel vrij weinig op om dit voor één server te doen. Er zijn wel situaties denkbaar waarin het uitkan, maar dan heb je het meer over serverfarms waarin bv 10 of meer servers in 1x besteld worden. Denk dan aan bv een RDS of virtualisatie cluster. Als er dan een server mee stopt nemen de andere in de farm zijn taken wel over...
Goed punt, maar bij mij minder van toepassing. Ik nuanceer even dat ik met de de besparing aan kosten het puur had over de componenten en garanties/service. Mijn werkuren zijn minder van toepassing in de nonprofit wereld, hoewel ik wel een goede verdeling moet hebben in al mijn velden van taken, want ICT is niet mijn enige verantwoordelijkheid en is maar 40% van mijn werktijd. Maar ik vind het helemaal niet erg om mijn vrije tijd ervoor te gebruiken. Het is namelijk vooral uit eigen interesse in deze zaken dat ik het op die manier wil aanpakken i.p.v. een kant-en-klare oplossing.
[
Voor 105% gewijzigd door
Aardbol_23564 op 30-10-2016 12:09
]