Toon posts:

6850k en gtx1080 waterkoelen, en misschien ook RAM+voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik denk erover na om toch maar wel een watergekoelde pc te bouwen, en ik wil zoveel mogelijk waterkoelen. Budget is geen probleem en in ieder geval de cpu en gpu worden watergekoeld. Ik wil ook het RAM en misschien zelfs de voeding waterkoelen. Ik heb nu een paar vragen:
1) kan ik cpu en gpu in een loop zetten (gtx1080 jetstream zover mogelijk overgeklokt met koelblok en een 6850k ook met max oc) zonder al te veel in te moeten leveren ana koelprestaties?
2) is het een slecht idee om een 280mm radiator te gebruiken voor de cpu en een 360mm radiator voor gpu, ram, en desnoods voeding? De gpu/ram (en voeding) loop krijgt dan wel een groot reservoir voor de odd slots, omdat dat mooi is, en twee pompen (om estrictieproblemen proberen te overkomen).

Ik weet dat je een watergekoelde pc goed moet onderhouden en er ook risicos aan verbonden zijn, maar de prestatiewinst tov luchtkoeling vind ik groot genoeg om toch maar goed na te gaan denken over waterkoeling. Het budget is er.

Komt het trouwens vaak voor dat waterkoelingsystemen lekken en is de schade aan de overige componenten dan vaak onherstelbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 08:34
Beste Druif
Ik denk niet dat het mogelijk is om je voeding te waterkoelen(als je een glas water er over heen gooien niet mee rekent teminsten) je geheugen waterkoelen zie je de laaste tijd ook niet vaak meer,
Wat je wel kunt doen is een monoblock monteren die je cpu en je moederboord koelt maar let er op dat die er niet voor alle moederboorden zijn,even controleren dus op de site van ekwb.com
Inprincipe moet je rekenen op een oppervlakte van je radiator per component van 120x120 plus in het totaal een120x120 exstra .
Nu kun je ook meer radiator oppervlakte nemen zodat de fans minder hard hoeven te draaien dus stiller zijn.
Ik heb zelf een keer lekkage gehad en is er koelvloeistof in mijn mobo gelopen de pc viel uit maar omdat het demi water was kon ik na goed drogen en fuhnen gelukkig mijn pc zonder schade weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 14:11
Misschien doe je er verstandig aan om je eerst wat verder in te lezen, de performance winst die je denkt te halen weegt waarschijnlijk niet op tegen de kosten die je er voor moet maken, ik weet niet wat exact de toepassing is van de pc en de verdere specs, maar het is zeer waarschijnlijk goedkoper als je bijv op 4k wil gamen met 144hz om er een sli setup van te maken, dan de laatste procenten met waterkoeling eruit gaat peuteren.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voeding en RAM waterkoelen is nergens voor nodig. Qua geluid hoef je het niet te doen als je een goede voeding hebt en qua warmte ook niet. De fan van mijn AX860 draait alleen bij gamen en is dan nog zo goed als onhoorbaar. RAM waterkoelen ziet er wel leuk uit maar het heeft totaal geen nut.

Meerdere onderdelen in 1 loop is sowieso geen probleem. Zelfs met 2 CPU's en 3 videokaarten word de boel niet eens heter in 1 loop. Meerdere loops is leuk voor het uiterlijk, maar verder heeft het geen enkel nut.

1 enkele D5 pomp kan prima CPU en GPU koel houden met een 4x120mm rad. De enige goede reden om er 2 te nemen is dat je ze langzamer kan laten lopen en dat het daardoor stiller is. Ook ben je beschermt tegen uitval van een pomp, maar dan kan ook op andere manieren.

Waterkoeling moet je trouwens niet voor de prestaties kopen. Je geeft heel veel geld uit aan een kleine winst. Als je meer prestaties wil kan je dat geld beter stoppen in snellere hardware. Waar het wel heel goed voor is, en daar heb ik het ook voor is een hele stille PC bouwen. Ik draai zelf met 2 D5 pompen en 2 stuks 4x120mm rad's wat de PC extreem stil maakt. De fans van de bovenste rad draaien af en toe met desktop werk en gaan pas harder draaien wanneer de watertemp hoger word. De fans van de onderste rad gaan sowieso alleen draaien met gamen. Met de 2 pompen op stand anderhalf van de 5 en de paar fans die wel draaien op 6V is het systeem vrijwel onhoorbaar. Ik heb de waterkoeling zelf omdat ik het leuk en mooi vind en omdat ik een extreem stille PC wil.

De kans op lekken is extreem klein als je goede onderdelen gebruiken en alles goed in elkaar zet. Ik heb de afgelopen 15 jaar 1x een lek gehad en dat was omdat er een stuk plexiglas na verloop van tijd ging scheuren omdat ik de koppeling te hard had aangedraait. Verder in 15 jaar tijd met waterkoeling draaien nooit problemen gehad.

Als je wel een lek zou krijgen is dat met de juiste vloeistof vaak ook geen probleem. Als je er op tijd bij bent is de boel schoonmaken vaak al genoeg. De lek die ik ooit had was bij het CPU blok en het water liep over het moederbord het PCI-e slot in. Ik kwam er achter omdat er 15cm vloeistof uit het reservoir verdwenen was. Ik heb toen alles uit elkaar gehaald een schoon gemaakt zonder dat er iets kapot was.

Waterkoeling is leuk om aan te werken, het ziet er mooi uit en kan heel erg stil zijn als je het goed doet. Helaas kost het ook een hele hoop geld als je het goed wil doen en qua prestaties verdien je het nooit terug. Als je het voor de prestaties wil doen zou ik het je afraden. Voor de andere redenen kan het erg leuk zijn om aan te beginnen maar reken wel op minimaal 500 euro tot ver over 1000 euro wil je echt iets moois bouwen.