Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 06:50
Mijn scherm van mijn laptop heeft het helaas begeven. Ik heb de ssd verwijderd en ik een externe case gestopt. Windows herkent de schijf wel maar wil de schijf meteen formatteren als ik deze benader, echter ik heb er nog wat foto's op staan die ik eerst wil backuppen voordat ik de ssd formatteer.

Ik benader de ssd met een W7 machine.

Hoe kan ik de ssd toch benaderen en de foto's veilig stellen alvorens ik de ssd formatteer?

Op het internet is veel te vinden hoe van hdd naar ssd (dat is me ook wel gelukt) maar ik kan nergens vinden hoe ik de schijf met een OS (W10 in dit geval) via een externe behuizing kan benaderen...

Beste antwoord (via MrGab op 31-10-2016 16:15)

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:59
MrGab schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:27:
Ik ben vergeten te melden dat de ssd met bitlocker is beveiligd.

Testdisk vindt een hoop read errors maar geen partitie die ik kan herstellen
Heb je de recoverykeys/wachtwoord nog?
Mick1990 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:47:
Plus dat Windows 10 een nieuwere versie van Bitlocker gebruikt, die niet compatibel is met Windows 7.
Dat. Waarschijnlijk als je de disk in een windows10 device aansluit zal ie met een beetje geluk om het wachtwoord cq recoverykeys vragen.
Je krijgt nu de melding om te formatteren omdat windows7 deze manier van bitlocker niet 'kent' en aanneemt dat het een nieuwe disk is en voor je wil formatteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
Waar je naar op zoek bent is een data recovery pakket. Er is blijkbaar iets niet goed met de NTFS tabel van de SSD of iets in die richting. Je kan het ook even proberen met een live cd van een linux distributie om te kijken of die de ssd wel kan mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Ok, dus 'normaal' gesproken kan je de SSD met OS sowieso benaderen en de foto's die op het bureaublad stonden dus zien in explorer?

Enige tips v.w.b. freeware data recovery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:22
Er word hier wel enigsinds verwacht dat er gebruik wordt gemaakt van de zoekfunctie waar de opslagmedia een thematopic heeft mbt datarecovery:
Thematopic: Datarecovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLDV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Sluit de ssd aan op een USB poort met een verloopkabel en je kan er alles mee doen wat je wil. Kost ongeveer 15 €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Start met een bootable cd/usb stick waar linux op zit, dan kopieer je files.

Als dit ook niet werkt, dan heb je recovery software nodig.
Soms doet windows moeilijk, soms kan het liggen aan de controller waar je schijf aan hangt, controllers geven verschillend door hoe de schijf benaderd wordt, en dus de formatteren toch verschillend gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CLDV schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:47:
Sluit de ssd aan op een USB poort met een verloopkabel en je kan er alles mee doen wat je wil. Kost ongeveer 15 €.
OP doet dit gewoon via een externe HDD behuizing. 8)7

Ik zou ook een Live Linux omgeving proberen en dan indien nodig als RO(Read Only) mounten, lukt altijd.

https://www.ubuntu.com/download/desktop voor 16.10 ISO.
https://rufus.akeo.ie/ voor het maken van een Live USB stick, heb je een USB stick voor nodig van minimaal 4GB en die moet geformatteerd worden.
USB er in, herstarten computer en boot menu openen en via de Live USB booten, dan op uitproberen klikken. Je kan dan ook weer internet openen en naar hartenlust Googlen hoe je je externe SSD mount op Ubuntu via USB.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
arvidbeheerder schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:48:
Waar je naar op zoek bent is een data recovery pakket. Er is blijkbaar iets niet goed met de NTFS tabel van de SSD of iets in die richting.
Nee!

Het probleem is dat de externe behuizing een andere sectorgrootte dan de native sector size emuleert, daardoor klopt de partitietabel niet meer.

De oplossing is om de disk aan een controller hangen die niet met sectorgroottes rotzooit (bijvoorbeeld direct aan een SATA-controller, zonder USB). Mogelijk ben je er ook als je enkel de partitietabel corrigeert; ik weet niet of NTFS van streek raakt als de sectorgrootte varieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17

DarkSide

theres no place like ::1

waarom niet gewoon een externe monitor op je laptop aansluiten
Kan je gewoon je SSD in je laptop laten. En booten. En dan data overzetten op een anndere disk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Dat heb ik al geprobeerd.....krijg geen beeld....zowel hdmi als vga;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat is nogal een detail wat alles veranderd. Tuurlijk is de schijf nu niet normaal uit te lezen, daar is Bitlocker nou juist voor gemaakt. Dan moet je dus aan de slag met de recoverykeys. Heb je die niet houd het sowieso gelijk op en krijg je de data nooit terug op een andere machine.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 30-10-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17

DarkSide

theres no place like ::1

MrGab schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:34:
Dat heb ik al geprobeerd.....krijg geen beeld....zowel hdmi als vga;(
Dan is er dus meer aan de hand.
Krijg je niet eens een POST scherm?

En idd je moet wel beschikken over je recovery key. Anders kom je er sowieso niet bij

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Plus dat Windows 10 een nieuwere versie van Bitlocker gebruikt, die niet compatibel is met Windows 7.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011

Heb je de recoverykeys/wachtwoord nog?
Mick1990 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:47:
Dat. Waarschijnlijk als je de disk in een windows10 device aansluit zal ie met een beetje geluk om het wachtwoord cq recoverykeys vragen.
Je krijgt nu de melding om te formatteren omdat windows7 deze manier van bitlocker niet 'kent' en aanneemt dat het een nieuwe disk is en voor je wil formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
De SSD op W10 machine aangesloten en probleem verholpen, ww wist ik nog wel aangezien ik die voordat de laptop wil opstarten moet intoetsen (bitlocker)

Bedankt
Pagina: 1