Heb hetzelfde dilemma gehad maar was er vrij snel uit.
Heb hier een DL380 G7 draaien als homelab.
Lawaai is onzin, tenzij je power schema op high performance zet. Ik heb hem op zolder in het CV hok liggen. Mijn CV ketel maakt meer lawaai.
Uiteraard kan ie ook los gaan, als de fans 100% draaien dan wil ie wel ja, net of er een vliegtuig op stijgt. Maar normaal gesproken draaien mijn fans zo uit mijn hoofd op 7%, dat hoor je echt amper maar wil je niet in je woonkamer / slaapkamer hebben.
Het stroomverbruik is hoger dan bijvoorbeeld de super zuinige ESXi machines met Pico PSU e.d. maar in mijn optiek vergeten veel mensen de aanschaf prijs mee te nemen in de berekening. Ieder roept, zuinig zuinig zuinig, wat niet gek is natuurlijk, maar komen dan op een machine van 1000 euro uit met "slechts" 32 Gb ram.
Mijn opstelling, ML380 G7 1 CPU met 8 core + HT @2,1 Ghz. met turbo naar 2.8 en iets van 50 Gb Ram, 7 schijven erin, 4x sata 3x ssd gebruikt idle gemiddeld ca 90 Watt. Idle betekent dan de volgende VM's RUNNING:
Hyper V host
1x DC 2012 R2
1x RDS 2012 R2
1x File 2012 R2
1x Backup 2012 R2
1x Exchange 2012 R2
1x Test server 2016
1x Domoticz VM
1x PFSense VM
1x Homebridge VM
1x E.F.A. VM
Dit alles draait dus, en gebruikt dan 90 Watt.
Dan nu het interessante: ik heb mijn server gekocht voor 275 euro. Ik kan moeiteloos al deze vm's draaien, heb nog CPU / RAM te over. Voor een prikje koop je er zelfs nog een extra CPU + wat RAM in. Je hebt ook nog de zuinige wat lager geklokte cpu's die je voor een paar 10tjes, als pair kan kopen.
Goed dan het simpele rekensommetje,
90 Watt, 24 x 7 met een stroomprijs van 20 cent per KwH = 157 euro per jaar.
Alternatief met super zuinige hardware, i5 je met lage TDP en 4 cores? 25 Watt? 43 euro per jaar.
Verschil is dus: 110 euro per jaar aan energie. Je kan het aanschaf prijs verschil zelf uitrekenen..
In mijn optiek is de keuze snel gemaakt, veel stabielere hardware, veel meer power voor veel minder geld (initieel).
Na een jaar of twee verkoop je hem weer voor 100 euro en koop je een G8 / G9 voor een prikkie. Ik vind het super, meer dan 40 Gb ram en lekker wat cores. Heb nog geen extra CPU nodig maar dat kan als ik het nodig vind.
Screenshotje:

Wattage gemeten op dit moment met zo'n tussen stekker: 91 Watt.
O en betreft die extra hardware, ik heb een videokaart erin gedrukt, dan ging de fan idd continu 100% draaien. Was gewone consumenten videokaart daar wordt je niet blij van inderdaad. dus dan zoeken naar HP GPU tweedehands.
[
Voor 9% gewijzigd door
rtenklooster op 30-10-2016 13:05
]