Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

All round werk pc (geen game pc)

Pagina: 1
Acties:

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 09:33
Hallo,

Mijn oom vroeg of ik een pc voor hem wilde samenstellen. Hij speelt geen spellen, maar verlangt wel dat het systeem een jaar of 8 me vast.
Hij werkte nu op een pc (intel core 2 duo, socket 775) met Windows xp erop en dat vond hij op zich nog prima werken (8/9 oud systeem). Er treden nu problemen op met citrix icm Windows xp. De pc is te traag voor een nieuwe versie van Windows en Office. Vandaar dat het tijd werd voor een nieuwe pc

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
word, excel, email, Thuiswerken via Citrix, etc. Misschien af en toe een potje FIFA (speelt zijn zoon, die op het punt staat het huis uit te gaan).

Wat mag het systeem gaan kosten?
+\- 600 euro, maar meer of minder mag altijd. Liever een goed systeem, dan dat er 50 euro ingeleverd moet worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
een huidige atx kast en een dvd brander en CDROM speler. Eventueel een hdd sata schijf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien er niet fanatiek op gegamed gaat worden dacht ik aan een on-board videokaart. Voor de rest eigenlijk geen bijzondere aspecten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
pc staat op zolder, dus geluid is geen probleem. Staat alleen aan als er gebruik van gemaakt gaat worden (stroom verbruik is dus ook geen issue).

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik en advies welke onderdelen misschien handiger zijn om erin te zetten. Mocht er in de toekomst opeens spellen gespeeld gaan worden, moet de pc hier wel ruimte voor bieden. Daarnaast moet de pc een jaar of 8 mee kunnen gaan op basis van huis, tuin en keuken gebruik (dus geen games).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,-€ 248,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 89,90€ 89,90
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 68,02€ 68,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,82

[ Voor 7% gewijzigd door Unkie op 29-10-2016 14:01 ]

• PenguinSteve
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
De onderdelen die jij nu hebt uitgekozen zouden niet misstaan in een dikke game pc en zijn dus zwaar overkill (ook over 8 jaar) voor wat jouw oom er mee wilt. Voor wat jij beschrijft zal dit even goed werken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,95€ 115,95
1MSI H110M ECO€ 50,99€ 50,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 43,99€ 43,99
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 68,02€ 68,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,90

Mochten de prestaties in Fifa niet voldoen dan kan je er altijd nog een 1050 (Ti) of 460 bijprikken.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 21:03
i5 zie ik nog wel het nut van in een systeem dat zo lang mee moet gaan, al had ik zelf een goedkopere genomen. Een 6400k bijvoorbeeld. Ik verbaas me alleen het meeste over het moederbord, waarom zo'n duur gamingmoederbord? Wat ga je er aan gebruiken? Of denk je dat zo'n bord langer mee gaat?

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
marcop23 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:16:
i5 zie ik nog wel het nut van in een systeem dat zo lang mee moet gaan, al had ik zelf een goedkopere genomen. Een 6400k bijvoorbeeld. Ik verbaas me alleen het meeste over het moederbord, waarom zo'n duur gamingmoederbord? Wat ga je er aan gebruiken? Of denk je dat zo'n bord langer mee gaat?
Je hebt best kans dat de I3 bij veel toepassingen welke geen gebruik kunnen maken van meer Core's sneller is als de I5 vanwege de hogere kloksnelheid.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
marcop23 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:16:
Een 6400k ken ik nog niet ;) :9

• Mitch. V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-10 12:13
Een 6400K bestaat niet eens...

Als je niet gaat overklokken heb je geen Unlocked processor nodig (processors met een 'K' achter hun naam). Een unlocked processor is enkel nodig als je gaat overklokken. Ook het moederbord kan vele malen goedkoper, Omdat Z170 ook enkel interessant is als je gaat overklokken. Een Intel Core i5-6400 Boxed of een Intel Core i5-6500 Boxed gecombineerd met een Gigabyte GA-B150-HD3P is vele male goedkoper en voldoet nog steeds aan de eisen.

Voeding kan ook naar Seasonic G-series 360 watt omdat deze langer meegaat en omdat er geen videokaart in zit, gebruik je maximaal 100 Watt. Met een videokaart erbij is dit nog steeds geen probleem.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 21:03
Sorry, ik bedoelde uiteraard een i5-6400. K versies zijn inderdaad sowieso niet nodig voor deze gebruiker.

• Unkie
Bedankt allen, voor je snelle reactie!
Mitch. V schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:29:
Een 6400K bestaat niet eens...

Als je niet gaat overklokken heb je geen Unlocked processor nodig (processors met een 'K' achter hun naam). Een unlocked processor is enkel nodig als je gaat overklokken. Ook het moederbord kan vele malen goedkoper, Omdat Z170 ook enkel interessant is als je gaat overklokken. Een Intel Core i5-6400 Boxed of een Intel Core i5-6500 Boxed gecombineerd met een Gigabyte GA-B150-HD3P is vele male goedkoper en voldoet nog steeds aan de eisen.

Voeding kan ook naar Seasonic G-series 360 watt omdat deze langer meegaat en omdat er geen videokaart in zit, gebruik je maximaal 100 Watt. Met een videokaart erbij is dit nog steeds geen probleem.
Scherp, klopt inderdaad! Toch goed dat ik het even tegen mede tweakers vraag :+

Een I3 voldoet op dit moment ook aan de wensen die gesteld worden, maar je weet nooit wat hij misschien in de toekomst van plan is... Het is voor nu inderdaad wat overkill. Ook de 16GB zal niet benut worden, toch was de wens voor een stevig systeem. Ik denk dat we nog steeds wel aan die wens voldoen met onderstaande specificaties!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,-€ 212,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 89,90€ 89,90
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 69,16€ 69,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,96

Mocht iemand anders nodig tip/ideeën hebben, hoor ik graag ook jouw mening!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Dit is wat ik zou doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,95€ 115,95
1MSI H110M ECO€ 50,99€ 50,99
1Cooler Master Silencio 352€ 58,91€ 58,91
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 43,-€ 43,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,25

Voor huis-tuin-en-keuken gebruik heb je naar mijn mening niet meer dan een i3 nodig met 8 GB RAM. Een i5 met 16 GB RAM is overkill. Als je alleen een SSD gaat gebruiken, zou ik toch voor 500 GB gaan.

Verwijderd

Ik zou er wel direct 16GB in gooien. Voor die 35-40 euro extra ben je er dan nu meteen vanaf, en dan hoef je over 4 jaar als het dan opeens wel echt nodig blijkt te zijn niet weer op zoek te gaan. En op zoek gaan naar het juiste geheugen kost dan weer tijd. En is er nog DDR4 met de juiste snelheid? En als het nog leverbaar is, is het vaak duurder is geworden. En de kast moet weer open en dicht. Ben je zo weer een paar uur kwijt met uitzoeken, bestellen, open en weer dicht maken.

En minstens een Core i3 ja. Ik had laatst ook een klant die een simpele PC wilde (lees zo goedkoop mogelijk). Dus ik dacht, doe maar een Pentium, want hij heeft toch alleen een browser met 1 tab aan staan en af en toe een Word documentje open. Gelukkig toch maar voor een Core i3 gekozen, want na 2 weken kwam hij aan met een boekhoudprogramma wat toch minstens een Core i3 verlangde (althans, dat stond echt in de minimale systeemeisen van dat pakket).

Dus tsja, een Core i3 of Core i5 kan je dan ook nog over steggelen. Gezien het aantal cores en mogelijke software die daar gebruik van gaat maken in de toekomst. En gezien dat hij stelt dat de PC 8 jaar mee moet gaan en hij met de huidige ook pas in het uiterste geval na 9 jaar overgaat terwijl Windows XP al lang niet meer veilig is. Hij houdt dus blijkbaar niet van veranderingen (want misschien mogelijk gedoe en.of weer geld?). Maar ik zou dan echt niet meer gaan dan een Core i5 6400. Maar in zijn geval neig ik dan toch naar een i5 6400 en meteen 16GB geheugen. Dan ben jij ook weer even 8-9 jaar klaar. :)

Wat ik trouwens niet snap is dat zo'n beetje iedereen die hier een topic post in de rubriek 'Desktop aankoopadvies', die niet gaat overklokken/gamen, komt met een dure K processor (dus ook zonder ventilator) en een bijbehorend duur moederbord. In de titel van de post staat blijkbaar 'geen game pc', maar dan toch een duur moederbord met nota bene de naam 'Gaming' erin voorkomend erin zetten. :) Blijkbaar leest niemand dan ook maar 1 andere post in deze rubriek voordat ze zelf posten, want je ziet dit bijna bij alle desktop aankoopadviezen weer opnieuw terugkomen. :) Geen persoonlijke aanval, maar in het algemeen. :)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2016 17:57 ]

• Unkie
@RubenByte: bedankt! Of het systeem een paar tientjes duurder uitvalt is geen probleem. Daarom gooi ik er liever een I5 in en 16GB. Die 500GB SSD is een goed punt, neem deze mee! Nogmaals dank.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:27:
Ik zou er wel direct 16GB in gooien. Voor die 35-40 euro extra ben je er dan nu meteen vanaf, en dan hoef je over 4 jaar als het dan opeens wel echt nodig blijkt te zijn niet weer op zoek te gaan. En op zoek gaan naar het juiste geheugen kost dan weer tijd. En is er nog DDR4 met de juiste snelheid? En als het nog leverbaar is, is het vaak duurder is geworden. En de kast moet weer open en dicht. Ben je zo weer een paar uur kwijt met uitzoeken, bestellen, open en weer dicht maken.

En minstens een Core i3 ja. Ik had laatst ook een klant die een simpele PC wilde (lees zo goedkoop mogelijk). Dus ik dacht, doe maar een Pentium, want hij heeft toch alleen een browser met 1 tab aan staan en af en toe een Word documentje open. Gelukkig toch maar voor een Core i3 gekozen, want na 2 weken kwam hij aan met een boekhoudprogramma wat toch minstens een Core i3 verlangde (althans, dat stond echt in de minimale systeemeisen van dat pakket).

Dus tsja, een Core i3 of Core i5 kan je dan ook nog over steggelen. Gezien het aantal cores en mogelijke software die daar gebruik van gaat maken in de toekomst. En gezien dat hij stelt dat de PC 8 jaar mee moet gaan en hij met de huidige ook pas in het uiterste geval na 9 jaar overgaat terwijl Windows XP al lang niet meer veilig is. Hij houdt dus blijkbaar niet van veranderingen (want misschien mogelijk gedoe en.of weer geld?). Maar ik zou dan echt niet meer gaan dan een Core i5 6400. Maar in zijn geval neig ik dan toch naar een i5 6400 en meteen 16GB geheugen. Dan ben jij ook weer even 8-9 jaar klaar. :)

Wat ik trouwens niet snap is dat zo'n beetje iedereen die hier een topic post in de rubriek 'Desktop aankoopadvies', die niet gaat overklokken/gamen, komt met een dure K processor (dus ook zonder ventilator) en een bijbehorend duur moederbord. In de titel van de post staat blijkbaar 'geen game pc', maar dan toch een duur moederbord met nota bene de naam 'Gaming' erin voorkomend erin zetten. :) Blijkbaar leest niemand dan ook maar 1 andere post in deze rubriek voordat ze zelf posten, want je ziet dit bijna bij alle desktop aankoopadviezen weer opnieuw terugkomen. :) Geen persoonlijke aanval, maar in het algemeen. :)
Bedankt voor je advies. Die K (bij de processor) heb je gelijk in, is een fout geweest (zie mijn vorige post). Heb zelf een K processen (en overgeklocked). Mijn lijstje heb ik gekopieerd en gebruikt voor mijn oom. Vervolgens heb ik er niet bij nagedacht om dit aan te passen.

Begin van het topic werd ook het moederbord ter discussie gesteld. De ASUS zou een overkill zijn. Het alternatief wat geboden is een Gigabyte GA-B150-HD3P. Nu staat deze vandaag in de BBG met als commentaar:
Het gekozen Gigabyte-moederbord beschikt over een m2-pcie 3.0 x4-aansluiting, sata-express, usb 3.1 en 3.1 type-c, waardoor het bord over enkele jaren al niet meer voldoet.

Opvallend, want ik zocht juist een systeem wat enkele jaren vol moet houden :+...
Iemand nog tips voor het moederbord?

Ik zie dat iemand dezelfde vraag heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Unkie op 01-11-2016 07:07 ]

Verwijderd

De B150-HD3P is een prima bord welke is voorzien van veel features. Hoe ze er bij komen dat het bord over een paar jaar niet meer voldoet vraag ik mij ook af. Wat is dan het alternatief?
Let wel op dat de Silencio mATX is en het Gigabyte bord ATX.
Het lijstje van RubenByte kan ik grotendeels in mee gaan echter zou ik het moederbord wijzigen naar een pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H welke in alle opzichten wat beter is dan het H110 bordje en een M2 slot heeft zodat over een paar jaar, als de prijzen op een acceptabel niveau zijn, van een nvme ssd gebruik gemaakt kan worden.
De behuizing adviseer ik een pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black). Tov de Silencio 352 is de bouwkwaliteit beter, betere koeling, stiller en veel meer ruimte om kabels netjes weg te werken.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 09:54
Ik heb zelf ook de B150-HD3P, dit is echt een prima moederbord.
Let vooral niet te veel op de reviews op Tweakers, waar mensen aangeven dat het niet-overclockbaar is.
Zonde dat ze op basis daarvan maar 3 of 4 sterren geven, dat is ook niet representatief.

Waar je oom de PC voor gaat gebruiken, kun je je echt geen beter moederbord wensen. Enige tip die ik je wel mee kan geven, misschien is het handig om de handleiding even te downloaden. De meegeleverde handleiding is vrij beknopt.

Verwijderd

Unkie schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:01:
Het gekozen Gigabyte-moederbord beschikt over een m2-pcie 3.0 x4-aansluiting, sata-express, usb 3.1 en 3.1 type-c, waardoor het bord over enkele jaren al niet meer voldoet.
Was een foutje van ze, is verbeterd: Het gekozen Gigabyte-moederbord beschikt over een m2-pcie 3.0 x4-aansluiting, sata-express, usb 3.1 en 3.1 type-c, waardoor het bord de komende jaren mee kan

Helaas zit het m2-slot tussen de socket voor de processor en het eerste pcie-slot. Hierdoor wordt een m2-ssd blootgesteld aan de warmte van die twee onderdelen, wat de prestaties negatief kan beïnvloeden als de koeling van de ssd niet voldoende is.

En dit dan? Is dit erg? Dan niet beter een gewone SSD nemen voor het geval de M2 SSD door warmte nog trager wordt dan een gewone SSD? Of zal het zo'n vaart niet lopen?
Pagina: 1