Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Highend game systeem voor 3440x1440

Pagina: 1
Acties:

• Stefanoviic
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Hoi Tweakers,

Ik ben van plan om op zeer korte termijn een ultra wide (21:9) curved monitor aan te schaffen met 3440x1440 pixels, waarschijnlijk één van deze drie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U3415W Zwart€ 774,-€ 774,-
1LG 34UC88-B Zwart€ 744,15€ 744,15
1Samsung S34E790C Zilver, Zwart€ 742,25€ 742,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.260,40

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Prioriteit qua gebruik van boven naar beneden:
  • Gaming: AAA games (zoals op dit moment: Battlefield 1) op ultra settings draaien met +60fps op 3440x1440 (GPU). Snelle loadingscreens (SSD)
  • Surfen: De mogelijkheid om veel browser tabbladen open te hebben (RAM)
  • Development: Gebruik van Adobe programma's, maar geen hele zware rendering processen (CPU/RAM?)
Verder zou het systeem wel redelijk futureproof (4 á 5 jaar vooruit) moeten zijn.

Mijn huidige systeem
Onderstaande het systeem dat ik in 2012 heb opgesteld en geassembleerd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 70,03€ 70,03
1Corsair Carbide 500R Black€ 119,04€ 119,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 53,95€ 53,95
1Corsair Enthusiast TX750M€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,01

Tekortkomingen huidige systeem
  • AAA, games op low/med settings nog geen +60fps. Veel fps drops.
  • Ram geheugen is te weinig bij het open hebben van teveel browsers/tabbladen
  • SSD zit na een tijd, door de OS die steeds groter wordt vol. Meestal OS + 1 flinke game is max wat er op kan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget. Ik ben bereid ergens genoeg geld voor uit te geven, mits het mij zichtbaar resultaat gaat opleveren. Als het om 1-2% verschil gaat en het prijsverschil is gigantisch, dan pas ik.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb in mijn lijst hierboven met groen aangegeven wat ik denk te willen meenemen/behouden omdat dit nog voldoende zou zijn voor het toekomstige systeem. Ik heb niet heel veel kaas gegeten van computer hardware, dus als bepaalde elementen niet meer compatible met elkaar zijn of jullie denken dat dit wel aan vervanging toe is hoor ik het heel graag!

Wat moet echt vervangen worden?
Ik heb in mijn lijst hierboven met rood aangegeven waarvan ik denk dat deze zeer zeker vervangen moet worden.
  • Voor de videokaart twijfel ik tussen een 1070 en een 1080. Ik vind het prijsverschil tussen de twee aardig groot, maar tegelijkertijd ben ik bang dat een 1070 het aantal pixels wat een 3440x1440 moet laten zien met AAA games op ultra settings niet genoeg is en ik spijt ga krijgen, wat denken jullie? Ook met de gedachte dat het futureproof moet zijn.
  • Er moet sowieso ram geheugen bij, de vraag is alleen of ik deze 2x 4GB weg moet doen en 2x 8 halen bijvoorbeeld. Of gewoon 1x 8 erbij zetten, er zijn nog 2 slots over in het moederbord.
Waar twijfel je over?
Ik heb in mijn lijst hierboven met oranje aangegeven waarover ik nog twijfels heb en graag advies wil.
  • Processor: Aan de ene kant lees ik overal dat een i7 ten op zichte van een i5 niet veel verschil maakt voor gaming. Vooral met rendering/streaming noodzakelijk, dat doe ik niet. Aan de andere kant is mijn i5 al wel weer een wat oudere en zegt men dat bijv. Battlefield 1 echt een CPU game is, naast je GPU. Hierover zal ik graag jullie advies willen. Mocht ik dit willen vervangen dan heb ik ook een nieuw moederbord nodig i.v.m. de compatibiliteit.
  • RAM geheugen: Twijfel of ik de DDR3 moet gaan vervangen voor DDR4, ik heb gelezen dat het verschil nauwelijks merkbaar is. Wat vinden jullie, ook met de gedachte dat ik sowieso RAM ga vervangen/bijplaatsen? Mocht ik dit willen vervangen dan heb ik ook een nieuw moederbord nodig i.v.m. de compatibiliteit.
  • SSD: Zijn er op dit moment (merkbaar) snellere SSD's dan ik nu heb? Op zich kan ik met 128GB wel vooruit, als ik om de paar jaar de OS opnieuw erop zet en efficiënt om ga met het installeren van programma's op de HDD ipv SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Videokaart van nVidea, Processor Intel, RAM Kingston/Corsair. Maar andere opties suggesties zijn ook zeer welkom!

Ga je overklokken?
CPU naar verwachting niet. GPU misschien wel.

Nieuwe aankopen
Deze lijst wil ik mogelijk aanvullen/wijzigen na aanleiding van jullie advies.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 725,-€ 725,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 49,67€ 49,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 774,67

Alvast bedankt!

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 00:54
Je hebt al een mooi systeem als je wilt upgraden zou ik wachten op Kabylake en Zen. Wat je nu kan vervangen is alleen de GPU een GTX 1070 zal die resolutie wel halen hoor met 60fps verschilt niet veel met een GTX 1080 en is een stuk goedkoper.

• Stefanoviic
JT888 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:21:
Je hebt al een mooi systeem als je wilt upgraden zou ik wachten op Kabylake en Zen. Wat je nu kan vervangen is alleen de GPU een GTX 1070 zal die resolutie wel halen hoor met 60fps verschilt niet veel met een GTX 1080 en is een stuk goedkoper.
Bedankt voor je reactie. Heb een beetje gelezen over Kayblake en Zen. Dat zijn de nieuwe generatie processors wat ik begrijp? Wel verstandig om misschien wat processor betreft daar op te wachten inderdaad.

Wat is jullie advies betreft de vraagjes over het RAM geheugen (DDR3 of DDR4 en 2x8gb of 1x8gb + 2x4gb)

Weet je zeker dat een 1070 de resolutie van 3440x1440 zal halen op ultra settings met voldoende fps? Is toch weer net wat meer pixels als 2560x1440 en wil wel over 1 á 2 jaar nog steeds ultra kunnen halen met de AAA games van dat moment.

Zie ook hier bijv: http://www.tomshardware.c...40x1440-gaming-60fps.html

Verwijderd

Probeer een GTX 1080 in je huidige systeem. Op hoge resoluties is de cpu geen bottlekneck https://nl.hardware.info/...x-1070-met-core-i5-getest

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Battlefield 1 echt een CPU game is, naast je GPU.
BF1 is even een verhaal appart. Het is 1 van de eerste (grote) games die DX12 zou supporten.
Laat nou net een van de belangrijkste feautures van DX12 zijn, dat de CPU meer ontlast kan worden door slimmer met resources en meerdere cores om te gaan en zoveel mogelijk taken naar de (snellere) graka te sturen.
Als je dan berichten tegenkomt over 100% load op een deftige i7, terwijl de GPU met een nuttele 60% uit zijn neus loopt te vreten, dan lijkt het mij dat er iets niet helemaal lekker in elkaar zit. Zou me dan ook niets verbazen als hier binnen de kortste keren een patch voor uitkomt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:36
Stefanoviic schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:57:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heb een beetje gelezen over Kayblake en Zen. Dat zijn de nieuwe generatie processors wat ik begrijp? Wel verstandig om misschien wat processor betreft daar op te wachten inderdaad.

Wat is jullie advies betreft de vraagjes over het RAM geheugen (DDR3 of DDR4 en 2x8gb of 1x8gb + 2x4gb)

Weet je zeker dat een 1070 de resolutie van 3440x1440 zal halen op ultra settings met voldoende fps? Is toch weer net wat meer pixels als 2560x1440 en wil wel over 1 á 2 jaar nog steeds ultra kunnen halen met de AAA games van dat moment.

Zie ook hier bijv: http://www.tomshardware.c...40x1440-gaming-60fps.html
GTX 1070 is zelfs geschikt voor meeste games in 4K en aangezien 4K hoger is dan deze resolutie is de GTX 1070 een prima keus.

Qua RAM zou ik persoonlijk voor 2x 8GB gaan.

Een GTX 1080 is wel een optie echter, je zal theoretisch langer ermee kunnen gamen op hogere resolutie.

Theoretisch, de GTX 1080 is nu high end maar dat was de GTX 980 vorig jaar ook terwijl de GTX 1060 marginaal zwakker is dan de GTX 980, met andere worden je kunt in een GTX 1080 investeren maar dat betekend niet automatisch dat het zichzelf terugverdient, 2 jaar met een 1070 zou betekenen dat de GTX 1080 minimaal 3 jaar mee moet gaan, dat is te ver in de toekomst kijken en de kans is net zo groot dat je na 3 jaar de kaart alsnog moet vervangen terwijl je met een GTX 1070 de kaart na 2 jaar vervangt en dus na die ene extra jaar nog steeds een betere kaart zou hebben (GTX 1270 mitst nvidia deze zo noemt over 2 jaar).

• Stefanoviic
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:04:
Probeer een GTX 1080 in je huidige systeem. Op hoge resoluties is de cpu geen bottlekneck https://nl.hardware.info/...x-1070-met-core-i5-getest
Goed artikel, thanks! Die 5% die ze daar aantoonbaar maken is het mij niet waard een i7 voor te halen (+nieuw moederbord)
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:11:
[...]

BF1 is even een verhaal appart. Het is 1 van de eerste (grote) games die DX12 zou supporten.
Laat nou net een van de belangrijkste feautures van DX12 zijn, dat de CPU meer ontlast kan worden door slimmer met resources en meerdere cores om te gaan en zoveel mogelijk taken naar de (snellere) graka te sturen.
Als je dan berichten tegenkomt over 100% load op een deftige i7, terwijl de GPU met een nuttele 60% uit zijn neus loopt te vreten, dan lijkt het mij dat er iets niet helemaal lekker in elkaar zit. Zou me dan ook niets verbazen als hier binnen de kortste keren een patch voor uitkomt.
Dat is inderdaad wel vreemd, hopelijk patchen ze dat. Aangezien gamers juist vaak een goede GPU hebben maar niet per se een top CPU.
Mizgala28 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:13:
[...]

GTX 1070 is zelfs geschikt voor meeste games in 4K en aangezien 4K hoger is dan deze resolutie is de GTX 1070 een prima keus.

Qua RAM zou ik persoonlijk voor 2x 8GB gaan.

Een GTX 1080 is wel een optie echter, je zal theoretisch langer ermee kunnen gamen op hogere resolutie.

Theoretisch, de GTX 1080 is nu high end maar dat was de GTX 980 vorig jaar ook terwijl de GTX 1060 marginaal zwakker is dan de GTX 980, met andere worden je kunt in een GTX 1080 investeren maar dat betekend niet automatisch dat het zichzelf terugverdient, 2 jaar met een 1070 zou betekenen dat de GTX 1080 minimaal 3 jaar mee moet gaan, dat is te ver in de toekomst kijken en de kans is net zo groot dat je na 3 jaar de kaart alsnog moet vervangen terwijl je met een GTX 1070 de kaart na 2 jaar vervangt en dus na die ene extra jaar nog steeds een betere kaart zou hebben (GTX 1270 mitst nvidia deze zo noemt over 2 jaar).
Bedankt voor je reactie, ik snap je verhaal een beetje met het investeren. Dat is altijd een gok, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet van plan ben na deze aankoop binnen nu en 2-3 jaar weer een nieuwe GPU aan te schaffen. Hoop er toch wel 3-4 jaartjes mee te kunnen doen.

2x 8GB ram, wat is daar precies de reden van dat jouw persoonlijke voorkeur hier naar uit gaat? Levert dat betere prestaties op? En gewoon DDR3? Anders moet er een ander moederbord in.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

2x 8GB ram, wat is daar precies de reden van dat jouw persoonlijke voorkeur hier naar uit gaat? Levert dat betere prestaties op? En gewoon DDR3? Anders moet er een ander moederbord in.
Ook games vinden het fijn om veel naar ram te schrijven. Je ziet tegenwoordig al veel spellen, 8Gb als aanbevolen nemen. Al kun je dit vaak met een korreltje zou nemen, is het aan de andere kant geen overbodige luxe. Met 16gb ben je gewoon wat toekomstbestendiger terwijl het niet heel veel meer hoeft te kosten.

Verschil ddr3 en ddr4 is niet heel spannend. Evenals latencies of 2133 versus 2400.
Tuurlijk, voor de die-hard overclock enthousiast e.d. gaat dit meerwaarde bieden maar voor de normale 'sterveling' is de makkelijkste vuistregel gewoon "meer ram is beter" :)

[ Voor 20% gewijzigd door Switchie op 30-10-2016 22:59 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Stefanoviic
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:57:
[...]

Ook games vinden het fijn om veel naar ram te schrijven. Je ziet tegenwoordig al veel spellen, 8Gb als aanbevolen nemen. Al kun je dit vaak met een korreltje zou nemen, is het aan de andere kant geen overbodige luxe. Met 16gb ben je gewoon wat toekomstbestendiger terwijl het niet heel veel meer hoeft te kosten.

Verschil ddr3 en ddr4 is niet heel spannend. Evenals latencies of 2133 versus 2400.
Tuurlijk, voor de die-hard overclock enthousiast e.d. gaat dit meerwaarde bieden maar voor de normale 'sterveling' is de makkelijkste vuistregel gewoon "meer ram is beter" :)
Sorry ik was niet helemaal duidelijk. Ik wil ook zeker minimaal 16 gb (heb nu 8gb, 2x 4gb)
De vraag was eigenlijk waarom je liever 2 x 8 gb zou doen, als 2x 4gb + 8 gb? Het is allebei 16 gb en scheelt me één bankje

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je huidige mobo heeft 4 sloten? Zou er leker 2 x 4 bijprikken.
Tegen de tijd dat 16g niet meer voldoet zie je dan wel weer verder ;)

• Mizgala28
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:09:
Hangt af hoe je het bekijkt, ik game op 1080p en zie vaak genoeg mijn games tegen de 4 a 5 gb aantikken en dat exclusief windows (totaal 6 tot 7gb).

Maar dat is mijn opinie erover.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mizgala28 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:11:
[...]

Hangt af hoe je het bekijkt, ik game op 1080p en zie vaak genoeg mijn games tegen de 4 a 5 gb aantikken en dat exclusief windows (totaal 6 tot 7gb).

Maar dat is mijn opinie erover.
Dus max. 7 gig? Heeft ts dus (16-7) 9 gig "extra" om toekomstige ontwikkelingen op te vangen.
Tegen die tijd staat waarschijnlijk de opvolger van 1151 klaar inc. Ddr 5 etc.

Your point exactly?

• Mizgala28
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:13:
[...]

Dus max. 7 gig? Heeft ts dus (16-7) 9 gig "extra" om toekomstige ontwikkelingen op te vangen.
Tegen die tijd staat waarschijnlijk de opvolger van 1151 klaar inc. Ddr 5 etc.

Your point exactly?
Jij zei dat hij genoeg heeft aan 2 x 4 = 2x 4Gb = 8GB, als ik al op 1080p zo'n RAM verbruik heb zal de zijne hoger liggen.

Met andere woorden raad ik 16Gb eerder aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 30-10-2016 23:18 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mizgala28 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:16:
[...]

Jij zei dat hij genoeg heeft aan 2 x 4 = 2x 4Gb = 8GB, als ik al op 1080p zo'n RAM verbruik heb zal de zijne hoger liggen.
Nope, ik zei dat ts reeds 2*4 heeft en dat hij er 2*4 moet bijprikken. Maakt 16 totaal ;)
Geef nota bene nog aan "als 16 gig niet meer volstaat zie je tegen die tijd wel verder"

@hieronder, geeft niets... Als er onduidelijkheid kan bestaan, is het mijn fout dat ik niet duidelijker ben geweest ;) zand erover :)

[ Voor 24% gewijzigd door Switchie op 30-10-2016 23:19 ]

• Mizgala28
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:17:
[...]

Nope, ik zei dat ts reeds 2*4 heeft en dat hij er 2*4 moet bijprikken. Maakt 16 totaal ;)
Ow fudge, verkeerd begrepen dan 8)7

Ik dacht dat je 2 x 4 totaal bedoelde, in dat geval niks mis mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Mizgala28 op 30-10-2016 23:18 ]

• Stefanoviic
Switchie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:09:
Klopt ja, 4 sloten. En waarom niet 1x 8gb erbij prikken, dan kan ik in de toekomst nog eens 8 erbij prikken zonder iets te moeten weggooien. Of is er een andere reden waarvoor je 2x 4gb zou doen?

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
Als je tweemaal hetzelfde geheugen naast elkaar zit, wordt er gebruikt gemaakt van Dual-Channel. Dit zorgt ervoor dat de bandbreedte wordt verhoogd. In het kort, het is sneller. Hier een oude test van Tweakers: reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Dus 4x4gb is sneller dan 2x8gb of 1x16gb.

• Stefanoviic
kazuyakevin schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:54:
Als je tweemaal hetzelfde geheugen naast elkaar zit, wordt er gebruikt gemaakt van Dual-Channel. Dit zorgt ervoor dat de bandbreedte wordt verhoogd. In het kort, het is sneller. Hier een oude test van Tweakers: reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Ah zo, thanks!
En zou ik dan 1600MHz of hoger pakken? Die 2x 4 slots die er nu inzitten zijn 1600MHz

Gewoon deze die ik ook al heb, erbij knallen?
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

[ Voor 13% gewijzigd door Stefanoviic op 31-10-2016 13:16 ]

• Dunta
Ik zou precies dezelfde set bestellen als die er nu in zit. Kijk voor de zekerheid naar het type op het geheugen of gebruik een applicatie als Speccy om er achter te komen.

Het is aanbevolen om precies hetzelfde geheugen ernaast te zetten, al dan niet dezelfde specificaties. In dit geval 1600Mhz met een latency van 9-9-9-24.

En om even terug te komen op jouw hoofdvraag. Het vervangen van de videokaart en geheugen zal het doen, alle andere onderdelen zijn nog niet té verouderd. Een 1070 is voldoende voor jouw eisen, de stap naar de GTX1080 is groot en is "onnodig" in een 1440p build.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een GTX1080 is geen overbodige luxe voor 3440x1440. Ik heb zelf 2x GTX 980 wat ongeveer even snel is en ik heb het wel nodig voor mijn 3440x1440 scherm om 60fps te halen op hoge settings. Een GTX1070 kan ook wel maar het is voor de hoogste settings wat krap.

• Dunta
PilatuS schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:58:
Een GTX1080 is geen overbodige luxe voor 3440x1440. Ik heb zelf 2x GTX 980 wat ongeveer even snel is en ik heb het wel nodig voor mijn 3440x1440 scherm om 60fps te halen op hoge settings. Een GTX1070 kan ook wel maar het is voor de hoogste settings wat krap.
Je hebt gelijk, na wat benchmarks lezen heb je met enkele spellen een minimum fps van onder de 60. Dit met spellen als Cysis 3, Metro Last Light en Tom Clancy’s Rainbow Six Siege.

Als je het geld ervoor over hebt, kan je inderdaad beter kijken naar een GTX 1080 ;)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
kazuyakevin schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:54:

Zo werkt dat dus niet. dual channel is altijd sneller dan single channel maar er is geen verschil tussen 2x8 of 4x4 (quadchannel buiten beschouwing gelaten). Sterker nog, 2x8 heeft de voorkeur boven 4x4 omdat de kans op hardware failure kleiner is (ook al is de kans op failure nihil).

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Dunta
ChojinZ schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:35:
[...]

Zo werkt dat dus niet. dual channel is altijd sneller dan single channel maar er is geen verschil tussen 2x8 of 4x4 (quadchannel buiten beschouwing gelaten). Sterker nog, 2x8 heeft de voorkeur boven 4x4 omdat de kans op hardware failure kleiner is (ook al is de kans op failure nihil).
Altijd gedacht dat dat sneller zou zijn, weer wat geleerd ;)

In dit geval is het naar mijn mening wel logischer om er gewoon 2x4gb bij te prikken dan 2x8gb aan te schaffen.

• Stefanoviic
Ja mee eens scheelt weer wat knaken die ik bij de 1080 kan leggen, want denk toch dat ik voor een 1080 ga.

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik denk dat dit de aankoop gaat worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 725,-€ 725,-
1LG 34UC88-B Zwart€ 744,15€ 744,15
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 49,67€ 49,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.518,82

Als iemand denkt dat ik hiermee een verkeerde aankoop doe qua merk of optie, dan hoor ik het graag.

• Stefanoviic
Inmiddels de 1080 en het 3440x1440 in tijdje in gebruik. Echt een monster ;)
Pagina: 1