Hoi Tweakers,
Ik ben van plan om op zeer korte termijn een ultra wide (21:9) curved monitor aan te schaffen met 3440x1440 pixels, waarschijnlijk één van deze drie:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Prioriteit qua gebruik van boven naar beneden:
Mijn huidige systeem
Onderstaande het systeem dat ik in 2012 heb opgesteld en geassembleerd:
Tekortkomingen huidige systeem
Ik heb geen budget. Ik ben bereid ergens genoeg geld voor uit te geven, mits het mij zichtbaar resultaat gaat opleveren. Als het om 1-2% verschil gaat en het prijsverschil is gigantisch, dan pas ik.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb in mijn lijst hierboven met groen aangegeven wat ik denk te willen meenemen/behouden omdat dit nog voldoende zou zijn voor het toekomstige systeem. Ik heb niet heel veel kaas gegeten van computer hardware, dus als bepaalde elementen niet meer compatible met elkaar zijn of jullie denken dat dit wel aan vervanging toe is hoor ik het heel graag!
Wat moet echt vervangen worden?
Ik heb in mijn lijst hierboven met rood aangegeven waarvan ik denk dat deze zeer zeker vervangen moet worden.
Ik heb in mijn lijst hierboven met oranje aangegeven waarover ik nog twijfels heb en graag advies wil.
Videokaart van nVidea, Processor Intel, RAM Kingston/Corsair. Maar andere opties suggesties zijn ook zeer welkom!
Ga je overklokken?
CPU naar verwachting niet. GPU misschien wel.
Nieuwe aankopen
Deze lijst wil ik mogelijk aanvullen/wijzigen na aanleiding van jullie advies.
Alvast bedankt!
Ik ben van plan om op zeer korte termijn een ultra wide (21:9) curved monitor aan te schaffen met 3440x1440 pixels, waarschijnlijk één van deze drie:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Dell Ultrasharp U3415W Zwart | € 774,- | € 774,- |
| 1 | LG 34UC88-B Zwart | € 744,15 | € 744,15 |
| 1 | Samsung S34E790C Zilver, Zwart | € 742,25 | € 742,25 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.260,40 | |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Prioriteit qua gebruik van boven naar beneden:
- Gaming: AAA games (zoals op dit moment: Battlefield 1) op ultra settings draaien met +60fps op 3440x1440 (GPU). Snelle loadingscreens (SSD)
- Surfen: De mogelijkheid om veel browser tabbladen open te hebben (RAM)
- Development: Gebruik van Adobe programma's, maar geen hele zware rendering processen (CPU/RAM?)
Mijn huidige systeem
Onderstaande het systeem dat ik in 2012 heb opgesteld en geassembleerd:
| 1 | Intel Core i5-3570K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-Z77X-D3H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 70,03 | € 70,03 |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 119,04 | € 119,04 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 38,99 | € 38,99 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 53,95 | € 53,95 |
| 1 | Corsair Enthusiast TX750M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 830 series SSD 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 282,01 | |
Tekortkomingen huidige systeem
- AAA, games op low/med settings nog geen +60fps. Veel fps drops.
- Ram geheugen is te weinig bij het open hebben van teveel browsers/tabbladen
- SSD zit na een tijd, door de OS die steeds groter wordt vol. Meestal OS + 1 flinke game is max wat er op kan.
Ik heb geen budget. Ik ben bereid ergens genoeg geld voor uit te geven, mits het mij zichtbaar resultaat gaat opleveren. Als het om 1-2% verschil gaat en het prijsverschil is gigantisch, dan pas ik.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb in mijn lijst hierboven met groen aangegeven wat ik denk te willen meenemen/behouden omdat dit nog voldoende zou zijn voor het toekomstige systeem. Ik heb niet heel veel kaas gegeten van computer hardware, dus als bepaalde elementen niet meer compatible met elkaar zijn of jullie denken dat dit wel aan vervanging toe is hoor ik het heel graag!
Wat moet echt vervangen worden?
Ik heb in mijn lijst hierboven met rood aangegeven waarvan ik denk dat deze zeer zeker vervangen moet worden.
- Voor de videokaart twijfel ik tussen een 1070 en een 1080. Ik vind het prijsverschil tussen de twee aardig groot, maar tegelijkertijd ben ik bang dat een 1070 het aantal pixels wat een 3440x1440 moet laten zien met AAA games op ultra settings niet genoeg is en ik spijt ga krijgen, wat denken jullie? Ook met de gedachte dat het futureproof moet zijn.
- Er moet sowieso ram geheugen bij, de vraag is alleen of ik deze 2x 4GB weg moet doen en 2x 8 halen bijvoorbeeld. Of gewoon 1x 8 erbij zetten, er zijn nog 2 slots over in het moederbord.
Ik heb in mijn lijst hierboven met oranje aangegeven waarover ik nog twijfels heb en graag advies wil.
- Processor: Aan de ene kant lees ik overal dat een i7 ten op zichte van een i5 niet veel verschil maakt voor gaming. Vooral met rendering/streaming noodzakelijk, dat doe ik niet. Aan de andere kant is mijn i5 al wel weer een wat oudere en zegt men dat bijv. Battlefield 1 echt een CPU game is, naast je GPU. Hierover zal ik graag jullie advies willen. Mocht ik dit willen vervangen dan heb ik ook een nieuw moederbord nodig i.v.m. de compatibiliteit.
- RAM geheugen: Twijfel of ik de DDR3 moet gaan vervangen voor DDR4, ik heb gelezen dat het verschil nauwelijks merkbaar is. Wat vinden jullie, ook met de gedachte dat ik sowieso RAM ga vervangen/bijplaatsen? Mocht ik dit willen vervangen dan heb ik ook een nieuw moederbord nodig i.v.m. de compatibiliteit.
- SSD: Zijn er op dit moment (merkbaar) snellere SSD's dan ik nu heb? Op zich kan ik met 128GB wel vooruit, als ik om de paar jaar de OS opnieuw erop zet en efficiënt om ga met het installeren van programma's op de HDD ipv SSD.
Videokaart van nVidea, Processor Intel, RAM Kingston/Corsair. Maar andere opties suggesties zijn ook zeer welkom!
Ga je overklokken?
CPU naar verwachting niet. GPU misschien wel.
Nieuwe aankopen
Deze lijst wil ik mogelijk aanvullen/wijzigen na aanleiding van jullie advies.
| 1 | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 725,- | € 725,- |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 49,67 | € 49,67 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 774,67 | |
Alvast bedankt!