Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Devolo 500 Duo + probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 08:31
Mijn vraag
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik de devolo apparaten 'vast' kan zetten wie waar naartoe zend?

Context
Sinds een week woon ik samen met mijn vriendin, gekozen voor Ziggo als internet/tv leverancier. Het installeren hiervan liep niet helemaal vlekkeloos dus gisteren is er een monteur geweest. We hebben namelijk een extra box besteld alleen deze kreeg ik niet gekoppeld aan de hoofdbox. Aangezien ik al voorzien had dat het modem niet sterk genoeg was om het hele huis te voorzien van goede Wi-Fi dekking, hebben we een Devolo set aangeschaft. 1 Devolo stekker in de meterkast, 1 Devolo stekker in de woonkamer (1e verdieping) en 1 Devolo stekker in de slaapkamer (2e verdieping).
Internet van Ziggo deed het direct, de devolo stekkers aangesloten en deze werkte ook, LAN en WLAN. WLAN hadden de 2 stekkers nog een eigen SSID.
De monteur van Ziggo heeft een vast IP gegeven aan de tweede Ziggo box, anders kan de hoofdbox geen connectie maken met de extra box. De instellingen gisteren zijn allemaal gedaan zonder dat de Devolo stekker in de meterkast was aangesloten aan het modem.
Nadat alles was ingesteld door de monteur en alle TV zenders deden het, hebben we de kabel in de Devolo stekker gesteken. Alles werkte naar behoren, dus de monteur ging naar huis.

Op dat moment had ik dus 3 draadloze netwerken in huis:
- Ziggo
- Devolo 1
- Devolo 2

Ik had het een en ander gelezen en zag wanneer ik de SSID's van de 2 Devolo stekkers zou aanpassen naar de SSID van de Ziggo, dat ik gebruik kon maken van roaming. Dit leek mij vrij handig, aangezien de devices dan direct zouden gaan switchen van connectiepunt. Zo gezegd, zo gedaan; het kostte wat moeite maar uiteindelijk is het gelukt. Tot ik vandaag uit mijn werk kwam en mijn HTC telefoon geen internet had via het Wi-Fi.

Probleem
Ik heb mijn HTC telefoon een vast IP adres gegeven, dit losten het probleem op. Alleen blijven de Devolo stekker automatisch switchen waar ze de verbinding vandaan halen.
Hoe het hoort:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OYVd2Dn.png

Hoe het soms ineens staat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2HRwp07.png

Dit gebeurt vaak na het koppelen van een apparaat.

Ik heb namelijk het idee dat sommige devices geen internet hebben doordat die groene lijnen verspringen.
Aan de linker stekker, op het tweede plaatje, zit de hoofdbox van Ziggo aangesloten. De monteur zegt wel dat de DHCP server hiervan uitstaat. Maar toch switchen de devolo's telkens van verbinding....

Wat ik al heb geprobeerd?
Ik heb het internet al afgestruind maar ik kan niet vinden hoe je die groene pijlen vast zet, niks gevonden..
Zoals ik hierboven al genoemd heb, heb ik mijn HTC telefoon al een vast IP adres gegeven, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet helemaal de goede oplossing. Ja mijn internet doet het, maar toch blijven die groene pijlen switchen.
Via de cockpit software van Devolo kan ik zien dat de DHCP automatisch wordt opgehaald bij een DHCP server in het netwerk. Het IP adres staat goed geconfigureerd, deze komt overeen met het IP adres wat staat in het Ziggo modem.

Hopelijk is het een duidelijk verhaal en snappen jullie mijn probleem. Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben, laat het dan even weten. Alle hulp is welkom! :)

PSN: Curvaa_

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het lijkt mij dat het wifi repeaters zijn die van slagraken doordat ze allemaal dezelfde SSID hebben. Deze dingen kunnen geen seamless roaming doen dus geef ze maar gewoon verschillende SSID's waarschijnlijk is je probleem daarmee opgelost. WIl je het echt probleemloos werkend hebben ga kabels trekken want powerline is drama.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-11 08:31
Dat is geen ideale situatie, dan blijft een device verbonden met het AP op een andere verdieping totdat de verbinding compleet weg is en switch daarna pas naar een ander AP.
Kabels trekken is geen mogelijkheid.
Tevens hoor/lees ik zat goede verhalen over powerline en dat is dat beste mogelijkheid wanneer je geen kabels kan trekken.

PSN: Curvaa_

Verwijderd

In augustus 2017 heb ik op advies van de installatie monteur van XSALL, bij verhuizing 4 Devolo aangeschaft. Tot enkele dagen geleden werkten deze uitstekend. Ineens vielen alle verbindingen weg en na lang zoeken was voor 2 Devolo koppeling weer mogelijk met het Frtizbox modem. Echter er is helaas met 2 Devolo gelukt weer een verbinding tot stand te laten komen maar het signaal is absoluut niet stabiel. Volgens adviezen van de importeur heb ik alle handelingen bij herhaling uitgevoerd echter geen resultaat en het probleem is niet opgelost. Voor de 4 apparaten heb ik € 150,- betaald en was blij om verlost te zijn van alle kabels. Daarop heb ik informatie ingewonnen bij Agentschap Telecom. Die gaven aan dat er meerdere klachten zijn over deze apparaten maar dat het niet gelukt is om de oorzaak te achterhalen. Wel zouden er meer klachten voorkomen bij bewoners van flats omdat waarschijnlijk er meerdere apparaten die over het elektrische netwerk werken en bij bijzondere atmosferische omstandigheden elkaar kunnen verstoren. Ook zou over switchen naar een andere fase van het elektrische netwerk geen optie zijn omdat er voornamelijk gebruik wordt gemaakt voor transport van het signaal over de nul draad van het net. Inmiddels is het niet meer mogelijk om via die apparaten gebruik te maken van internet verbindingen en is er slechts op een na TV ontvangst weer mogelijk van een zeer slechte kwaliteit. Wie heeft hier ook mee te maken gehad en welke oplossing is er uiteindelijk bereikt?