Toon posts:

Apple en hun services

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen!

Ik ben een Apple-liefhebber, maar ik ben wel kritisch. Ik vind het mooie producten, mooie services(in theorie, soms in de praktijk ook), maar er kunnen ook een hoop dingen anders en soms vraag ik me af... How hard can it be.

Bijvoorbeeld.

Apple Pay.

In theorie echt een goed systeem, maar waarom hebben we het niet in Nederland? Waarom moet het zo lang duren?

Want ik weet dat er een paar mensen zijn die bijvoorbeeld een iPhone 6 hebben gekocht voor Apple Pay. Goed, dan ben je ook wel naief om het alleen daarvoor te kopen. Zeker als het niet officieel ondersteund wordt.

Apple Passbook/Wallet.

Ook dit, echt ontzettend handig om al je pasjes/apps in te bewaren die tickets kunnen tonen. Ik liep vorig jaar naar Pathé en had tickets besteld en op mijn iPhone kwam een notificatie met " hier, je kaart!". Dat vond ik zo handig werken. Alleen jammer dat in de Nederlandse store enkel Pathé, Starbucks en wat vliegtuigmaatschappijen dit ondersteunen. Waarom bijvoorbeeld geen Appie of Airmiles.

En zo zijn er nog meer van dat soort voorbeelden. Maar wat vinden jullie hier nou van? Jammer? Niet nodig? Weten jullie waarom vele services niet in 1 keer wereldwijd worden uitgerold? Wat missen jullie hier in Nederland wat ze in de US wel hebben? Ben oprecht benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
weet niet waar je precies op doelt maar ik gebruik gewoon de wallet voor mijn airmiles/bonuskaart. prima scanbaar en werkt prima.

Niet alles is gelijk bruikbaar in nederland. Apple kan het wel willen maar je moet ook andere partijen hebben die hier mee door willen gaan. de banken moeten het ondersteunen etc.. Denk dat je nu nog iets te kort door de bocht gaat met je redenering.

alle apple producten zijn na aankondiging niet gelijk beschikbaar in nederland. soms gaat daar nu eenmaal een tijd overheen voordat alles is doorgevoerd en leverbaar is.

maar wat wil je verder bereiken met dit topic?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nederland loopt nou eenmaal achter en wil niet altijd meewerken. De banken vinden ook graag het wiel zelf constant opnieuw uit, en bouwen vooral incompatible systemen. Apple Pay is zo gebouwd dat het nagenoeg als universele creditcard werkt, met client-NFC. In nederland gebruiken we echter nauwelijks credit cards en zonder PIN-code iets doen is hier niet de norm en meestal ook niet mogelijk. In de USA is het heel normaal om je PIN code niet eens te weten en alles met je CC nummer en een handtekening te doen. Er staan daar dan ook bij elke kassa een wacom met een pen zodat je digitaal je handtekening onder elke bon zet. Loon krijgen gaat daar ook nog gewoon via een cheque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:54
Het is natuurlijk heel makkelijk om iedereen behalve Apple de schuld te geven maar het is hun eigen gesloten eco systeem die ze tegen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 23:36
Nu heb je juist de 2 services gebruikt als voorbeeld welke voor het grootste deel buiten de controle van Apple zijn, je hebt namelijk tal van 3e partijen nodig om het van de grond te krijgen. Wat ook meespeelt is dat winkeliers en banken in Nederland nu niet staan te springen om met Apple samen te werken, want een apple pay redigeert de bank z'n rol in het betalingsverkeer als een simpele geld machine. Terwijl zonder Apple de banken zelf het spil in je betaling is en veel meer er voor terug krijgt. Zeker aangezien Apple een aantal handige privacy features in Apple pay heeft, functies waar banken nu niet op zitten te wachten want juist al die data is goud waard voor hun.

Het zelfde met Wallet/Passbook, ook hier zijn winkeliers eerder geneigd om samen te werken met een lokaal initiatief waar ze zelf veel meer een vinger in de pap hebben dan bij Apple, waar ze gewoon de voorwaarden moeten slikken of anders niet meedoen.

Kortom het ligt niet puur aan Apple met deze 2 services.

Waar je wel een punt hebt is bij tal van andere services van Apple, problemen met bijv je iCloud photolibary of andere sync oplossingen zijn zo goed als onoplosbaar. Het is een black box zonder enkele informatie over wat er gaande is.

Of neem nu Airdrop. Echt een gigantisch handige functie, die helaas maar echt 80% van de tijd werkt. Hoe vaak heb je al als een malloot op je scherm zitten staren omdat door een of andere reden(waar je nooit achter komt bij die Apple black box services)je iPhone maar niet je mac wil zien.
Bobo221 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:00:
Het is natuurlijk heel makkelijk om iedereen behalve Apple de schuld te geven maar het is hun eigen gesloten eco systeem die ze tegen werkt.
Nou gedeeltelijk. De google wallet was/is ook gigantisch geflopt omdat zij net als Apple niet een dermate groot aantal bedrijven mee kreeg dat mensen het interessant gingen vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door MenN op 28-10-2016 23:02 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:54
het voordeel van google is dat ze geen restricties stellen aan NFC. Zo kan mijn vriendin met haar Galaxy S7 moeiteloos draadloos betalen met de ING app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:34

SuBBaSS

-has Ryzen

Heel jammer inderdaad, die beperkingen hier in de nederlandse versie van het apple eco-systeem. Dat ze onderhand niet eens een ideal/paypal-achtige variant aanbieden is (vooral nadat click and buy gestopt is als payment provider) een slechte zaak. Dat een cc voor sommige diensten (gezinsdelen/ apple music etc) aan de andere kant essentieel is zorgt er ajhmv. eerder voor dat klanten besluiten de dienst niet te gebruiken ipv. dat ze een cc nemen.
Nou is het wel zo dat je een pre-paid "credit card" kan toevoegen, zoals de gratis revolut (mastercard debit-)card, maar dan moet je alsnog via een omweg van een bank tegoed op die kaart krijgen.

Ik raad om feedback achter te laten via de apple site of een klacht aan laten maken via applecare, dan wordt het ook gehoord/gelezen zodat ze doorkrijgen dat ze zo inkomsten mislopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MenN schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:01:

Waar je wel een punt hebt is bij tal van andere services van Apple, problemen met bijv je iCloud photolibary of andere sync oplossingen zijn zo goed als onoplosbaar. Het is een black box zonder enkele informatie over wat er gaande is.
Meestal werkt het, maar als het niet werkt moet je ook geen oplossing verwachten.

Ik had al heel lang een mac-account, met mijn voornaam @mac.com. Toen kocht ik een iPhone, in 2008, maar daarvoor moest ik een nieuw account maken, inloggen met mac.com kon niet. Later werd het MobileMe en daarmee kon je wel in de App Store inloggen, maar inmiddels had ik al heel veel aankopen op mijn alternatieve account.

Inmiddels is MobileMe vervangen door iCloud en kon ik aan mijn Store-account ook een iCloud-mailadres koppelen. Mijn voornaam was natuurlijk al in gebruik, op mijn oude account. Heel veel gebruikers hebben toen bij Apple gevraagd of het mogelijk kon worden gemaakt accounts te mergen, maar Apple heeft daar nooit iets mee gedaan.

Het is een heel gedoe geweest om alle contactpersonen en de inhoud van de MobileMe gallery en drive te verplaatsen naar iCloud. Apple heeft de klachten van de gebruikers van voor het iPhone-tijdperk gewoon genegeerd.

Ik vind de producten van Apple onovertroffen maar de (iCloud) diensten gebruik ik niet. Backups van de iPhone maak ik met iTunes op de MacBook en foto's worden automatisch geüpload naar OneDrive.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Bobo221 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:05:
het voordeel van google is dat ze geen restricties stellen aan NFC. Zo kan mijn vriendin met haar Galaxy S7 moeiteloos draadloos betalen met de ING app.
Dat heeft er dus geen donder mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:53:
[...]

Dat heeft er dus geen donder mee te maken.
Nou ja, deels. Als Apple NFC vrij zou geven zou dat ook met de iPhone kunnen. Alleen wilt Apple nog die paar procenten van de aankoop meepikken ;) ik zou ook graag zien dat ze het vrij geven.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
TKroon schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:11:
[...]

Nou ja, deels. Als Apple NFC vrij zou geven zou dat ook met de iPhone kunnen. Alleen wilt Apple nog die paar procenten van de aankoop meepikken ;) ik zou ook graag zien dat ze het vrij geven.
Nee, ook niet deels. De NFC chip die Apple gekozen heeft is de passieve versie en doet dus niet hetzelfde als de chips die in Android telefoons gestopt wordt. Daarnaast is het probleem niet of Apple wel of niet de API's beschermt, maar de wildgroei aan systemen door banken. De paar procenten die Apple mee zou willen pikken is minder dan wat een CC maatschappij, iDeal, PayPal of de PIN transactieverwerker vraagt, daar gaat het ook niet om. Hell, voor wat er qua hosting en services achter zitten zou Apple prima meer kunnen vragen.

Wat er nu gebeurt is dat de banken allemaal hun eigen feestje willen bouwen, voornamelijk door dat ze liever niet samenwerken. We hebben al diverse SMS betaaldiensten, betalen via je telefoonrekening en speciale betaal apps gehad, allemaal zijn ze gekomen en gegaan. De enige die echt goed werkte was de chipknip, maar dat was vooral praktisch en leverde niet echt geld op ofzo, dus dat is weer afgeschaft.

Als Apple of Google of welke leverancier dan ook met een passend universeel systeem komt zitten de banken en transactieverwerkers daar echt niet zomaar om te springen. Ze zijn heel erg gesloten en op zichzelf, en koppelen het liefste met niemand. Hetzelfde kan ook voor Maestro en MasterCard gezegd worden (En AMEX en Visa...), dat zijn bedrijven die puur voor hun bekende functionaliteit bestaan. Hetzelfde geldt voor Currence natuurlijk, maar ook de PIN gateways van Atos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessante reacties hierzo. Ik nam Apple Pay als voorbeeld, maar er zijn meerdere services die hier helemaal niet zijn. Zoals dat die Apple Tv app in December uitgerold wordt in de Verenigde Staten. Of iTunes Radio die hier nooit is uitgekomen. Of HealthKit. Dat is in Amerika ook veel uitgebreider dan in Nederland.(zeker in combinatie met ziekenhuizen en zo) Vind dat vaak wel zonde er worden dingen gepresenteerd maar uiteindelijk komt het niet overal uit. En van sommige dingen heb ik zoiets, tja dat had zo makkelijk geïmplementeerd kunnen worden in Nederland. (Zoals meerdere apps die Passbook/Wallet ondersteunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-10 22:49
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:11:
Interessante reacties hierzo. Ik nam Apple Pay als voorbeeld, maar er zijn meerdere services die hier helemaal niet zijn. Zoals dat die Apple Tv app in December uitgerold wordt in de Verenigde Staten. Of iTunes Radio die hier nooit is uitgekomen. Of HealthKit. Dat is in Amerika ook veel uitgebreider dan in Nederland.(zeker in combinatie met ziekenhuizen en zo) Vind dat vaak wel zonde er worden dingen gepresenteerd maar uiteindelijk komt het niet overal uit. En van sommige dingen heb ik zoiets, tja dat had zo makkelijk geïmplementeerd kunnen worden in Nederland. (Zoals meerdere apps die Passbook/Wallet ondersteunen)
Je noemt nu ook een aantal dingen op die tegen wettelijke beperkingen oplopen. Nederlandse radio mag jeniet zomaar opnieuw verspreiden. Interactie met ziekenhuizen mag volgens mij ook niet zomaar. Ik heb geen idee hoe het zit met passbook/wallet.

Tevens doet apple niks voor niks. Dus zal er op een manier aan verdient moeten worden, waarover men met andere partijen afspraken nient te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door pacificocean op 30-10-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet je eerlijk toegeven dat ik helemaal niet stil heb gestaan met wetten(die verschillen per land) en licenties. Ik hoef zelf niet elke service te gebruiken van Apple hoor. Ben bijvoorbeeld wel blij dat Apple Music in Nederland is.(puur voor de concurrentie). Ik hoef het niet te gebruiken want ben erg tevreden met Spotify(en heb geen zin om al mijn playlists om te zetten). Ook voor het sociale gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat laatst weer te denken aan Apple en hun producten/services.

Paar jaar geleden werd aangekondigd dat Metal (volgens mij iOS 7 of iOS8 ) op iOS een stuk efficiënter werkt voor grafische doeleinden. (games/apps). Dat zou met El Capitan ook naar de Mac komen. Maar tot heden ken ik geen zeer weinig applicatie die hier gebruik van maakt. Hoe zit dat precies? Ik zit nog te wachten dat de Adobe Suite (en meer apps) het gaan ondersteunen maar voorlopig zie ik het somber in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Je bent echt afhankelijk van wat de ontwikkelaars er mee doen, zo is Metal bevoorbeeld door Blizzard inmiddels geimplementeerd in World of Warcraft, en daar merk ik met mijn mac toch echt wel de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 09:41
En je vergeet even voor het gemak dat Nederland een zeer kleine markt is vanuit Apple gezien en dat het dus niet perse loont om hier veel effort/tijd in te steken om dit snel te implementeren.
Grote markten/taalgebieden zijn efficienter en lucratiever om je op te richten.

Dit natuurlijk naast de al genoemde andere wetgeving etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Buiten het Verenigd Koninkrijk (belangrijke doelgroep, eigen valuta, weinig bankregulering) is nog geen enkele Europese bank met Apple Pay aan de slag gegaan, behalve voor klanten van MasterCard, Visa en American Express. Dat zijn kredietmaatschappijen die in Nederlands nauwelijks worden gebruikt, terwijl ze in landen als het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland dikwijls ook debetkaarten aanbieden. Het in grote delen van Europa en in Nederland gebruikte Maestro wordt bij mijn weten nergens ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 20:28

Typhone

Who Dares Wins

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:33:

Paar jaar geleden werd aangekondigd dat Metal (volgens mij iOS 7 of iOS8 ) op iOS een stuk efficiënter werkt voor grafische doeleinden. (games/apps). Dat zou met El Capitan ook naar de Mac komen. Maar tot heden ken ik geen zeer weinig applicatie die hier gebruik van maakt. Hoe zit dat precies? Ik zit nog te wachten dat de Adobe Suite (en meer apps) het gaan ondersteunen maar voorlopig zie ik het somber in.
Dan zit je naar de verkeerde producten te kijken vriend. Matig topic want je brult wat in de rondte maar weet van de hoed noch de rand. Boek eens een tripje naar de VS zou ik zeggen. Dan zie je direct wat Apple pay is, wat een creditcard is en hoe enorm groot dat verschil is. Apple kan dat systeem uitrollen vanwege het grote marktaandeel in de VS.

Hier in Nederland krijgt de creditcard nog geen poot aan de grond. We missen hier in Nederland zoveel maar wat dat met Apple te maken heeft is mij een raadsel.

[ Voor 20% gewijzigd door Typhone op 07-12-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:33:

De hele UI van MacOS Sierra draait inmiddels op Metal. Nadeel is dat veel GPU's van vroegâh (lees pre-DX11) er niet lekker mee om kunnen gaan. Verder is het nog een kwestie van wachten tot meer devs er mee aan de slag gaan. Door de doorbraak van Vulkan, waar Apple niks mee wil doen, staat Metal op een laag pitje. Ik vermoed dat Apple vroeg of laat ook wel naar Vulkan zal gaan, zeker omdat ze AMD boven Nvidia verkiezen de laatste jaren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:46 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Pagina: 1