Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen met AP opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:45

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Met behulp van het gepinde "How to: AP" topic ben ik aan het proberen om een AP op te zetten met een nieuwe Tenda W311R router. Ik heb alles meermalen volgens de stappen gedaan, de router meermalen gereset, maar telkens wanneer ik de DHCP server uitschakel reboot de router en is ie vanaf dat moment onbereikbaar.. Heeft iemand enig idee wat er mis gaat?

Overigens heb ik dit een paar maand geleden met een andere router geprobeerd (ander model), en toen gebeurde wonderlijk genoeg hetzelfde. Wat doe ik fout? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 30-10-2016 16:16)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Even voor de zekerheid: je zegt ''maar telkens wanneer ik de DHCP server uitschakel reboot de router en is ie vanaf dat moment onbereikbaar..''. Voordat je hem weer probeert te bereiken (nadat je DHCP uit hebt geschakeld dus) verplaats je wel de netwerkkabel vanuit de WAN poort naar de LAN poort? (maakt niet uit welke LAN poort).

Ik zou overigens wat lager gaan zitten met je .252, waarom geef je niet eindigend op een .2 of .5 aan je AP? Je DHCP pool begint zo te zien pas op .100 dus ruimte zat daaronder voor vaste IP's. Nu heb je kans dat je in je pool zit te rotzooien met een adres eindigend op .252. Nadat je de DHCP hebt uitgeschakeld en de kabel van WAN naar LAN hebt verplaatst kun je ipconfig /release ingeven en daarna ipconfig /renew. Als het goed is wordt er dan een nieuw adres opgehaald.

Het subnetmask wordt trouwens automatisch opgepakt, echter klopt deze niet (met je huidige subnet) omdat er geen IP wordt ontvangen vanaf je LAN.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 29-10-2016 18:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Heb je voor het uitzetten van DHCP eerst je router een vast IP adres gegeven?
Hoe probeer je de router te bereiken?
Heeft je pc een IP adres na de reboot?
Wat gaat er mis?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:38:
Heb je voor het uitzetten van DHCP eerst je router een vast IP adres gegeven?
Dat heb ik ook geprobeerd, ja. Het resultaat was hetzelfde.
Hoe probeer je de router te bereiken?
Vanuit mijn browser, via het IP adres.
Heeft je pc een IP adres na de reboot?
Ik snap niet goed wat je bedoelt, mijn PC heeft toch altijd een IP adres?
Wat gaat er mis?
Nou, wanneer ik het IP adres van de router in mijn browsers typ, en dus mijn router probeer te bereiken, krijg ik de generieke melding "Can't show this page" (aka onbereikbaar). M.a.w. het lijkt erop alsof hij offline is, en ik heb dan nog steeds geen verbinding met Internet vanaf mijn PC.

• lier

lier

MikroTik nerd

Kan je eens een ipconfig /all kunnen posten als het mis gaat?
Hoe ben je met de router verbonden als het mis gaat?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als je hem een vast ipadres geeft (heeft die standaard sowieso, met dhcp uit of aan) en dhcp uitzet (dus als AP draaiend, mits je die dan bekabeld aan een router/modem koppelt met dhcp), dan krijgt je adapter in je pc misschien een lokaal adres. Dan moet je even bij je netwerkadapter een ip4 ipadres geven in diezelfde range met subnet 255.255.255.0 en als standaard gateway de router ip. Hiermee kan je hem bereiken, maar zodra je de als AP geconfigureerde loskoppelt van je pc en aan de router/modem koppelt moet je automatische ip verkrijgen/settings ip4 weer instellen eigenlijk.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Geef je het access point wel een IP-adres in dezelfde range als de rest van je netwerk? En uiteraard moet je hem ook geen adres geven dat een ander apparaat al gebruikt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens even alle relevante IP-gegevens:

- LAN IP adres van je router
- DHCP pool van je router (welke IP adressen hij uitdeelt)
- IP adres dat jij je AP probeert te geven
- subnet mask dat jij je AP geeft
- IP van je eigen PC op moment dat je je AP probeert te benaderen
- subnet mask van je eigen PC op moment dat je je AP probeert te benaderen

Dit zijn allemaal private adressen, dus je kunt ze zonder zorgen mbt privacy hier plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik ga zo even aan de slag en kom dan met een lijstje IP's :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oké, heb het allemaal nog eens geprobeerd net, en hier is de info die jullie vroegen:

IP address modem/router (Mikrotik): 192.168.88.1
Subnet mask: 255.255.255.0
IP address AP: 192.168.0.1 (na reset) 192.168.88.252 (dat ik geef)
Subnet mask: 255.255.255.0

ipconfig /all nadat ik met router verbonden ben:
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 2C-41-38-95-BB-6E
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::48b3:9722:f32e:160d%5(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.88.100(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Saturday, October 29, 2016 2:00:19 PM
Lease Expires . . . . . . . . . . : Saturday, October 29, 2016 2:02:04 PM
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.88.252
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.88.252
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 53231928
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1F-0E-2C-1B-2C-41-38-95-BB-6E
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 79.98.72.27
79.98.72.2
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.{BF65CFBE-363F-49BF-9406-F7B0C78A99B8}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

Veranderde waardes nadat ik DHCP AP uitgezet heb:
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.22.13(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Het lijkt er dus op dat mijn PC's subnet mask veranderd en anders is. Moet deze gelijk zijn aan die van mijn AP en modem/router? Ik weet zo niet hoe ik dat instel, maar kom ik wel achter. Zou daar de crux zitten?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:31

Nox

Noxiuz

Je krijgt een 169 adres, jouw pc heeft dus geen ipadres ontvangen. Je mikrotik hoort ip adressen uit te delen.

Hoe heb je alles aangesloten? Oh, en de leasetijd heb je die opzettelijk zo kort ingesteld? 105 secondes?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb geen idee hoe ik de leasetijd instel, dus nee dat heb ik niet opzettelijk gedaan :+

De Mikrotik is verbonden via een aantal kabels met sockets ertussen naar het AP (letterlijk: kabel-socket-kabel-socket-kabel-socket-kabel-AP, ik kon anders de kabel niet netjes wegwerken, en de eigenaar van het huis heeft de boel een beetje vreemd aangelegd), dan loopt er een kabel vanuit het AP naar mijn PC.

Overigens heb ik wel gewoon Internet verbinding wanneer ik een kabel rechtstreeks op het socket aansluit ;)

[ Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 29-10-2016 17:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je schakelt DHCP uit en dan heb je geen verbinding... sluit je wel de kabel van router naar AP aan op een van de LAN-poorten van de AP? Dit klinkt alsof de kabel nog steeds in de WAN-poort zit, en dan krijg je inderdaad geen DHCP binnen op je PC vanaf de router.

Oslik blyat! Oslik!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:46:
Je schakelt DHCP uit en dan heb je geen verbinding... sluit je wel de kabel van router naar AP aan op een van de LAN-poorten van de AP? Dit klinkt alsof de kabel nog steeds in de WAN-poort zit, en dan krijg je inderdaad geen DHCP binnen op je PC vanaf de router.
Nope, gewoon in een van de LAN poorten inderdaad..

Acties:
  • Beste antwoord

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Even voor de zekerheid: je zegt ''maar telkens wanneer ik de DHCP server uitschakel reboot de router en is ie vanaf dat moment onbereikbaar..''. Voordat je hem weer probeert te bereiken (nadat je DHCP uit hebt geschakeld dus) verplaats je wel de netwerkkabel vanuit de WAN poort naar de LAN poort? (maakt niet uit welke LAN poort).

Ik zou overigens wat lager gaan zitten met je .252, waarom geef je niet eindigend op een .2 of .5 aan je AP? Je DHCP pool begint zo te zien pas op .100 dus ruimte zat daaronder voor vaste IP's. Nu heb je kans dat je in je pool zit te rotzooien met een adres eindigend op .252. Nadat je de DHCP hebt uitgeschakeld en de kabel van WAN naar LAN hebt verplaatst kun je ipconfig /release ingeven en daarna ipconfig /renew. Als het goed is wordt er dan een nieuw adres opgehaald.

Het subnetmask wordt trouwens automatisch opgepakt, echter klopt deze niet (met je huidige subnet) omdat er geen IP wordt ontvangen vanaf je LAN.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 29-10-2016 18:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:31

Nox

Noxiuz

Die .100 is preferred lease ;) maar check wel of die .252 niet in je pool zit, dat geeft gezeik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• lier

lier

MikroTik nerd

LankHoar schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:03:
Nope, gewoon in een van de LAN poorten inderdaad..
Alle kabels moeten in de LAN poorten van je Tenda nadat je op de Tenda DHCP hebt uitgezet. Probeer anders eens je pc op de Mikrotik aan te sluiten...

Of, neem contact op met degene die de Mikrotik ingesteld heeft.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
w00t w00t, ik heb eindelijk Internet verbinding via het AP! :D Zojuist het IP 192.168.88.5 geprobeerd en dat heeft dus geholpen.

Nogmaals even het AP gereset en alles naar wens ingesteld, nu werkt alles prima. Is dat normaal, dat ik mijn AP zelf niet meer kan bereiken (als in, het admin paneel)? Het IP adres is namelijk onbereikbaar vanaf mijn PC.

Allen: hartelijk dank!

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 30-10-2016 16:09 ]

Pagina: 1