Nieuwe videokaart, moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-02 09:22
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Een nieuwe/andere videokaart! Mijn 280x is helaas een die erg warm wordt. Ik ben me aan het orienteren op een andere kaart.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
200-250
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Koel! En stiller dan een sapphire dualx

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

3570k, 8G ram, BitFenix Prodigy.

Dag tweakers,

Na een topic over te veel hitte in mijn kast ben ik op onderzoek uit gegaan. Het blijkt dat de kaart die ik heb, een 280X van Dual-X gewoon erg warm wordt. Nu heb ik de kans op een Sapphire 290X te kopen voor een leuke prijs. Is dit de moeite waard? Haal ik er veel prestatievooruitgang uit? Ik speel mn games op 1080p. Vandaar weet ik niet of een new gen videokaart perse de moeite waard is. Brand los!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 16:54
Welke kaart wil je dan gaan halen? een 1060, 470 of misschien zelfs een 480 heb je zelf al gekeken?

• Reeker
Yes! 290x, 470 of 480. Dit is meer mijn prijsklasse denk ik, nvidia schiet al snel buiten mn budget.

[ Voor 65% gewijzigd door Reeker op 28-10-2016 17:35 ]

Verwijderd

Wat denk je? Zal een 290X minder warm worden dan een 280X?

• Reeker
Geen idee. Waarom denk je dat ik het vraag?

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 20:52
Een andere vraag die mogenlijk belangrijker is: waarom wil je 200-250€ uitgeven omdat je huidige kaart warm word?

Was hij dat voorheen nooit? Ben je bang dat hij stuk gaat? Zijn de stroomkosten je teveel?

Of

Kan hij je huidige spellen niet meer aan? Of kan hij één specifiek spel niet draaien (nvidia is in dat spel gewoon 'beter')?

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
Google staat vol met benchmarks van 280x vs 290x, begin daar maar eens mee.

• Reeker
De redenen dat ik wil upgraden zijn vooral hitte en futureproof zijn aangezien ik twijfel of mijn 280x de nieuwste games op 60 fps trekt op high/ultra. Denk hierbij aan Mafia 3, racegames etc.

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-02 20:46
Reeker schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:10:
Geen idee. Waarom denk je dat ik het vraag?
De 290x is een hittebeest. Je gaat er 10% tot 25% op vooruit, maar de 290x stoot wel fors meer hitte uit dan de 280x en verbruikt ook meer stroom.

En dan ligt het er ook nog aan welk merk. Als het een 290x met reference design is, dan kan je vaak niet eens de maximale kloksnelheid halen i.v.m. thermal throttling (kaart wordt te warm en schakelt zichzelf terug om schade te voorkomen).

Tenzij je hem echt goedkoop kan krijgen (onder de 150) zou ik hem niet nemen. Dan veel liever een 480 8GB.

• Reeker
Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt voor je advies!
Pagina: 1