Leds Sfeerhaard repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49
Ik heb vorig jaar die sfeerhaard van de Action gekocht maar sinds gisteren doen de ledjes die voor her licht van het vuur zorgen het niet meer.
Ik heb de haard opengemaakt en van de drie ledjes doen alleen de twee buitenste het nog heel flauw.
Is dit te repareren?
De ledjes zijn op het printplaatje gesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uv5s7HzZtZPtsupvGD79Yici/full.png

Beste antwoord (via Artwido op 28-10-2016 15:43)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 06:41
Tenzij die open haard bedoeld is om ook warmte te geven (wat op zich niet onredelijk zou zijn), wat een waardeloos ontwerp zeg. Volgens mij voeden ze die LEDs gewoon met 220V uit het stopcontact, en dan hebben ze enorme weerstanden (die ditto vermogen verstoken) nodig om de 210V die over blijft weg te laten vallen.
Ieder van die weerstanden verstookt (in het worst-case scenario van 253V netspanning) maar liefst 7.4W terwijl ze maar voor 5W geschikt zijn, en zelfs bij een nominale 220V zit je nog steeds aan bijna 5.8W.

Ik gok dat het middelste LEDje kapot is, en nog maar een heel klein beetje stroom door laat. Ik denk dat dit een redelijke vervanging zou kunnen zijn. Het lijken me gewoon 5050's.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
AZ >>> EL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 00:13

FlyEragon

Alien Monkeys

Als je een multimeter hebt kan je met de diode meting heel simpel de ledjes testen. Als je weet welke defect zijn die vervangen. Ik vermoed eerder een losse soldering bij een van de ledjes. Ze staan waarschijnlijk in serie waardoor er een hele hoop niet werken. Door de spanning te meten op bepaalde punten in de serieschakeling kan je er ook achter komen waar de defect zit.

edit: Stekker wel eerst verwijderen!

[ Voor 5% gewijzigd door FlyEragon op 28-10-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Tnx. Ga ik doen.
Zijn dit gangbare en makkelijk verkrijgbare ledjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Online kan je ze overal krijgen, dat is het probleem niet. Je moet dan alleen de specs zien uit te vogelen maar dat komt wel goed. Eerst kijken of het überhaupt de leds zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 06:41
Tenzij die open haard bedoeld is om ook warmte te geven (wat op zich niet onredelijk zou zijn), wat een waardeloos ontwerp zeg. Volgens mij voeden ze die LEDs gewoon met 220V uit het stopcontact, en dan hebben ze enorme weerstanden (die ditto vermogen verstoken) nodig om de 210V die over blijft weg te laten vallen.
Ieder van die weerstanden verstookt (in het worst-case scenario van 253V netspanning) maar liefst 7.4W terwijl ze maar voor 5W geschikt zijn, en zelfs bij een nominale 220V zit je nog steeds aan bijna 5.8W.

Ik gok dat het middelste LEDje kapot is, en nog maar een heel klein beetje stroom door laat. Ik denk dat dit een redelijke vervanging zou kunnen zijn. Het lijken me gewoon 5050's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Tom-Z schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:18:

Het is dan ook een haard. Die hoort toch warmte te produceren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

@Tom-Z

Daar lijkt het wel op, hoewel het misschien niet een volledige gelijkrichter is, dan zou het nog meevallen met de warmte. Het typenummer op het kleine zwarte IC'tje zou al veel verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
FlyEragon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:37:
@Tom-Z

Daar lijkt het wel op, hoewel het misschien niet een volledige gelijkrichter is, dan zou het nog meevallen met de warmte. Het typenummer op het kleine zwarte IC'tje zou al veel verklaren.
Dat lijkt een full-bridge gelijkrichter te zijn. En inderdaad, wat een ongelooflijk slecht ontwerp. Een seriecondensator was goedkoper en zuiniger geweest, maar de betreffende engineer had blijkbaar geen zin om te rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wellicht zit er ieta meer achter die weerstanden, dit is mijn idee: ze warmen de lucht op, die stijgt op en laat de spiegeltjes bewegen en genereert de vlammenprojectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Cassettebandje schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:57:
Wellicht zit er ieta meer achter die weerstanden, dit is mijn idee: ze warmen de lucht op, die stijgt op en laat de spiegeltjes bewegen en genereert de vlammenprojectie.
De spiegeltjes zitten op een as en worden door een motortje rond gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ah, helaas :)
Pagina: 1