Laptop stinkt naar sigaretten rook, hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.396 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Een tweedehands laptop stinkt naar sigaretten rook, en aangezien ik zelf niet rook stoort me dit. De lucht is er volgens mij gewoon ingetrokken en vraag me af of wat ik kan doen om de laptop fris te laten ruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Ik heb schoongemaakt met een doekje en schoonmaak azijn geprobeerd om de lucht te onttrekken uit de laptop Maar blijft hangen de lucht.
Voor de rest Google geprobeerd maar helaas niet veel te vinden 😕

Iemand ideeën?

Stats

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:46

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Die lucht zal vast komen door stof met nicotine en teer wat aan de binnenkant van de laptop zit.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Haha na het googlen dit gevonden:
Recently i purchased a second hand laptop ,an Thinkpad X200s.I was thrilled to found it in almost pristine condition and at a bargain price(180 eu).
When i received the laptop i found out that it reeked out of cigarette smell.So strong the smell was,it gave me nausea.
My god,only thinking that the previous owner was a medic.The irony.
I had to found a solution to getting rid of that smell.
Googling around,i found a mixed bag of home made solutions.
I decided to clean the laptop first.
Disassembled the laptop to pieces only to found out that all the internals were clean as a whistle,but smelled like an ashtray.
After cleaning each piece first with a cloth soaked in distilated water with a drop of clean vinegar,then with a cloth and isopropyl alcohol.
After that ,the laptop smelled less,but still was more to be done.
I put the laptop in a bag with 4 cotton ballls in wich i dropped fresh squeezed lemon juice and vanilla perfume,and a sock full of rice and a plastic cup with baking soda.Tied the bag and let it do the magic during one day.
Whoa,the smell was almost gone.One more day into the bag and i will have a nice smelling laptop.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=377287

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 22:43
Een ander alternatief is de laptop te verkopen en een andere te kopen die niet contant in sigarettenrook heeft gezeten.

Die geur zal vast overal zitten (ook binnen) en je krijgt het nooit allemaal weg.

[ Voor 26% gewijzigd door Kser op 28-10-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 13:54
Ik zou dan toch even beginnen met een spuitbus compressed air in de intake ventilator sleuven te spuiten, zoals Foolski zegt, het probleem zit hem in het verzamelde stof. aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Openschroeven en de ventilator, koelvinnen etc schoonmaken ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 788753

Het enigste waarvan ik weet dat het zou werken betekent dat je de hele laptop moet ontmantelen en het overgrote deel van de onderdelen nat moet reinigen. Maar zonder een goede vacuumoven om alle electronica te drogen vind ik dat nogal tricky.
Je kan proberen de hele behuizing een paar keer met een goede zeepoplossing met een pH van 12 (en zeker niet hoger) af te nemen en dan met een normale vochtige doek eventuele zeeprestanten weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 06:55
die vieze aangekoekte drab krijg je never nooit meer goed schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
bd-casemod schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:38:
die vieze aangekoekte drab krijg je never nooit meer goed schoon.
Onzin met isopropyl krijg je alles schoon.

Fan vervangen en klaar, maar voor de makkelijkheid had ik een andere laptop genomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 641336

Zelf heb ik voor een klant de laptop gedemonteerd, fan vervangen en behuizing van de binnen en buitenkant goed afgedaan met een vaatdoek. Dat was in mijn situatie de oplossing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 13:25
Uitblazen met compressor. Daarna heel de dag buiten laten liggen waar er wind is (en geen regen). Zal wel rap fris ruiken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:57
Is het met geuren niet zo dat de sterkste overheerst? Zet je laptop een week op het toilet. Aangezien je zelf ook poept (neem ik aan) zal het niet zo erg storen, dunkt me.

>:)

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Goed idee om hem op katten grit te leggen. Ga ik kijken of ik dat ook eens kan proberen. Paar dagen laten liggen en dan hopelijk alles weg.

Laatste opties zal inderdaad zijn om hem weg te doen en een nieuwe te kopen. Ga eerst het andere proberen

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je zou een ozon generator kunnen proberen, werkt ook erg goed voor auto's waar in gerookt is. Natuurlijk dan wel even uit elkaar halen voor het beste resultaat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 18:36
gewoon of een compressor gebruiken als je die hebt of even naar de action gaan om een bus compressed air te halen voor 2 euro~ en daarbij ook misschien dingen waar je makkelijk bij kan open maken en daar even goed met die compressed air langs gaan zodat het makkelijker de ventilatie gaten uit komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:40
True schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:28:
Je zou een ozon generator kunnen proberen, werkt ook erg goed voor auto's waar in gerookt is. Natuurlijk dan wel even uit elkaar halen voor het beste resultaat.
Inderdaad een Ozon generator.
Heb dit ook een keer gebruikt met mijn Jaguar waarin sigaren waren gerookt.
De vorige eigenaar reed er 1 x per week in en rookte er dan lekker een sigaar in.
Geur was totaal weg na eerst flink poetsen en daarna die generator er in.

Ik had hem toen bij de Bo-rent gehuurd.

Voor een laptop weet ik niet of dit de investering waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mathy_ schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:35:
[...]

Inderdaad een Ozon generator.
Heb dit ook een keer gebruikt met mijn Jaguar waarin sigaren waren gerookt.
De vorige eigenaar reed er 1 x per week in en rookte er dan lekker een sigaar in.
Geur was totaal weg na eerst flink poetsen en daarna die generator er in.

Ik had hem toen bij de Bo-rent gehuurd.

Voor een laptop weet ik niet of dit de investering waard is.
Dat is inderdaad een goed punt, als een laptop al in zo'n mate stinkt dat je er last van hebt is die vast niet zo nieuw meer dat je er nog 50-100€ in wilt steken voor het huren van zo'n ding.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:38
Ik denk dat uitspuiten met lucht o.i.d. slechts voor een deel gaat werken. Je blaast namelijk alleen de loszittende delen uit de laptop. Sigarettenrook, en met name het teer dat erin zit, heeft namelijk de vervelende eigenschap om aan te koeken aan allerlei componenten.

Ik heb zelf ooit een PC van iemand overgenomen die ook veelvuldig rookte. Alles in de PC was voorzien van een laag aangekoekte bruin/zwarte teer. Vooral ventilatoren zitten onder, die ook nog eens zwaarder gaan draaien. Daarnaast komen koelblokken en printplaten onder een laag teer te zitten. De enige remedie in mijn ogen hiertegen is alles demonteren en grondig met het handje schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Normaal zit stof in de laptop redelijk los. Met rook erbij gaat het aardig vast zitten. Als je de laptop open maakt en al het vastzittende stof goed verwijderd scheelt dit heel veel. Wat je nu ruikt is de lucht die langs het stof blaast waar de geur aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-07 12:02
Een compressor of een bus compressed air gaat weinig uitmaken weet ik uit ervaring. Toetsen en behuizing schoonmaken met schoonmaakazijn/allesreiniger oplossing kan helpen voor wat betreft het oppervlak, maar de stank zit ook zeker binnenin. Het scheelt wel dat je vingers dan niet langer stinken naar nicotine na het typen. Volgens mij krijgt het nooit allemaal weg, maar misschien met die tip van iPodKiller?

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PatrickPR schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:39:
Daarnaast komen koelblokken en printplaten onder een laag teer te zitten. De enige remedie in mijn ogen hiertegen is alles demonteren en grondig met het handje schoonmaken.
Je hoeft niet perse alles schoon te maken. Het belangrijkste is waar de lucht van de koeling langs stroomt. Een laptop zoals deze gaat pas echt stinken als je hem aanzet. Dan gaat de lucht langs de onderdelen stromen waar de vieze geur aan zit. Dat er ergens achter in de laptop een vieze printplaat zit maakt niet veel uit als er maar geen luchtstroom langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:19
zo ooit een tweedehands tablet gekocht die naar rook stonk...wat een drama...gelijk weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:38
PilatuS schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:46:
[...]

Je hoeft niet perse alles schoon te maken. Het belangrijkste is waar de lucht van de koeling langs stroomt. Een laptop zoals deze gaat pas echt stinken als je hem aanzet. Dan gaat de lucht langs de onderdelen stromen waar de vieze geur aan zit. Dat er ergens achter in de laptop een vieze printplaat zit maakt niet veel uit als er maar geen luchtstroom langskomt.
Mijn ervaring is toch dat als je niet alles weg haalt, je dit altijd blijft ruiken. Zeker als je zelf niet rookt en dus al gevoeliger bent voor deze stank. Mijn advies zou dus zijn om te proberen zo veel mogelijk weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PatrickPR schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:01:
[...]

Mijn ervaring is toch dat als je niet alles weg haalt, je dit altijd blijft ruiken. Zeker als je zelf niet rookt en dus al gevoeliger bent voor deze stank. Mijn advies zou dus zijn om te proberen zo veel mogelijk weg te halen.
Alles weghalen is natuurlijk wel het beste. Maar een printplaat helemaal goed schoonmaken geeft wel een risico op de boel slopen. Ik zou beginnen met alles rond de koeling weg te halen, dan kan de rest altijd later nog als het nodig is.

Ik heb aan genoeg PC's gewerkt van mensen die binnen rookte en het is inderdaad enorm ranzig. Zodra je zo'n machine aanzet komt de geur er gelijk uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:06
De makkelijkste oplossing, meteen ook de duurste, is zelf beginnen met roken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:45
Die geur krijg je er inderdaad lastig tot niet uit. Een ozon generator krijgt het uit de lucht en bekleding, maar uit chips e.d., ik ben bang van niet maar daar kom je maar op 1 manier achter...

En anders vind ik de oplossing van AudioWaste hierboven wel een goede oplossing! haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 09:01
Audiowaste schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:29:
De makkelijkste oplossing, meteen ook de duurste, is zelf beginnen met roken ;)
Kosten: een paar jaar van je leven. En dan zeggen mensen dat Apple overpriced is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoynous
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-05-2021
De oplossing is om een nieuwe ventilator te kopen voor die laptop, en de rest van de pc openmaken en met perslucht erin spuiten (perslucht is verkrijgbaar bij de action)

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-07 08:40
Goed schoonmaken, binnen en buitenkant. Dan in een afgesloten plastic zak steken met losse filterkoffie.Zo heb ik een aantal versterkers schoon gekregen die 10 jaar plus in een café hebben gestaan. Nadeel, je kan hem de eerste 4 weken dus niet gebruiken

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26

br00ky

Moderator Harde Waren
5 jaar oude topics mogen gewoon bij de oude koeien in de sloot gelaten worden, @anoynous .
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.