Geen 5.1 vanaf Samsung KS9000 via ARC Samsung J7750W

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
hallo.

Ik heb een samsung KS9000 serie tv.

Mijn apple tv is aangesloten aan de tv doormiddel van een hdmi kabel.
De versterker. een samsung J7750W is aan de tv aangesloten doormiddel van een hdmi kabel vanuit de tv naar de hdmi van de versterker.

Echter als ik een 5.1 film op de apple tv via plex kijk krijg ik alleen stereo geluid.

Ook als ik op de tv plex kijk krijg ik alleen stereo geluid.

Is er een manier om de setup zo te laten dus via ARC maar toch 5.1 geluid te hebben?

Zo nee is er een andere manier om het aan te sluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door sgouman op 28-10-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassiuskleij
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 11:06
Toevallig gister mijn ks8000 serie geïnstalleerd en heb hier ook even mee moeten rommelen voordat ik het allemaal werkend had. Heb je bij je gewone tv signaal wel 5.1?

Mijn receiver heb ik eerst op ARC moeten zetten aangezien ik bij mijn vorige opstelling de HDMI ingangen van mijn receiver gebruikte. Daarna heb ik via de instellingen van de televisie een beetje moeten rommelen met de juiste instellingen voor ik het werkend had. De ps4 heb ik ook nog van instelling moeten wijzigen voordat deze over 5.1 ging lopen, wellicht dien je dat ook bij de Apple TV te doen?

psn id: cassiuskleij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Cassiuskleij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:09:
Toevallig gister mijn ks8000 serie geïnstalleerd en heb hier ook even mee moeten rommelen voordat ik het allemaal werkend had. Heb je bij je gewone tv signaal wel 5.1?

Mijn receiver heb ik eerst op ARC moeten zetten aangezien ik bij mijn vorige opstelling de HDMI ingangen van mijn receiver gebruikte. Daarna heb ik via de instellingen van de televisie een beetje moeten rommelen met de juiste instellingen voor ik het werkend had. De ps4 heb ik ook nog van instelling moeten wijzigen voordat deze over 5.1 ging lopen, wellicht dien je dat ook bij de Apple TV te doen?
Tijdens tv heb ik geen 5.1 geluid. ik heb een amino kastje en hier staat wel 5.1 geluid ingesteld. ook bij de apple tv staat 5.1 geluid ingesteld.

In mijn tv instellingen bij geluidsformaat heb ik de optie hdmi geluidsformaat. daar staat nu bitstream.
daaronder staat de optie geluidsformaat. deze staat nu op pcm. dan heb ik geluid uit de voorste 2 boxen. als ik deze echter op dolby digital zet.komt er alleen geluid uit de middelste box bij het tv kijken. bij de apple tv werkt het dan wel goed maar tv kijken werkt dan weer niet fijn omdat je het niet echt dudielijk kan horen wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassiuskleij
sgouman schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Tijdens tv heb ik geen 5.1 geluid. ik heb een amino kastje en hier staat wel 5.1 geluid ingesteld. ook bij de apple tv staat 5.1 geluid ingesteld.

In mijn tv instellingen bij geluidsformaat heb ik de optie hdmi geluidsformaat. daar staat nu bitstream.
daaronder staat de optie geluidsformaat. deze staat nu op pcm. dan heb ik geluid uit de voorste 2 boxen. als ik deze echter op dolby digital zet.komt er alleen geluid uit de middelste box bij het tv kijken. bij de apple tv werkt het dan wel goed maar tv kijken werkt dan weer niet fijn omdat je het niet echt dudielijk kan horen wat ze zeggen.
Uhm maar dan doet hij het toch? De middelste box bij een 5.1 opstelling is juist voornamelijk voor de spraak. De overige bieden het surround geluid van de omgeving. Bij mij staat hij ook zo en ik hoor het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
oh oke.
Ik hoor juist het geluid beter als ik het via de buitenste boxen hoor.
Maar dat kan dan aan mij liggen.

Thx voor het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassiuskleij
sgouman schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:33:
oh oke.
Ik hoor juist het geluid beter als ik het via de buitenste boxen hoor.
Maar dat kan dan aan mij liggen.

Thx voor het antwoord
Mijn schoonmoeder heeft daar ook last van als ze aan het oppassen is. Als het goed is kan je de boxen ook individueel aanpassen op volume in de setting van je versterker. Je zou kunnen proberen om de centerbox gewoon wat harder te zetten ten opzichte van de overige speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
nee dat is het punt niet. hij is een stuk harder dan de buitenste boxen.
maar de stemmen lijk je gewoon minder goed te horen omdat alles via die box komt denk ik. tijdens het tv kijken. dus ook het achtergrond geluid en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassiuskleij
sgouman schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:48:
nee dat is het punt niet. hij is een stuk harder dan de buitenste boxen.
maar de stemmen lijk je gewoon minder goed te horen omdat alles via die box komt denk ik. tijdens het tv kijken. dus ook het achtergrond geluid en alles.
Ow dat is vreemd. Hij zou juist alleen de stemmen moeten doen. De overige geluiden moeten uit de andere boxen komen. Gebruik je een settopbox voor het televisiesignaal?

Bij de horizonbox die ik heb kan je daar ook de instellingen wijzigen. Die moet je dan ook op dolby zetten anders werkt het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Cassiuskleij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:55:
[...]

Ow dat is vreemd. Hij zou juist alleen de stemmen moeten doen. De overige geluiden moeten uit de andere boxen komen. Gebruik je een settopbox voor het televisiesignaal?

Bij de horizonbox die ik heb kan je daar ook de instellingen wijzigen. Die moet je dan ook op dolby zetten anders werkt het niet goed.
Hi
Ik gebruik een amino a140 als tv signaal. deze staat ingesteld op dolby digital als geluiduitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassiuskleij
En als je de tv op een ander signaal in stelt? Volgens mij staat dts er ook nog tussen. Ik ben nu niet thuis dus kan ff niet checken hoe het bij mij uiteindelijk gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Cassiuskleij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:02:
En als je de tv op een ander signaal in stelt? Volgens mij staat dts er ook nog tussen. Ik ben nu niet thuis dus kan ff niet checken hoe het bij mij uiteindelijk gelukt is
Ik heb pcm staan dolby digital en dts 2.5 maar alleen bij pcm komt er geluid uit de buitenste boxen maar neit uit de middelste. bij de laatste 2 alleen uit de middelste maar niet uit de buitenste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassiuskleij
Nee dan moet het wel dolby zijn idd. Wat ik raar vind is dat je Apple TV het wel doet. Dit doet vermoeden dat je tv op de juiste instelling staat en dat het euvel bij de amino moet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Cassiuskleij schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:15:
Nee dan moet het wel dolby zijn idd. Wat ik raar vind is dat je Apple TV het wel doet. Dit doet vermoeden dat je tv op de juiste instelling staat en dat het euvel bij de amino moet liggen.
Ja dat denk ik ook want als ik nu via plex op de tv doe dan krijg ik ook gewoon 5.1 geluid.
Het is volgens mij niet mogelijk om aparte geluidinstellingen te maken voor een apart hdmi signaal? zo kan ik mijn hdmi anders instellen dan apple tv.

Wat ook raar is dat er als ik tv kijk een lichte ruis komt uit de buitenste boxen. bij dolby digital bij pcm gebeurd dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59
In bitstream modus zal de tv het signaal doorzetten naar de receiver, mits hij dat kan. Dus als de Apple TV 5.1 DTS naar de tv afspeelt, zal de tv dit (bitstream) doorzetten naar de receiver zodat deze de signalen kan verwerken en naar de juiste kanalen kan versturen (voor/achter/links/rechts/center/bass etcetera).
De receiver moet wel ingesteld staan op bitstream/auto. Niet op PCM in elk geval. Zet je de receiver op PCM, dan zal deze in veel gevallen 2.0 of 2.1 stereo weergeven, afhankelijk van hoe het wordt aangeleverd.

Ik ken jouw receiver niet, maar de meeste kun je instellen dat het geluid over twee of alle speakers wordt afgespeeld. Als de receiver geen 5.1 informatie krijgt dan zal deze het geluid afspelen volgens deze instellingen. Speel maar eens met Dolby Prologic movie/music etc instellingen. Dan zul je dat snel merken.

Afhankelijk van de film of tv-kanaal zal het geluid vaak standaard over de center speaker gaan. Ik weet zo uit mijn hoofd even geen goede voorbeelden te noemen. Maar er zijn genoeg films die voornamelijk op de center speaker richten en de rest voor effecten gebruiken. Bij actie en SciFi films hoor je dan weer veel uit de overige vier speakers.

Dat je in PCM niets uit de center hoort hoeft niet zo vreemd te zijn. Als er niets is ingesteld wordt het geluid vaak terug gebracht naar 2.0, dus uitsluitend de twee buitenste speakers, vóór. De receiver zet dan waarschijnlijk de overige kanalen uit -> Center staat dan uit, vandaar dat je (vrijwel) geen ruis hoort.
Misschien kun je in jouw tv instellen hoeveel speakers er via HDM zijn aangesloten. Als dit op 2.0 staat gaat er ook maar 2.0 PCM uit. Bitstream bevat altijd alle tracks die de tv ondersteunt.

Doe je dit in DTS/bitstream bv, dan staan de buitenste speakers gewoon aan. Op dat moment is er waarschijnlijk niets te doen voor die speakers, maar ze worden nog wel aangestuurd door de receiver (vandaar de ruis).

Ik heb dat met een paar tv kanalen/programma's. Vrijwel alles gaat dan over center. Dan zet ik mijn receiver handmatig op 5 channel stereo of Dolby Movie etc... Zo krijg ik dan geluid over alle speakers, ongeveer even hard. Voor films onwenselijk, maar gewoon tv kijken, waarom niet :+ .

[ Voor 10% gewijzigd door Die Bruine op 28-10-2016 14:34 . Reden: Leek nergens op... ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
ik kan wel iets aanzetten dat de surround set het zegmaar faked. dus dan komt er ook geluid uit de achterste speakers tijdens tv kijken. maar dan tijdens 5.1 films gaat het dan niet goed omdat dan ook alles uit alle speakers komt.

maar dat wil ik dus het liefst niet. maar ik wil ook niet dat tijdens het tv kijken de buitenste speakers ruisen en dan alles via de center speaker komt.

[ Voor 25% gewijzigd door sgouman op 28-10-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Dan zul je het dus handmatig moeten omschakelen ja. Helaas is het niet anders. Mijn receiver staat standaard op all channel stereo. Alleen wanneer specifiek DTS/Dolby bitstream informatie wordt meegestuurd wordt dat uitgeschakeld.

Maar goed, nu weet je dus waarom het zo is dat het geluid niet altijd is zoals je zou willen. Wacht maar tot je eens een oude film bekijkt waar ze 5.1 van hebben proberen te maken :/ . Vrijwel alles komt dan uit de center. Zels forceren over alle kanalen gaat je dan niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
oke dus dat wordt bij tv kijken dan gewoon pcm gebruiken en bij een film dolby digital instellen.
Als ik het goed heb?

want volgens mij is er ook niet in te stellen dat bij hdmi 1(tv) er een andere geluidsmodus is dan hdmi1(apple tv)

[ Voor 33% gewijzigd door sgouman op 28-10-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Nou, ik zou eerder op bitstream laten en met de instellingen van jouw receiver spelen. Zet die bijvoorbeeld op "altijd alles speakers" en kijk wat er gebeurt wanneer je een echte DTS track afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Die Bruine schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:57:
Nou, ik zou eerder op bitstream laten en met de instellingen van jouw receiver spelen. Zet die bijvoorbeeld op "altijd alles speakers" en kijk wat er gebeurt wanneer je een echte DTS track afspeelt.
Op mijn tv heb ik 2 opties hdmi geluid dat staat op bitsream.
Maar ik heb ook nog geluidsuitvoer en daar staat of pcm of dolby digital of dts 2.5 daaar staat geen bitstream tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Dan zou ik voor PCM kiezen. Stel je kiest Dolby en je zet net een film op met DTS dan kan de tv en/of receiver in de war raken. Stel je deze in op PCM, dan zal de tv de tracks/kanalen verwerken en zo naar de receiver doorsturen. Sta er dan wel bij stil dat een film, serie, zender met uitsluitend 2.0 geluid ook als 2.0 naar jouw receiver wordt gestuurd.
In dat geval zul je dus handmatig die receiver moeten instellen.

Maareh, als die receiver altijd aanstaat, waarom sluit je dan niet alles op die receiver aan? Ben je van het gezeik af :+ . Ik heb alleen mijn STB op de tv aangesloten. Daar komt toch uitsluitend Dolby uit en dat gaat goed naar mijn receiver.
Alle andere apparaten stuur ik naar mijn receiver en van daaruit naar mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Die Bruine schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:35:
Dan zou ik voor PCM kiezen. Stel je kiest Dolby en je zet net een film op met DTS dan kan de tv en/of receiver in de war raken. Stel je deze in op PCM, dan zal de tv de tracks/kanalen verwerken en zo naar de receiver doorsturen. Sta er dan wel bij stil dat een film, serie, zender met uitsluitend 2.0 geluid ook als 2.0 naar jouw receiver wordt gestuurd.
In dat geval zul je dus handmatig die receiver moeten instellen.

Maareh, als die receiver altijd aanstaat, waarom sluit je dan niet alles op die receiver aan? Ben je van het gezeik af :+ . Ik heb alleen mijn STB op de tv aangesloten. Daar komt toch uitsluitend Dolby uit en dat gaat goed naar mijn receiver.
Alle andere apparaten stuur ik naar mijn receiver en van daaruit naar mijn tv.
als ik pcm instel op mijn tv dan heb ik met de apple tv geen 5.1 meer ook niet bij 5.1 films. ik had alles aangesloten op mijn receiver van mijn vorige tv maar nu alles op de samsung tv omdat je het dan makkelijk met 1 afstandbediening kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
ik heb even gekeken naar de instellen van mijn j7750w en kan daar niks selecteren van speakers aanzetten.

audio retourkanaal staat nu op auto en digitaal uit audio kan ik niet aanklikken. omdat het niet via een digitale kabel gaat. als ik deze digitale kabel wel aansluit als test en dan ook op mijn tv audio via digitale kabel selecteer kan ik hier wel dingen instellen van dts en dts dolby digital.

als ik op de home knop druk van de tv speelt er een geluidje af deze komt wel via de buitenste boxen.

[ Voor 11% gewijzigd door sgouman op 28-10-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_nmgn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-08-2017
Heel eerlijk, ik heb niet alle berichten door gelezen dus weet ook niet of dit opgelost is inmiddels.

Ik heb zelf net een nieuwe LG TV gekocht samen met een Dolby Surround systeem.
Heb een KPN Arris box en deze geeft keurig 5.1 geluid (kan het horen en mijn DS geeft het ook aan).

Wanneer ik Netflix via de LG TV opstart heb ik geen DS maar LCPM 2.0.
Daarvoor heb ik niet een nieuwe tv + DS set gekocht.

Flink gegoogled er schijnen veel mensen te zijn met dit probleem.
Na uren bijna dagen Googelen ben ik bij de Service Menu's (EZ_ADJUST en nog 1) uitgekomen.
Via mijn Harmony bepaalde knoppen geconfigureerd en ik kon die Menu's in.
Hier 1 optie van PCM naar AC3 veranderd en nu geeft mijn LG TV eindelijk een 5.1 signaal door.

Kortom, wellicht is dit bij jou ook het geval. Google eens op je model nr en 5.1 passthrough.
op de AVS Fora staat best veel geschreven over deze "geheime" menu's.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb het inmiddels opgelost.

Mijn amino box stond op dolby digital. en deze moest op dolby digital plus staan.
Daarna kon ik bij de tv het geluid ook instellen naar dolby digital zodat die het juist naar de surround set stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Fijn dat je alsnog de oplossing meldt. Dat gebeurt helaas niet altijd. Hopelijk hebben meer Tweakers er ook wat aan ;) .

Pagina: 1