Vraag

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
Ik heb inmiddels even geleden de build gemaakt, aanvankelijk had ik de monitor op de iGpu aangesloten en na het plaatsen van de Gpu uiteraard deze daar op aangesloten.
Nu heb ik een 2de schermpje gehad en deze wou ik op de iGpu aansluiten maar dan geeft deze geen beeld, op de Gpu werkt het wel.

Klopt het dat de iGpu niet werkt icm met een Gpu? Bij apparaat beheer zie ik deze er ook niet meer bij staan als beeldscherm adapter enkel de AMD kaart word daar nog weergegeven.

De gedachte die erachter schuil ging is de 2de monitor op de iGpu aan te sluiten omdat de Gpu het al zwaar genoeg heeft met het 4k scherm. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,-€ 248,-
1MSI Z170A TOMAHAWK AC€ 146,95€ 146,95
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 375,78€ 375,78
1Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window Edition€ 82,50€ 82,50
1LG 27UD68-P Zwart€ 461,49€ 461,49
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,95€ 19,95
1Scythe Fuma€ 43,-€ 43,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 89,90€ 89,90
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.595,51

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Beste antwoord (via DjaRoel op 28-10-2016 10:51)

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 18:12
Het gaat je (zolang je geen 3D op de 2e monitor doet) niets opleveren. Het tonen van de framebuffer die bijna 100% gelijk blijft op je tweede scherm kost geen kracht.

Het kost je daarnaast een aantal MB geheugen, maar weer, zolang je geen 3D doet is dat in de orde van grote van enkele 10-tallen MB's, niet GB's.

[ Voor 30% gewijzigd door __fred__ op 28-10-2016 10:51 ]

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Sommige moederborden schakelen de iGPU uit na detectie van een eGPU. Wellicht een optie in de bios, maar is het niet gemakkelijker om het tweede scherm op de videokaart aan te sluiten?

-_-

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Grote kans dat je iGPU Nu uit geschakeld staat zoals M2M beschrijft. Kan ook zijn dat Windows lastig doet.
Zodra je de driver voor je videokaart hebt geladen geeft Windows een fout op de iGPU dat de geladen drivers niet gelijk zijn (nogal wiedes). Je krijgt dan ook geen beeld meer uit de poorten, het apparaat wordt door Windows uitgeschakeld.

• __fred__
Uit de manual:

- Integrated Graphics Configuration

Adjusts integrated graphics settings for optimum system. Press <Enter> to enter the
sub-menu.

-- IGD Multi-Monitor [Disabled]
Enables or disables the multi-screen output from integrated graphics and external
graphics card.

* [Enabled] Enables multi-screen function for both integrated and external
graphics cards.
* [Disabled] Disables this function

• DjaRoel
Ok thxx alvast,dan lijkt het erop dat de bios de iGpu heeft uitgeschakeld gezien hij er bij apparaat beheer er ook niet meer bij staat.

Is het het proberen waard om deze weer in te schakelen zodat de eGpu al zijn rekenkracht kan gebruiken voor de hoofdmonitor of zie ik dat verkeerd? Anders gezegd zou dit fps kosten?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kaalus schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:41:
Grote kans dat je iGPU Nu uit geschakeld staat zoals M2M beschrijft. Kan ook zijn dat Windows lastig doet.
Zodra je de driver voor je videokaart hebt geladen geeft Windows een fout op de iGPU dat de geladen drivers niet gelijk zijn (nogal wiedes). Je krijgt dan ook geen beeld meer uit de poorten, het apparaat wordt door Windows uitgeschakeld.
Drivers vanuit Windows maakt niet uit, je hebt dan immers twee videokaarten en dus ook twee drivers nodig. ;) Het is echt een bios instelling. Ik heb menig PC gehad, waarbij het tweede scherm door de iGPU van beeld werd voorzien en een dedicated GPU een ander scherm aanstuurde, het kan dus wel degelijk. :)

In de BIOS kun je vaak een 'init first' instellen, maar ook wat de iGPU doet als er een dedicated GPU gevonden wordt, zoals __fred__ aangeeft dus.
DjaRoel schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:47:
Ok thxx alvast,dan lijkt het erop dat de bios de iGpu heeft uitgeschakeld gezien hij er bij apparaat beheer er ook niet meer bij staat.

Is het het proberen waard om deze weer in te schakelen zodat de eGpu al zijn rekenkracht kan gebruiken voor de hoofdmonitor of zie ik dat verkeerd? Anders gezegd zou dit fps kosten?
Zolang je niet op twee schermen gaat gamen, kost het nauwelijks performance. in Windows al zeker niet.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 28-10-2016 10:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• __fred__
Het gaat je (zolang je geen 3D op de 2e monitor doet) niets opleveren. Het tonen van de framebuffer die bijna 100% gelijk blijft op je tweede scherm kost geen kracht.

Het kost je daarnaast een aantal MB geheugen, maar weer, zolang je geen 3D doet is dat in de orde van grote van enkele 10-tallen MB's, niet GB's.

[ Voor 30% gewijzigd door __fred__ op 28-10-2016 10:51 ]

• Kaalus
  • Niet online
CH40S schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:48:
[...]
Drivers vanuit Windows maakt niet uit, je hebt dan immers twee videokaarten en dus ook twee drivers nodig. ;) Het is echt een bios instelling. Ik heb menig PC gehad, waarbij het tweede scherm door de iGPU van beeld werd voorzien en een dedicated GPU een ander scherm aanstuurde, het kan dus wel degelijk. :)
Tot zover niet werkend gehad in Windows 10. Elke keer bij het laden van de driver voor een van beide kaarten weigert Windows de tweede te gebruiken. Je krijgt dan de foutmelding "The loaded driver is not the same as for the POSTed display adapter". Er zijn meer mensen met dit euvel en het is tot dusver alleen mogelijk door kaarten te gebruiken die dezelfde driver binary vereisen.

Zie bijvoorbeeld:
https://forums.geforce.co...-matching-graphics-cards/
https://forums.geforce.co...erent-nvidia-video-cards/

Gezien TS Windows 10 gebruikt best relevant :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kaalus schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Tot zover niet werkend gehad in Windows 10. Elke keer bij het laden van de driver voor een van beide kaarten weigert Windows de tweede te gebruiken. Je krijgt dan de foutmelding "The loaded driver is not the same as for the POSTed display adapter". Er zijn meer mensen met dit euvel en het is tot dusver alleen mogelijk door kaarten te gebruiken die dezelfde driver binary vereisen.

Zie bijvoorbeeld:

In het voorbeeld zijn dat twee videokaarten van dezelfde chipfabrikant, die hebben dus dezelfde driver nodig. De iGPU hier heeft een andere driver nodig, dat gaat geen problemen opleveren.

• Kaalus
  • Niet online
Andere chipfabrikant werkt ook niet. Maar dan hoor ik graag via DM of een ander topic hoe jij dat wel oplost ;) Is hier inmiddels offtopic, maar het werkt toch echt niet ;)

• DjaRoel
Ik zal als ik gelegenheid heb vanavond, even proberen om het beeldscherm alsnog op de iGpu aan te sluiten voor de liefhebbers, dan laat ik het hier even weten of dat problemen oplevert ik draai ook Win10.

• DjaRoel
Kaalus schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Zie bijvoorbeeld:

Ik heb net in de bios de optie weer enabled (-- IGD Multi-Monitor [Disabled]) zoals Fred aangaf, en het werkt direct, pc opgestart ff gechecked bij apparaat beheer, daar stond de iGpu ook weer bij, kabel overgeprikt en de 2de monitor hobbelt weer _/-\o_

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een 2e scherm met wat info, inconen en Winamp oid kost vrijwel geen GPU kracht. Het heeft zo goed als geen nut om dit op de IGP te doen in plaats van de normale kaart.
Pagina: 1