Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 541852

Topicstarter
Ik krijg op mijn zakelijke laptop sinds enkele maanden de hele tijd een blauw scherm met bovenstaande stopcode waarna de computer opnieuw opstart. Dit gebeurt zo'n 3 keer elke keer nadat de laptop heeft uitgestaan, daarna blijft hij aan.

Hoe kan ik dit irritante probleem oplossen? Systeemherstel wou ik proberen, maar ik kan niet een punt selecteren die ver genoeg terug ligt van voor het probleem.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Heb je een nieuwe clean install gedaan van je Microsoft Windows 10 Home NL of heb je geupgrade van Windows 7/8 ? Het is wellicht verstandig om een nieuwe clean install te doen van Windows 10

Daarnaast is het wel handig om even een lijstje te geven van de software die je hebt geïnstalleerd staan op die computer, aangezien het vaak een driver en/of software probleem kan zijn. (o.a Acronis)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een vrij nieuwe laptop van enkele maanden oud. Wel is er een ssd in geplaatst, maar het probleem trad pas later op. Ook kan ik geen directe link leggen tussen geïnstalleerde software en het begin van het probleem.

Enkele software:
Vectorworks 2012
sketchup
microsoft office
lumion

Als ik een nieuwe clean install doe moet ik zeker wel weer alles opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Anoniem: 541852 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:49:
Het is een vrij nieuwe laptop van enkele maanden oud. Wel is er een ssd in geplaatst, maar het probleem trad pas later op. Ook kan ik geen directe link leggen tussen geïnstalleerde software en het begin van het probleem.

Enkele software:
Vectorworks 2012
sketchup
microsoft office
lumion

Als ik een nieuwe clean install doe moet ik zeker wel weer alles opnieuw installeren?
Hoe is die SSD in er "in geplaatst", met andere woorden: Hoe is de data van de vorige HDD (?) overgezet naar de SD ? Is dit toevallig met een "tooltje/software" gedaan (soort kopiëren/clonen) of een verse nieuwe installatie ? Als dit dus met een "tooltje/software" is gedaan, dan kan het heel goed zijn dat hier iets niet goed is gegaan. (Acronis True Image en dergelijke)

En ja, bij een nieuwe installatie moet je alles opnieuw installeren.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het probleem wellicht bekend bij de ICT afdeling/support, aangezien je het over een zakelijke laptop hebt.
Breezers schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:56:
Hoe is die SSD in er "in geplaatst", met andere woorden: Hoe is de data van de vorige HDD (?) overgezet naar de SD ? Is dit toevallig met een "tooltje/software" gedaan (soort kopiëren/clonen) of een verse nieuwe installatie ? Als dit dus met een "tooltje/software" is gedaan, dan kan het heel goed zijn dat hier iets niet goed is gegaan. (Acronis True Image en dergelijke)

En ja, bij een nieuwe installatie moet je alles opnieuw installeren.
Dit heeft op moderne SSD's echt 0 impact, dus dit zou het niet mogen zijn, meestal kun je wel schakelopties instellen voor SSD's, dat eea herberekend wordt etcetera. Dus nee, je hoeft niet per se alles opnieuw installeren en kunt gewoon overzetten van HDD naar SSD. :) Heb zelf bij een van mijn vorige werkgevers dit namelijk gedaan en ging altijd prima. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 28-10-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu komen we in jargon terecht waar ik geen verstand van heb. Een vriend van me zit in de Ict en die heeft het overgezet, volgens mij wel met Acronis inderdaad. Hoe los ik dat probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat mag helemaal het probleem niet zijn, want dan zou je er altijd last van moeten hebben en dat heb je ook niet.

Wat heb je overigens gevonden toen je ging zoeken? Als ik namelijk op de foutmelding zoek, lees ik namelijk bij een van de eerste resultaten al, dat het een driver probleem is. Een enkele keer wordt Acronis genoemd, maar de oplossing daarvoor is dan om de verouderde Acronis software te verwijderen met Add/Remove software.

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 28-10-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb ook die foutmelding gezien over een driver, maar of dat het is weet ik niet. Als er resten van Acronis op staan zou ik dat dus moeten verwijderen en kijken of dat werkt.

Ik heb wel altijd last van het probleem, iedere keer na dat deze heeft uit gestaan. Dan 3 a 4 keer opnieuw opstarten en dan blijft de laptop aan, heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:41
Draai ook eens de cleanup utility van acronis. Acronis heeft wel vaker rare problemen al is dat dan vaak irq not less or equal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Acronis Easy migrate stond nog op de laptop, en deze heb ik verwijderd. Het probleem lijkt nu verholpen! Bijzonder..
Pagina: 1