40' tv voor een PS4(pro)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 14:43
Beste mede-Tweakers. Ik zoek een nieuwe tv voor een nog aan te schaffen playstation. Of het een playstation 4 pro wordt, hangt af van de vraag of ik voor een 4K tv of een Full-HD tv ga. Als ik voor laatstgenoemde ga dan heeft m.i. een ps4 pro geen zin.

Ik zoek een?

40 inch tv t.b.v het gebruik van een PS4.

Wat is je budget?
+/- €500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te Playstationen en Netflix/tv te kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf twee opties, gebaseerd op reviews van verschillende sites.

Optie 1:
Samsung UE40J6240
- Full HD
- €419
- 100Hz paneel

Optie 2:
Samsung ue40ku6020
- 4K hdr(!)
- €520
- 50Hz paneel met een softwarematige upscale naar 120 (

Welke vragen heb je hier nog over?
'Men' raadt vrijwel altijd aan te gaan voor een 100Hz paneel aangezien motionblur meer te zien kan zijn bij 50Hz in het geval van snelle beelden. Ik heb nooit een 100Hz paneel gezien en in de winkel zijn de tv's nooit goed gekalibreerd en kan ik ze nooit goed testen. Mijn vraag in het kort: is het verschil tussen 50 en 100Hz zo groot dat ik echt moet gaan voor 100Hz voor een PS4? Volstaat een softwarematige upscaling van Hz?
Veel sites hebben tegenstrijdige verhalen. Alvast bedankt voor jullie input.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
je moet echt minimaal 100Hz hebben als je gaat gamen. Stel je kijkt een voetbal wedstrijd, bij 50Hz kun je happeringen hebben in het beeld, omdat het te snel gaat. 100Hz of hoger heeft er geen last van. Vooral bij gamen is het erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:43
Budget van 500,- voor een 4K tv om het voordeel van een PS4 Pro te gaan zien is veel te laag.
Doe er 1000,- bij op en je bent in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 13:33
Die PS4-pro gaat toch geen Multiplayer game in 4K of hogere framespersecond doen, 500 is meer dan genoeg.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Punkbuster schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:30:
Die PS4-pro gaat toch geen Multiplayer game in 4K of hogere framespersecond doen, 500 is meer dan genoeg.
Er is is geen goeie 4k tv voor 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
Ja, voor een 4k tv is 500 krap. Is het alleen voor de netflix 4k streams? Want die upsaling van de ps4 voor games is niet de moeite waard.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Als je budget 500,- is, dan koop je daar geen goeie 4K TV voor, dus hoef je ook geen Ps4 pro te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
Een PS4 Pro op een goede 4k tv is ook onzin voor gaming ;) .. maar voor Netflix kan het leuk zijn, Of ander 4k materiaal.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Een goeie 4k heeft ook een goeie HDR mogelijkheid in mijn optiek, en dat lijkt mij wel een toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
baronruud schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:42:
Een goeie 4k heeft ook een goeie HDR mogelijkheid in mijn optiek, en dat lijkt mij wel een toegevoegde waarde.
Je post wel steeds, maar niets is onderbouwd. Waarom is de HDR van zijn voorgestelde TV niet goed (/voldoende voor hem)? Waarom moet de TV dan 1500 euro kosten? Je noemt geen enkel type. Je zit hier niet op Fok of iets, onderbouw en kom met voorbeelden ipv alleen te bashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
trix0r schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:46:
[...]

Je post wel steeds, maar niets is onderbouwd. Waarom is de HDR van zijn voorgestelde TV niet goed (/voldoende voor hem)? Waarom moet de TV dan 1500 euro kosten? Je noemt geen enkel type. Je zit hier niet op Fok of iets, onderbouw en kom met voorbeelden ipv alleen te bashen.
Om Dimens te quoten:

Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

4K zijn meer pixels, HDR geeft "diepere" pixels weer, meer contrast waardoor het beeld meer realistischer is.

[ Voor 8% gewijzigd door DeBaroN op 28-10-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal de tv primair aanschaffen voor de PS4, laat ik dat vooropstellen. Ik snap het punt omtrent goedkope UHD televisies enigszins wel; ik dacht echter dat tegenwoordig de UHD markt een beetje de mainstream markt was, wat dan die prijs wel zou rechtvaardigen, ik ben blijkbaar niet voldoende thuis in de tv wereld.

Maargoed; als ik voor die 1080 tv zou gaan dan heb ik dus wel een goede koop ivm die 100Hz? Ik zal dan kijken welke playstation ik uiteindelijk zal aanschaffen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
[b]Ps3gamer91 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:27:
Samsung UE40J6240

Samsung ue40ku6020
Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...
Welke vragen heb je hier nog over?
'Men' raadt vrijwel altijd aan te gaan voor een 100Hz paneel aangezien motionblur meer te zien kan zijn bij 50Hz in het geval van snelle beelden. Ik heb nooit een 100Hz paneel gezien en in de winkel zijn de tv's nooit goed gekalibreerd en kan ik ze nooit goed testen. Mijn vraag in het kort: is het verschil tussen 50 en 100Hz zo groot dat ik echt moet gaan voor 100Hz voor een PS4?
Als het toestel puur voor gaming is bedoeld, zal een 100/120Hz paneel niet veel toevoegen. Het beeldinterpolatie-algoritme dat gebruikt wordt om tot de hogere Frame Rates te komen waarmee de hoge frequentie van het paneel aangestuurd kan worden, dient uitgeschakeld te worden middels de Game Modus. In vrijwel alle gevallen zorgt het beeldinterpolatie-algoritme namelijk voor een veel te hoge input lag en dat moet je als gamer niet hebben.

Met het inschakelen van de Game Modus wordt dit algoritme net als bepaalde andere postprocessing uitgeschakeld om tot een betere input lag te komen. Hierdoor wordt het paneel niet meer gevoed met een hoge Frame Rate waardoor deze effectief op de Frame Rate van het spel zal werken. In het geval van een console is dit meestal 30 FPS (30Hz) of 60 FPS (60Hz) - afhankelijk van het spel.

Voor al het ander videomateriaal heeft het 100/120Hz paneel en beeldinterpolatie-algoritme wel voordelen.
Volstaat een softwarematige upscaling van Hz?
Geoptimaliseerde Refresh Rate =/= softwarematige upscaling van de Refresh Rate. Dit zul je vermoedelijk op veel plekken lezen, al is dit simpelweg niet waar. De Geoptimaliseerde Refresh Rate - zoals dit op Tweakers wordt genoemd - is niets meer dan marketing met marketingtermen zoals Clear Motion Rate en MotionFlow.

Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates
erwin26 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:28:
je moet echt minimaal 100Hz hebben als je gaat gamen. Stel je kijkt een voetbal wedstrijd, bij 50Hz kun je happeringen hebben in het beeld, omdat het te snel gaat. 100Hz of hoger heeft er geen last van. Vooral bij gamen is het erg.
Televisies =/= monitoren. Zie ook het bovenstaande betreffende frequenties en gamen.

50Hz is overigens voldoende om het beeld vloeiend weer te geven. Het probleem met motion judder is vaak te danken aan andere zaken - vooral de bron.
trix0r schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:46:
[...]

Ondersteuning van HDR wil nog niet betekenen dat het toestel ook daadwerkelijk in staat is om HDR weer te geven. Goedkopere UHD-televisies hebben vaak het paneel niet om tot hoge luminanties te komen waardoor het effect van HDR minimaal is, soms niet eens beter dan bij SDR-content.

Voor een goede weergave van HDR blijkt toch dat Full Array Local Dimming (FALD) bij LCD-televisies nodig is en dat vind je enkel terug in de duurdere toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58
Hoever ga je van de tv afzitten? Als dit verder dan 2 meter is lijkt me een 4K tv sowieso weinig zin hebben omdat je dan het verschil met fullhd niet gaat zien.

Volgens deze calculator moet je zelfs binnen 1.5m gaan zitten om 4K te kunnen ervaren:

http://www.rtings.com/tv/...-to-distance-relationship

[ Voor 33% gewijzigd door Bartske op 28-10-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
Dimens schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:00:
[...]

[...]

Als het toestel puur voor gaming is bedoeld, zal een 100/120Hz paneel niet veel toevoegen. Het beeldinterpolatie-algoritme dat gebruikt wordt om tot de hogere Frame Rates te komen waarmee de hoge frequentie van het paneel aangestuurd kan worden, dient uitgeschakeld te worden middels de Game Modus. In vrijwel alle gevallen zorgt het beeldinterpolatie-algoritme namelijk voor een veel te hoge input lag en dat moet je als gamer niet hebben.

Met het inschakelen van de Game Modus wordt dit algoritme net als bepaalde andere postprocessing uitgeschakeld om tot een betere input lag te komen. Hierdoor wordt het paneel niet meer gevoed met een hoge Frame Rate waardoor deze effectief op de Frame Rate van het spel zal werken. In het geval van een console is dit meestal 30 FPS (30Hz) of 60 FPS (60Hz) - afhankelijk van het spel.

Voor al het ander videomateriaal heeft het 100/120Hz paneel en beeldinterpolatie-algoritme wel voordelen.

[...]

Geoptimaliseerde Refresh Rate =/= softwarematige upscaling van de Refresh Rate. Dit zul je vermoedelijk op veel plekken lezen, al is dit simpelweg niet waar. De Geoptimaliseerde Refresh Rate - zoals dit op Tweakers wordt genoemd - is niets meer dan marketing met marketingtermen zoals Clear Motion Rate en MotionFlow.

[...]

Televisies =/= monitoren. Zie ook het bovenstaande betreffende frequenties en gamen.

50Hz is overigens voldoende om het beeld vloeiend weer te geven. Het probleem met motion judder is vaak te danken aan andere zaken - vooral de bron.

[...]

Ondersteuning van HDR wil nog niet betekenen dat het toestel ook daadwerkelijk in staat is om HDR weer te geven. Goedkopere UHD-televisies hebben vaak het paneel niet om tot hoge luminanties te komen waardoor het effect van HDR minimaal is, soms niet eens beter dan bij SDR-content.

Voor een goede weergave van HDR blijkt toch dat Full Array Local Dimming (FALD) bij LCD-televisies nodig is en dat vind je enkel terug in de duurdere toestellen.
Bedankt. Hieruit is het dus op te maken dat (1) 50Hz voldoende is voor gamen (2) dat de inputlag, gegeven in 'ms', ook belangrijk is en (3)dat de tv 'game-modus' moet hebben,
zodat ik (4) kan concluderen dat beide tv's voor gamen op een PS4 volstaan, alleen dat de 4K tv van mindere kwaliteit is op andere gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
Bartske schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:05:
Hoever ga je van de tv afzitten? Als dit verder dan 2 meter is lijkt me een 4K tv sowieso weinig zin hebben omdat je dan het verschil met fullhd niet gaat zien.

Volgens deze calculator moet je zelfs binnen 1.5m gaan zitten om 4K te kunnen ervaren:

http://www.rtings.com/tv/...-to-distance-relationship
Gezien de TV op een niet al te grote studentenkamer komt te staan zal ik er max. 1,7m vanaf zitten ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zlpsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:35
Wat een onzi voor 1080p is de ps4 ook geschikt. Denk beter dan op 2k a 4k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Zelfde vraag, maar ik wou de monitor op mijn bureau zetten zodat ik met mouse en keyboard kan spelen.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symbiotic
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-10-2022
Dimens schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:00:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik snap even een ding niet helemaal , jij zegt boven de 50-60 hz heeft weinig nut voor gaming want dan krijg je input lag, maar hoe zit het dan met juist al die monitoren die voor gaming de 144hz en hoger , nu zelfs 240hz. Kan ik niet een 100hz of 200hz (native ) koppelen aan min PC en dan juist beter beeld krijgen dan een 50-75 hz tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
symbiotic schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:24:
[...]

Ik snap even een ding niet helemaal , jij zegt boven de 50-60 hz heeft weinig nut voor gaming want dan krijg je input lag, maar hoe zit het dan met juist al die monitoren die voor gaming de 144hz en hoger , nu zelfs 240hz. Kan ik niet een 100hz of 200hz (native ) koppelen aan min PC en dan juist beter beeld krijgen dan een 50-75 hz tv
Zoals eerder gezegd; televisies =/= monitoren.

Vrijwel alle televisies geldt dat zij een maximale frequentie van 60Hz kunnen ontvangen - met enkele uitzonderingen. Vervolgens wordt het beeldinterpolatie-algoritme toegepast om tot de hogere frequentie van het paneel te komen. Dit beeldinterpolatie-algoritme kost tijd en zorgt voor de hoge Input Lag. In de Game Modus wordt dit beeldinterpolatie-algoritme uitgeschakeld en werkt het paneel op de frequentie van de bron - 60Hz dus.

Bepaalde monitoren kunnen wel hogere frequenties ontvangen zoals 120Hz. Om het paneel op 120Hz te laten werken, dient de bron dan ook 120Hz te zijn. Monitoren voeren immers geen beeldinterpolatie-algoritme uit zoals televisies dit wel doen. Zij hebben dan ook geen last van die Input Lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symbiotic
....

[ Voor 125% gewijzigd door symbiotic op 28-11-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symbiotic
Dimens schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:39:
[...]

Vrijwel alle televisies geldt dat zij een maximale frequentie van 60Hz kunnen ontvangen - met enkele uitzonderingen. Vervolgens wordt het beeldinterpolatie-algoritme toegepast om tot de hogere frequentie van het paneel te komen. Dit beeldinterpolatie-algoritme kost tijd en zorgt voor de hoge Input Lag. In de Game Modus wordt dit beeldinterpolatie-algoritme uitgeschakeld en werkt het paneel op de frequentie van de bron - 60Hz dus.

Bepaalde monitoren kunnen wel hogere frequenties ontvangen zoals 120Hz. Om het paneel op 120Hz te laten werken, dient de bron dan ook 120Hz te zijn. Monitoren voeren immers geen beeldinterpolatie-algoritme uit zoals televisies dit wel doen. Zij hebben dan ook geen last van die Input Lag.
Juist en het gaat mij nou juist om die paar uitzonderingen :)Al zit ik hier in een topic over een tv voor ps4, maar ging precies over wat ik zocht (Refresh Rate) , heb je een goed advies voor een tv met hoge HZ die je op een PC kunt aansluiten en daar dus games met rondt de 100 FPS op kunt afspelen.Ik raak in de war door wat jij zegt omdat ik eerder dit gelezen had , waarbij ze zeggen dat de input lag juist omlaag gaat bij hoger HZ

http://www.blurbusters.com/overclock/120hz-pc-to-tv/

Ook lees ik dat voor HDR je eigenlijk een beeldhelderheid boven de 1000dc/m2 moet hebben ..maar als ik op tweakers de filter beeldhelderheid richting de 1000 schuif is er geen een ...ja 3 philips tvs van rondt de 3000 euro
Zal wel over piekvermogen van de helderheid gaan , maar wat is het vereiste minimaal ? En vallen alle tvs niet af behalve oled, of die paar full arry dimming led tvs
http://cdn.mos.cms.future...KgiW7Dxbh9ykiG-650-80.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door symbiotic op 28-11-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
symbiotic schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:28:
[...]

Juist en het gaat mij nou juist om die paar uitzonderingen :)
Rtings.com test hierop, onder het kopje Inputs 1080p @ 120Hz. Vooral toestellen van Sony ondersteunen dit, al dan niet onofficieel.
Al zit ik hier in een topic over een tv voor ps4, maar ging precies over wat ik zocht (Refresh Rate) , heb je een goed advies voor een tv met hoge HZ die je op een PC kunt aansluiten en daar dus games met rondt de 100 FPS op kunt afspelen.Ik raak in de war door wat jij zegt omdat ik eerder dit gelezen had , waarbij ze zeggen dat de input lag juist omlaag gaat bij hoger HZ
In principe wel, al ligt het dan niet aan het toestel maar aan de bron. De bron stuurt dan niet elke 16.67ms (60Hz) een beeld uit, maar elke 8.33ms (120Hz) waardoor een nieuw beeld dus 8.33ms eerder getoond wordt. Effectief zou je kunnen spreken van een lagere input lag.

In de praktijk hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Bij 120Hz kan de hardware meer te voortduren hebben waardoor de post-processing er langer over doet en de input lag daarmee hoger wordt. Door Rtings wordt dit echter niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:40
Dimens schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:39:
[...]

Ze supporten het ja, maar sommige TV's gebruiken maar 60 beeldjes van de 120 beeldjes die aangevoerd worden en gaan het dan intern weer opschalen door er 60 bij te extrapoleren door de TV beeldverbeteringsprocessor om zo weer op 120 beeldjes te komen en 120Hz weer te geven. Dit is niet wat je wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 29-11-2016 13:56 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Jumpman schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:44:
[...]

Ze supporten het ja, maar sommige TV's gebruiken maar 60 beeldjes van die 120 die aangevoerd worden en gaan het dan intern weer opschalen door er 60 bij te extrapoleren om zo 120Hz weer te geven door de eigen TV processor. Dit is niet wat je wilt.
Ik ken geen enkel van de ondersteunende toestellen waarbij de ontvangen frequentie van 120Hz wordt omgezet naar 60Hz om het vervolgens te extrapoleren naar 120Hz. Kun je modellen noemen die dit zouden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:40
Dimens schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:55:
[...]

Ik ken geen enkel van de ondersteunende toestellen waarbij de ontvangen frequentie van 120Hz wordt omgezet naar 60Hz om het vervolgens te extrapoleren naar 120Hz. Kun je modellen noemen die dit zouden doen?
Volgens mij doet de Sony W80 (en wellicht ook de W70 serie) dat. Het paneel is wel 120 Hz, maar geeft maar 60 originele beeldjes van de aangevoerde 120 beeldjes weer de rest wordt geëxtrapoleerd. Dit was getest met een nVidia GeForce die 120 FPS aanvoerde. Dit was overigens geen 4K scherm.

Welke +/- 40 inch 4K TV heeft volgens jou de beste prijs/kwaliteit verhouding voor een PlayStation Pro?

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 29-11-2016 14:10 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• dannbla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 17:35
Waar ben je uiteindelijk voor gegaan? Ik zoek ook een game monitor maar dan als secundair aan mijn PC aangesloten

There's no school like the old school and i'm the headmaster

Pagina: 1