Router gezocht waarmee wel bereik in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe router. Na het overlijden van de vorige heb ik een Sitecom AC750 aangeschaft. Op zich kan ik er genoeg mee maar het wifi bereik in huis is erg slecht. Op de bovenverdieping heb ik alleen een goed signaal dat niet wegvalt in de kamer boven de ruimte waar de router hangt. Ik heb de mogelijkheid om de router te verplaatsen onderzocht, maar door de indeling van ons huis is dit niet echt mogelijk.

Wat is je budget?
Het budget is €50-€150, als ik vooral maar van het wegvallen van het wifi signaal af ben!!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen voorkeuren, ik ben ook behoorlijk onbekend met merken etc. Ik weet dat mijn vader een pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart heeft. Deze heeft in hun huis een goed wifi bereik, maar is dat ook een garantie dat ik dat thuis heb? Ik vraag me bij het zoeken naar mogelijke routers vooral af waar de verschillen inzitten tussen routers die beide dezelfde snelheden en opties hebben, maar waarbij de prijs wel behoorlijk verschillend is.
Is een hogere wifi snelheid ook een garantie voor een groter wifi bereik?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De router komt in de meterkast te hangen die zich in de hal bij de voordeur bevindt. Het huis is in 2000 opgeleverd en is vrij goed geïsoleerd. De muren zijn volgens mij van dik gewapend beton.
Als ik achter het huis buiten ben, heb ik op +/- 6 meter van het huis nog steeds wifi bereik. Dit is dus wel op aanzienlijke afstand van de router!
Ik heb een Samsung smart tv, diverse mobiele (Samsung) telefoons, een nieuwe laptop en een desktop (die op de 1ste verdieping staat. Ik stream nog niks van laptop naar tv, vooral omdat de wifi erg bagger is maar dit is wel een optie.

Alle reacties

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Op de lange afstand en door dikke muren ben je meestal overgeleverd aan je 2.4GHz bereik. Veel high-end routers focussen op zaken als -ac (tegenwoordig zelfs -ad) en de 5GHz capaciteiten, maar als je router reviews volgt zie je dat de 2.4GHz prestaties inmiddels wel een beetje tegen een plafond aanzitten. Ok, het is allemaal iets complexer en er zijn uitzonderingen e.d., maar ik hou het begrijpelijk.

Als jij nu een AC68U neerzet, beest van een router, of eender mid-range AC1900 router uit de prijsvergelijker en je hebt nog issues zal een nog duurdere/dikkere router zeer waarschijnlijk niets helpen. Ook de capaciteiten van je clients spelen een rol. De 'veilige' oplossing is dan ook een kabel trekken naar je bovenverdieping en daar een access point te plaatsen, daar win je vermoedelijk meer mee. Aan de andere kant, die AC750 dingen zijn ook niet heel bijzonder natuurlijk, dus een combi klinkt best aantrekkelijk.

• pilskes
  • Niet online
Wat bedoel je met: "Ook de capaciteiten van je clients spelen een rol"?

Als je de provider bedoelt, ik heb een abo van 100 Mb/s via glasvezel.

Kan ik de aansluiting die nu naar de desktop gaat gebruiken voor dat accespoint?

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 22:22
Is een eventuele range extender geen optie? Wij hebben na de verhuizing namelijk hetzelfde probleem gehad waarbij het bereik zeer slecht was boven en dat heeft een range extender opgelost (in dit geval hebben wij een Asus RT-AC87U router)

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Ik heb ook een redelijk nieuw huis, goed geïsoleerd, vooral ook naar de tuin toe. Mijn oplossing is Powerline (in mijn geval de TP-Link TL-WPA4220, een pakketje met 3 van die stekkers). Zowel op verdiepingen als in de tuin een goede verbinding op de stekkerblokken en vanaf daar wifi. Kost tegenwoordig niet zo veel meer, moet je wel een beetje geluk hebben met je stroomvoorziening qua indeling van groepen. Bij mij zit het verdeeld over 2 groepen (na de aardlek) en dat gaat prima met afdoende WIFI voor hetgeen ik het gebruik (werk, HD video, geen games). Zonder al te veel gedoe en automagisch alles op hetzelfde SSID.

[ Voor 6% gewijzigd door Eijkb op 28-10-2016 00:29 ]

.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je zoekt een access point. Alle andere apparaten zijn 'verkeerd'. Extenders bestaan niet, het woord is slechts een marketing term. Routers zijn om te routeren, maar dat wil je niet, je wil een dekkend WiFi netwerk.

Om een dekkend netwerk te hebben moet je op strategische plekken access points hebben. KPN verkoopt een goed access point onder de naam "WiFi Versterker", voor een paar tientjes meer heb je een Ubiquiti AP AC Lite of Pro. Kijk eerst maar even naar die tween apparaten, en kijk ook naar de 100000000 andere posts hier van mensen die exact dezelfde vraag hadden en precies hetzelfde antwoord kregen.

• pilskes
  • Niet online
Ik heb uiteraard gezocht naar die 10000000000 andere posts, maar toch geen antwoord op MIJN vraag gevonden. Helaas is niet iedereen zo technisch onderlegd als een paar mensen hier..

Ik ben blij met de opties de hier geboden worden, ik had wel van range extenders gehoord maar was hier geen fan van. Een acces point is denk ik de oplossing voor ons. Ik vraag me wel af of ik de desktop dan nog bedraad kan gebruiken aangezien ik die kabel voor het acces point nodig ga hebben.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De meeste access points hebben slechts 1 aansluiting. Wil je je desktop ook nog met een kabel aansluiten, zul je ook nog iets van een eenvoudige switch moeten kopen. Daar gaan de kabels van de benedenverdieping, je desktop en het access point in. Hiervoor heb je geen hele grote of complexe switch nodig. Persoonlijk zou ik voor een gigabit switch kiezen, maar de goedkoopste (D-Link DGS-1005D) is net 12 euro, geen wereldbedrag.

[ Voor 0% gewijzigd door teigetjuh op 28-10-2016 09:45 . Reden: typos ]

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-02 16:36
Ik zou al starten met een router niet in een meterkast te plaatsen...

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 22:22
SmokingSig schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:40:
Hoeft daar niet aan te liggen, ons bereik is ook niet super in de nieuwe woning terwijl net als in de oude woning de router in de woonkamer staat, in de nieuwe woning is het bereik beneden perfect maar boven matig tot slecht, terwijl in de oude woning je overal perfecte bereik had.

• pilskes
  • Niet online
SmokingSig schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:40:
Als ik de keuze had, verplaatste ik hem ook. Maar zoals ik al melde in de openingspost heb ik dit al onderzocht en gaat dit niet lukken.

• pilskes
  • Niet online
Kan iemand een acces point waarmee ik de desktop nog beraad kan aansluiten aanbevelen?
Ik zie dat ze er zijn, maar om daarvoor nou €100 uit te geven...

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
pilskes schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:36:
Kan iemand een acces point waarmee ik de desktop nog beraad kan aansluiten aanbevelen?
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:09
pilskes schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:36:
Zo'n beetje iedere router.
Pagina: 1