clone HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• DutchDirk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06-2023
Hallo,
Vanmiddag mijn nieuwe Crucial MX300 275GB binnengekregen om mijn computer sneller te maken.
Heb namelijk op het moment een WD Green 1TB.
Nu wou ik de HDD clonen naar de SSD door middel van de bijgeleverde software van crucial, maar het lukte niet.

Ik heb de SSD aangesloten via SATA kabel op een andere plek op het moederbord dan de HDD. (zie hieronder. Weet niet zeker of dit kan/mag)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hrtgces8ccvow.png

Nu heb ik de SSD al geidentificeerd dus kan ik hem bij 'Deze PC' zien met 0 GB erop.
Toen de Software van Crucial (Acronis True Image 2015) gedownload en de gegevens van mijn HDD naar de SSD aangevinkt.
De computer ging opnieuw opstarten en er kwam 'preparing' te staan. Daarna kwam er voor 1 seconde 'cloning' te staan en startte meteen weer op. Nadat hij weer opgestart was stond er nog steeds bij 'Deze PC' 100 GB op mijn HDD en 0 GB op mijn SSD.

Na tientallen filmpjes gekeken te hebben kwam ik er nog niet uit en besloten toch maar hulp te vragen op tweakers.
Iemand die mij hiermee kan helpen?

Mvg,
Dirk Baltussen

Verwijderd

Ja je HDD zit op een extra controllerchip - oftewel een 'nep' controller. Alleen de poorten aan de rechterkant komen van je chipset af. Dat zijn de 'echte' poorten.

Het probleem is waarschijnlijk dat Windows niet kan booten door driver-issues. Windows doet altijd erg moeilijk met hardwareveranderingen, vooral de controller waar de disk aan hangt.

Wat je wellicht kunt proberen: de HDD op je chipset SATA aansluiten; kijken of je dan kunt booten. Pas dan gaan klonen.

• DutchDirk
Wat bedoel je met kijken of je dan kunt booten?
Gewoon opstarten dus of...?

Verwijderd

Ja, dus je sluit je hardeschijf eerst aan op een poort naast je SSD, dus de poorten aan de rechterkant op de foto. Dus niet de poorten aan de onderzijde; die moet je eigenlijk in zijn geheel niet gebruiken. Of althans pas als je 'echte' chipset poorten allemaal in gebruik zijn.

Als je kunt booten van je hardeschijf op de chipset poorten, kun je proberen of klonen ook gaat werken. Lukt het echter niet om te booten van je hardeschijf op de chipset SATA poorten, dan moet je mogelijk wat knutselen met het Windows register. Eventueel kun je in het BIOS de controller op IDE emulatie instellen. Dan heeft Windows geen specifieke drivers nodig.

Overigens, als je prestatievoordeel wilt is het beter Windows vers te installeren. Ook omdat Windows dan detecteert dat je een SSD gebruikt en daar andere instellingen voor gebruikt. Klonen is enkel nuttig als je erg opziet tegen vers installeren, bijvoorbeeld omdat je een installatie sterk hebt gepersonaliseerd met eigen voorkeuren en dit veel tijd kost te herhalen bij een verse installatie.

• DutchDirk
Het booten met de HDD op de SATA poorten lukt wel, maar als ik dan nogmaals probeer te clonen doet hij het weer niet.

Als je een verse instalatie van windows doet, heb je dan niks te maken met het clonen van de schijven? En hoe moet je dit dan doen?

Alvast bedankt,

Verwijderd

Dit bord heeft maar 1 controller voor storage.
en dat is een zespoorts.

AMD A55 FCH (Hudson D2) chipset
6 x SATA 3Gb/s port(s), dark brown

Dus op de foto zie je rechts de eerste drie poorten, en onder zie je de nrs. vier, vijf en zes.

------------

Je zegt dat je Acronis gebruikt.
De cloning wordt afgebroken als de align niet identiek is op beide schijven.

Maak met Acronis een backup van je hdd, en zet die terug op je ssd.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:21

Speedmaster

Make my day...

SSD al geformatteerd, zo te lezen heb je nog geen initialisatie van je schijf gedaan.

Verwijderd

@JSW: ah, good catch! ;)
Ik heb eigenlijk nooit gezien dat poorten aan de zijkant slechts enkele poorten zijn. Vrijwel altijd zijn dit dubbele poorten. Dus ik voel me misleid. ;(

• DutchDirk
Ben nu bezig met een systeem-backup te maken en die op mijn SSD te plaatsen.
Als de computer hiermee klaar is kan ik dan gewoon de HDD formatteren en start de computer dan op door middel van de SSD?

Alvast bedankt,
Speedmaster schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:02:
SSD al geformatteerd, zo te lezen heb je nog geen initialisatie van je schijf gedaan.
toch bedankt! maar wel al gedaan.

[ Voor 74% gewijzigd door DutchDirk op 27-10-2016 21:52 ]

Verwijderd

Na plaatsing backup op SSD,
de computer afsluiten.

Dan SSD op SATA 1 poort aansluiten,
en HDD afkoppelen,
pc opstarten,

Als dat werkt naar behoren,
pc afsluiten,
HDD aansluiten op SATA 2 poort,
pc opstarten,

HDD formateren.

You are done!

• DutchDirk
De backup is net afgerond, maar heb het met Aomei Backupper gedaan omdat je bij Acronis de betaalde versie nodig had. Nu staat er op de SSD een map met Backupp 1. Ik denk ook niet dat ik hier veel aan heb of wel?

Verwijderd

Tss...
Deze backup file had je op de hdd moeten zetten,
of op een extern medium.
Daarna deze backup plaatsen (recoveren) op de ssd.

Suc6. :-)

• DutchDirk
recoveren doe je door middel van? weer hetzelfde programma of...?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

imho zowiezo een versie installatie maken als je voor snelheid wil gaan

Iperf

• DutchDirk
Fish schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:59:
imho zowiezo een versie installatie maken als je voor snelheid wil gaan
Heb ik inmiddels al een aantal keer gehoord maar hoe krijg ik dit voor elkaar? |:(

Verwijderd

Recoveren doe je idd dmv hetzelfde programma.
Onder het kopje: backup terugzetten / recovery...

En die "verhalen" over "snelheidswinst"...
Je moet je installatie (altijd) gewoon goed onderhouden,
anders verdwijnt dit snelheidsverschil vanzelf met de tijd.
En dat kan snel gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 22:08 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DutchDirk schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:02:
[...]

Heb ik inmiddels al een aantal keer gehoord maar hoe krijg ik dit voor elkaar? |:(
Niet door je kop tegen de muur te beuken

ja pakt je windows cd of download een image bij microsoft en je installeert hem ?

Iperf

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Zorgen voor een installatiemedium, dus de juiste Windows versie op bv. USB-stick of de Windows DVD in je DVD-speler, de harddisk lostrekken (en verder helemaal ongemoeid laten totdat je system lekker loopt op de SSD) en in de BIOS de opstartvolgorde zodanig aanpassen dat je opstart van het installatiemedium (de USB-stick of de DVD). Zet ook in de Bios op de SATA-poort eerst AHCI aan als dit nog niet zo was.
Daarna installeer je Windows op de SSD (die je desgevraagd helemaal leeg mikt tijdens de installatie, dus oude partities weggooien) en je installeert alle programmatuur erbij totdat je de oude situatie terug hebt zoals je op de harddisk had. (Zodra Windows kan opstarten van de SSD verander je in de BIOS de opstartvolgorde zodanig dat definitief wordt opgestart vanaf SSD.)
Uiteindelijk sluit je de harddisk weer aan en je kopieert je data over naar de SSD.
Daarna hou je voorlopig de harddisk als reserve opstartdisk intact, totdat de SSD zich heeft bewezen.
Dan maak je een externe backup van de SSD en kan je de harddisk evt. formatteren en inzetten voor een ander doel.

En installeer daarna de programmatuur van de leverancier van de SSD en zorg dat alles in orde is/komt (laatste firmwareupdates en zo).
Daarna kan je die programmatuur weer de-installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 27-10-2016 22:19 ]

• DutchDirk
Renault schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:16:
Zorgen voor een installatiemedium, dus de juiste Windows versie op bv. USB-stick of de Windows DVD in je DVD-speler, de harddisk lostrekken (en verder helemaal ongemoeid laten totdat je system lekker loopt op de SSD) en in de BIOS de opstartvolgorde zodanig aanpassen dat je opstart van het installatiemedium (de USB-stick of de DVD). Zet ook in de Bios op de SATA-poort eerst AHCI aan als dit nog niet zo was.
Daarna installeer je Windows op de SSD (die je desgevraagd helemaal leeg mikt tijdens de installatie, dus oude partities weggooien) en je installeert alle programmatuur erbij totdat je de oude situatie terug hebt zoals je op de harddisk had. (Zodra Windows kan opstarten van de SSD verander je in de BIOS de opstartvolgorde zodanig dat definitief wordt opgestart vanaf SSD.)
Uiteindelijk sluit je de harddisk weer aan en je kopieert je data over naar de SSD.
Daarna hou je voorlopig de harddisk als reserve opstartdisk intact, totdat de SSD zich heeft bewezen.
Dan maak je een externe backup van de SSD en kan je de harddisk evt. formatteren en inzetten voor een ander doel.

En installeer daarna de programmatuur van de leverancier van de SSD en zorg dat alles in orde is/komt (laatste firmwareupdates en zo).
Daarna kan je die programmatuur weer de-installeren.
Dankje!
MX300 heeft geen firmware :P

[ Voor 16% gewijzigd door DutchDirk op 27-10-2016 23:32 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Volgens mij heeft elke SSD firmware: ik heb zelf de MX300 750 Gb en die zit in mijn iMac. Helaas is de programmatuur van Crucial er voor zover ik kon vinden alleen voor Windows, anders had ik die allang geïnstalleerd en daarbij gechecked of de firmware up to date is, de alignment goed staat en AHCI aan staat.
Maar goed, enkele van die dingen kunnen ook met de AS SSD benchmark.

• DutchDirk
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:57:
Tss...
Deze backup file had je op de hdd moeten zetten,
of op een extern medium.
Daarna deze backup plaatsen (recoveren) op de ssd.

Suc6. :-)
Bedankt allemaal!
Heb het op deze manier gedaan en alles staat netjes op de SSD
De computer start ook op als ik de HDD loskoppel.

Nu is alleen de vraag:
Toen de computer werd aangeschaft stond er windows 7 op, dus ook een windows 7 dvd erbij gekregen.
Destijds hebben we deze upgegrade naar windows 10.
Komt er bij een (eventueel in de toekomst) schone installatie dan weer windows 7 op te staan?

Nogmaals bedankt voor alles!

Verwijderd

Nee, dat hoeft niet.
Als je eenmaal geupgrade hebt naar windows 10, blijft de licentie daarvoor geldig.
Je kunt dan rechtstreeks windows 10 opnieuw installeren.
Zoek op Windows 10 media creation tool.

Daarnaast kun je windows 10 ook gewoon resetten.
Dat kun je vinden in de settings.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 23:46 ]

• DutchDirk
Oke bedankt allemaal!
Pagina: 1