Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Glasvezel aansluiting vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-11 16:38
Beste Tweakers,

Ik zit net in een nieuw appartement waar een glasvezelaanluiting in de meterkast zit. Echter heb ik een vraag over de aansluiting vanaf de meterkast naar de woonkamer. Er zit een utp kabel in de meterkast en deze verdwijnt in het plafond van de meterkast. Ik heb voor de duidelijkheid even een foto gemaakt:
zie foto

Nou zit er in de woonkamer de volgende wandcontactdoos:
zie foto

Volgens mij zit die utp kabel in de meterkast aangesloten op deze wand contactdoos. Echter past op deze wandcontactdoos niet mijn normale kabel die ik normaal gesproken gebruik om een router met mijn laptop te verbinden. de aansluiting in de wandcontactdoos is net te klein. Ik dacht eerst dat het mischien om een telefoonaansluiting zou gaan maar twijfel nu toch. Kan deze wandcontactdoos worden gebruikt om er straks het kastje van de digitale tv op aan te sluiten of niet?

Ik ga er van uit dat de utp kabel in de meterkast aangesloten zit op de betreffende wand contact doos, want hij verdwijnt samen met de normale kabel aansluiting in het plafond, en de wandcontactdoos voor kabel zit er precies naast, zie foto.
zie foto

Alvast bedankt voor de hulp :) .

Alle reacties

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hoeveel contacten zitten er in de WCD? UTP is acht, telefoon vier. Als het er vier zijn dan het nog steeds zijn dat daar die CAT5E-kabel naartoe loopt, omdat te controleren zul je de WCD even los moeten halen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
Je foto's doen het niet ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 17:00

AzzKickah

06-CENSORED

Dat lijkt mij RJ11.
De (niet gek veel toevoegende) foto's doen het hier wel.

[ Voor 6% gewijzigd door AzzKickah op 27-10-2016 17:25 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Je mist niet veel, zeker de eerste foto munt uit in onduidelijkheid. En de tweede foto is een WCD waar je maar moet gokken of het UTP of telefoon is.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
Met wat voor connector is de UTP kabel afgeknepen? Als dit ook geschikt is voor een "telefoonkabeltje" (RJ11) dan mag je er een klein beetje van uitgaan dat dit inderdaad dezelfde kabel is.

Als het met een "normale" netwerkstekker (RJ45) dan zou het best kunnen zijn dat deze kabel toch ergens anders tevoorschijn komt.

Als deze inderdaad hetzelfde is kun je deze inderdaad geschikt maken voor netwerk door de RJ11-wandcontactdoos demonteren en voorzichtig de kabel verder eruit trekken stukje afknippen, strippen en wandcontactdoos kopen en monteren geschikt voor RJ45.

Zelfde voor de UTP in de meterkast, ook even afknippen en een RJ45 connector aan knijpen.

Aan de foto's te zien heb je voldoende kabel lengte om dit allemaal te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Fore! op 27-10-2016 17:12 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Inderdaad. Inbouwdoos vernvangen door een RJ45-exemplaar, en als je het netjes wilt aanpakken ook een opbouwdoosje in je meterkast.

Ook iets (eventueel) om rekening mee te houden het kiezen van een provider: als je enkel in je woonkamer bedrade aansluitingen wilt realiseren, dan is het gunstig om een provider te kiezen waarbij je het modem in je woonkamer kunt zetten. Bijkomend voordeel is stukken betere WiFi-ontvangst zonder extra access points te hoeven kopen.

Meestal kan dat wel, maar bv. Vodafone is wat lastiger (modem direct aan glas) + extra kabel trekken voor TV.

• Thomas254
Bedankt voor de reacties! Excuses, voor de wat onduidelijke fotos.
hcQd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:08:
Hoeveel contacten zitten er in de WCD? UTP is acht, telefoon vier. Als het er vier zijn dan het nog steeds zijn dat daar die CAT5E-kabel naartoe loopt, omdat te controleren zul je de WCD even los moeten halen.
Ik heb nog even een foto vanaf de onderkant gemaakt, het is bij weinig licht, dus hij is wat onduidelijk, ik kan er straks nog eentje maken bij meer licht eventueel. Maar het lijkt erop dat er 6 contacten zijn?

Zie foto
rieshjart schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:10:
Met wat voor connector is de UTP kabel afgeknepen? Als dit ook geschikt is voor een "telefoonkabeltje" (RJ11) dan mag je er een klein beetje van uitgaan dat dit inderdaad dezelfde kabel is.

Als het met een "normale" netwerkstekker (RJ45) dan zou het best kunnen zijn dat deze kabel toch ergens anders tevoorschijn komt.

Als deze inderdaad hetzelfde is kun je deze inderdaad geschikt maken voor netwerk door de RJ11-wandcontactdoos demonteren en voorzichtig de kabel verder eruit trekken stukje afknippen, strippen en wandcontactdoos kopen en monteren geschikt voor RJ45.

Zelfde voor de UTP in de meterkast, ook even afknippen en een RJ45 connector aan knijpen.

Aan de foto's te zien heb je voldoende kabel lengte om dit allemaal te doen.
De UTP kabel in de meterkast heeft nog geen connector.
Ik heb de beheerder van het gebouw ook even gemaild en die zegt dat er een internet aansluiting moet zijn op de plek waar deze WCD zit. Maar het lijkt me erg vreemd dat je een glasvezelkastje hebt en vervolgens een utp kabel trekt en dan een WCD voor een telefoonaansluiting in de muur doet in een gebouw wat als doelgroep mensen heeft die eigenlijk alleen maar mobiel bellen. Of is dit niet erg raar? Ik ga voor de zekerheid nog maar een keer het hele appartement langs om er zeker van te zijn dat hij niet toch ergens anders uitkomt.
hcQd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:08:
Thralas schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:24:
Inderdaad. Inbouwdoos vernvangen door een RJ45-exemplaar, en als je het netjes wilt aanpakken ook een opbouwdoosje in je meterkast.

Ook iets (eventueel) om rekening mee te houden het kiezen van een provider: als je enkel in je woonkamer bedrade aansluitingen wilt realiseren, dan is het gunstig om een provider te kiezen waarbij je het modem in je woonkamer kunt zetten. Bijkomend voordeel is stukken betere WiFi-ontvangst zonder extra access points te hoeven kopen.

Meestal kan dat wel, maar bv. Vodafone is wat lastiger (modem direct aan glas) + extra kabel trekken voor TV.
Bedankt voor de tip. Maar hoe zou dat precies kunnen? Dan zouden ze de glasvezel door moeten trekken naar de woonkamer? Want dan kun je niet die utp kabel gebruiken lijkt mij? Ik hoef op zich geen bedrade aansluiting in de woonkamer, maar betere Wifi ontvangst is altijd goed natuurlijk, hoewel ons appartment niet zo groot is.

• Thralas
Thomas254 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:28:
Ik heb nog even een foto vanaf de onderkant gemaakt, het is bij weinig licht, dus hij is wat onduidelijk, ik kan er straks nog eentje maken bij meer licht eventueel. Maar het lijkt erop dat er 6 contacten zijn?
Klopt, dat is immers een wandcontactdoos voor telefonie - met bijbehorende RJ11 jack met 6 pinnetjes, niet te verwarren met de 8-pins RJ45 die we gebruiken voor ethernetnetwerken.

Die zul je moeten vervangen voor een RJ45-model.
De UTP kabel in de meterkast heeft nog geen connector.
Ik heb de beheerder van het gebouw ook even gemaild en die zegt dat er een internet aansluiting moet zijn op de plek waar deze WCD zit.
Zie je eigen verwarring, ik vermoed dat veel mensen het verschil tussen een (RJ11-)telefonieaansluiting en ethernet pas ontdekken als ze erachterkomen dat het kabeltje toch echt niet past.
Maar het lijkt me erg vreemd dat je een glasvezelkastje hebt en vervolgens een utp kabel trekt en dan een WCD voor een telefoonaansluiting in de muur doet in een gebouw wat als doelgroep mensen heeft die eigenlijk alleen maar mobiel bellen. Of is dit niet erg raar?
Totaal niet raar. Apart UTP en telefoniekabel inkopen kan gewoon niet meer uit tegenwoordig. Besef ook dat je in bedrijfsomgevingen al helemaal geen analoge telfonie meer aanlegt (VOIP).

Tja, het is waar dat bepaalde groepen mensen enkel nog mobiel bellen, maar als je een alles-in-1 abonnement afsluit verwacht men alsnog dat je de telefoon over een klassieke telefoonlijn aansluit.

Aflopende zaak natuurlijk, maar het is vrij gewoon om woningen zo op te leveren..
Bedankt voor de tip. Maar hoe zou dat precies kunnen? Dan zouden ze de glasvezel door moeten trekken naar de woonkamer? Want dan kun je niet die utp kabel gebruiken lijkt mij?
Nee, juist niet. Bij de meeste providers eindigt de glasaansluiting direct daar waar je vezel nu afgemonteerd is (FTU) met een RJ45-aansluiting (NTU). Vanaf daar kun je die UTP-kabel gebruiken om in de meterkast de router aan te sluiten (handig als je een TV-aansluiting in een slaapkamer wilt), of in de woonkamer (gunstiger voor WiFi).
Ik hoef op zich geen bedrade aansluiting in de woonkamer, maar betere Wifi ontvangst is altijd goed natuurlijk, hoewel ons appartment niet zo groot is.
Als je een modem/router/accesspoint hebt met 5 GHz-band dan is dat extra nuttig - geen last van interferentie, maar buiten de ruimte waar het AP staat houdt het al snel op qua bereik.

• Thomas254
Thralas schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:05:
[...]

Klopt, dat is immers een wandcontactdoos voor telefonie - met bijbehorende RJ11 jack met 6 pinnetjes, niet te verwarren met de 8-pins RJ45 die we gebruiken voor ethernetnetwerken.

[...]

Zie je eigen verwarring, ik vermoed dat veel mensen het verschil tussen een (RJ11-)telefonieaansluiting en ethernet pas ontdekken als ze erachterkomen dat het kabeltje toch echt niet past.

[...]

Totaal niet raar. Apart UTP en telefoniekabel inkopen kan gewoon niet meer uit tegenwoordig. Besef ook dat je in bedrijfsomgevingen al helemaal geen analoge telfonie meer aanlegt (VOIP).

Tja, het is waar dat bepaalde groepen mensen enkel nog mobiel bellen, maar als je een alles-in-1 abonnement afsluit verwacht men alsnog dat je de telefoon over een klassieke telefoonlijn aansluit.

Aflopende zaak natuurlijk, maar het is vrij gewoon om woningen zo op te leveren..

[...]

Nee, juist niet. Bij de meeste providers eindigt de glasaansluiting direct daar waar je vezel nu afgemonteerd is (FTU) met een RJ45-aansluiting (NTU). Vanaf daar kun je die UTP-kabel gebruiken om in de meterkast de router aan te sluiten (handig als je een TV-aansluiting in een slaapkamer wilt), of in de woonkamer (gunstiger voor WiFi).

[...]

Als je een modem/router/accesspoint hebt met 5 GHz-band dan is dat extra nuttig - geen last van interferentie, maar buiten de ruimte waar het AP staat houdt het al snel op qua bereik.
Zeer bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zal nog even voor de zekerheid aan de beheerder vragen of hij zeker weet dat de betreffende utp kabel eindigt in de betreffende WCD. In dat geval zal ik het vervangen voor een WCD die geschikt is voor RJ45.

Maar als ik het goed begrijp zit in het glasvezelkastje ook gewoon een RJ45 contact?

• Thralas
Thomas254 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:35:
Zeer bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zal nog even voor de zekerheid aan de beheerder vragen of hij zeker weet dat de betreffende utp kabel eindigt in de betreffende WCD. In dat geval zal ik het vervangen voor een WCD die geschikt is voor RJ45.
Je kunt hem even losschroeven, dan weet je het zo. De andere zijde komt sowieso uit in de meterkast, als je daar maar 1 kabel ziet kan het niet missen..
Maar als ik het goed begrijp zit in het glasvezelkastje ook gewoon een RJ45 contact?
Niet direct. Meestal krijg je van je provider 1 stuk hardware met RJ-45 aansluiting dat je op de aansluiting klikt (NTU) met daarnaast een aparte modem/router. Uitzonderingen zijn het handjevol providers die een gecombineerde router/NTU gebruiken, of direct glas naar de router patchen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer ook meteen de kabel tussen meterkast en wandcontactdoos. Als daar een RJ11 wantcontactdoos geplaatst is, is er best kans dat er géén Cat5e UTP kabel gebruikt is. AFhankelijk van de kabel die gebruikt is ben je dan beperkt tot maximaal 100 Mbit (cat5), of zelfs 10 Mbit (cat3).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Thomas254
Thralas schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:57:
[...]

Je kunt hem even losschroeven, dan weet je het zo. De andere zijde komt sowieso uit in de meterkast, als je daar maar 1 kabel ziet kan het niet missen..

[...]

Niet direct. Meestal krijg je van je provider 1 stuk hardware met RJ-45 aansluiting dat je op de aansluiting klikt (NTU) met daarnaast een aparte modem/router. Uitzonderingen zijn het handjevol providers die een gecombineerde router/NTU gebruiken, of direct glas naar de router patchen.
Die ene utp kabel in de meterkast is inderdaad de enige die daar aanwezig is. Dus het lijkt me inderdaad niet te missen.

Aha, oke, dat is duidelijk. Ik zal even bellen met de providers voor de mogelijkheden. Alhoewel breedbandwinkel.nl momenteel een scherpe aanbieding heeft voor 100 mbit glasvezel met interactieve tv van Vodafone. In ieder geval zeer bedankt voor de hulp!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 19:51
Die kabel op de eerste foto is gewoon cat5e en dus prima geschikt voor 1Gb netwerk.

Alleen hij is blijkbaar op een RJ11 connector afgemonteerd, dus dat is dan een kwestie van die RJ11 wcd vervangen door een Rj45 wcd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Thralas schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:05:
[...]

Gezien het 6 contacten heeft (6P6C) is het rj25. rj11 "past" ook als de buistenste contacten niet nodig heeft.
Hmm RJ XX heeft te maken met de wiring van de connectors.

De WCD heeft 6P6C keystone en kan dan afhankelijk van de bedrading als RJ11, RJ12, RJ13, RJ14, RJ18 of RJ25 worden afgemonteerd.

[ Voor 19% gewijzigd door SpamLame op 28-10-2016 14:14 . Reden: nog eens goed lezen ]

Pagina: 1