Windows installeren op zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier.smits
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-08 15:05
Beste Tweakers, ik ben nieuw en ga mijn eerste vraag posten. Hopelijk op de juiste manier

Ik heb een oude pc geupgrade en opnieuw in elkaar gezet. Het systeem werkt alleen ik loop tegen het volgende probleem aan:

Ik heb een oude harddisk in de computer zitten. Hierop staat 'een' versie van Windows. Wanneer ik de computer opstart krijg ik een foutmelding dat Windows niet kan worden gestart. Troubleshooten helpt niet.

Ik heb een nieuwe SSD gekocht en wil hier nu een versie van Windows op installeren het liefst 10 of 8. De licentie moet ik hier nog voor kopen. Ik heb gezien dat digitale licenties veel goedkoper zijn.

Mijn vraag

Op welke manier kan ik het beste een licentie aanschaffen en hiermee Windows installeren op de SSD? Ik ben van plan om de HD hierna te formatteren en te gebruiken als opslag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
1x HD
1x SSD
1x Diskstation

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Foutmelding bij opstarten Windowsversie op de HD

[ Voor 80% gewijzigd door rogier.smits op 27-10-2016 14:07 . Reden: Te snel doorgeklikt bij initiele post ]

Beste antwoord (via rogier.smits op 27-10-2016 14:19)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TTLCrazy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:11:
Je kan op de Microsoft site een hulpprogramma downloaden om een usb stick te maken. Hiermee kan je windows 10 installeren en daarna een key invoeren.
Zat net ook te kijken daar inderdaad, maar om de een of andere reden krijg ik enkel de ISO downloads aangeboden? Neem aan dat het niet uit mag maken of je via een particuliere of zakelijke internet verbinding zit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welkom op Gathering of Tweakers, ik zie dat dit jouw allereerste post is.
Kun je aangeven wat jouw vraag exact is? Beantwoord de vragen eens die je nu nog niet beantwoordt hebt, mijn glazen bol is namelijk stuk. ;) Middels de knop 'Wijzigen' kun je jouw bericht wijzigen.

EDIT: Ik zie dat je inmiddels de post hebt aangepast, netjes!

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 18:51

Soggney

Zeekomkommer

Blijkbaar iets te snel op submit gedrukt ipv preview.
Niettemin, koop windows, download de image, maak een usb-stick vrij, zet de image erop.
Steek deze in je zelfbouw pc en installeren maar.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier.smits
Kan ik dus een digitale licentie gebruiken om de image op een usb-stick te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Soggney schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:04:
Blijkbaar iets te snel op submit gedrukt ipv preview.
Niettemin, koop windows, download de image, maak een usb-stick vrij, zet de image erop.
Steek deze in je zelfbouw pc en installeren maar.
Genoeg mensen die dan de ISO op de USB-stick zetten. Het makkelijkste is om de Media Creation Toolkit te gebruiken, dan maakt die automatisch een bootable USB-stick.
rogier.smits schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:08:
Kan ik dus een digitale licentie gebruiken om de image op een usb-stick te zetten?
Activeren doe je na installatie. Tijdens de installatie kies je ervoor om activeren over te slaan. Na installatie kun je namelijk ook Windows 7 of 8 keys (Windows 10 keys werken dan ook zover ik weet) gebruiken om te activeren, niet gedurende de setup.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 17:59

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Een oude Windows installatie in een nieuw systeem steken dat zal bijna nooit werken, drivers etc. Recipe for disaster.

Een licentie kan je vinden via de Pricewatch

[ Voor 6% gewijzigd door Kevjoe op 27-10-2016 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:08

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je kan op de Microsoft site een hulpprogramma downloaden om een usb stick te maken. Hiermee kan je windows 10 installeren en daarna een key invoeren.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TTLCrazy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:11:
Zat net ook te kijken daar inderdaad, maar om de een of andere reden krijg ik enkel de ISO downloads aangeboden? Neem aan dat het niet uit mag maken of je via een particuliere of zakelijke internet verbinding zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

CH40S schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:12:
[...]
Geen idee, ik heb dit de laatste keren gebruikt en ik kon gewoon via dat programma een usb stick maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Dat is de link naar het programma.

Keys voor windows 7 en 8 werken niet meer sinds half augustus. Dus je moet echt een key kopen voor Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TTLCrazy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:14:
Geen idee, ik heb dit de laatste keren gebruikt en ik kon gewoon via dat programma een usb stick maken ?
Nja, maakt niet zoveel uit, als de TS maar geholpen wordt. ;)

Ik heb het zelf veel te makkelijk, F12 rammen en booten van netwerk... :+
Arunia schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:14:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Dat is de link naar het programma.

Keys voor windows 7 en 8 werken niet meer sinds half augustus. Dus je moet echt een key kopen voor Windows 10.
Volgens mij was er nog een bepaald programma, waardoor eea doorliep? :) Staat mij althans iets van bij. Maar aangezien de TS nog een licentie moet kopen en het qua prijs niet veel uitmaakt, kan de TS net zo goed direct een Windows 10 key scoren.

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier.smits
Bedankt voor de ongelofelijk snelle antwoorden allemaal. Ik heb inmiddels een licentiecode ontvangen. Helaas geen USB-stick bijdehand die groot genoeg is -_- dus dat komt morgen.

De image kan ik dus op de site van microsoft downloaden en met het genoemde programma op de USB zetten. En daar tijdens de installatie de code invoeren als ik het allemaal goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- MediaCreation Tool downloaden om USB stick te maken (stick moet minimaal 3GB groot zijn)
- Windows 10 installeren
- Na installatie Windows activeren

Klaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24
Als er een Windows 7, 8 of 8.1 op staat, kun je volgens mij met die tool ook meteen opstarten. Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arunia schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:33:
Als er een Windows 7, 8 of 8.1 op staat, kun je volgens mij met die tool ook meteen opstarten. Maar dat weet ik niet zeker.
Als de PC zou booten met de Windows install dan wel. Maar helaas boot de huidige installatie niet, omdat bepaalde onderdelen vervangen zijn waardoor hij nu niet meer boot, omdat verkeerde stuurprogramma's geladen worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

rogier.smits schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:17:
Bedankt voor de ongelofelijk snelle antwoorden allemaal. Ik heb inmiddels een licentiecode ontvangen. Helaas geen USB-stick bijdehand die groot genoeg is -_- dus dat komt morgen.

De image kan ik dus op de site van microsoft downloaden en met het genoemde programma op de USB zetten. En daar tijdens de installatie de code invoeren als ik het allemaal goed begrijp?
Het programma download ook de image als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier.smits
Inmiddels een USB-stick bij die groot genoeg is. Als ik met de mediacreationtool de image wil downloaden krijg ik niet de gelegenheid op deze op de USB te zetten. Hij wordt direct op de C schijf geplaatst. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? en mogelijk een oplossing natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Met Yumi kun je een USB stick vullen met één of meer opstartbare ISO's en andere hulp-programma's.
Zie: https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/
Pagina: 1