Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
Ik heb nu al meerdere keren de schakelaar in de meterkast om moeten zetten omdat deze uitgeschakeld was. Kwam er zojuist weer achter dat mijn panelen al weer meer dan een week uitgeschakeld stonden (en dus een week geen opbrengst :( )

Ik heb op mijn dak 8 panelen liggen, in serie, met een kabel naar binnen naar de omvormer. Vanaf daar via een eigen kabel (met een extra schakelaar naast de omvormer) naar de meterkast op een eigen groep. In die groep zit zo'n pulsetellertje en een groepschakelaar.

Betekent dit dat ik e.o.a. kortsluiting in mijn systeem heb? Als ik de schakelaar weer omzet functioneert alles prima, totdat ie weer uitgaat.

Ik kan niet zeggen of het moment van uitschakelen overeenkomt met een "gebeurtenis" in mijn huis, bijv. inschakelen van bepaalde apparatuur. Maar goed, voor zover ik het begrijp, zonnepanelen zitten op een separate groep, dan zou dat toch al niet de oorzaak moeten kunnen zijn?

Waar kan ik naar kijken voor ik een electricien bel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

stefijn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:20:
Ik heb nu al meerdere keren de schakelaar in de meterkast om moeten zetten omdat deze uitgeschakeld was. Kwam er zojuist weer achter dat mijn panelen al weer meer dan een week uitgeschakeld stonden (en dus een week geen opbrengst :( )

Ik heb op mijn dak 8 panelen liggen, in serie, met een kabel naar binnen naar de omvormer. Vanaf daar via een eigen kabel (met een extra schakelaar naast de omvormer) naar de meterkast op een eigen groep. In die groep zit zo'n pulsetellertje en een groepschakelaar.

Betekent dit dat ik e.o.a. kortsluiting in mijn systeem heb? Als ik de schakelaar weer omzet functioneert alles prima, totdat ie weer uitgaat.

Ik kan niet zeggen of het moment van uitschakelen overeenkomt met een "gebeurtenis" in mijn huis, bijv. inschakelen van bepaalde apparatuur. Maar goed, voor zover ik het begrijp, zonnepanelen zitten op een separate groep, dan zou dat toch al niet de oorzaak moeten kunnen zijn?

Waar kan ik naar kijken voor ik een electricien bel?
Voor de goede orde: met schakelaar bedoel je dus een groep van de betreffende zonnepanelen? Groepen slaan uit als er een verkeerde of teveel belasting op die groep is geweest. Logischer wijs kan dit dus inderdaad kortsluiting betekenen.

Staat er nog meer op die groep behalve de panelen?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 16:14

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Of allicht heb je een aardlekautomaat (groep+aardlek in 1) en is het een probleem met de aarding.

Als je het ziet zitten schroef eens je meterkast open, en KIJK of je iets ziet (zwarte draden zijn bijvoorbeeld een mooie hint).

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is de dag van topics met karige info geloof ik :>
Zit er in de groepenkast een gecombineerd ding met een eigen aardlek beveiliging?
Als die aanspreekt dan zou het een probleem met vocht kunnen zijn (dc kabels liggen in een plas oid).
Het hangt van het type omvormer af of dit vaker gebeurt, vermeld eens wat duidelijker wat je gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb er onvoldoende verstand van om te weten wat ik allemaal wel en niet moet melden en ik zal ws. ook bepaalde dingen niet bij de juiste naam noemen. Mocht ik dat wel hebben dan zou ik waarschijnlijk ook beter weten waar te zoeken.

Sinds de installatie heeft alles prima gewerkt, d.w.z. sinds mrt 2013 24/7 zonder dat de schakelaar omsloeg

De panelen liggen op een schuin dak. De kabels zijn onder de panelen verwerkt, de kabel naar de omvormer gaat onder de pannen door, via een gat in de dakplaten naar binnen. Dus daar lijkt me vocht in principe uitgesloten?

Nu zei ik dus: op één groep, maar dat is niet zo (ik zeg al: ik zal sommige zaken niet goed omschrijven)
Er zitten meer schakelaars op de kast waar de schakelaar van de zonnepanelen op zit. Ik weet zo even niet welke zaken op die andere schakelaars zit, dat zal ik vanavond even bekijken.
https://goo.gl/photos/vr2kqB34U2igqQqr6

Ik heb 10x 230Wp EC Solar Poly zonnepanelen met een Power One PVI 2000 Outdoor omvormer (die overigens binnen hangt). Voor zover ik weet alles correct aangesloten - door een ervaren prof. electricien - met goede degelijke kabels (niet met stekkers/stopcontacten bijv. zoals je wel eens tegenkomt)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 27-10-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Van die foto word ik niet vrolijk ;w
Bij het label ZON zit een gecombineerde groepschakelaar met aardlek beveiliging.
Als alleen deze eruit vliegt en verder niets dan zit de installatie opzich goed in elkaar.
Achterhalen waarom hij eruit gaat is lastig, als eerste zal je even het etiket moeten bekijken voor het type.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
stefijn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:54:
Ik heb er onvoldoende verstand van om te weten wat ik allemaal wel en niet moet melden en ik zal ws. ook bepaalde dingen niet bij de juiste naam noemen. [...]
Dan is het beter om er iemand bij te halen, naar mijn idee.

Als het de eerste paar jaren prima heeft gewerkt en nu heb je regelmatig troubles, dan zit er blijkbaar toch iets verkeerd in de installatie.

Wat is trouwens het merk van die aardlekautomaat in je meterkast? Als dat een goedkoop sh*tmerk is dan is hij misschien overgevoelig geworden en zou ik hem vervangen voor een fatsoenlijk merk. Maar dat uitzoeken en vervangen is een klusje voor een elektricien.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@speedy-andre: Vanwege de netwerkkabels? Die moet ik nog een keer opruimen ja :)

Die schakelaar direct onder ZON is degene die uitschakelt (staat nu - slecht leesbaar, i know) op "1-On"

Heb je het type nodig van die schakelunit? Kan me vaag herinneren dat ik daar een klein "fortuin" voor heb neergeteld aan de electricien. Zal vanavond eens kijken.

@Thinkpad: natuurlijk, maar misschien kom ik er via wat tips achter dat er een oorzaak in huis ligt (kapotte broodrooster of zo, ik noem maar iets). Ik ga heus niet met mijn - gebrek aan - kennis de meterkast openschroeven of kabels lostrekken van die zonnepanelen.

[ Voor 49% gewijzigd door Stefke op 27-10-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat is er destijds trouwens afgesproken onder garantie? Na 3 jaar al kuren lijkt mij wel snel, voor een installatie die geacht wordt >10j mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als het aan de zonnepanelen/omvormer ligt is dat snel ja. 5 jaar op de omvormer, 10jaar op de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou eens contact opnemen met de elektricien die de groepenkast destijds heeft afgemonteerd en dan een balletje opgooien zo van: "Joh, je hebt 3 jaar geleden boel geïnstalleerd, maar de laatste tijd klapt de aardlekautomaat er steeds uit. Er is door mij niks gewijzigd in de installatie, heb jij een idee wat het kan zijn en zou je eens willen kijken?".

Al kan het natuurlijk ook dat de omvormer een lekstroompje heeft en dat de aardlekautomaat gewoon netjes z'n werk doet. Maar dat is iets wat de elektricien (als het een goede is) wel achter kan komen verwacht ik.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2016 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo'n schakelaar heeft bepaalde eigenschappen, met name de karakteristiek van de aardlek is interessant.
In deze periode wek je niet al te veel op dus ik verwacht niet dat hij eruit gaat door te veel stroom.
Een aardfout kan in de omvormer zitten of je moet toevallig lekkage hebben bij de omvormer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:32:
Zo'n schakelaar heeft bepaalde eigenschappen, met name de karakteristiek van de aardlek is interessant.
In deze periode wek je niet al te veel op dus ik verwacht niet dat hij eruit gaat door te veel stroom.
Een aardfout kan in de omvormer zitten of je moet toevallig lekkage hebben bij de omvormer :P
Mag ik daaruit concluderen dat het in principe tussen de omvormer en het groep moet zitten? En niet vóór de omvormer en in principe niet ergens anders in huis?
Of begrijp ik je opmerking verkeerd

Overigens, vreemd genoeg krijg ik bij deze onderbrekingen geen melding van PVoutput dat er geen input is terwijl een alert ingesteld staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 27-10-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

enkele mogelijkheden
<1>je aarding in je groepenkast is belabberd
<2> de automaat in kwestie is er 1 van de catagory specialprize for you en derhalve klapt eruit door ... kwaliteit
<3> op een bewolkt zonnige dag knalt de automaat eruit door de piek ( vrij onwaarschijnlijk ) maar sommige automaten (hemamodel ) zou het kunnen.

gezien je overige oude groepen is het een oude groepenkast waarbij de aarding nog op de cv zit aangesloten bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

stefijn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:41:
[...]

Mag ik daaruit concluderen dat het in principe tussen de omvormer en het groep moet zitten? En niet vóór de omvormer en in principe niet ergens anders in huis?
Of begrijp ik je opmerking verkeerd

Overigens, vreemd genoeg krijg ik bij deze onderbrekingen geen melding van PVoutput dat er geen input is terwijl een alert ingesteld staat.
Een aardlek schakelaar reageert op een weerstand naar aarde, die weerstand veroorzaakt een lekstroompje.
Aangezien er geen andere aardlekschakelaars in huis mee gaan denk ik dat je het bij de omvormer moet zoeken.
Of pvoutput reageert hangt af van het moment van uitschakelen, overdag zou je dat moeten zien.
Je kan op pvoutput terugzoeken wanneer hij er mee stopte.
Overigens heb ik liever een Hema automaat dan een van de Action :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 239318 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:18:
enkele mogelijkheden
<1>je aarding in je groepenkast is belabberd
<2> de automaat in kwestie is er 1 van de catagory specialprize for you en derhalve klapt eruit door ... kwaliteit
<3> op een bewolkt zonnige dag knalt de automaat eruit door de piek ( vrij onwaarschijnlijk ) maar sommige automaten (hemamodel ) zou het kunnen.

gezien je overige oude groepen is het een oude groepenkast waarbij de aarding nog op de cv zit aangesloten bijv
Ok, optie 3 lijkt me sterk? Want de laatste weken zijn er weinig pieken en de boel heeft regelmatig op piekvermogen gedraaid dit jaar (2000w). Komt niet boven de 1500w uit op het meest zonnige dagen nu en dat is dan meestal ook maar even vanwege de wolken.

O ja, wat ik nog vergeet: de schakelaar klapt blijkbaar 's nachts (of 's ochtends bij het starten?) om, niet overdag. Elke keer dat het nu is gebeurd heb ik de dag ervoor tot het laatste moment zonne-energie gehad, en de volgende dag helemaal niks, dan is blijkbaar de schakelaar om vóór de eerste registratie van de eerste 0,001kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 27-10-2016 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Die aardlekschakelaar lijkt zo wel op een Merlin Gerin uit de multi9. Zeker geen slecht merk, maar volgens mij wordt deze al sinds 2009 niet meer geproduceerd, want toen is het overgenomen door Schneider.

Voor wat betreft het uitvallen.
Lijkt me dat 'sochtends met het inschakelen van de omvormer er een lekstroompje optreedt. Mogelijk een slechte condensator in het netfilter, of je aardlekschakelaar is er door veroudering iets gevoeliger voor geworden.

[ Voor 38% gewijzigd door Illusion op 27-10-2016 16:33 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hoe kom ik er achter voor ik 100 euro voor een nieuwe aardlekschakelaar besteed als mogelijk oplossing. Moet ik de electricien bellen om dat ding te laten controleren (is dat meetbaar?), of moet ik leverancier van de omvormer bellen om een lastig aantoonbaar (?) probleem te melden?
De panelen heb ik zelf gelegd, maar de electricien heeft de boel verder aangelegd en aangesloten.

En wat is een netfilter, is dat een onderdeel in de meterkast of van de omvormer?

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 27-10-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn omvormer meet de isolatieweerstand en meldt een fout of grote afwijking in het log.
Vooralsnog is niet vastgesteld dat je aardlekschakelaar door een lekstroom uitschakelt :P
Die condensator zit in de netvoeding van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Als het in de ochtend is de inverter gaat opstarten kan het vocht zijn, echter deze hangt binnen?
Daarbij meet een Power-one zelf de Ohms tussen de panelen, en gaat dan gewoonweg niet aan als deze te laag is. Standaard is 20 Ohm.

Ik heb zelf deze omvormer ook, en nimmer dit probleem ervaren. En de mijne hangt buiten.
Een Power-one hoeft trouwens niet achter een aardlek te hangen volgens mijn elektricien.

Maar deze discussie is reeds vaker gevoerd hier!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klinkt als of deze uitspringt op het moment dat de omvormer actief word.
zou deze zowiezo vervangen
anderzijds het is dan weliswaar geen noodzaak maar misschien overweging om de groepenkast in zijn geheel te vervangen met het oog op de toekomst
is goedkoper dan nu deze aardlek en bijv volgend jaar alsnog nieuwe groepenkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mijn huis gaat in de verkoop (dat had eigenlijk al gemoeten, maar omstandigheden in de straat verhinderen dat), dus een nieuwe groepenkast komt er zeker niet. Zowieos neem ik de zonnepaneleninstallatie misschien wel mee afhankelijk van het verkooptraject.
Maar je zegt dus dat ik in principe die schakelaar in de meterkast zou moeten (laten) vervangen?

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 28-10-2016 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

met de info die mij ter beschikking is zou dat me 1e optie zijn idd.
anderszijds gezien dat je nu aangeeft dat je huis in de verkoop moet ( nieuwe info )

adviseer ik om hier een electricien even naar te laten kijken.
is er idd een lekspanning dan kan je dat beter nu oplossen als straks na verkoop een hoop ge...
iets met verborgen gebreken ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als dat huis zonder zonnepanelen wordt verkocht is er geen probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, maar dat gaat waarschijnlijk ook wel even duren. In de tussentijd wil ik de boel wel laten draaien. Zal eerst die gast eens bellen die de elctriciteit aangesloten heeft.

De omvormer geeft verder ook geen foutmeldingen, dus wellicht is dan inderdaad de conclusie dat de schakelaar te gevoelig is (geworden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Als je omvormers achter een aardlekschakelaar wilt aansluiten dan kun je beter geen 30mA maar een 300mA aardlekschakelaar toepassen. Een 30mA is voor trafoloze omvormers te gevoelig.
De aardlekautomaat vervangen voor een gewone automaat mag eventueel ook indien de omvormer met een rechtstreekse kabel is aangesloten op de automaat en goed geaard is.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor je tip. Omvormer zit inderdaad rechtstreeks met een dikke kabel op de meterkast.

Ik heb de electricien gebeld die de bedraging destijds heeft aangesloten gebeld om er binnenkort naar de kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clemax
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-02 09:37
Hallo, is al bekend wat de oorzaak was?
Na 3 jaar probleemloze werking is mijn PV automaat er ook uitgeklapt tussen 2 dagen in.
Hoor het graag, bedankt.
Pagina: 1