Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van Mac naar Mic -> Edit & game pc

Pagina: 1
Acties:

• FWdeKlerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11 08:11
In 2010 heb ik een Macbook Pro gekocht. Die heb ik meegezeuld naar Zambia waar ik er een halfjaar op heb zitten editen. Sinds 2012 staat m'n Mac nagenoeg op dezelfde plek op m'n bureau. In de tussentijd ook de rest van de wereld over geweest, maar m'n laptop nooit meer meegenomen. In de aanloop naar vandaag heb ik een jaar lang zitten wikken en wegen.

Zal ik een nieuwe macbook kopen? Of toch een nieuwe pc? Zal ik niet wachten tot het nieuwste uit is? Ondertussen heb ik van al dat wachten een sik gekregen en heb ik niet kunnen editen of andere zinnige dingen doen omdat m'n laptop aan het eind van zijn latijn is. Dus:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn nieuwe systeem wil ik kunnen editen en gamen. Verder gebruik ik hem ook voor het huis- tuin- en keukensurfen.
Gaming: Mijn vriendin is erg into VR, dus wil hem ook VR ready hebben. Zelf hou ik van games als ARMA, Battlefield en b.v. Civilization.
Editing: Op dit moment is al m'n apparatuur, met uitzondering van Phantom 4 ingesteld op Full HD. In de toekomst verwacht ik de rest van de gear te upgraden naar 4K, dus daar wil ik rekening mee houden. Ik heb een externe audio interface van focusrite(2i4) met daarbij 2x KRK Rokit G5 dus wat betreft audio zit ik opzich wel prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximumprijs ligt om en nabij de 2000 euro. M'n macbook Pro kostte 2000 en daar heb ik zo'n 6 jaar mee gedaan. Dat wil ik het liefst nu ook weer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een Desktop uit 2005 staan, maar daar zit niet zoveel nuttigs meer in. Daarnaast een muis van 12 jaar oud waarbij de rechterknop blijft hangen en een toetsenbord dat ik liever verlicht zou hebben.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In m'n lijst staat datgene wat ik denk nodig te hebben. Ik ben alleen nog niet helemaal uit de rest van de opslag HDD en SSD. Twee videokaarten lijkt me een beetje overkill. Ik wil liefst veel rekenkracht en renderpower. Ook als ik een kleine animatie maak of whatever moet het goed en snel kunnen. En natuurlijk genoeg koeling. Ik heb ook nog een nieuwe monitor nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar MSI. Dat mobo zit ook in m'n oude desktop en werkt(e) prima. Processor van Intel. Videokaart ook van MSI.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil liefst een kast met niet teveel toeters en bellen en hij moet stil zijn. LED's etc. boeien met niet en ik hoef ook niet per se naar binnen te kijken, dat maakt het rommelig in mijn kleine kamertje. Ik heb nu wel een kast die LED's en een inkijkraam heeft, maar liefst zou ik die willen hebben maar dan zonder LEDS en raam.
Liefst wel strakke look. Spacegrey ofzo :P
Energieverbruik heb ik niet veel kaas van gegeten, maar het liefst hou ik dat natuurlijk zo laag mogelijk.
Ook wil ik meerdere monitoren kunnen aansluiten op m'n build, liefst 2, max. 3.

Ga je overklokken?
In de toekomst zou ik dat misschien wel willen doen, of in ieder geval de mogelijkheid daartoe hebben.

Wat verwacht je van ons?[i]
Toen ik in 2010 een Macbook pro kocht, heb ik ook mijn computerkennis aan de wilgen gehangen. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen in het kiezen van een redelijk toekomstbestendig systeem wat ook nog eens goede prestaties heeft. Ik heb al advies gekregen van Tweaker Joostsozee, Monqq en een ander waarvan ik de naam niet weet.

Onderstaande lijst is het resultaat tot nu toe. Bedankt alvast voor het meedenken!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1MSI Z170A GAMING M3€ 138,90€ 138,90
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 495,95€ 495,95
1Phanteks Eclipse P400S Zwart Window€ 75,-€ 75,-
1Scythe Mugen 4€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 79,29€ 79,29
1Corsair RM550x€ 89,95€ 89,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.432,99

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
Build ziet er goed uit, toch een paar puntjes:

- SSD kan vervangen worden door een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB. Scheelt +/- €45 en nagenoeg geen performance verschil.
- Ik zie dat de kast ook in een non-window variant verkrijgbaar is, misschien een optie voor de strakkere look?
- Met 250 euro meer heb je een GTX1080. Misschien wat overkill maar als je zo over 4k apparatuur beschikt, en wat meer VR futureproof wilt zijn niet mis. pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
Je hebt een Window :P in je kast pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 misschien iets voor je? of neem een gesloten case :P. ik neem aan dat je er ook windows op gaat zetten anders kan je de meeste games NIET spelen wat zonde zou zijn.

• FWdeKlerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11 08:11
Thanks voor de input! Ik kom dan nu uit op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1MSI Z170A GAMING M3€ 138,90€ 138,90
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 725,-€ 725,-
1Phanteks Eclipse P400S Zwart€ 73,-€ 73,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,15€ 18,15
1Scythe Mugen 4€ 39,95€ 39,95
1Gembird KB-UMGL-01€ 20,10€ 20,10
1Trust GXT 166 MMO€ 44,99€ 44,99
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 89,99€ 89,99
1Corsair RM550x€ 89,95€ 89,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.709,53

Monitor
De monitor moet ook een goede kleurweergave hebben als ik videos wil editen. Voor foto's wil ik op een later moment nog een Eizo aanschaffen, maar die zijn nogal prijzig.
- Ik dacht aan: pricewatch: Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart
- Of deze pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

HDD
- Nog niet echt iets gevonden... nog tips?

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
HDD
Je kunt het beste een Western Digital of Seagate hdd nemen. Hier een paar voorbeelden:
pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
pricewatch: Seagate Desktop HDD, 1TB
pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB
pricewatch: WD Blue WD20EZRZ, 2TB
pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
pricewatch: WD Blue WD30EZRZ, 3TB

Qua opslag moet je even kijken hoeveel je nodig hebt, dat weet ik noet precies van je. Wel zou ik adviseren niet lager dan 1 TB te gaan voor een HDD, en je programma's op je SSD te zetten.

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11 12:42
Vooreerst de toetsenbord en muis die je hebt gekozen. Deze zijn kwalitatief tegenover de overige onderdelen erg laag. Zelf heb ik weinig goede ervaringen met Trust en het Gembird toetsenbordje is wel érg goedkoop. Misschien is een mechanical keyboard interessant?

pricewatch: Logitech G502 Proteus Spectrum
pricewatch: Logitech G610 Orion Brown (Qwerty)
pricewatch: Logitech G610 Orion Red (Qwerty)

Betreft de monitor, ik zou inderdaad voor de Samsung gaan. Goedkope 4K scherm, 1ms latency, alleen niet in hoogte verstelbaar, dus dat is een nadeel.

En betreft de HDD, wat RubenByte zegt, maar Toshiba is ook een redelijk merk ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bedenk wel dat (volgens mij) alle Logitech toetsenborden een afwijkende layout hebben. Dit ondanks dat de plaatjes wel altijd normaal zijn, maar dat is niet het toetsenbord dat je krijgt (ipv daarvan grote enter en kleine linker shift).

Wat voor mij persoonlijk een dealbreaker is, hoeft niet voor iedereen zo te zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.
Pagina: 1