Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SateNL
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05-2022
Beste Tweakers,

Gister avond was ik Battlefield 1 aan het spelen toen ik plots een doffe knal uit mijn PC hoorde komen gevolgd door een zwart scherm, een pc dat uit ging en een brandende geur. Dit gebeurde allemaal in 3 seconde. In paniek deed ik mijn stekkerdoos uit en trok de voedingskabel uit mijn PC. Na 5 minuten wachten deed ik mijn chassis open en zag tot mijn grote verbazing dat de fan coolers van mijn MSI R9 380 waren los gekomen. Mijn video kaart is letterlijk in tweeën..

http://imgur.com/a/iyqGl
http://imgur.com/a/JRXAP
http://imgur.com/a/kwa4G

Wat mij verbaasd is dat de cooling alleen vast lijkt te zitten met pasta. :/ Ik ga straks contact opnemen met Alternate waar ik de kaart gekocht heb in juli 2015.. hopelijk kunnen zij mij helpen.

Heeft iemand dit probleem wel eens eerder gehad en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Daarnaast ben ik bang dat hierdoor nu mijn nieuwe moederbord ook kapot is gegaan. Is er een manier om dit te controleren? :(

Met vriendelijke groet,

Jerrel

[ Voor 1% gewijzigd door SateNL op 27-10-2016 08:34 . Reden: Afbeelding linkjes werkte niet. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test_slang_776
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Misschien is de koeler voordat je bent gaan gamen al losgegaan? Dat hij tijdens het gamen oververhit is en vervolgens ontploft is? Just an idea..

Succes met de RMA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit nog een deel van je koeler aan je videokaart vast. Nog nooit gezien dit.

Dat is geen koelpasta maar een soort geleidende lijm/soldeer daar tussen.

Ik zou maar eens de garantie opzoeken met deze foto's. Ik vermoed dat alleen je videokaart kapot is.

p.s. hij is niet ontploft, ik vermoed dat de klap die je hebt gehoord de vallende fan was en de daarna direct overhittende videokaart die heerlijke geur veroorzaakte.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33
Uit nieuwsgierheid, moeten er ook niet 'gewoon' schroefjes tussen de kaart en de koeler zitten?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SateNL
Goldman schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:44:
Uit nieuwsgierheid, moeten er ook niet 'gewoon' schroefjes tussen de kaart en de koeler zitten?
Dat lijkt mij ook.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Bizar dit, maar ik schuif me aan bij intelligo. Ziet ernaar uit dat het koelblok losgekomen is van de koelplate (of w/e de naam is..).
Mijn oude MSI r9 270x zat op dezelfde manier vast aan de koeler, met een paar schroefjes rond de GPU core.

Succes met de RMA, valt vast wel op te lossen met de verkoper dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SateNL
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels contact opgenomen voor de RMA. Hopelijk valt het nog wel binnen de garantietermijn.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De base plate van de koeler is los gekomen van de rest van de koeler. Dit mag absoluut nooit gebeuren en moet ook onder garantie vallen. Lijkt mij zelfs realistisch dat eventuele neven schade aan andere onderdelen ook betaald moet worden. Ik verwacht echter dat de rest van de PC geen schade heeft, maar de enige manier om dat te testen is met een andere videokaart.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, de koeler zit wel vast met boutjes maar dat deel zit dus nog op de GPU. De base plate is namelijk los gekomen van de heatpipes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
-The_Mask- schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:02:
Voor de duidelijkheid, de koeler zit wel vast met boutjes maar dat deel ligt dus nog op de GPU. De base plate is namelijk los gekomen van de heatpipes.
Maar dat is normaal gesproken niet de enige methode waarmee een gehele koelunit vast zit... het is toch wel bizar dat het complete gewicht blijkbaar aan die verbinding van de heatpipes heeft gehangen. Ik heb een 390 van MSI en daarbij zit de gehele koelunit op diverse plekken aan de rand ook nog aan het PCB vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:07:
[...]

Maar dat is normaal gesproken niet de enige methode waarmee een gehele koelunit vast zit... het is toch wel bizar dat het complete gewicht blijkbaar aan die verbinding van de heatpipes heeft gehangen. Ik heb een 390 van MSI en daarbij zit de gehele koelunit op diverse plekken aan de rand ook nog aan het PCB vast.
Bij deze koeler is het schijnbaar wel normaal. Maar verstandig is het idd niet om alleen op soldeertin te vertrouwen. Solderen is geen sterke verbinding en is dan ook niet slim hoe MSI de koeler heeft ontworpen. De vier boutjes welke nu de base plate vasthouden zouden langer moeten zijn, door de base plate heen aan de rest van de koeler vast. Al moet dan wel een kleine aanpassing aan de koeler gedaan worden om dit mogelijk te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 27-10-2016 09:27 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 11:58
Krijg bijna het idee dat het een return exemplaar is en de vorige eigenaar geprobeerd heeft de koel unit te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 11:13
akaQ schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:53:
Krijg bijna het idee dat het een return exemplaar is en de vorige eigenaar geprobeerd heeft de koel unit te vervangen.
Dit denk ik dus ook. Ik kan mij haast niet voorstellen dat MSI dit zo heeft bedacht/ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:29
jerrel1991 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:00:
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels contact opgenomen voor de RMA. Hopelijk valt het nog wel binnen de garantietermijn.. :(
Maak je daarover maar geen zorgen, garantie is 2 jaar.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
akaQ schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:53:
En dan valt die er pas na anderhalf jaar af?
Galaxis schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:00:
[...]

Dit denk ik dus ook. Ik kan mij haast niet voorstellen dat MSI dit zo heeft bedacht/ontworpen.
Zie de afbeeldingen, MSI heeft het duidelijk wel zo ontworpen en bedacht.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:31
Lijkt mij inderdaad ook dat het zo ontworpen is. Ik zie op het koelblok zelf geen mogelijkheid om schroeven of iets soortgelijks te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Wizxt schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:10:
Lijkt mij inderdaad ook dat het zo ontworpen is. Ik zie op het koelblok zelf geen mogelijkheid om schroeven of iets soortgelijks te bevestigen.
De soldering van de heatpipes op de heatspreader is gebroken.
De heatspreader met de schroefjes zit nog op de GPU.
Volgens mij moet dit mininaal 200 graden worden wil dit los raken, of extreme trillingen van de fans.
Was er al een blad afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Zie je hoe geblakerd die vrm heatsink is, volgens mij is daar iets veeel te heet geworden..?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SateNL
Het enige wat ik laatst heb gedaan is de laatste versie van de AMD driver geïnstalleerd. Versie 16.10.2.. Ik doe overigens niet aan tweaken van mijn hardware want hier heb ik geen ervaring mee.

@jeroen3: Alle fan bladen zijn nog heel :/

[ Voor 13% gewijzigd door SateNL op 27-10-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
jeroen3 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:15:
[...]

De soldering van de heatpipes op de heatspreader is gebroken.
De heatspreader met de schroefjes zit nog op de GPU.
Volgens mij moet dit mininaal 200 graden worden wil dit los raken, of extreme trillingen van de fans.
Was er al een blad afgebroken?
Ja dat snap ik, maar ik vind het toch vreemd dat het grootste deel van de massa alleen vast zit met soldeer. Je zou toch verwachten dat dit op een of andere manier alsnog vastgeschroefd zit aan de heatspreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Heb wel eens gehad dat de heatsink van een videokaart eraf is gevallen, maar dan praten we over jaren terug toen heatsinks soms met alleen koelpasta zaten vast geplakt (mijn geval was een nVidia TNT2, koelblokje lag onderin de computerkast).

Maar zoals op die foto's nog niet eerder gezien.
Denk overigens dat die doffe knal gewoon dat bovenste deel van de koeler was die naar beneden viel.

Als ik de foto's zo zie (van uitgaande dat je die meteen gemaakt hebt en nog niet aan de kaart/koeler zelf hebt gezeten) denk ik dat de schade wel beperkt is tot alleen een dode videokaart.

Wel benieuwd hoe dit verder afloopt (RMA en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SateNL
Nemesizz schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:33:
Heb wel eens gehad dat de heatsink van een videokaart eraf is gevallen, maar dan praten we over jaren terug toen heatsinks soms met alleen koelpasta zaten vast geplakt (mijn geval was een nVidia TNT2, koelblokje lag onderin de computerkast).

Maar zoals op die foto's nog niet eerder gezien.
Denk overigens dat die doffe knal gewoon dat bovenste deel van de koeler was die naar beneden viel.

Als ik de foto's zo zie (van uitgaande dat je die meteen gemaakt hebt en nog niet aan de kaart/koeler zelf hebt gezeten) denk ik dat de schade wel beperkt is tot alleen een dode videokaart.

Wel benieuwd hoe dit verder afloopt (RMA en dergelijke).
De foto's heb ik inderdaad direct gemaakt nadat ik mijn kaart zo aantrof.. 5 minuten nadat mijn PC ermee ophield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SAiN ONeZ schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:18:
Zie je hoe geblakerd die vrm heatsink is, volgens mij is daar iets veeel te heet geworden..?!
Er zit geen VRM heat sink op, de hele metalen plaat op het PCB fungeert als heat sink voor het VRM. Volgens mij zie je iets anders aan als VRM heat sink.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Linksonder naast de core zie je die SFC benaming staan, die heatsinks daarboven, die ziet er niet echt jofel meer uit, waar is die dan van?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
SAiN ONeZ schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:44:
Linksonder naast de core zie je die SFC benaming staan, die heatsinks daarboven, die ziet er niet echt jofel meer uit, waar is die dan van?!
SFC staat voor Super Ferrite Choke dat zijn dus de spoelen. Ook onderdeel van het VRM, maar dit is niet het onderdeel van het VRM dat heet wordt, dezen hebben dan ook geen koeling nodig. Daar bovenop ligt zo te zien nog wel een thermal pad of rubber, maar voor koeling zal die niet zijn. Waarschijnlijk wordt die gebruikt om de koeler niet door te laten buigen of om te zorgen dat er een stukje afstand tussen de koeler en de chokes blijft, zodat ze elkaar niet aan kunnen raken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is balen, nooit eerder gezien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 13:27

flessuh

Set sail for fail!

Ik zou ook verwachten dat er schroefjes in zouden moeten zitten... Als het enkel gesoldeerd zat hebben ze dus een auto-eject voor het koelblok gemaakt bij te hoge temperatuur.

Ze hebben juist extra schroef oppervlak met de backplate gemaakt, en dan niet gebruiken :?

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jerrel1991 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:00:
Stel dat dat een probleem is: bedenk dat er naast garantietermijn vanuit leverancier en/of fabrikant ook (EU) wetgeving is rondom verwachtingen die je mag stellen aan een deugdelijk product.

Binnen garantie is het simpel: bij defect ligt bewijslast bij leverancier, hij moet het oplossen tenzij hij overduidelijk misbruik klant kan aantonen.

Buiten garantie maar binnen redelijk termijn (in de regel bij computerapparatuur 3 jaar) heeft een leverancier wel nog verantwoordelijkheden bij defect. Verschil is dat bewijslast dan bij jou zit om aan te tonen dat er een probleem ontstaan is die jij niet had kunnen voorkomen.

Met deze foto's heb je een sterk verhaal - de verbinding tussen heatpipe en heatspreader heeft het simpelweg begeven bij normaal gebruik, normaal gebruik dat bewezen wordt door gebrek aan schroeiplekken op de heatsink de heatspreader is na afvallen heatsink wel veel te heet geworden, maar dat is gevolgschade van het losraken van heatsink.

Dus in het geval dat ze zeggen: "nee, 2 jaar garantie is gisteren afgelopen" hoef je je daarmee nog niet te laten afschepen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:18
flessuh schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:57:
Ik zou ook verwachten dat er schroefjes in zouden moeten zitten... Als het enkel gesoldeerd zat hebben ze dus een auto-eject voor het koelblok gemaakt bij te hoge temperatuur.

Ze hebben juist extra schroef oppervlak met de backplate gemaakt, en dan niet gebruiken :?
Dat zou je inderdaad wel verwachten, want de backplate heeft gewoon 4 schroeven rond de gpu core die waarschijnlijk nog vast zitten op die plaat die boven op de gpu zit en (gesoldeerd was) met de heatsink? Wel een vreemde constructie. Ik ben bang dat mijn net nieuwe msi gtx 1060 een soort gelijke heatsink constructie heeft :X.

Dat schroef oppervlak hebben ze wel gebruikt maar die gaan door de print plaat naar de backplate, inplaats van ook vast te zitten aan de koeling.

In mijn kast hangt er nog een plastic tube onder waar water door stroomt, dat zou vervelend worden als dit bij mij zou gebeuren :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Laatst online: 09-09 17:59

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Lijkt mij inderdaad heftig, maar ik vond op het internet niets terug (of toch niet snel) van dezelfde soort failure als deze. Ik vermoed dat dit een serieuze "error in manufacturing" is, want het lijkt mij bijna ondenkbaar dat je zo'n zware heatsink enkel met soldeer kunt vasthouden.
Warmte + de zwaartekracht zorgen er sowieso voor dat dit ooit zal lossen... een RMA lijkt mij het beste en hier is zeker duidelijk dat het om een fabricatiefout gaat - het is nu niet echt normaal gedrag van een videokaart om in 2 te splitsen na een paar maanden/jaren.
Ik zou zeggen, neem contact op met de winkel voor je garantie, ik ben er zeker van dat ze daar even verbaasd zullen reageren als ons. Maar hier is het overduidelijk dat er wat aan scheelt: ik zie zelfs geen schroefgaten voor verdere bevestiging, dus... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizxt
http://www.newegg.com/glo...iew.aspx?ReviewID=4479801

Je bent in ieder geval niet de enige :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SateNL
Zojuist de kaart weggebracht en ik krijg volgende week een nieuwe van MSI. Het schijnt een bekend probleem te zijn waarbij de kaart zo heet wordt dat de soldering los laat... bizar =_=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
jerrel1991 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:00:
Zojuist de kaart weggebracht en ik krijg volgende week een nieuwe van MSI. Het schijnt een bekend probleem te zijn waarbij de kaart zo heet wordt dat de soldering los laat... bizar =_=
Goed om te weten, dan haal ik geen MSI meer iig. Dit is volgens mij niet eens een fabricagefout maar een ontwerpfout van de, volgens mij, meest doorontwikkelde consumenten heatsink ever. (geen idee op welke iteratie TF ondertussen zit). Dit verwacht je nog niet bij een budget merk, laat staan het premium MSI.

[ Voor 27% gewijzigd door eL_Jay op 27-10-2016 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizxt
Dat is dan wel een klein beetje een ontwerp blunder imho. Maar het is vast wel op te lossen met een paar tiewraps :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Laatst online: 09-09 17:59

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Veel success ermee, al zou ik die (als het hetzelfde model is) voor de zekerheid maar extra ondersteuning geven (zoals met het karton van een WC-rolletje). Zekerheid voor alles :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eL_Jay schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:01:
[...]

Goed om te weten, dan haal ik geen MSI meer iig. Dit is volgens mij niet eens een fabricagefout maar een ontwerpfout van de, volgens mij, meest doorontwikkelde consumenten heatsink ever. (geen idee op welke iteratie TF ondertussen zit). Dit verwacht je nog niet bij een budget merk, laat staan het premium MSI.
MSI premium? MSI is gewoon een massamerk hoor, met hoge volumes en lage prijzen. Daar hoort bij dat de grenzen opgezocht worden om maximale rendement voor minimale constructiekosten te leveren. Meestal gaat dat goed, af en toe wat minder.

Is op zich geen drama, zolang de problemen die daarbij optreden netjes opgelost worden. Zo te horen gebeurt dat hier ook.

* dion_b heeft liever een fabrikant wiens kaarten om de haverklap uitvallen waar je vervolgens snel en probleemloos vervanging krijgt dan een fabrikant waar het zelden mis gaat maar waar je vervolgens zonder gevecht niets geregeld krijgt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
dion_b schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:29:
[...]

MSI premium? MSI is gewoon een massamerk hoor, met hoge volumes en lage prijzen. Daar hoort bij dat de grenzen opgezocht worden om maximale rendement voor minimale constructiekosten te leveren. Meestal gaat dat goed, af en toe wat minder.

Is op zich geen drama, zolang de problemen die daarbij optreden netjes opgelost worden. Zo te horen gebeurt dat hier ook.

* dion_b heeft liever een fabrikant wiens kaarten om de haverklap uitvallen waar je vervolgens snel en probleemloos vervanging krijgt dan een fabrikant waar het zelden mis gaat maar waar je vervolgens zonder gevecht niets geregeld krijgt :o
MSI richt zich samen met Asus in nederland ook op het hogere segment. Hun kaarten zijn steevast duurder dan vergelijkbare kaarten van EVGA/Gigabyte/Inno3d. Daarnaast hebben asus en msi volgens mij als enige ridicuul luxe kaarten als Lightnings, Mars en Matrix en Ares. In die context bedoel ik het meer.
Verder ook met je eens dat de support erg belangrijk is, maar dit is volgens mij iets wat nooit had mogen gebeuren.
En krijgt TS overige schade vergoed? Voeding en case zullen nu krassen hebben, fan van voeding is mogelijk uit het lood geslagen, eventueel andere kortsluiting?

[ Voor 11% gewijzigd door eL_Jay op 27-10-2016 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eL_Jay schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:40:
[...]

MSI richt zich samen met Asus in nederland ook op het hogere segment. Hun kaarten zijn steevast duurder dan vergelijkbare kaarten van EVGA/Gigabyte/Inno3d. Daarnaast hebben asus en msi volgens mij als enige ridicuul luxe kaarten als Lightnings, Mars en Matrix en Ares. In die context bedoel ik het meer.
Tja, wat de gek ervoor geeft he, je kunt nog zoveel lipstick op een pitbull smeren, het blijft een pitbull. Genoemde merken hebben vaker tig uitvoering van zelfde product gemaakt met als enig verschil steeds idiotere rollercoaster-achtige heatsinks (die soms niet eens thermisch verbonden zijn met de onderdelen die ze lijken te koelen :') ), dat maken het niet luxe-kaarten. Het is alsof je door een grotere spoiler op een Suzuki Switft te plakken opeens een luxewagen ervan zou maken :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
dion_b schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:43:
[...]

Tja, wat de gek ervoor geeft he, je kunt nog zoveel lipstick op een pitbull smeren, het blijft een pitbull. Genoemde merken hebben vaker tig uitvoering van zelfde product gemaakt met als enig verschil steeds idiotere rollercoaster-achtige heatsinks (die soms niet eens thermisch verbonden zijn met de onderdelen die ze lijken te koelen :') ), dat maken het niet luxe-kaarten. Het is alsof je door een grotere spoiler op een Suzuki Switft te plakken opeens een luxewagen ervan zou maken :+
offtopic:
Ik zie dat meer als dat de concurrenten alleen maar golfjes tot 1.8 liter leveren met diverse exterieur pakketten, maar Asus en MSI ook de 2 liters GTI en de R in het assortiment hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:05

Shunt

Boe

eL_Jay schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

offtopic:
Ik zie dat meer als dat de concurrenten alleen maar golfjes tot 1.8 liter leveren met diverse exterieur pakketten, maar Asus en MSI ook de 2 liters GTI en de R in het assortiment hebben.
Maar dat hebben ze niet. Ze hebben hoogstens een 1.8 chiptuned versie. Niets wat je ook niet kunt doen op je eigen bestaande goedkope niet asus golf 1.8. 99% stikkertjes en 1% chiptune. 8)7

Alle merken krijgen EXACT de zelfde chips. (dus motoren)

[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 27-10-2016 14:55 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

MSI richt zich samen met Asus in nederland ook op het hogere segment. Hun kaarten zijn steevast duurder dan vergelijkbare kaarten van EVGA/Gigabyte/Inno3d. Daarnaast hebben asus en msi volgens mij als enige ridicuul luxe kaarten als Lightnings, Mars en Matrix en Ares.
Duurder idd, maar beter? Nee meestal niet, beter in marketing dat dan wel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

En krijgt TS overige schade vergoed? Voeding en case zullen nu krassen hebben, fan van voeding is mogelijk uit het lood geslagen, eventueel andere kortsluiting?
Fan van de voeding uit het lood geslagen? Doordat er iets van 5 cm hoogte op de behuizing van de voeding valt? Zou niet best zijn.
Ik ben geen elektricien, maar waarom zou er kortsluiting ontstaan? De pc valt gewoon uit doordat de videokaart kapot gaat en d'r mee kapt.

Die kras op de voeding zou ik zéker claimen. Net als een eventuele kras op de binnenkant van de case overigens. En afschrijving van de stekkerdoos natuurlijk. Evenals een nieuwe voedingskabel van de PC (je weet maar nooit). Misgelopen ervaring in Battlefield 1, emotionele schade én het gemis van een pc gedurende enkele dagen natuurlijk ook. Dus zo'n *reken-de-reken* $ 128.500.
O wacht, we zijn hier niet in de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:38
eL_Jay schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:01:
[...]

Hoevaak moet het nog gezegd worden dat er niets premium is aan MSI hardware. Het is gewoon een boel hippe kleurtjes en dure prijzen ten gevolge van alle hippe, maar vooral dure, marketing. Denk je dat al die social media giveaways, stands op grote game-/hardwarebeuzen en (grote) LAN parties niets kosten? Daar betaal je als consument gewoon voor. :+

Gelukkig voor hen werkt het wel (zeker hun videokaarten zijn heel populair in de pricewatch), maar voor de koper die koopt zonder emotie, maar juist met zijn verstand, zijn er betere onderdelen voor een stuk minder geld beschikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 27-10-2016 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
-The_Mask- schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:48:
[...]

Duurder idd, maar beter? Nee meestal niet, beter in marketing dat dan wel.
Paprika schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:19:
[...]

Hoevaak moet het nog gezegd worden dat er niets premium is aan MSI hardware.
offtopic:
Ik zeg nergens beter, maar er is een reden waarom dat bepaalde kaarten de beste extremeOC resultaten halen. Dat lukt je niet op een reference/founder. Feit is dat name Asus en MSI zich richten met premium kaarten op deze enthousiasts doelgroep, door bijv meer fases, uitleespunten of extra aansluiting mee te bakken en die enthousiast bereid zijn een PREMIUM te betalen
Tehh schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:01:
[...]
Kortsluiting?
O wacht, we zijn hier niet in de USA.
offtopic:
Denk je ook zo als door de Samsung note 7 je huis afbrand of je door een bug in de autopiloot of inparkeerfunctie van je auto je kind doodrijd, je schroeven van je luidspreker/tv sneller roesten dan zou moeten, doorbreken en de luidspreker een kind/huisdier plet? Samsung zou in ieder geval blij zijn met jouw als klant ;)
Kortsluiting ontstaat volgens mij wanneer geleidende componenten een alternatieve verbinding leggen tussen componenten die onder stroom staan. Wanneer een een koeler (geleidend metaal) op bepaalde plekken op een pcb contact maakt kan er kortsluiting plaatsvinden en is bijv een deel van je moederbord kapot (bijv usb poort, als je daar zo'n 'Fry-usb-stick' insteekt)

[ Voor 42% gewijzigd door eL_Jay op 27-10-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:37:
[...]

[...]

offtopic:
Ik zeg nergens beter, maar er is een reden waarom dat bepaalde kaarten de beste extremeOC resultaten halen. Dat lukt je niet op een reference/founder. Feit is dat name Asus en MSI zich richten met premium kaarten op deze enthousiasts doelgroep, door bijv meer fases, uitleespunten of extra aansluiting mee te bakken en die bereid zijn een PREMIUM te betalen
Sponsering is het keyword hier. Extreem overklokken kost heel veel geld, vooral om wereldrecords te vestigen want je hebt heel veel videokaarten nodig om de beste te vinden, de welbekende silicon lottery. Als fabrikanten als Asus en MSI al een voorselectie hebben gedaan en de beste kaarten vervolgens sponsoren dan is het logisch dat je die merken ook vaker terug zal zien bij wereldrecords.

Ook dat valt gewoon onder marketing overigens.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:37:

[...]

offtopic:
Denk je ook zo als door de Samsung note 7 je huis afbrand of je door een bug in de autopiloot of inparkeerfunctie van je auto je kind doodrijd, je schroeven van je luidspreker/tv sneller roesten dan zou moeten, doorbreken en de luidspreker een kind/huisdier plet? Samsung zou in ieder geval blij zijn met jouw als klant ;)
Kortsluiting ontstaat volgens mij wanneer geleidende componenten een alternatieve verbinding leggen tussen componenten die onder stroom staan. Wanneer een een koeler (geleidend metaal) op bepaalde plekken op een pcb contact maakt kan er kortsluiting plaatsvinden en is bijv een deel van je moederbord kapot (bijv usb poort, als je daar zo'n 'Fry-usb-stick' insteekt)
offtopic:
Nu is er gelukkig niemand doodgegaan, en voor zover bekend ook geen huisdier geplet, maar verder vind ik je voorbeelden voorbeeldig. Toevallig was ik altijd groot Samsung fan vanwege de styling, en heb om die reden menig Samsung product gekocht in het verleden :D

Ik snap dat kortsluiting op een moederbord geen ondenkbare situatie is, vandaar dat ik dat onderdeel ook nog wel redelijk serieus benaderde. Maar volgens mij valt er vanaf de pcie slots weinig kortsluiting te behalen, die plastic pcie poorten steken behoorlijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 16:28
Tja of MSI nou slecht is...

Ik zie dit altijd zo, wat mensen zeggen is 25% persoonlijke mening, 25% (eventuele) ervaring, 25% voorkeur en 25% (deels of volledig) feit.

Ik heb qua GPU's de slechtste ervaringen gehad met MSI en EVGA en dat terwijl veel mensen (vooral uit amerika) bij EVGA of zelfs MSI zweren qua kwaliteit.

Maakt mijn mening die kaarten slecht? Nee, het is een mening maar wat iemand ermee doet is zijn of haar keuze.

Ik heb voorkeur voor Asus en Sapphire qua GPU's, daar heb IK goede ervaringen mee (en Sapphire is het enige GPU merk waar ik nooit shit mee had) maar maakt dat deze kaarten excellent? Ook niet, is alweer slechts een mening.

Elke merk heeft voordelen en nadelen, over het algemeen heb ik niks tegen MSI en vind het prima kaartjes, ik heb de betere ervaringen met Asus en op verschillende fronten vind ik ze beter, maar er zijn genoeg mensen die mij tegenspreken en zeggen dat Asus zuigt en MSI top kwaliteit is.

Hetzelfde met moederborden, Asus, Gigabyte en Intel zijn mijn voorkeur, MSI vertrouw ik niet en Asrock heb ik verschrikkelijke ervaringen mee, maar er zijn zat mensen die ook dat tegen spreken.

Zeuren en ruzie maken over welke kaart beter is heeft geen zin, ik heb voorkeur voor Asus maar ik heb nou juist een Asus kaart in no time kapot zien gaan bij een kennis, merk zegt weinig want dan is de ene generatie van merk 1 goed, maar de andere misschien niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Maar het punt is wellicht dat je eigen ervaringen helemaal niets zeggen over de kwaliteit van een product of producten van een fabrikant. De hoeveelheid hardware die een enkele tweaker in zijn handen heeft is doorgaans te weinig om er fatsoenlijke statistiek op te kunnen beoefenen.

Pas als het halve forum vol staat met een GTX970 van een bepaald merk met allemaal hetzelfde probleem zou je er een voorzichtige conclusie uit kunnen trekken. En zelfs dan zou het een batch probleem kunnen betreffen.

Persoonlijke voorkeur, dus prima, maar voorkom generalisering van een product of fabrikant aan de hand van je eigen ervaringen. Melden en delen en als er 80 anderen zijn kun je eens nadenken over een conclusie.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is vrij simpel, er bestaat geen topmerk onder de retail merken. De ene serie van merk x is weer wat beter, andere van merk y, soms zit er een echt gare serie tussen, soms zit er een best goede serie tussen, maar de perfecte serie heb ik nog nooit gezien van geen één hardwareonderdeel, laat staan een merk. MSI ook zeker niet genoeg gare videokaart, moederbord, voeding, laptop series van gezien, ook goede natuurlijk, maar genoeg wisselvalligheid. Wat MSI de laatste jaren vooral goed doet is hun marketing hier, die is top en dat is goed te zien in hun verkoop van vooral videokaarten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

ik denk dat iedereen met een merk wel eens een slechte ervaring heeft gehad. ik hoop voor t's in ieder geval dat zijn situatie zo snel en goed mogelijk wordt opgelost.

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 13:34
Waarschijnlijk gaat MSI lastig doen met de garantie. Ben helemaal geen fan van MSI, heb er zelf een laptop van en zeer slechte ervaring mee gehad, want de kwaliteit is gewoon slecht en de garantie / aftersales zitten in polen en begrijpen je voor geen zak (zelfs Engels is lastig voor ze). Daarvoor in het verleden nog meer slechte ervaring. Twee HD5870's videokaarten van 300 euro waarvan de fan bearings al kapot van waren na nog geen half jaar (twin uitvoering met hetzelfde soort heatspreader.. Laat staan de rest, ik koop geen rebranded rommel meer (nooit meer). Of van AMD/Nvidia zelf of hooguit een shapphire met aftermarket heatsink erop.

Succes met de RMA, ik hoop het voor je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Goed om te lezen dat het gaat om een "productie" fout, dat moet echt wel belachelijk soldeer zijn als het los laat bij max 90°C 8)7 (normaal soldeer word vloeibaar bij +260°C

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 01:20:
Waarschijnlijk gaat MSI lastig doen met de garantie. Ben helemaal geen fan van MSI, heb er zelf een laptop van en zeer slechte ervaring mee gehad, want de kwaliteit is gewoon slecht en de garantie / aftersales zitten in polen en begrijpen je voor geen zak (zelfs Engels is lastig voor ze). Daarvoor in het verleden nog meer slechte ervaring. Twee HD5870's videokaarten van 300 euro waarvan de fan bearings al kapot van waren na nog geen half jaar (twin uitvoering met hetzelfde soort heatspreader.. Laat staan de rest, ik koop geen rebranded rommel meer (nooit meer). Of van AMD/Nvidia zelf of hooguit een shapphire met aftermarket heatsink erop.

Succes met de RMA, ik hoop het voor je..
Ik heb ooit een MSI 6970 "premium" Lightning gekocht, waarvan de koeler gewoon los zat. Ik was uiteraard niet te beroerd om hem maar zelf aan te draaien. Wat bleek, de schroeven waren een mm te lang, zodat hij op idle al richting de 100 graden ging. Ik had het maar zelf opgelost met ringetjes, en natuurlijk n=1, maar ik was wel meteen klaar met dit merk. Wat ik trouwens een tijdje terug had gelezen in het overclocktopic (geloof ik), dat MSI nadat de eerste batches op zijn, overgaan op goedkopere caps en mosfets.Dit bij zowel moederborden als videokaarten.. En dat een premium merk noemen..

Ontopic: Dit is wel echt te idioot voor woorden om te zien, aangezien dit bij hun een bekend probleem is, waarom dan geen terugroep actie?

[ Voor 4% gewijzigd door fynrd1 op 28-10-2016 03:58 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 16:28
fynrd1 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 03:55:
[...]

Ik heb ooit een MSI 6970 "premium" Lightning gekocht, waarvan de koeler gewoon los zat. Ik was uiteraard niet te beroerd om hem maar zelf aan te draaien. Wat bleek, de schroeven waren een mm te lang, zodat hij op idle al richting de 100 graden ging. Ik had het maar zelf opgelost met ringetjes, en natuurlijk n=1, maar ik was wel meteen klaar met dit merk. Wat ik trouwens een tijdje terug had gelezen in het overclocktopic (geloof ik), dat MSI nadat de eerste batches op zijn, overgaan op goedkopere caps en mosfets.Dit bij zowel moederborden als videokaarten.. En dat een premium merk noemen..
Naja, in ogen heb je goede en slechte merken maar premium bestaat gewoonweg niet naar mijn mening, niet in de consumentenmarkt tenminste.
Ontopic: Dit is wel echt te idioot voor woorden om te zien, aangezien dit bij hun een bekend probleem is, waarom dan geen terugroep actie?
Heb naar aanleiding van dit lopen speuren op het internet, het kom vrij zelden voor maar volgens 1 topic dat ik las is dit onder de juist omstandigheden (niks extreems, gewoon normaal gebruik) gewoon te reproduceren, ik denk dat MSI dit ook weet en dat het vervangen van die paar "pech" modellen goedkoper is dan alles terugroepen voor hun.

Moet wel zeggen, mijn mening was al vrij ongezouten over MSI (en EVGA) GPU's, maar hierdoor ga ik mij wel meer in op verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 15:07
Er worden vele duizenden videokaarten verkocht en af en toe kan er natuurlijk iets misgaan.
Een soldeer verbinding is normaal gesproken heel erg sterk.
Normaal tin soldeer word pas vloeibaar ruim boven de 200°C. en een videokaart word niet warmer dan 90°C, Dus dat is geen probleem.

Dit lijkt op een productie foutje. Op het hele internet kan ik 1 ander geval vinden waarbij hetzelfde gebeurde, dus is het zeker geen design fout. Mijn eigen MSI GTX 980 Gaming heeft de zelfde soort koeler en werkt nog steeds perfect :)

De rest van jouw PC zal hoogstwaarschijnlijk nog gewoon zonder problemen werken.
Dus als Alternate de kaart voor jou omgeruild heeft kan jij weer gamen :)

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
Lijkt me inderdaad een beroerd design. Vergelijk het eens met een non-referentiemodel - deze is van de concurrent, maar dat zal AMD niet heel anders aanpakken:

Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2016/features/pascal/gtx-1080-board-shot.jpg

Misschien valt er in het kader van geluidsproductie wat te zeggen voor non-referentiekaarten, maar in geval van TS lijkt het budget voor de schroefjes op te zijn gegaan aan marketing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:18
Thralas schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:09:
Misschien valt er in het kader van geluidsproductie wat te zeggen voor non-referentiekaarten, maar in geval van TS lijkt het budget voor de schroefjes op te zijn gegaan aan marketing ;)
De msi kaart heeft ook wel 12 schroeven door het pcb zitten, maar die zitten alleen op de backplate. De backplate zit beter vast dan de heatsink :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 15:07
Thralas schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:09:
Lijkt me inderdaad een beroerd design. Vergelijk het eens met een non-referentiemodel - deze is van de concurrent, maar dat zal AMD niet heel anders aanpakken:

[afbeelding]

Een PCB van een R9 380 ziet er wel heel anders uit dan het PCB van een Nvidia GTX 1080
hier onder een Sapphire R9 380
Afbeeldingslocatie: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2015/09/AS7V1045.jpg

Het design van deze Sapphire lijkt veel op die van MSI. Al is het PCB van MSI iets groter.

Een custom koeloplossing is bijna altijd beter dan het referentie design van AMD of Nvidia.
En reviews van Tweakers en de buren (HWI) geven aan dat MSI en Asus wel altijd tot de top behoren van koeling. Goede koeling met weinig to geen geluid.

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
polo1987 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:41:
Normaal tin soldeer word pas vloeibaar ruim boven de 200°C. en een videokaart word niet warmer dan 90°C, Dus dat is geen probleem.
Vloeibaar pas boven de 200. Maar de stevigheid neemt al veel eerder af. Voor een dragende constructie zoals dit kan dat al wel afgelopen zijn bij 150. Daar komt nog bij dat de sterkte verminderd door vele temperatuur cycles. Mocht er bijvoorbeeld te weinig zijn gebruikt, of het is vervuild, dan gaat dat ten koste van de sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
fynrd1 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 03:55:
[...]
Wat ik trouwens een tijdje terug had gelezen in het overclocktopic (geloof ik), dat MSI nadat de eerste batches op zijn, overgaan op goedkopere caps en mosfets.Dit bij zowel moederborden als videokaarten.. En dat een premium merk noemen..
Premium bestaan inderdaad niet meer. Al heel lang niet meer. Hier een simpel voorbeeld. Philips deed dat ook 30 jaar geleden. Goedkope crappy fats in hun Hi-Fi versterkers bouwen als er tekort aan voorraad was. Dit betekend niet meteen dat het slecht is maar de kwaliteit is wel minder en dus gaan die eerder stuk.

Videokaarten, telefoons, TV's en andere elektronica allemaal hetzelfde verhaaltje. Je zult het alleen bij grotere merken minder snel merken. Zoals bij Samsung bijvoorbeeld. Maar sommige telefoon merken besparen op bepaalde onderdelen of gebruiken slechte batches (bijvoorbeeld de fingerprint scanner) en ja dan heb je naar een paar maanden gewoon lekker pech..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SateNL
Goedemorgen!

Naar aanleiding van dit bericht op Tweakers heeft MSI contact met mij opgenomen en krijg ik een upgrade naar een MSI RX 480! :D Zo kan ik weer even voorruit.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 13:27

flessuh

Set sail for fail!

jerrel1991 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:55:
Goedemorgen!

Naar aanleiding van dit bericht op Tweakers heeft MSI contact met mij opgenomen en krijg ik een upgrade naar een MSI RX 480! :D Zo kan ik weer even voorruit.
erg nette oplossing :)

https://www.dutchsolarboat.com

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

Goedemorgen!

Dat is een hele nette oplossing, veel plezier ermee :)

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

dat is inderdaad netjes :D succes en veeeeeel plezier :D

zou bijna die van mij in twee laten gaan :D

[ Voor 29% gewijzigd door Eentje op 11-11-2016 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Ik vraag me af of je die 480 ook had gekregen als je de gewone weg had gevolgd en niets op Tweakers had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

r_AllocStarByte schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 01:20:
Waarschijnlijk gaat MSI lastig doen met de garantie. Ben helemaal geen fan van MSI, heb er zelf een laptop van en zeer slechte ervaring mee gehad, want de kwaliteit is gewoon slecht en de garantie / aftersales zitten in polen en begrijpen je voor geen zak (zelfs Engels is lastig voor ze).
Een RMA hoor je dan ook in te dienen bij de winkel, niet bij de fabrikant. Het is soms heel aardig dat fabrikanten het voor je willen regelen en sommige bedrijven leveren op die wijze betere aftermarketservice dan de winkel, maar ze hebben er geen wettelijke verplichting toe.
Laat staan de rest, ik koop geen rebranded rommel meer (nooit meer). Of van AMD/Nvidia zelf of hooguit een shapphire met aftermarket heatsink erop.
Hoezo "rebranded"? Je snapt dat dit de normale manier is van productie en distributie van videokaarten hè? Referencekaarten (van AMD/Nvidia zelf) zijn meestal de eerste kaarten die uitkomen en eigenlijk puur bedoeld als het design waarop fabrikanten (zoals ASUS, MSI, Sapphire, XFX, PowerColor, enz) hun kaarten op baseren. Referencekaarten zijn bijna altijd de slechtste kaarten die je kunt hebben qua koeling en geluidsniveau.

Ik word altijd een beetje moe van mensen die een heel merk compleet afschrijven na één slechte ervaring. Kom op mensen, n=1. Één slechte ervaring zegt niet zoveel en kan bij elk merk voorkomen. Als je puur objectief gaat kijken per merk hoeveel kaarten er stuk gaan zit daar echt niet zoveel verschil tussen.

Ik heb hiervoor een kaart van Sapphire gehad die plotseling stuk ging (gaf geen beeld meer). Betekent dat dat ik vanaf dat moment Sapphire kut vind? Nee, natuurlijk niet. Ik weet ook wel dat Sapphire altijd erg goed beoordeeld wordt qua kwaliteit. Éen persoonlijke slechte ervaring doet daar niets aan af. Ik zou zo weer een Sapphire-kaart kopen, daar heb ik geen enkel probleem mee.

[ Voor 62% gewijzigd door Compizfox op 12-11-2016 02:15 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe lang heeft de reactie vanuit MSI geduurd? Ik heb namelijk een RX 480 Gaming X na flink wat troubleshooten, teruggebracht naar de winkel omdat hij vastlopers gaf en blokjes in beeld. Nu blijkt de DOA termijn bij MSI maar 5 dagen te zijn, dus is het een fijne RMA geworden omdat ik precies één week na aanschaf melding deed van mijn probleem. De kaart is verstuurd naar MSI.
Daar baal ik natuurlijk wel van. Daarom vroeg ik me af of er hier ervaringsdeskundigen zijn m.b.t. MSI.
Hoe lang duurt zo'n RMA en wat geven ze je terug? Ik zit natuurlijk niet te wachten op een refurbished (=tweedehands) kaart in ruil voor mijn nieuwe kaart. En ik wil z.s.m. weer kunnen gamen.

Deze vraag heb ik natuurlijk ook aan de winkel gesteld, die zeggen qua termijn een week of drie, met wat mazzel veel sneller, en wat er retour komt weten ze niet/geen antwoord gehad.

Overall dus geen prettige ervaring met MSI tot nu toe helaas. Ik had deze kaart gekozen vanwege de efficiënte koeling, goede prestaties en 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BounceMeister schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:43:
Hoe lang heeft de reactie vanuit MSI geduurd? Ik heb namelijk een RX 480 Gaming X na flink wat troubleshooten, teruggebracht naar de winkel omdat hij vastlopers gaf en blokjes in beeld. Nu blijkt de DOA termijn bij MSI maar 5 dagen te zijn, dus is het een fijne RMA geworden omdat ik precies één week na aanschaf melding deed van mijn probleem. De kaart is verstuurd naar MSI.
Daar baal ik natuurlijk wel van. Daarom vroeg ik me af of er hier ervaringsdeskundigen zijn m.b.t. MSI.
Hoe lang duurt zo'n RMA en wat geven ze je terug? Ik zit natuurlijk niet te wachten op een refurbished (=tweedehands) kaart in ruil voor mijn nieuwe kaart. En ik wil z.s.m. weer kunnen gamen.

Deze vraag heb ik natuurlijk ook aan de winkel gesteld, die zeggen qua termijn een week of drie, met wat mazzel veel sneller, en wat er retour komt weten ze niet/geen antwoord gehad.

Overall dus geen prettige ervaring met MSI tot nu toe helaas. Ik had deze kaart gekozen vanwege de efficiënte koeling, goede prestaties en 3 jaar garantie.
Nouja, de DOA termijn van MSI is eigenlijk niet jou probleem - dit had de winkel netter moeten oplossen.

Je hebt het over een 480, die zijn er nog maar zo kort, hoe moet dat een refurbished worden dan? En als het dat wel zou zijn, zou je mij kunnen uitleggen wat daar anders aan is dan je eigen gerepareerde kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
Goedemorgen!

Dat is inderdaad mooi, maar moet je dan afstand doen van eventuele andere schadeclaims? Ik vermoed dat je je pc nog niet hebt kunnen testen zonder GPU.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

BounceMeister schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:43:

de winkel hoort binnen 7 dagen doa te vervangen dacht ik. als je hem online hebt besteld in nl heb je 14 dagen om hem zonder opgaaf van reden terug te sturen ook nog is.

welke winkel heb je hem gekocht. weet ik en de rest hier ook waar we ff niet moeten bestellen. al kan het toevallig een medewerker zijn die niet goed op de hoogte is van regels. niet dat het een excuus is natuurlijk

hoop in ieder geval voor je dat je de kaart snel en heel voor je of 10 kan gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SateNL
Arator schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:04:
[...]

Dat is inderdaad mooi, maar moet je dan afstand doen van eventuele andere schadeclaims? Ik vermoed dat je je pc nog niet hebt kunnen testen zonder GPU.
Nee de kaart krijg ik puur als service van MSI en heb ik helaas nog niet ontvangen. Dit moet vanaf het MSI magazijn naar de winkel worden verstuurd waar ik de RMA heb geplaatst. Zij sturen hem dan weer op naar mij. Volgens de winkel krijg ik voor einde van de week mijn nieuwe kaart.

Omdat ik de kaart nog niet heb weet ik niet of de rest van mijn PC kapot is.. we zullen het afwachten. Mocht er iets anders defect zijn gegaan dan bel ik de winkel/msi gewoon weer op..

[ Voor 4% gewijzigd door SateNL op 14-11-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vane100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:14
jerrel1991 schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:28:
[...]

Nee de kaart krijg ik puur als service van MSI en heb ik helaas nog niet ontvangen. Dit moet vanaf het MSI magazijn naar de winkel worden verstuurd waar ik de RMA heb geplaatst. Zij sturen hem dan weer op naar mij. Volgens de winkel krijg ik voor einde van de week mijn nieuwe kaart.

Omdat ik de kaart nog niet heb weet ik niet of de rest van mijn PC kapot is.. we zullen het afwachten. Mocht er iets anders defect zijn gegaan dan bel ik de winkel/msi gewoon weer op..
Mijn advies is om je monitor toch nog even aan te sluiten op het mobo (dus starten zonder GPU). Zo kun je in ieder geval constateren of de andere componenten niet beschadigd zijn. Naast garantie en dergelijken is MSI, tenzij de verkoper of een koper van Alternate het product zou hebben gewijzigd, mijns inziens op grond van art. 6:185 BW eventueel aansprakelijk voor de schade aan de andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Eentje schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:18:
[...]

de winkel hoort binnen 7 dagen doa te vervangen dacht ik. als je hem online hebt besteld in nl heb je 14 dagen om hem zonder opgaaf van reden terug te sturen ook nog is.

welke winkel heb je hem gekocht. weet ik en de rest hier ook waar we ff niet moeten bestellen. al kan het toevallig een medewerker zijn die niet goed op de hoogte is van regels. niet dat het een excuus is natuurlijk

hoop in ieder geval voor je dat je de kaart snel en heel voor je of 10 kan gaan gebruiken.
Ik heb hem aan de balie gekocht bij een webwinkel in de buurt, die regelmatig in de pricewatch in de top staat qua prijs en beoordeling. Helaas dus geen "koop op afstand". (Volgende keer toch maar laten bezorgen dan). Ik heb het bericht van hun toeleverancier gelezen waarin ze zeggen dat de DOA termijn verlopen is en hij naar MSI verstuurd wordt.
Verder laat ik het nog even in het midden totdat het is afgerond, dan plaats ik mijn shopsurvey.

Ik mis de kaart nu al, had ik nog maar een ander kaartje liggen om tussentijds mee te gamen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

ik ben nu nog eigenaar van een 380 tot mij. 480 bestelt is bij azerty. wens je veel plezier met die van jouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
Compizfox schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 21:16:
[...]

Een RMA hoor je dan ook in te dienen bij de winkel, niet bij de fabrikant. Het is soms heel aardig dat fabrikanten het voor je willen regelen en sommige bedrijven leveren op die wijze betere aftermarketservice dan de winkel, maar ze hebben er geen wettelijke verplichting toe.

[...]

Hoezo "rebranded"? Je snapt dat dit de normale manier is van productie en distributie van videokaarten hè? Referencekaarten (van AMD/Nvidia zelf) zijn meestal de eerste kaarten die uitkomen en eigenlijk puur bedoeld als het design waarop fabrikanten (zoals ASUS, MSI, Sapphire, XFX, PowerColor, enz) hun kaarten op baseren. Referencekaarten zijn bijna altijd de slechtste kaarten die je kunt hebben qua koeling en geluidsniveau.

Ik word altijd een beetje moe van mensen die een heel merk compleet afschrijven na één slechte ervaring. Kom op mensen, n=1. Één slechte ervaring zegt niet zoveel en kan bij elk merk voorkomen. Als je puur objectief gaat kijken per merk hoeveel kaarten er stuk gaan zit daar echt niet zoveel verschil tussen.

Ik heb hiervoor een kaart van Sapphire gehad die plotseling stuk ging (gaf geen beeld meer). Betekent dat dat ik vanaf dat moment Sapphire kut vind? Nee, natuurlijk niet. Ik weet ook wel dat Sapphire altijd erg goed beoordeeld wordt qua kwaliteit. Éen persoonlijke slechte ervaring doet daar niets aan af. Ik zou zo weer een Sapphire-kaart kopen, daar heb ik geen enkel probleem mee.
Klopt bedrijven zijn het niet verplicht. Maar ze bouwen hier wel een goede reputatie mee op als ze betere aftersales hebben (zoals Kingston, die vervingen een ssd die nog binnen garantie was van een klant waar niet eens aankoopbewijs meer voor was, TOP dus!). Want er zijn bedrijven die je minder kwaliteit verkopen terwijl ze het weten, en dan weigeren ze je RMA of jagen je de kosten omhoog als een idioot.. PC winkel hier niet zo ver vandaan waar ik vaker stock inkoop heeft een keer voor mijn MSI laptop een LVDS kabel proberen te bestellen, nou vergeet het maar scherm verkocten ze ook niet. Dus toen maar via MSI. Winkel "regelde" het wel even, nou mooi niet dus. Laptop alsnog na een lange discussie terug, hey kreeg ik de rekening 250 euro. En ze hebben er niet eens een NIEUW scherm ingezet maar een refurbished kut scherm met stof erachter.... Geen MSI meer dus voor mij, kansen zat gehad. Grappige is dat MSI laptops wel vaker last blijken te hebben van de LVDS kabel, heb dit niet alleen zelf bij mijn laptop mogen ervaren nadat het scherm brak, maar ook bij klanten. De lijm laat los, of de kabel is gewoon van reusachtig slechte kwaliteit.

Referencekaarten zijn idd slechter qua cooling en geluidsproductie HELEMAAL mee eens!
Blower-fan design is ook slecht, dat weten de fabrikanten ook. Heb zelf tijden terug een 4870 x2 gehad, werd zo warm dat op een dag de tweede kern onstabiel werd. Blijkbaar was de TIM/DIE cracked.
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/5b7jsxyw1/8i0lu4wj.jpg

Ben zelf toch liever voorstander van referencekaarten. Zet er zelf altijd een aftermarket cooler op. Rotte is wel alleen als je dan een defect krijgt kun je moeite krijgen met RMA'en .. Niet alle fabrikanten laten dit toe qua garantie.anders hoor..

[ Voor 3% gewijzigd door r_AllocStarByte op 14-11-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Hoe wordt dat baseplaatje (wat nog op de GPU zit) dan vastgeschroefd op de koelvinnen? Gaat het schroefje gewoon tussen de koelvinnen of zo net zoals de fan bij een standaardkoeler van een processor?

Verder inderdaad wel bizar dit. Nog nooit zoiets meegemaakt! Toen ik het las, dacht ik echt letterlijk in tweeën als in dat de kaart dwars door midden was gebroken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
jerrel1991 schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:28:
[...]

Heb je de kaart al binnen?
Ik zit nog steeds te wachten op de rma van MSI. Inmiddels is het al een maand geleden dat ik mijn nieuwe rx 480 heb ingeleverd bij de winkel.

Edit,
Ik had gelijk met dit bericht ook de winkel nog eens gemaild. Ik kreeg een reactie dat ik een andere kaart uit nieuwvoorraad zou krijgen en dat deze dezelfde avond nog langsgebracht zou worden.
Kaart zit erin en ik ben nu de drivers aan het installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door BounceMeister op 05-12-2016 20:18 . Reden: oplossing ]

• SateNL
Sorry voor de late reactie! De kaart heb ik inmiddels een weekje! De vraag naar de RX480 scheen zo hoog te zijn dat de productie het niet kon bijhouden haha. Ik ben er in ieder geval blij mee :D
Pagina: 1