Welke hosting kiezen of zelf een server plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 16:02
Ik heb meerdere websites op shared hosting staan en dit is leuk om mee te beginnen echter met de huidige eisen van google loop je hier toch vaak de problemen mee in.

Voor een aantal websites heb ik gekozen voor wordpress shared hosting wat behoorlijk scheelt ten opzichte van normale shared hosting echter ben je hier ook afhankelijk van alle andere websites die nog meer draaien en resources eisen van de server.

Ik ben dus opzoek naar iets dat stukken sneller is en dat ik alleen mag gebruiken voor mijn websites. Ik kom dan uit op vps en dedicated hosting.

Mijn voorkeur gaat uit naar een vps omdat de prijzen nog best laag zijn en ik hiermee verwacht toch nog stukken sneller te zijn dan bij normale shared hosting en shared wordpress hosting. Ik begrijp dat dit virtuele machines zijn en je toch nog afhankelijk bent van andere machines die erop draaien etc.

Het mooiste zou dedicated hosting zijn echter vind ik de prijzen dan te hoog, ik heb ook het gevoel dat je hiermee meer betaald voor de hardware. Ik zou natuurlijk ook zelf hardware kunnen plaatsen, heeft iemand tips hoe en waar en wat er dan bij komt kijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb je veel ervaring met (beheren van) Linux servers? Zo niet, dan zou ik er niet zomaar aan beginnen..
Waar doel je op met 'eisen van Google' waardoor shared hosting niet meer kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Website snelheid bedoel ik daarmee. Uiteraard zal dit erg verschillen tussen diverse hosters echter heb ik nu voornamelijk shared hosting bij versio. Het is lekker goedkoop en de kwaliteit is niet slecht. Hun shared wordpress is beter aangezien ik voornamelijk wordpress sites heb.

Bij hostnet is een vps bijvoorbeeld weer stukken interessanter echter ken ik hostnet verder niet en weet ik dus niet wat ik kan verwachten.

Ik heb geen ervaring met het beheren van linux servers, ik heb zelf wel wat linux certificaten dus denk wel dat ik het aankan. Tevens is het toch leuk om eens mee te experimenteren, de huur voor het plaatsen van de server en de kosten voor de extra service moeten wel betaalbaar zijn dan natuurlijk. Maar nogmaals ik weet niet wat ik dan kan verwachten aan kosten en hoe dat precies werkt. Ik denk dat je de machine eerst helemaal zelf moet afconfigureren, dat zal dan de laatste centos worden, een licentie plesk of andere tool moet erop. Verder kom ik niet.

[ Voor 28% gewijzigd door GranCanaria op 27-10-2016 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:35
Ik geb destijds alles overgezet op een VPS bij TransIP en mijn colocated server opgehaald. Helft goedkoper, prestaties prima en geen geneuzel over hardware onderhoud.

Je zult je alleen wel moeten verdiepen in hoe een en ander werkt. Als je gewoon apache/php/mysql neerzet zonder in de configuratie te duiken ga je van een koude kermis thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Of je kan natuurlijk ook een managed VPS nemen. Dan hoef je zelf niet naar updates en patches te kijken.
Kost wel wat meer, maar dan wordt er wel werk uit handen genomen.

Opsich als je DirectAdmin hebt draaien, dan kan iemand met basiskennis Linux ook aan de gang. Updaten van PHP, Apache, MySQL phpMyAdmin etc is dan een eitje met de Custombuild. Ook gepruts aan de rechten (doe dat nou liever niet in productie) is met een simpel script weer te verhelpen ;). Als je weet wat je doet, en niet buiten je kennis om dingen gaat doen, dan kan het geen kwaad.

Mits je de installatie wel door iemand laat uitvoeren die ervaring met veiligheid heeft. Dus naar mijn voorkeur de /tmp met noexec mounten, en CSF/LFD installeren, en root-login uitzetten en SSH-keys toelaten.

* AW_Bos laat toevallig zijn server weer eens opnieuw installeren, maar met de nieuwste software. Kost wat, maar scheelt mij weer een hoop tijd, terwijl zij kant en klare images en import-scriptjes en andere toffe bash-scriptjes hebben liggen om het werk in een uur te voltooien.

[ Voor 29% gewijzigd door AW_Bos op 27-10-2016 11:09 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Ik denk dat ik het gewoon even moet proberen met een oud servertje of iets. Weet je zo wat het kost om het te parkeren in een datacenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik was destijds bij een goedkope coloboer 37,50 excl BTW kwijt voor 1U. Ding had dan 100Mbit uplink en 100GB dataverkeer per maand en als ze onderhoud hadden aan de stroomvoorziening in het datacenter kon m'n server gereboot worden omdat m'n server maar 1 voeding had. Op gegeven moment was ik dat gewoon zat en ben ik verder gaan kijken.

Nu een SSD voor 20 euro excl BTW bij TransIP, dualcore, 4GB en 150GB SSD opslag, Gbit uplink en meer dan 10x zoveel dataverkeer mogelijk. Voor de prijs van een VPS ga je zelf geen server colocaten. TransIP is niet een van de goedkoopsten, wel eentje die fatsoenlijke performance levert voor een fatsoenlijke prijs.

Colocaten is eigenlijk vooral interessant als je veel resources nodig hebt. Ik heb een klant gehad die elke maand zo'n 700 euro richting TransIP smeet voor de vele VPS'en met veel cores en geheugen die ze nodig hadden, voor dat geld hadden ze ook een half rack kunnen huren en wat servertjes kunnen kopen om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Nee idd, dus vps zou slimmer kunnen zijn. Installeer jij alles dan ook zelf of hoe doe je dat? je krijgt dan namelijk met licenties etc te maken webadmin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Installeer eerst thuis is een Linux VM. Zet daar Apache op met PHP en Mysql, en kijk of je het managen hiervan gemakkelijk vindt. Maak een paar test websites aan (virtualhosts), probeer alles redelijk dicht te timmeren met bijvoorbeeld UFW, access lijsten en security features van Apache.

Mocht dit hierboven allemaal prima gaan zou ik voor een VPS gaan. Maar let op, een VPS heeft onderhoudt nodig. Waarschijnlijk zijn jou wordpress sites nu van elkaar gescheiden, maar wanneer jij die VPS bak kapot weet te maken heb je gelijk alle websites plat... Het onderhoudt, de verantwoordelijkheid en beveiliging ligt in jou handen ipv in die van de hosting provider. Het geeft je wel meer vrijheid, dat wel weer.

Kortom, weet zeker OF je dit wel wil en misschien is het daarna handig om te kijken naar VPS vs Dedicated Hosting.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:12
_JGC_ schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:16:
TransIP is niet een van de goedkoopsten, wel eentje die fatsoenlijke performance levert voor een fatsoenlijke prijs.
Precies dat dus...
Colocaten is eigenlijk vooral interessant als je veel resources nodig hebt. Ik heb een klant gehad die elke maand zo'n 700 euro richting TransIP smeet voor de vele VPS'en met veel cores en geheugen die ze nodig hadden, voor dat geld hadden ze ook een half rack kunnen huren en wat servertjes kunnen kopen om het zelf te doen.
Vooral als je heel veel (RAM) geheugen nodig hebt wordt het interessant (voor b.v. Magento sites) om te gaan colocaten, ikzelf gebruik VPS+Colo gecombineerd.

Verder niet aan unmanaged VPS beginnen voordat je wat ervaring met linux(/FreeBSD is mijn favoriet) hebt, anders gaat dat je veel kopzorgen en problemen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GranCanaria schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:56:
Nee idd, dus vps zou slimmer kunnen zijn. Installeer jij alles dan ook zelf of hoe doe je dat? je krijgt dan namelijk met licenties etc te maken webadmin etc.
Ik doe alles zelf. Webadmin doe ik niet aan, die dingen leveren over het algemeen alleen maar poep af in je configuratie.

Als je een webadmin nodig hebt om een linux server te beheren moet je je afvragen of je wel zo'n unmanaged ding moet afnemen. Uiteraard moet iedereen ergens beginnen (zelf ook door de jaren heen veel geprutst en daardoor wijzer geworden), maar doe zoiets niet met productie-omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 20:26

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Met iets zoals EasyEngine moet dit voor jou doenbaar zijn, onderschat echter het runnen van een eigen server niet: je bent voor alles verantwoordelijk: downtime, backups, updates/patchen, ...

De keerzijde (het positieve) is wel dat je website héél wat sneller zal draaien.

Wat ik aanraad is een VPS nemen bij bv. DigitalOcean (zit ik zelf bij) in combinatie met EasyEngine. Normaal is dat meer dan voldoende voor WordPress sites (het is er zelfs speciaal voor ontwerpen). Hou er wel rekening mee dat een beetje Linux kennis altijd vereist zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Cool en bedankt allemaal. Ik ga even kijken naar managed vps, iemand nog tips hostnet, versio ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Ik zou zelf niet kiezen voor Versio, dat staat vast (slechte ervaringen, iets van if you pay peanuts, you get monkeys).

Ik doe alles zelf dus ik heb geen ervaring met managed hosters, maar anderen zullen hier gerust wat meer info over kunnen geven.
Zoek voor je een keuze maakt op het internet eens rond of je niet te veel slechte reviews vindt - laat je absoluut niet door de prijs alleen beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Nee idd, ga ik doen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:28

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Linux heeft doorgaans natuurlijk de voorkeur, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een VPS met Windows Server 2012.

Dat valt (IMHO) net weer even wat makkelijker te beheren als je beperkte Linux kennis hebt en misschien kun je dan het managed gedeelte laten varen en de server alsnog zelf beheren tegen een zelfde prijs.

Of is dit vloeken in de kerk....? :D

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Nee je hebt gelijk echter ga ik voor een managed vps. Eerst even kijken hoe dit gaat en daarna zien we eerst wel hoe het gaat de sites aangezien die het terug moeten verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

bvk schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:19:
Linux heeft doorgaans natuurlijk de voorkeur, maar je zou ook eens kunnen kijken naar een VPS met Windows Server 2012.

Dat valt (IMHO) net weer even wat makkelijker te beheren als je beperkte Linux kennis hebt en misschien kun je dan het managed gedeelte laten varen en de server alsnog zelf beheren tegen een zelfde prijs.

Of is dit vloeken in de kerk....? :D
Ik vind persoonlijk het niet veel makkelijker om het op een VPS met Windows te draaien hoor, integendeel. Ik vind het zelfs een pak meer werk om alles vlot op te zetten, maar dat kan aan mij liggen.

Let wel op dat je een pak meer RAM nodig hebt en een licentie voor Windows, wat de kosten enorm omhoog duwt. Dan haal je die managed Linux server er een pak sneller uit hoor, zelfs al ga je voor een unmanaged Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Ik ben nu bezig met het inventariseren van mijn websites / hosting etc en wat is dat toch een hoop werk.

Het is echt makkelijker als alles op 1 server staat echter kan dat nadelige gevolgen hebben op seo dus ik moet even kijken of er gelinkt wordt tussen de websites etc.

Hierna zal ik even rondkijken op argeweb, hostnet etc. Zijn er in ieder geval genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Colocation lijkt me onzin. Geeft je een hoop zorgen die je helemaal niet nodig hebt. Managed servers heb ik zelf slechte ervaring mee, je betaalt al de hoofdprijs per maand en als je een keer wat wilt wijzigen moet je bellen, mailen, wachten, overleggen etc en nog dik bijbetalen ook, terwijl je het in 10 minuten zelf had kunnen doen. Een ubuntu webserver beheren is echt geen klap aan, dat moet echt makkelijk erbij te doen zijn als het je werk is enkele websites te beheren. Kortom ik zou gewoon voor een (unmanaged) VPS gaan.

Een andere optie zou misschien zijn een (reseller) webhosting pakket af te sluiten bij een fatsoenlijke provider like TransIP of Antagonist. Kan ook al een hoop schelen t.o.v. Versio natuurlijk. Kost misschien wat meer maar dan heb je geen zorgen over de serversoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
Ja maar reseller webhosting is vaak ook gewoon shared hosting. Dus je bent erg afhandelijk van andere (zware) websites op dezelfde server. Ik heb toevallig een hosting bij antagonist voor een website van me echter hebben zij onlangs ook wijzigingen doorgevoerd en merk ik dat mijn hosting langzamer is geworden. Mijn versio wordpress hosting is sneller.
Pagina: 1