Toon posts:

POF of Cat5 netwerk ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste netwerk guru's,

3 november gaan wij tekenen voor de sleutel van ons nieuwe huis.
Nu bestaat ons gezin uit 2 volwassenen en 3 kinderen.
De oudste (21) is gek op online gamen (PC en Playstation), De midelste veel netflix op tv en de kleinste alleen op tv maar neigt nu ook veel naar de PC.

Nu is mijn vraag aan jullie wat kan ik het beste doen. Cat6 trekken naar iedere kamer of kan dit ook met POF.
En welke onderdelen koop ik waar ??

Met vriendelijke groeten,
Marc 8)7

Alle reacties

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
POF?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Topicstarter
POF is een vezel die in tegenstelling tot glasvezel niet van glas maar van plastic gemaakt is. De nadelen zijn de lagere snelheid en grotere demping, de voordelen tegenover glasvezel is de geringe prijs, en tegenover CATx de geringe diameter van de kabel (1,5mm) waardoor deze zeer makkelijk in bestaande bouw te plaatsen is, bijvoorbeeld naast bestaande stroom kabels. Omdat fiber geen electrische lading gebruikt treden er geen interferencies op.

Bekabeling
Het EU project dat in 2007 gestart is is einde 2011 beeindig met veelbelovende resultaten. 1GB is mogelijk bij gebruik van step-index POF en c.a. 5Gb bij gebruik van ander POF materiaal zoals single en multi core graded index POF.

Voor thuisgebruik is het normale 1GB POF zinvol vanwege de kosten en de mogelijkheid de kabels tot 100m te trekken.

Produkten en verkrijgbaarheid
Op dit moment zijn er geen commerciele produkten verkrijgebaar die op de nieuwe technologie baseren. Het bedrijf KDPOF in Spanje zal in Q1 2014 nieuwe SOHO producten op de markt brengen, op dit moment is nog alleen de evaluatie kit beschikbaar:

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
CAT5 nieuw aanleggen zou ik sowieso niet meer doen, CAT5E kost niks extra en CAT6 ook zo goed als niks extra.
Interferentie met het beetje kabel in 1 huis zal als het al gebeurt geen probleem veroorzaken, tenzij je onder een hoogspanningsmast oid woont, dan is SFTP bijv. een oplossing.
Anyway, glasvezel (of plastic vezel...) door je huis is leuk voor het tweakers hobby gehalte maar niet nuttig, koper doet voorlopig iig 10Gbit en binnenkort 2.5Gb als tussenstap en krijgt waarschijnlijk nog wel wat updates, tegen de tijd dat koper thuis een beperking begint te worden is je huis al lang tegen de grond gegaan dus niet echt een risico ;)

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat zal ik dan aanleggen in mijn nwe huis ??
Hoe krijg ik de 2 PC's op internet want die kunnen niet via wifi :)
WIFI in het huis aanleggen voor de telefoons en tablet's is niet zo bijzonder moeilijk ....
het gaat mij meer om de 2 pc's en 5 tv's

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 04:30:
Dus wat zal ik dan aanleggen in mijn nwe huis ??
Hoe krijg ik de 2 PC's op internet want die kunnen niet via wifi :)
WIFI in het huis aanleggen voor de telefoons en tablet's is niet zo bijzonder moeilijk ....
het gaat mij meer om de 2 pc's en 5 tv's
Gewoon CAT6 trekken en gaan met die banaan!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Pagina: 1