Laptop upgrade, SSD of RAM?

Pagina: 1
Acties:

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een lenovo thinkpad t460s besteld.
Deze komt met een 256gb sata ssd (6600u, 8gb ram).
Nu vroeg ik me af wat het verschil zou zijn met een SM951 NVMe ssd.

Ik even zitten zoeken en als ik het goed gevonden heb zou het M2 slot op de t460s volledig gebruik kunnen maken van de snelheid, maar dan blijft mijn vraag, in hoe verre ga ik dit merken?

Ik doe niet echt bijzondere dingen op mijn laptop, heb alleen vaak veel tegelijk open staan.
(denk aan 30 tabbladen, paar office programma's, muziek diensten, virusscanner draaien, etc.)

Afgaan op wat ik lees is het niet echt een investering van ~100 euro waard?

Ik merk dat ik op mijn huidige laptop soms een groot deel van de 8gb ram gebruik, zou dit een betere upgrade zijn? (naar 12gb, 4gb vast in laptop en een slot waar nu 4gb in zit DDR4, 2133)

Duizendmaal dank!

Joost

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

Croga

The Unreasonable Man

Van SSD naar NVME SSD zul je niet veel van merken. Je zult zeker geen 10% van je laptop prijs aan verschil gaan merken.
Voor het geheugen verwacht ik hetzelfde; je moet het wel heel bont maken wil je meer dan 8GB nodig hebben. En "een groot deel van de 8GB gebruiken" kan hem heel goed zitten in caching en preloading wat Windows doet.

Als je móet kiezen zou ik voor de RAM uitbreiding gaan. Maar persoonlijk zou ik geen van beiden doen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zou die 100 euro lekker op zak houden.
Ben overigens wel even benieuwd waarom je voor deze laptop gekozen hebt en direct na aanschaf al twijfelt over de gekozen configuratie. Vind het een flinke uitgave dus lijkt mij dat je hier wel een paar nachten/maanden over hebt geslapen? :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Was benieuwd en zocht een second opinion op mn eigen literatuuronderzoek.

"besteld" was een slechte woordkeuze, koop de laptop niet nieuw, maar voor een redelijk goede prijs tweedehands.
Had dus geen keus wat betreft de precieze configuratie.
Dacht dat het wel goed zou zitten maar had de behoefte het even te checken.

Hartelijk dank voor het advies, dan houd ik het zo!