Toon posts:

Stereo via scart op mono tv?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een scartkabel aan mijn philips 37 cm (mono, 1 speaker) tv inplug, krijg ik daaruit dan een stereo audio signaal?

Ik heb nog niet zo'n kabel maar ga er een halen als dit het het werkt. Ik wil het geluid namelijk via mijn versterker laten lopen.
Als ik een hoofdtelefoon inplug aan de voorkant krijg ik ook mono geluid.

Verwijderd

|:(

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Je TV is zoals je het al aangeeft mono dus uit de scart connector komt een mono geluidsignaal, meestal zal het linker en rechter kanaal gewoon doorverbonden zijn. Maar het blijft een mono signaal.

Verwijderd

Mono TV met één speaker voor stereo geluid ??

Vertel 'es hoe dat klinkt...

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Ik zou zeggen, sluit hem aan op een Dolby Surround sound set, dan heb je Dolby surround sound. ;)

• Big-Foot
Op vrijdag 29 juni 2001 12:55 schreef Courage het volgende:
|:(
Volgens mij leert iemand er meer van als je gewoon effe een verhaaltje typed inplaats van een |:(

• Big-Foot
Op vrijdag 29 juni 2001 12:59 schreef Bigfoot72 het volgende:
Ik zou zeggen, sluit hem aan op een Dolby Surround sound set, dan heb je Dolby surround sound. ;)
Ja dan heb je een dolby surround set ja.
De set blijft het zelfde het geluid signaal is alleen mono. :D

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 12:59 schreef mweert het volgende:

[..]

Volgens mij leert iemand er meer van als je gewoon effe een verhaaltje typed inplaats van een |:(
Daar heb je gelijk in. Maar goed, MEN kan ook misschien beter eerst ff nadenken, dit kan je best zelf verzinnen.

Verwijderd

[..]

> van mono stereo maken is onmogelijk. mono is 1 kanaal, stereo 2...
Op vrijdag 29 juni 2001 12:57 schreef koekoeksjong het volgende:
Mono TV met één speaker voor stereo geluid ??

Vertel 'es hoe dat klinkt...
> >:) Dat klinkt... eh ... vrij tot zeer LINKS! :P

Verwijderd

hihi

• Big-Foot
Ja wel maar er zijn gewoon mensen zat die het gewoon niet begrijpen.

Voorbeeld laatst sprak ik iemand die niet begreep hoe je nou verschillende zenders kon ontvangen via 1 kabeltje hij dacht dat je voor elke zender een aparte kabel nodig had :)

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

[..]

Mee eens maar idd eigenlijk geeft hij zelf al het antwoord...
Als ik een scartkabel aan mijn philips 37 cm (
MONO, 1 speaker) tv inplug, krijg ik daaruit dan een STEREO audio signaal?
edit:
p.s. antwoord is reeds wel duidelijk.... mischien slotje om verder leed te voorkomen ?

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Big-Foot
Op vrijdag 29 juni 2001 13:02 schreef Zipje het volgende:

> van mono stereo maken is onmogelijk. mono is 1 kanaal, stereo 2...
[..]
Duh.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, das weer lachen he!

Mijn idee was: misschien geeft de scartaansluiting wel een stereo signaal en worden links en recht samen weergegeven door die ene speaker. (MONO) Er bestaat namelijk een soortgelijk model tv met 2 speakers en die is gewoon stereo.
Het stereo geluid zou dan via mijn versterker prima tot zijn recht kunnen komen.

• Big-Foot
MONO is wat saai maar die kan je makkelijk over je set weergeven mischien klinkt het wat beter als het geluid wat nu uit je tv komt.

Verwijderd

Tja als je nou gewoon direct het audio-signaal naar je versterker lust is er nix aan de hand... maar je verhaal wordt er niet echt duidelijker op vind ik.

• LeonT
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb dus ook zo'n philips 37cm gehad. En het kan idd niet, wat ik wel deed was het geluid van me playstation via de scart aftappen en dan had ik dat wel stereo over me boxen, maar ja daar heb je vrij weinig aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 juni 2001 13:25 schreef LeonT het volgende:
Ik heb dus ook zo'n philips 37cm gehad. En het kan idd niet, wat ik wel deed was het geluid van me playstation via de scart aftappen en dan had ik dat wel stereo over me boxen, maar ja daar heb je vrij weinig aan.
Daar heb ik als eerste wat aan. Bedankt LeonT.
Gewoon een stereovideorecorder eraanhangen en daar het geluid vanaf halen is voor mij dus het beste.

• LeonT
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op vrijdag 29 juni 2001 13:58 schreef gve het volgende:

[..]

Daar heb ik als eerste wat aan. Bedankt LeonT.
Gewoon een stereovideorecorder eraanhangen en daar het geluid vanaf halen is voor mij dus het beste.
Geen dank :+ ja stereo videorecorder er op aansluiten zat ik ook al aan te denken maar ik wist dus niet zeker of dat zou gaan werken dus ik "durfde" het niet te posten.

Verwijderd

Topicstarter
Aan alle mensen die zo belachelijk gereageerd hebben:

Jongens, ieder zijn hobby, als het op overklokken aankomt ben ik een van de betere, ik ga ook niet lullig doen als iemand in mijn ogen een simpele vraag stelt.

Ik ben geen scartexpert en waarom zou er geen stereo signaal uit kunnen komen? Niemand heeft hier een fatsoenlijk antwoord op gegeven. Behalve LeonT die heeft zijn ervaring gegeven.

• Big-Foot
Dat laatste vindt wel een hele rare opmerking van jou. Maar okee de volgende keer zoek je het zelf maar uit.

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 14:18 schreef gve het volgende:
Ik ben geen scartexpert en waarom zou er geen stereo signaal uit kunnen komen?
Goed, ik zal proberen niet te flamen, maar als jij niet begrijpt of wil begrijpen dat uit een MONO tv geen STEREO geluid kan komen dan zit je hier echt verkeerd.
Er komt wel een stereo signaal uit die SCART zetten maar als je dit via een MONO teeveetje laat lopen is het toch vrij logisch dat daar dan een MONO geluid uit komt :? :P

• Big-Foot
Nog een oplossing: RTFM

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 14:42 schreef mweert het volgende:
Nog een oplossing: RTFM
ah... Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bcobelen/rtfmey.gif

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 29 juni 2001 14:18 schreef gve het volgende:
Ik ben geen scartexpert en waarom zou er geen stereo signaal uit kunnen komen? Niemand heeft hier een fatsoenlijk antwoord op gegeven. Behalve LeonT die heeft zijn ervaring gegeven.
Het is heel eenvoudig uit te leggen hoor. Op het kabel signaal zit geen kant en klaar audiosignaal. In een TV zit een tuner, die dat signaal omvormt naar een wel kant en klaar audiosignaal. De goedkopere versies hiervan decoderen het signaal tot een mono audio signaal. Dit kan dan naar het interne versterkertje gestuurd worden, waarop het speakertje is aangesloten, maar ook naar de scartkabel, wat namelijk zowel een in- als een uitgang kan zijn. Het zou zelfs nog kunnen dat de allergoedkoopste mono-tv's niet eens een mono-signaal door de scartaansluiting naar buiten sturen!
Bij stereo-Tv's geldt bovenstaand verhaaltje ook, alleen dan voor stereo. En het feit dat bij stereo tv's het signaal bijna altijd wel via de scart-uitgang naar buiten wordt gestuurd. :)

De optie van aansluiten op een stereo videorecorder is een hele goeie, als je stereogeluid wil hebben. :)

ps, dit verhaal vind je niet in de fucking manual ;) :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Mweert, ik vraag me af of dit uberhaupt wel ergens te vinden is. Ik heb namelijk de handleiding van de tv gekeken en flink op het net gezocht en niets gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 juni 2001 15:51 schreef JvS het volgende:

[..]

.... Het zou zelfs nog kunnen dat de allergoedkoopste mono-tv's niet eens een mono-signaal door de scartaansluiting naar buiten sturen!
....
Dit was dus mijn idee hierbij, thanks JvS.

• Big-Foot
Ach ik snap de vraag wel maar ik was niet helemaal tevreden over de reactie dat 1 persoon een nuttige reactie had gegeven. En die ractie had nog niet eens wat met je vraag te maken. Je vraag was of er wel stereo geluid via de scart uit een mono tv kan komen.

En iemand reageert dat ie wel stereo geluid uit zijn PS2 haalt.

En dat vindt jij een nuttige reactie nou dan denk ik ook van dan zoek je het de volgende keer maar mooi zelf uit.

Maar ik hoop dat nu al je vragen beantwoord zijn.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32

[..]

Dan komt ie nooit snel aan zijn 150 tech postings als ie ook nog wat moet typen steeds! ;)

Verwijderd

Ik heb ook stereo-geluid via de scart uitgang van de video naar mijn stereo. TV is gewoon mono. Werkt al 8 jaar perfect (Video is 15 jaar en TV is nog ouder :) )

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 juni 2001 16:04 schreef mweert het volgende:
Ach ik snap de vraag wel maar ik was niet helemaal tevreden over de reactie dat 1 persoon een nuttige reactie had gegeven.
- Jij heb geen lullige opmerkingen gemaakt, maar ik had er maar weinig aan.

En die ractie had nog niet eens wat met je vraag te maken. Je vraag was of er wel stereo geluid via de scart uit een mono tv kan komen.

En iemand reageert dat ie wel stereo geluid uit zijn PS2 haalt.
- LeonT: Ik heb dus ook zo'n philips 37cm gehad. En het kan idd niet

En dat vindt jij een nuttige reactie nou dan denk ik ook van dan zoek je het de volgende keer maar mooi zelf uit.
-Vind ik idd wel een nuttige reactie. Stukken beter dan:
"Mono TV met één speaker voor stereo geluid ??
Vertel 'es hoe dat klinkt..."

Maar ik hoop dat nu al je vragen beantwoord zijn.
- Ja

• Big-Foot
Op vrijdag 29 juni 2001 16:13 schreef Bigfoot72 het volgende:

[..]

Dan komt ie nooit snel aan zijn 150 tech postings als ie ook nog wat moet typen steeds! ;)
Kijk jij begrijpt me tenmminste :D
(toch jammer BC3)

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 16:13 schreef Bigfoot72 het volgende:

[..]

Whoaahaha die is leuk, net alsof ik hier kom om in SG of HK te posten... tuurlijk, als ik dat zou willen pak ik mijn andere profile wel ;) :P

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 15:16
Op vrijdag 29 juni 2001 13:08 schreef Courage het volgende:
Tja als je nou gewoon direct het audio-signaal naar je versterker lust is er nix aan de hand... maar je verhaal wordt er niet echt duidelijker op vind ik.
Hoe wil je dit doen dan, lijkt me ideaal maar n.a.v. het varhaal van JvS lijkt het me niet mogelijk.

specs

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dit was eigenlijk niet eens zo'n domme vraag, je had namelijk vroeger ook videorecorders (Video 2000) van Grundig die een stereo tuner hadden terwijl het bandgedeelte mono was. Die dingen hadden weliswaar geen scart maar je begrijpt het idee wel denk ik :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1