Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haghina
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik ben bezig om een setup met een Arduino mega te maken waarbij ik van de bestaande controller van de heatpipes de temperatuurwaarden aftap en deze via de Arduino kan verzenden via Ethernet.

Inmiddels heb ik de setup gemaakt waarbij het prima lukt om dit bij een stand-alone thermometer (NTC) te doen. Hiertoe wordt tussen de thermometer en de ground een weerstand gezet. het punt tussen de weerstand en de thermometer wordt verbonden met de analoge ingang op de Arduino.

Het probleem is dat indien ik deze opstelling tussen de bestaande thermometer en de controller van de heatpipes zet, de meetwaarden beïnvloed voor de controller.

Vraag is dus hoe kan ik op 1 temperatuursensor 2 keer de waarde uitlezen zonder de waarneming te beïnvloeden? Hoe ziet dit schema er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56
Waarom geen DS18B20 ? Die sensoren zijn gekalibreerd (+- 0.5C nauwkeurigheid), kosten geen drol en werken via een digitale 1-Wire bus. Werkt beter dan je huidige oplossing verwacht ik. Minder gedoe om een goede uitlezing te krijgen.

Ik heb je vraag verplaatst naar het 'Elektronica' subforum, het past daar wat beter naar mijn idee.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 27-10-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn genoeg projecten te vinden om deze waardes op een display te krijgen via de RS232, LPT of USB poort. Dus als je de Arduino zo op een poort weet te koppelen en de waardes van je tempsensoren softwarematig naar de poort weet te sturen ben je ook klaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ken je MySensors. Dat staat vol met sensoren die je draadloos kunt uitlezen. Bijvoorbeeld een temperatuur sensor. https://www.mysensors.org/build/temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 17:15

Harrie

NederVlaming

Volgens mij beïnvloed je de meetwaarde van de bestaande controller doordat je een extra weerstand er bij zet. In plaats van dat te doen, zou je een spanningsvolger kunnen maken. Die zijn hoog ohmig, wat de meetwaarde niet verstoord. Maar of het de meest efficiënte oplossing is weet ik niet.

(Ik denk toch dat de huidige controller ook een analoog signaal krijgt, erg duidelijk Is je startpost niet)

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie op 27-10-2016 20:05 ]