Reanimatiemeldingen gemeente Amsterdam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 23:01

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

Topicstarter
Hopelijk ben ik niet de enige die hier mee zit, maar zijn er meer mensen. Zelf hoop ik dat meer mensen er mee zitten en dat we het kunnen veranderen.

Nou denken jullie natuurlijk, wat is er in vredesnaam aan de hand? Nou dit:

Zelf heb ik 2 jaar achter elkaar mijn reanimatie diploma gehaald en begin dit jaar mijn BHV voor het werk. Altijd handig om te moeten weten wat je moet doen als er iemand neervalt of er een gebouw ontruimt moet worden.
Nou wil ik die kennis ook daadwerkelijk gebruiken voor de mensen die het nodig hebben, daarom heb ik me aangemeld bij AED Alert. Dit is een soort gelijke app als Hartveiligwonen, beide apps sturen meldingen als iemand in de buurt van jou hulp nodig heeft.

Mijn broertje heeft 2 maanden geleden hetzelfde gedaan en ook zijn reanimatie diploma behaald. Hij woont, net buiten Amsterdam, in een wat kleiner dorp. Ook hij heeft zich aangemeld bij zo een app, in dit geval Hartveiligwonen. (Beide apps hebben aparte gebieden waar ze werkzaam zijn)

In het kleine dorp heeft mijn broertje in een korte periode (ongeveer een maand) al 3 oproepen gehad voor een reanimatie. Hartstikke goed dat het systeem werkt en er daadwerkelijk vrijwilligers opgeroepen worden om hulp te verlenen aan hen die dat behoeve.

Echter heb ik, in Amsterdam, in 6 maanden nog geen enkele oproep gehad! Daarop heb ik contact gezocht met AED Alert. Zij konden inderdaad verklaren waarom ik nog geen enkele melding gehad heb.. De reden is er eentje waar ik nog steeds verbaasd over ben.... Dit was het antwoord van AED Alert:

Bedankt voor uw bericht. In Amsterdam is er besloten door de gemeente dat er geen vrijwilligers gealarmeerd mogen worden bij reanimatiemeldingen.

Wat? Dus Amsterdam bepaald maar dat de vrijwilligers niet mogen helpen als iemand om de hoek hulp nodig heeft. Ze laten diegenen liever minuten lang liggen tot de ambulance er is.

Persoonlijk vind ik dit bizar en ik wil hier ook een klacht over indienen bij de gemeente Amsterdam en kijken of dit wel het geval kan zijn aangezien er een hoop vrijwilligers zijn die graag willen helpen mocht het nodig zijn maar een besluit van de gemeente ineens buiten spel staan.

Nou wilde ik een beetje peilen hoe jullie hier over denken? Zou het zin hebben om een klacht in te dienen bij de gemeente Amsterdam? Ben ik de enige die het bizar vind dat de gemeente Amsterdam besloten heeft om de hulp van gratis vrijwilligers niet te gebruiken?

Hopelijk kunnen we Nederland een stukje veiliger maken, ook Amsterdam, door met de hulp van vrijwilligers mensen te reanimeren die dat nodig hebben.

https://techrvw.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:50
Waarom niet in Amsterdam en Amstelveen?
In Amsterdam en Amstelveen rijdt sinds de invoering van de AED de brandweer op reanimatie meldingen. Sinds enkele jaren rijden ook de noodhulpvoertuigen van de politie met een AED. Om te voorkomen dat er teveel hulpverleners ter plaatse zijn zullen in eerste instantie in deze gemeenten geen burgerhulpverleners worden opgeroepen bij reanimatie meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw

Techrvw

Topicstarter
Awsom schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:49:
In Amsterdam en Amstelveen rijdt sinds de invoering van de AED de brandweer op reanimatie meldingen. Sinds enkele jaren rijden ook de noodhulpvoertuigen van de politie met een AED. Om te voorkomen dat er teveel hulpverleners ter plaatse zijn zullen in eerste instantie in deze gemeenten geen burgerhulpverleners worden opgeroepen bij reanimatie meldingen.
Dan blijft nog steeds dat als ik op 4 hoog neer val en de buurman kan reanimeren, dat er gewacht wordt op de ambulance/brandweer/politie in plaats van de buurman te waarschuwen die er binnen een minuut kan zijn. Dat vind ik een apart iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:50
Roboafca schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:51:
[...]

Dan blijft nog steeds dat als ik op 4 hoog neer val en de buurman kan reanimeren, dat er gewacht wordt op de ambulance in plaats van de buurman te waarschuwen die er binnen een minuut kan zijn. Dat vind ik een apart iets.
Ja, dat klopt. Maar zie oa dit nieuwsbericht:

http://www.parool.nl/binn...j-hartstilstand~a4203064/

De dekking en aanrijtijden van hulpdiensten wordt in Amsterdam als voldoende (/goed genoeg) gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 14:58

Rmg

Roboafca schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:43:

Nou wilde ik een beetje peilen hoe jullie hier over denken? Zou het zin hebben om een klacht in te dienen bij de gemeente Amsterdam? Ben ik de enige die het bizar vind dat de gemeente Amsterdam besloten heeft om de hulp van gratis vrijwilligers niet te gebruiken?
1 klacht zet geen zoden aan de dijk. Ik zou eens kijken naar een burgerinitiatief, opzich is 200 handtekeningen is wel te doen met wat volk van de reanimatie vrijwilligers https://www.amsterdam.nl/...5b-4a81-8fe7-b45bc93e7b02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:28
Voor zover ik weet hangen er geen AED's in de gemeente Amsterdam die 24/7 publiek bereikbaar zijn. Dat en de goede aanrijtijden van de hulpdiensten maken de inzet van burger-hulpverleners minder interessant. Het levert als snel een druk en chaotisch tafereel op als er tientallen burgers binnenstormen, hun auto of fiets op straat achterlatend, waardoor de hulpdiensten moeite hebben met aanrijden.

Nog los van de discussie of je überhaupt burgers hiervoor moet inzetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Doe gewoon een Wobje om te achterhalen hoe ze tot deze beslissing zijn gekomen. Grote kans dat je het er dan mee eens bent en met een beetje geluk verdien je er ook nog 1260 euro mee ('t blijft immers Amsterdam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wibblemoo schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:29:
Voor zover ik weet hangen er geen AED's in de gemeente Amsterdam die 24/7 publiek bereikbaar zijn. Dat en de goede aanrijtijden van de hulpdiensten maken de inzet van burger-hulpverleners minder interessant. Het levert als snel een druk en chaotisch tafereel op als er tientallen burgers binnenstormen, hun auto of fiets op straat achterlatend, waardoor de hulpdiensten moeite hebben met aanrijden.

Nog los van de discussie of je überhaupt burgers hiervoor moet inzetten...
Op alle stations en metro stations hangt een AED, in gebouwen van de gemeente ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:38
Awsom schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:52:

De dekking en aanrijtijden van hulpdiensten wordt in Amsterdam als voldoende (/goed genoeg) gezien.
Dit is een artikel waar mijn handjes van gaan jeuken. 'De brandweer rukt uit bij een reanimatie en kan vaak wel voldoen aan de 6-minutennorm'. Fijn dat t vaak lukt, maar als ik mocht kiezen of er iemand binnen 2 minuten aan reanimatie begint of dat er pas een paar minuten later brandweer komt die het niet altijd haalt dan weet ik wat ik kies.

En over het feit dat de gemeente zich zorgen maakt over een stormloop van BHV'ers lijkt me ook een beetje overtrokken. Mensen die zich aanmelden bij dit soort netwerken zijn naar mijn inzien niet de mensen die de ambulancemedewerkers lastig gaat vallen en zijn prima weg te sturen of aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-06 11:34
Awsom schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:49:
Om te voorkomen dat er teveel hulpverleners ter plaatse zijn zullen in eerste instantie in deze gemeenten geen burgerhulpverleners worden opgeroepen bij reanimatie meldingen.
Bijzondere reden, 'teveel hulpverleners ter plaatse'. In het geval van reanimaties gaat het om wie het eerst aanwezig is, en niet de aantallen, als je als beroeps aankomt, kan je met simpel contact met de meldkamer altijd terugschalen qua aantal opgeroepen hulpverleners.

Meld het eens bij de hartstichting (die ongetwijfeld op de hoogte zijn van dit probleem).
Het druist tegen alle campagnes in om te accepteren dat er later gestart wordt met een reanimatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Brilsmurfffje schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:42:
Op alle stations en metro stations hangt een AED, in gebouwen van de gemeente ook.
Die op de stations mogen vziw alleen gebruikt worden door officiele hulpverleners en NS personeel met training.

[ Voor 4% gewijzigd door mindcrash op 27-10-2016 09:10 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 21:12
Kan me voorstellen dat er ook mensen zich aanmelden maar meer op sensatie uitzijn (pers?!).
Misschien dat dit heeft meegewogen in het besluit van de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Lastige kwestie, en kan ook beiden kanten wel begrijpen

Ik heb zelf ook die meldingen van Hartslag.NU
Wat vaak aan de hand is in grotere steden, wanneer mensen een melding krijgen vliegt de adrenaline omhoog, mensen stappen snel in de auto en rijden er snel op af
Heel leuk en aardig, maar in het verleden is gebleken dat er serieus gevaarlijke situaties ontstaan
In grote steden zoals Amsterdam en Rotterdam worden politie, ambulance én brandweer opgeroepen voor reanimatie, in kleinere plaatsen is dit alleen de ambulance

En jah, de hartslag app is leuk, maar je moet er wel vanuit kunnen gaan dat iemand ook daadwerkelijk weet wat hij moet doen
Op papier of cursus erg leuk, maar de praktijk is toch net even anders vaak

En als je het toch over kromme verhalen hebt, in de meeste kleine dorpen heeft de ambulance de 15 minuten aanrijtijd wel nodig, diezelfde dorpen hebben vaak ook de brandweer die (ondanks vrijwilligers) al met 5 minuten ter plaatse kunnen zijn
En dat mag nou weer eenmaal niet, want dat kost geld en dat hebben de verzekeringsmaatschappijen liever niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 12:53
Awsom schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:52:
[...]

Bijzonder, hoorde laatst op de radio dat Amsterdam juist erg slecht presteert qua ambulance aanrijtijden.

Zolang hulpdiensten er niet binnen een minuut kunnen zijn, moeten burgerhulpverleners gewoon opgeroepen worden. Iedere seconde telt met een reanimatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Hatsjoe schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:48:
[...]

Bijzonder, hoorde laatst op de radio dat Amsterdam juist erg slecht presteert qua ambulance aanrijtijden.
Amsterdam:

Amsterdam 7% te laat
Amstelveen 4% te laat
Aalsmeer 12% te laat
Diemen 12% te laat
Ouder-Amstel 8% te laat
Uithoorn 9% te laat

Rotterdam:

Albrandswaard 10% te laat
Barendrecht 5% te laat
Brielle 7% te laat
Capelle aan den IJssel 6% te laat
Goeree-Overflakkee 19% te laat
Hellevoetsluis 11% te laat
Krimpen aan den IJssel 11% te laat
Lansingerland 13% te laat
Maassluis 15% te laat
Nissewaard 12% te laat
Ridderkerk 7% te laat
Rotterdam 6% te laat

Schiedam 5% te laat
Vlaardingen 8% te laat
Westvoorne 17% te laat

Alles boven de 5% is te veel, maar even Rotterdam ook erbij gepakt, want daar is het ook wel een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-06 14:45
Hatsjoe schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:48:
[...]

Zolang hulpdiensten er niet binnen een minuut kunnen zijn, moeten burgerhulpverleners gewoon opgeroepen worden. Iedere seconde telt met een reanimatie.
Maar er wordt buiten de ambulance ook de politie en brandweer opgeroepen, dat zou de situatie wel eens kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 12:53
Refro schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:31:
[...]

Maar er wordt buiten de ambulance ook de politie en brandweer opgeroepen, dat zou de situatie wel eens kunnen verbeteren.
Maar die kunnen er nooit sneller zijn dan de buurman.

Ik ben zelf burgerhulpverlener, en heb nu 5 reanimaties gedaan, en ben er bij nog 5 opgeroepen, maar niet nodig geweest. Nog nooit heb ik gezien dat de aanwezigheid van burgerhulpverleners het werk van de professionals bemoeilijkt hebben. Juist het tegenovergestelde. Wat ik altijd zie is dat de 2 eerste burgerhulpverleners beginnen met de reanimatie, de derde ontfermd zich over de familie, en de 4e wacht hulpdiensten op, en stuurt overige burgerhulpverleners weer naar huis omdat het onder controle is.

De aanwezigheid van burgerhulpverleners is ook handig voor ambulancebroeders. De reden dat er altijd 2 ambu's op af gestuurd worden is omdat je 4 paar handen nodig hebt. 2 paar voor borstcompressie terwijl de andere 2 infusen en medicatie klaarmaken. De rol van de 2e ambu kan dus prima gedaan worden door de burgerhulpverlener, aangezien de ambu's zelden tegelijk aankomen.

Het feit dat Amsterdam bepaalt dat burgerhulpverleners overbodig zijn vind ik een hele kwalijke zaak. Hierdoor zullen mensen onnodig overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 08:57

Qwerty-273

Meukposter

Ik kan mij ook voorstellen dat veiligheid een rol heeft gespeeld in de uiteindelijke beslissing (niet als hoofdreden). Veiligheid als in een geval dat er "veel" burgerhulpverleners op een melding afkomen, waarbij ze zoals al eerder gemeld de omgeving in gevaar kunnen brengen door onvoorzichtig te rijden, maar ook bij het slachtoffer zelf, wellicht neemt persoon 8 wel snel een protomonee mee die ergens ligt, of iets anders. Omdat het toch niet opvalt in de chaos en de meeste mensen zich richten op het slachtoffer en hulpverlenen en zeker niet kijken naar een gelegenheids dief. Dat geldt natuurlijk ook voor de "toeschouwers" die komen/blijven kijken.

Verder weet ik niet hoe beide apps het doen met de afstand van slachtoffer tot de opgeroepen burgerhulpverleners. Is dat tot 1km radius? Of toch net iets anders.
Uit eindelijk wordt het natuurlijk gewoon een beslissing op cijfers en risico analyses. Waarbij het "menselijke aspect" wegvalt tot de achtergrond.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-06 14:45
Hatsjoe schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:44:
[...]

Maar die kunnen er nooit sneller zijn dan de buurman.

Ik ben zelf burgerhulpverlener, en heb nu 5 reanimaties gedaan, en ben er bij nog 5 opgeroepen, maar niet nodig geweest. Nog nooit heb ik gezien dat de aanwezigheid van burgerhulpverleners het werk van de professionals bemoeilijkt hebben. Juist het tegenovergestelde. Wat ik altijd zie is dat de 2 eerste burgerhulpverleners beginnen met de reanimatie, de derde ontfermd zich over de familie, en de 4e wacht hulpdiensten op, en stuurt overige burgerhulpverleners weer naar huis omdat het onder controle is.

De aanwezigheid van burgerhulpverleners is ook handig voor ambulancebroeders. De reden dat er altijd 2 ambu's op af gestuurd worden is omdat je 4 paar handen nodig hebt. 2 paar voor borstcompressie terwijl de andere 2 infusen en medicatie klaarmaken. De rol van de 2e ambu kan dus prima gedaan worden door de burgerhulpverlener, aangezien de ambu's zelden tegelijk aankomen.

Het feit dat Amsterdam bepaalt dat burgerhulpverleners overbodig zijn vind ik een hele kwalijke zaak. Hierdoor zullen mensen onnodig overlijden.
Oh daar laat ik me ook helemaal over uit en ik kan ook helemaal meegaan in jouw redenatie. Ben zelf niet hiervoor geregistreerd maar heb tijdens het mountainbiken al verschillende keren mensen bijgestaan of de hulpdiensten naar de juiste plek begeleid. In in alle gevallen heeft dit iets voor het slachtoffer of hulpdiensten toegevoegd. Ik vind het dus ook een vreemde keuze van Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 10:39
Rotterdam is sinds kort toegankelijk. Daarvoor was het ook niet mogelijk. Bizarre inderdaad. Ik word wel om de haverklap uit de "AED Alert" app gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:26:
[...]

Rotterdam:

Brielle 7% te laat
Westvoorne 17% te laat

Alles boven de 5% is te veel, maar even Rotterdam ook erbij gepakt, want daar is het ook wel een probleem
Overal waar ik heb gewoond en nu woon is gewoon hard te laat..
Hopelijk dat mij het niet overkomt!

Voor de rest:
Ik heb (X aantal jaar geleden) een EHBO cursus gehad en weet nog wel hoe ik moet reanimeren..
Is het nu verstandig om mezelf ook op te geven voor dit soort initiatieven?
Dat het ook geaccepteerd wordt tot er een hulptroep komt / iemand met betere ervaring?

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Web-Brielle schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Overal waar ik heb gewoond en nu woon is gewoon hard te laat..
Hopelijk dat mij het niet overkomt!

Voor de rest:
Ik heb (X aantal jaar geleden) een EHBO cursus gehad en weet nog wel hoe ik moet reanimeren..
Dat het ook geaccepteerd wordt tot er een hulptroep komt / iemand met betere ervaring?
Het is altijd goed om even een opfriscursus te doen.
Mocht je nou meemaken dat er iemand in jouw buurt gereanimeerd moet worden, dan kan je er (indien gewenst) zelf op af stappen lijkt mij?

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
wizai schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:33:
[...]

Het is altijd goed om even een opfriscursus te doen.
Mocht je nou meemaken dat er iemand in jouw buurt gereanimeerd moet worden, dan kan je er (indien gewenst) zelf op af stappen lijkt mij?
Als ik iemand zie liggen/zitten en hij/zij heeft enige vorm van hulp nodig stap ik er al op af.
Liever proactief dan achteraf horen dat iemand het niet heeft gehaald.

Maar de vraag is meer of het dan (toegestaan) geaccepteerd wordt als ik mezelf aanmeld voor zo'n dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Web-Brielle schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Je moet opgeven wanneer je voor het laatst de cursus hebt gedaan, in jou geval zal er waarschijnlijk te veel jaar tussen zitten
En mensen doen er vrij luchtig om, maar wanneer je echt opgeroepen wordt, wordt er ook wel van je verwacht dat je het kunt
Dus verwacht je van jezelf dat je er een trauma aan over houdt, doe het dan ook gewoon niet

En vergeet vooral niet, die beelden worden op je netvlies gebrand

Ik heb zelf jaarlijks een cursus ervoor, maar ben dan ook hulpverlener :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:47:
[...]

Je moet opgeven wanneer je voor het laatst de cursus hebt gedaan, in jou geval zal er waarschijnlijk te veel jaar tussen zitten
En mensen doen er vrij luchtig om, maar wanneer je echt opgeroepen wordt, wordt er ook wel van je verwacht dat je het kunt
Dus verwacht je van jezelf dat je er een trauma aan over houdt, doe het dan ook gewoon niet

En vergeet vooral niet, die beelden worden op je netvlies gebrand

Ik heb zelf jaarlijks een cursus ervoor, maar ben dan ook hulpverlener :+
Ben wel een aantal keer gewoon ergens naartoe gelopen als ik iets zie gebeuren, vind het een soort van plicht (je weet immers toch iets en iets is beter dan niets).
Zo'n opfris cursus is misschien geen overbodige luxe nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:39

TNW

Ik weet niet of dit helpt, maar het lijkt erop dat oproepen naar de brandweer m.b.t. reanimaties altijd over P2000 heen gaan, inclusief adres:
quote: P2000puntNL
27-10-16 14:42:56 Brandweer Utrecht P 1 REANIMATIE Breudijk 22 HAR Eenh: HAR732
P2000 is onversleuteld en ook particulieren kunnen zgn. pagers aanschaffen en meekijken. Zit er een adres in de buurt bij dan ben je "toevallig" sneller op de lokatie.

Ik denk echter niet dat de brandweer dat leuk gaat vinden 8)7

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
TNW schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:41:
Ik weet niet of dit helpt, maar het lijkt erop dat oproepen naar de brandweer m.b.t. reanimaties altijd over P2000 heen gaan, inclusief adres:

[...]

P2000 is onversleuteld en ook particulieren kunnen zgn. pagers aanschaffen en meekijken. Zit er een adres in de buurt bij dan ben je "toevallig" sneller op de lokatie.

Nee inderdaad, dus zet dat soort ideeën maar gewoon uit je hoofd
Die fotograven die een pager hebben zijn soms al erg genoeg, laat staan een of andere sensatiezoeker

Maar reanimatie voor de ambulance zie je niet echt, dan staat er alleen 'inmelden voor inzet'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techrvw

Techrvw

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal!
Zitten goede punten in waardoor je misschien denkt dat het beter is zoals het is..
Toch ben ik van mening dat er meer mensen gebaat zijn bij de sneller ter plaatse zijnde vrijwilligers.

Daarom ga ik een WOB verzoek indienen en een burgerinitiatief starten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-06 13:04
Roboafca schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:20:
Zitten goede punten in waardoor je misschien denkt dat het beter is zoals het is..
Toch ben ik van mening dat er meer mensen gebaat zijn bij de sneller ter plaatse zijnde vrijwilligers.

En? Hoe is het verlopen?

Ik vind je passie mooi. Zou de technische kant van de meldkamer graag eens verder willen toelichten aan je, zodat je ook begrijpt dat de mogelijke tijdswinst die je denkt te ervaren ("ik kan er in 2 minuten staan versus 6 minuten door de hulpdiensten") in het stedelijk gebied veel minder is dan dat je zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FabianGTI schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:26:
[...]

Amsterdam:

Amsterdam 7% te laat
Amstelveen 4% te laat
Aalsmeer 12% te laat
Diemen 12% te laat
Ouder-Amstel 8% te laat
Uithoorn 9% te laat

Rotterdam:

Albrandswaard 10% te laat
Barendrecht 5% te laat
Brielle 7% te laat
Capelle aan den IJssel 6% te laat
Goeree-Overflakkee 19% te laat
Krimpen aan den IJssel 11% te laat
Lansingerland 13% te laat
Maassluis 15% te laat
Nissewaard 12% te laat
Ridderkerk 7% te laat
Rotterdam 6% te laat

Schiedam 5% te laat
Vlaardingen 8% te laat
Westvoorne 17% te laat

Is dit inc politie en brandweer, wat bij reanimatie ook telt qua aed en reanimatievaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Nee dat is exclusief politie en brandweer. Gezien de dekking van brandweer en de politie binnen Amsterdam, snap ik an sich de beslissing. De reden dat men een stormloop van burgerhulpverleners verwacht, vind ik persoonlijk een drogreden. De andere kant is dat ik dit in een dorp ook meerdere malen heb gezien.

Het enige wat ik hoop is dat dezelfde burgerhulpverleners ook bij een opvang terecht kunnen op het moment dat zij last gaan krijgen van de reanimatie's. Je treft mensen namelijk altijd op hun slechtste moment aan, wat niet altijd heel erg fijn is. (en ja ik spreek uit ervaring na 17 jaar op straat bij de politie te hebben gewerkt. Gemiddeld 2 a 3 reanimatie's per week)

Mijn bescheiden mening waarom de politie en brandweer meerijden naar reanimatie's is dat de gezondheidszorg is geprivatiseerd. Er wordt gekeken naar een kosten/baten verhaal. Dat is begrijpelijk voor de verzekeraars die hier geld aan verdienen. Het is een hard gelag voor de dierbare die het treft als de ambulance te laat is.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Roboafca schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:20:

Maar je moet dan toch nog eerste een AED halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 16:22
Brilsmurfffje schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:26:
[...]

Maar je moet dan toch nog eerste een AED halen?
Je kunt toch ook zonder AED gaan reanimeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

TNW schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:41:

[...]

P2000 is nog onversleuteld. Dit gaat op (korte :X :X ) termijn veranderen. Dit wordt versleuteld in de nabije toekomst.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gri77ie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

P2000 is nog onversleuteld. Dit gaat op (korte :X :X ) termijn veranderen. Dit wordt versleuteld in de nabije toekomst.
Vergeet dat maar. Versleuteling moet per groep. Dat betekend dat zodra 1 pager kwijt is, de hele groep opnieuw (fysiek) geprogrammeerd gaat worden. Dat wordt leuk bij de brandweer... De andere optie is iedere brandweerman apart oproepen bij een melding, wat weer voor veel meer administratie op de meldkamer zorgt, en een veel hogere belasting van het netwerk (x10-20).

Uit alle meldingen zullen de huisnummers verdwijnen, en vermoedelijk blijft het daarbij.
Pagina: 1