Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvisser
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-11-2020
Beste mede-tweakers,

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste game pc gebouwd. Hierbij heb ik veel geleerd van de topics op het forum en de best buy guide van tweakers. Uiteindelijk ben ik toen tot de volgende setup gekomen:

- Intel core i5 4460
- Asus B85M-G
- Seasonic S12G PSU 450W
- SSD
- 8GB DDR3 1600mhz RAM

Toen heb ik via de vraag & aanbod pagina een mooie kaart op de kop weten te tikken: een sapphire r9 280x.

Al met al een zeer degelijk systeem. Echter begint deze kaart nu toch iets verouderd te raken en zou ik graag upgraden. Ik merk dat de kaart bij Battlefield 1 al wat moeite begint te krijgen. Ik speel op een 144hz scherm en ik zou deze 144hz graag met 144 fps willen "vullen" maar dat lukt hem niet met de 280x.

Daarom zou graag van jullie willen weten:

Is het bij dit systeem logisch om up te graden naar een gtx 1070?

Of bevinden zich in mijn huidige setup toch nog een aantal bottlenecks die de aanschaf van deze dure kaart niet rechtvaardigen? m.a.w. krijg ik dan met een slechtere kaart alsnog dezelfde prestaties?

Op deze specifieke vraag krijg bij het doorlezen van de topics geen antwoord vandaar dat ik het op deze manier probeer. :+

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

MVG,

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je scherm Freesync heeft dan is het misschien de moeite waard om nog even te wachten op Vega anders zou het inderdaad een beste upgrade zijn.
Ik raad je wel aan om er nog 8gb extra geheugen bij te steken.

Geen idee of je Windows 10 draait, dat kan je met BF1 DX12 aanzetten wat jouw huidige kaart toch een kleine boost zou moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:19:

Geen idee of je Windows 10 draait, dat kan je met BF1 DX12 aanzetten wat jouw huidige kaart toch een kleine boost zou moeten geven.
Nieuwste driver ook als die nog niet geïnstalleerd is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvisser
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:19:
Als je scherm Freesync heeft dan is het misschien de moeite waard om nog even te wachten op Vega anders zou het inderdaad een beste upgrade zijn.
Ik raad je wel aan om er nog 8gb extra geheugen bij te steken.

Dank voor de tips. Geheugen was ik inderdaad ook al van plan. Heb nu een BenQ XL2411T dus geen freesync monitor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Een 1070 is een significante upgrade en die zul je ook gaan merken. De 1070 is ruim 2x zo snel als een 280x.

MAAR:

144fps is erg hoog voor welke PC dan ook.
Je loopt dan waarschijnlijk ook aan tegen CPU-bottlenecks, zeker in nieuwere games als Battlefield 1. Op low/medium gaat het misschien nét lukken, maar op hoge settings kan je het alweer vergeten.

Kijk hier: http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page4.html
Met een Core i7 6700k en een GTX1080 lukt het nét om gemiddeld boven de 144fps gemiddeld te halen op 1080p/ultra.

In deze test haalt de 1070 in combinatie met een i7 5960X alleen meer dan 144fps op low settings: http://wccftech.com/battl...s-lead-gtx-1070-gtx-1080/

Ik zou zeggen: vergeet 144fps, want dan zul je in 90% van de gevallen teleurgesteld zijn. Alleen e-sports en oudere spellen zullen die 144fps kunnen halen op fatsoenlijke settings (CS:GO, Dota etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvisser
GromuhlDjun schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:59:
Een 1070 is een significante upgrade en die zul je ook gaan merken. De 1070 is ruim 2x zo snel als een 280x.

MAAR:

144fps is erg hoog voor welke PC dan ook.
Je loopt dan waarschijnlijk ook aan tegen CPU-bottlenecks, zeker in nieuwere games als Battlefield 1. Op low/medium gaat het misschien nét lukken, maar op hoge settings kan je het alweer vergeten.

Kijk hier: http://www.techspot.com/r...d-1-benchmarks/page4.html
Met een Core i7 6700k en een GTX1080 lukt het nét om gemiddeld boven de 144fps gemiddeld te halen op 1080p/ultra.

In deze test haalt de 1070 in combinatie met een i7 5960X alleen meer dan 144fps op low settings: http://wccftech.com/battl...s-lead-gtx-1070-gtx-1080/

Ik zou zeggen: vergeet 144fps, want dan zul je in 90% van de gevallen teleurgesteld zijn. Alleen e-sports en oudere spellen zullen die 144fps kunnen halen op fatsoenlijke settings (CS:GO, Dota etc)
Begrijp ik, ik heb de benchmarks ook gezien en op high settings gaat het dan niet lukken idd. Gaat mij er voornamelijk om dat ik met deze upgrade de nieuwere games weer wat soepeler kan laten draaien. Ik ben dan vooral benieuwd of mijn i5 4460 ook een bottleneck voor de gpu gaat zijn.

144hz heb ik idd ook gekocht met name voor cs:go ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rickvisser schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:49:
Beste mede-tweakers,

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn eerste game pc gebouwd. Hierbij heb ik veel geleerd van de topics op het forum en de best buy guide van tweakers. Uiteindelijk ben ik toen tot de volgende setup gekomen:

- Intel core i5 4460
- Asus B85M-G
- Seasonic S12G PSU 450W
- SSD
- 8GB DDR3 1600mhz RAM

Toen heb ik via de vraag & aanbod pagina een mooie kaart op de kop weten te tikken: een sapphire r9 280x.

Al met al een zeer degelijk systeem. Echter begint deze kaart nu toch iets verouderd te raken en zou ik graag upgraden. Ik merk dat de kaart bij Battlefield 1 al wat moeite begint te krijgen. Ik speel op een 144hz scherm en ik zou deze 144hz graag met 144 fps willen "vullen" maar dat lukt hem niet met de 280x.

Daarom zou graag van jullie willen weten:

Is het bij dit systeem logisch om up te graden naar een gtx 1070?

Of bevinden zich in mijn huidige setup toch nog een aantal bottlenecks die de aanschaf van deze dure kaart niet rechtvaardigen? m.a.w. krijg ik dan met een slechtere kaart alsnog dezelfde prestaties?

Op deze specifieke vraag krijg bij het doorlezen van de topics geen antwoord vandaar dat ik het op deze manier probeer. :+

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

MVG,

Rick
Ik zou eventjes een paar maandjes wachten, dan zijn de Vega-kaarten uitgekomen. Zelfs al wil je de 1070 kiezen dan nog is de kans groot dat de prijs wat gaat zakken.
Ook ik raad momenteel AMD-kaarten aan om de doodeenvoudige reden dat FreeSync gratis en voor niets bij een monitor zit terwijl je voor G-Sync fors extra betaalt terwijl er nauwelijks nog nieuwe G-Sync monitors uitkomen. Het zou trouwens best kunnen dat Nvidia over een paar jaar noodgedwongen FreeSync gaat ondersteunen voor desktops maar voorlopig steekt Nvidia zijn middelvinger op naar alle gamers die een FreeSync-monitor hebben. Jij hebt nu geen FreeSync-monitor maar houd er rekening mee dat de kans bestaat dat jij over een paar jaar een andere monitor gaat gebruiken. Die afweging moet jij natuurlijk zelf maken, wij geven slechts aan dat je er rekening mee wil houden. ;)

Wat betreft jouw vraag over bottlenecks, ja, de rest van jouw systeem zal een lichte bottleneck vormen (zelfs met een i5-6600k zou je die nog kunnen hebben t.o.v. een sterkere CPU, zij het minimaal :')) maar die 1070 of een vergelijkbare kaart zou zeker een goede en zinvolle upgrade zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:40

MazeWing

The plot thickens...

Wanneer je nu tegen de limieten van je 280 aanloopt, zou ik gewoon upgraden naar de 1070. Je kan natuurlijk een aantal maanden wachten en kijken wat Vega gaat geven. De prestaties zijn echter nog niet bekend. Voor hetzelfde geld wacht je een aantal maanden en blijkt de performance toch minder te zijn dan je verwacht had. Daarbij had je dus al maanden van je 1070 kunnen genieten.

Ik verwacht trouwen niet dat de prijzen flink gaan dalen. Tenzij AMD met €400 kaarten komt die de prestaties van een 1080 evenaren, verwacht ik hoogstens een paar tientjes aan prijsverlaging.

Aangezien je monitor geen freesync of g-sync heeft is dit geen reden om wel of niet voor een bepaald merk te gaan. Ik verwacht trouwens dat nvidia vroeg of laat freesync gaat ondersteunen. Laptops die g-sync hebben maken al gebruik van het freesync (dat gewoon in de VESA-standaard is opgenomen) aangezien er geen g-sync module in zit.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik wil vooral even benadrukken dat BF1 met de 4460 sowieso niet perfect loopt. Mijn 1060 zou het moeten kunnen, maar bij rook en stofeffecten wil het nog wel eens flink inzakken qua framerate, dus een andere CPU kan ook geen kwaad.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvisser
MazeWing schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 03:51:
Wanneer je nu tegen de limieten van je 280 aanloopt, zou ik gewoon upgraden naar de 1070. Je kan natuurlijk een aantal maanden wachten en kijken wat Vega gaat geven. De prestaties zijn echter nog niet bekend. Voor hetzelfde geld wacht je een aantal maanden en blijkt de performance toch minder te zijn dan je verwacht had. Daarbij had je dus al maanden van je 1070 kunnen genieten.
Hier kan ik me inderdaad ook het meest in vinden.
nelizmastr schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 06:58:
Ik wil vooral even benadrukken dat BF1 met de 4460 sowieso niet perfect loopt. Mijn 1060 zou het moeten kunnen, maar bij rook en stofeffecten wil het nog wel eens flink inzakken qua framerate, dus een andere CPU kan ook geen kwaad.
Welke cpu (wordt een i7 dan) is voor mij dan het meest geschikt? Hij moet wel compatibel zijn met de 1150 socket van mijn moederbord. (Dit zal ook wel niet meer de meest recente zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Rickvisser schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:43:
[...]

Hier kan ik me inderdaad ook het meest in vinden.

[...]

Welke cpu (wordt een i7 dan) is voor mij dan het meest geschikt? Hij moet wel compatibel zijn met de 1150 socket van mijn moederbord. (Dit zal ook wel niet meer de meest recente zijn)
Een i7-4770, 4790 of vergelijkbare Xeon E3 (1231v3 en hoger). Puur voor de kloksnelheid zou je ook een 4790K kunnen nemen van 4GHz, al kan je die niet overklokken op een B85, hooguit de multiplier als dat al kan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 03:51:
Ik verwacht trouwen niet dat de prijzen flink gaan dalen. Tenzij AMD met €400 kaarten komt die de prestaties van een 1080 evenaren, verwacht ik hoogstens een paar tientjes aan prijsverlaging.
Het valt m.i. niet te voorspellen. AMD komt een half jaar later uit met die kaarten dan Nvidia (misschien kan en wil AMD daarom wel wat extra performance aan die kaarten geven) en HBM2 helpt sowieso (voor de throughput van data maar ook omdat het geheugen een lager vermogen heeft en minder opwarmt), het zou kunnen dat ze een hogere performance geven voor hetzelfde bedrag. We zullen het moeten afwachten. Voor mij weeg FreeSync wel zwaar.
spoiler:
Daarnaast is voor mij momenteel Nvidia geen optie omdat ik bezwaar maak tegen hun streken met PhysX en Gameworks maar op het moment dat ik advies geef laat ik dat buiten beschouwing.

Zelf verwacht ik dat de Fury (volle Vega-10) maximaal 650 euro gaat kosten (referentiekaart natuurlijk) en dat die kaart een betere performance geeft dan de 1080 (ik baseer dat ook op de specs die de kaart volgens redelijke betrouwbare geruchten zou hebben en wat ander nieuws), wat daaronder gaat gebeuren durf ik niet te voorspellen.
Aangezien je monitor geen freesync of g-sync heeft is dit geen reden om wel of niet voor een bepaald merk te gaan.
Het ligt eraan of dat hij mogelijk in de komende jaren een nieuwe monitor koopt en hoelang hij met die kaart verwacht te doen. Ons punt was vooral om er rekening mee te houden dat je gratis FreeSync erbij krijgt als je een nieuwe monitor koopt terwijl je voor G-Sync, zolang het nog te krijgen is, fors extra (100-200 euro) betaalt. Als hij er zeker van denkt te zijn dat hij zijn grafische kaart niet meer gebruikt voordat hij een nieuwe monitor koopt dan doet het er voor hem natuurlijk niet toe maar wij kunnen niet in zijn hoofd kijken dus wijzen we hem erop. ;)
Ik verwacht dat over een paar jaar geen G-Sync-monitors meer worden gemaakt en verkocht en dat Nvidia op dat moment FreeSync zal gaan ondersteunen. Simpelweg het gevolg van het doorzetten van de trend, nu al hebben veel nieuwe monitors wel FreeSync maar komen er nauwelijks nieuwe monitors met G-Sync uit.
Laptops die g-sync hebben maken al gebruik van het freesync (dat gewoon in de VESA-standaard is opgenomen) aangezien er geen g-sync module in zit.
Correct. Vandaar dat ik sprak over "Nvidia die zijn middelvinger opsteekt richting de mensen die een FreeSync-monitor hebben". Softwarematig kunnen ze dat gemakkelijk ondersteunen, ze weigeren echter om het te doen. Geen idee waarom. Trots niet willen inslikken, nederlaag niet willen erkennen, klanten die net veel geld hebben besteed aan G-Sync niet boos willen maken? Die G-Sync module is trouwens een FPGA.
Rickvisser schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:43:
Je moet dus afwegen of dat het de investering waard zou zijn om een nieuwe CPU te kopen, rekening houdende met dat je eerder een nieuwe CPU gaat moeten kopen in de toekomst als je dat doet in vergelijking met wanneer je binnenkort zowel het moederbord als de CPU zou vervangen. Houd rekening met ongeveer 10% performancewinst per generatie bij Intel, je kan dus zelf wel een servetberekening maken hoe de kosten zich verhouden tussen de twee opties als je een idee hebt vanaf welk verschil in performance (huidige CPU vs. dezelfde klasse van de nieuwste generatie) je de CPU wil vervangen. Ik zou als ik jou was die CPU nog even houden wanneer je de 1070 koopt. Zelf zou ik liever bijvoorbeeld 125 FPS en FreeSync/G-Sync hebben dan 144 FPS zonder dat.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:40

MazeWing

The plot thickens...

Het is logisch dat ze alleen g-sync zolang mogelijk ondersteunen. De dag dat ze freesync ondersteunen is het einde oefening met g-sync. De enige reden om dan nog voor een g-sync monitor te gaan is de ingebouwde motion blur reductie dmv black frame insertion.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:40:
Het is logisch dat ze alleen g-sync zolang mogelijk ondersteunen. De dag dat ze freesync ondersteunen is het einde oefening met g-sync. De enige reden om dan nog voor een g-sync monitor te gaan is de ingebouwde motion blur reductie dmv black frame insertion.
Ik zou dat laatste moeten opzoeken (dank je) maar als het is wat de naam suggereert dan zou dat ook perfect softwarematig kunnen worden geregeld via de driver.
Het is hier helaas offtopic maar mijn gedachtengang is juist dat ze met het niet ondersteunen van FreeSync meer verliezen (gederfte inkomsten doordat een deel van de klanten kiest voor een AMD-kaart in plaats van een Nvidia-kaart) dan dat ze winnen met de extra verkoop van G-Sync-monitors. Laat anders even via een privé-reactie weten hoe jij dat ziet wegens het offtopic zijn, tenzij Rick het ook interessant vindt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvisser
Hartelijk dank voor de reacties allemaal. Laatste reacties zijn inderdaad een beetje off topic maar desalniettemin is het een interessante discussie. Echter voorzie ik nog geen aanschaf van een nieuwe monitor. Op den duur (over 1,5/ 2 jaar) zou ik wellicht een freesync/g-sync overwegen, maar daarvan is nu nog geen sprake. Tegen die tijd zal er waarschijnlijk genoeg veranderd zijn waar ik nu toch geen rekening mee kan houden. Voor nu zal ik het met de 144hz monitor doen. In de nabije toekomst komt daar nog een steam link bij.

On topic:
De aanschaf van een nieuwe gtx 1070 is sowieso een goede investering, ook al is de i5 4460 een kleine bottleneck. Het zorgt voor een flinke upgrade in fps in nieuwe games en voor de toekomstige steam link kan ik de hoogste/ultra settings in andere games goed aan. (Voor tv is 1080p en 60hz voldoende, dus 60fps is makkelijk haalbaar)

Ik moet nog maar zien of een cpu upgrade in de toekomst noodzakelijk is of dat ik tegen die tijd ook net zo goed voor een nieuw moederbord kan kiezen.

Nogmaals dank voor de reacties er is me een boel duidelijk geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Hier ook van een 280x naar een 1070 gegaan met een 144hz scherm en geen spijt! Het voelt weer erg lekker om gewoon alles op ultra te kunnen knallen. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvisser
Melvin44 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:58:
Hier ook van een 280x naar een 1070 gegaan met een 144hz scherm en geen spijt! Het voelt weer erg lekker om gewoon alles op ultra te kunnen knallen. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. ;)
Zeker, welke cpu gebruik je daar bij? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Rickvisser schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:03:
[...]

Zeker, welke cpu gebruik je daar bij? :p
i5-4670k@4.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:03

cptbuttlick

Team green

Zal je niet tegenvallen.
Ik heb dan een 1080 maar een 70 is ook goed.
Daarbij draai ik nu een AMD fx8350 maar morgen een i7 6700k.
De AMD fx is niet meer wat het geweest is in Bf1
Het speelt wel goed op ultra maar merk dat de i7 nodig was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Een i7 zou niet eens nodig moeten zijn om een game als BF1 leuk te draaien. Een van de main features van dx12 zou zijn dat de CPU meer ontlast zou worden en dat meerdere cores beter benut worden.
Als je dan berichten tegenkomt waar een recente i7 op 100% loopt en de gpu daar met een luttele 60% load achteraan hobbelt kan ik haast niet anders concluderen dan dat BF1 niet helemaal lekker in elkaar zit en er waarschijnlijk binnen de kortste keren wel een patch aan zal komen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat gek... Ik heb een i7 2600K, een evga gtx970 ftw+, 2560x1440 en ik heb in BF1 alle settings op ultra staan, behalve de antialiasing (die heb ik uitgezet of iig de laagste waarde). Ik haal constant 70fps. Met stof en zandstormen e.d. kakt 't wel iets in tot 53fps, maar nog steeds weinig tot geen gestotter. Oh mijn scherm draait ook op 144hz. Cpu load in game is wel redelijk hoog. Tussen de 70-90%...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:03

cptbuttlick

Team green

Switchie schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:23:
Een i7 zou niet eens nodig moeten zijn om een game als BF1 leuk te draaien. Een van de main features van dx12 zou zijn dat de CPU meer ontlast zou worden en dat meerdere cores beter benut worden.
Als je dan berichten tegenkomt waar een recente i7 op 100% loopt en de gpu daar met een luttele 60% load achteraan hobbelt kan ik haast niet anders concluderen dan dat BF1 niet helemaal lekker in elkaar zit en er waarschijnlijk binnen de kortste keren wel een patch aan zal komen
Ik kan je wel zeggen dat een fx8350 en een 1080 niet een al te beste combi zijn.
Het loopt wel goed maar het kan zeker beter.
Vandaar meteen een i7 6700k.
De dx12 functie is alleen maar nadelig op een fx 8350 en gtx1080. Daar gaat hij keihard van stotteren. Straks met de i7 proberen die functie aan te zetten.
Geen idee of het nodig is en of het werkt , we zullen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door cptbuttlick op 29-10-2016 12:19 ]

Pagina: 1